raindog Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Den 1 juni kl 20:38 monterades den första komponenten på LA mayro! En rörhållare till vänster kanals försteg på LA mayro med serienummer 001. Ett historiskt steg som kommer att förändra hur vi definierar ljud i hemmiljö.
Ekman Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Ett historiskt steg som kommer att förändra hur vi definierar ljud i hemmiljö. Tur att ni hypar den tillräckligt iallafall...
raindog Posted June 2, 2007 Author Posted June 2, 2007 Tur att ni hypar den tillräckligt iallafall... :cool: ...om jag inte tyckte det var det bästa alternativet just nu så skulle jag inte köpa den...
Ekman Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Vi som hört den behöver inte hypa den Nej jag märker det...
Muse Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Jösses vilken trist inställning du har Ekman. Varför är du så negativ? Det är ju ingen som tvingar dig att läsa tråden. Kom med lite givande inlägg istället för detta trams, och om LA Mayro inte intresserar dig Ekman så behöver du ju inte skriva alls, eller vad tycker du? Härligt att se första bilden på LA Mayro!! Vi är många som längtar tills den första förstärkaren ser dagens ljus!
Amatören Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Ska bli intressant att följa detta! Prototypen är den mest spelglada förstärkare jag hört. Undrar hur den färdigutvecklade kommer att prestera? Kör hårt!
Timbre™ Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Ett historiskt steg som kommer att förändra hur vi definierar ljud i hemmiljö. Finns verkligen detta utrymme år 2007... Det har ju inte hänt speciellt mycket på förstegsfronten det senaste decenniet så det skall bli intressant att följa responsen på detta projekt.
mayro Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Bra ingen tydligen hajar ännu vad som är på G.. Skall bli rasande skoj att se minerna på folk sedemera då dessa La mayro stärkare står där och andra skall konkurera med dom.. hihi...
raindog Posted June 2, 2007 Author Posted June 2, 2007 Finns verkligen detta utrymme år 2007... Det har ju inte hänt speciellt mycket på förstegsfronten det senaste decenniet så det skall bli intressant att följa responsen på detta projekt. Som jag minns det så presterade prototypen av LA mayro musik och ljud på ett enastående sätt. Om det innebär ett paradigmskifte i dess strikta betydelse ska jag låta vara osagt, men min uppfattning är att få andra system avsedda för hemmiljö har givit mig en större musikalisk upplevelse. Din fråga är säkert relevant, Timbre - även om den ställs som respons på ett förväntansfullt och entusiastisk utrop över att det äntligen är dags för leverans av en ny ljudpryl. Något sorts svar på frågan kanske urskiljs när LA mayro har spelat ett tag. Förmodligen visar det sig att svaret är nej; det blev inget paradigmskifte år 2007 heller, men det är roligare än någonsin att lyssna på skivor hemma hos mig - och det är värt mycket. Syftet med den här tråden är att presentera hur förstärkaren färdigställs och sedan presentera och utvärdera hur den fungerar i våra olika system.
Ekman Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Synd att ni har valt att göra en kommersiell grej av detta annars kunde ni ha slängt ut kretsschemat så alla fick se hur underverket funkar.
raindog Posted June 2, 2007 Author Posted June 2, 2007 Synd att ni har valt att göra en kommersiell grej av detta annars kunde ni ha slängt ut kretsschemat så alla fick se hur underverket funkar. Du kan ju skaffa ett exemplar av Philipsen som är är förlagan till LA mayro och mäta själv. Finns på ebay. Sedan är det bara att sätta igång att bygga. Det är ju ingen hokus pokus inblandat. Bara nyfikenhet och Lennarts vilja att bygga.
mayro Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 för det första så är det inte "VI" som skall göra denna stärkare komersiellt Ekman. . Det är lennart labs.. Det är nr 1.. Nr 2 är att detta INTE är en kopia av Philipsen som du tror raindog..Så en philips lär man inte komma så långt med..Jag äger ju en sådan som sagt.. Och den har INTE stått hos lennart sedan den reparerades under en vecka förra året..vilket en hel del besökare här sett. Så detta är sanning till 100%. nr 3.. Vilket är en komentar ifrån mig.. ordet komersiell har en underlig klang .. Asså så här.. LA mayro i sin skepnad av prototyp har tampats med hårdaste tänkbara motståndare med priser långt utöver vad lennart tar för en LA mayro klar i färdigt utförande... Så därför är detta mer att anse som finnansierad hobbybyggande än renodlat komersiellt i mina tankar.. Asså jag har ju deltagit i arbetet som påhejare nu i ett år och VET hur Lennart jobbat och konstruerat och tacklat problem hit o dit under denna tiden med denna stärkare..Så någon kopia av en färdig lösning är det då rakt inte kan jag lova.. lennart höll på att ge upp strax före jul skall ni veta.. Så detta var ingen enkel grej att lösa inte.. Jag tro inte den kastas ihop av någon som köper en annan philips tex o kopierar den. För jag vet detta inte är en kopia... och den är inte konersiell i ordets betydelse riktigt heller..
Ekman Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Med kommersiell menas att någon tjänar pengar på att sälja den sen om det är hobbybyggande eller inte är inte intressant. intressant däremot om den skiljer sig ifrån Philipsen, då är det en helt annan femma.
mayro Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Ekman Ja den skiljer sig.. Philipsen har inte stått en dag ens mer än för rep i GBG.. Det är egenskaperna som Lennart återskapet. Detta har jag mycket mycket tydligt berättat om på en lång tråd på hifi forum.. Kopiera rakt av en färdig röris hade lennart gjort med förbundndna ögon kan jag lova Och jag tror få säger emot det dessutom.. och om man med hans kunskaper arbetar med detta projekt i ett snart helt år INNAN den första börjar byggas på riktigt så inser man nog att detta INTE är nåt man bara kastar ihop.. raindog. jag är ledsen att säga emot dig här.. Det har verkligen varit en hel del hokuspokuslösande att göra för lennart.. bara ett av mina samtal nyligen resulterade i 14 dagars arbete med låddan och dess dämpande.men att inte göra det via massa typ bitumen utan i konstruktionen... Så här är det jobb nerlagt.. Seriöst tungt konstruktörsarbete... Inte kopierande av en färdig grej inte.. Som sagt.. Han höll på att ge upp helt enkelt strax före jul.. det behöver man inte göra då man kör "kopieringsapparaten". Då byter man bara papper så att säga..
raindog Posted June 2, 2007 Author Posted June 2, 2007 Efter mayros förtydligande om vad som ligger bakom konstruktionen av LA mayro så kanske tråden kan få återgå till topic.
mayro Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 När jag såg bilden av denna första monterade mojäng på 001 så fick jag snudd en liten tår i ögat skall erkännas.. Tänk att få delta i att ta fram en sådan fin stärkare ihop med andra glada musiklyssnare. jag delar helt och fullt Ulf´s ord om att detta är en go dag inom highend.. För detta är en remarkabel mojäng som växer fram nu får man säga.. Man kan inte påminna tillräckligt ofta om tydligen att den jämförts endast med toppgrejor.. och då i sin prototystatus och inte ens klar.. . och redan denna nivå har gott o väl satt den på kartan redan som en topprodukt.. Ta bara ett exempel att inget har ens kommit i närheten av att klara av att spela den basåtergivning som La mayro presterar.. Bara detta är ju häftigt med tanke på att den mött enbart toppgrejor som sagt.. Härligt.... Raindog. Jag har lärt mig mer nu om hur prototyperna reagerar.. Och dom spelar en klart högre nivå ytterligare nu får jag nog påstå.. Dom största stegen i lärandet av intweekande har jag haft sedan lena blev sjuk.. Då har det varit terapi att sparka på stereon lite här... men resultaten jag fått är helt enkelt stora ÄVEN med La mayros ljud.. kanonkul..Så det finns mer att vrida ur även prototyperna..
Timbre™ Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Man kan inte påminna tillräckligt ofta om tydligen att den jämförts endast med toppgrejor Trenden med allt dyrare aktiva försteg har ju pågått ett tag och prislappar på över hundratusen är numera ingen ovanlighet så ett trendbrott i prislistorna skulle nog vara välkommet. Det kanske inte finns några priskalkyler ännu...
Muse Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Kanske ska klargöras att LA Mayro är en integrerad förstärkare.
mayro Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 +/- 60 lapp komplett med fjärr och allt i standardutförande kostar La mayro. Och det är då en klar färdig spelande 40 w intigrerad rörstärkare by lennart Labs. Och för dessa i samanhanget ändå "ynka" kr får man en färdig stärkare som redan i prototypstadiet gått matcher mot några av hifivärldens riktiga tungviktare. Och dessutom svindyra dylika... och där inte gjort dåligt ifrån sig som synes av resultaten.. Så som sagt. Detta är nåt annat än det "vanliga" som är på G timbre. Här får man valuta för varje liten krona....
Guest Peo Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Då tävlar den direkt mot t.ex. MBL 7008 a' 66,000kr med andra ord.. Den matchen kunde vara kul att bevittna.
mayro Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 MBL näst största monosteg har redan spelats i samma system där LA mayro spelat med resultatet att LA mayro fortfarande inväntar nya starkare motståndare på banan än dom två bestarna.. Men märk nu en sak här NOGA!! Det betyder INTE att annat låtit illa.. OBS!! Läs noga noga nu.. Det betyder INTE att annat låtit eller låter illa.. Det är som två olika typer av sätt att presentera musik fast det ändå är lika.. Bara att vissa egenskaper som LA mayro har inte helt enkelt finns i andra stärkare som tills nu provats i jämförelse eller i samma system där även la mayro provats.. La mayro har en så stor känsla av LIVE över sitt ljud.. Där är annat tills nu i alla fall hopplöst efter helt enkelt.. Samt basen i LA mayro totalt sopar banan med annat provat.. Så förstå detta nu..!!! Jag Säger det igen o igen.. Dessa resultat betyder INTE att annat spelat dåligt eller låtit illa på något sätt i världen.. En ferrari är fortfarande en ferrari även om en annan bil filar in en eller flera NYA förbättrande egenskaper i sina modeller.. Vi vanliga Saabägare blir totalt frånåkta ändå av dessa sportvagnar ändå.. Så hajar man detta nu här UTAN massa missförstånd.. Nu måste man VILJA missförstå för att inte förstå vad jag skriver...
Guest Peo Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Jag menade inte nåt med mitt inlägg förutom att det vore skoj att jämföra.. Jag hoppas jag får tillfälle att pröva La Mayro nångång, det vore kul.
plundin™ Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Intressant med ett nytt svenskt alternativ!! Dom är allt för få som det är nu, speciellt dom med hisingenanknytning! Men ska det verkligen va zinkade maskin(spår)skruvar till fastsättningen av rörhållarna.. Det drar ner det estetiska helhetsintrycket väldigt mycket.. Det är sådana små detaljer som får mej att välja bort viss utrustning hur mycket än Mayro säger att den är bäst! Tyvärr (och det är inte min avsikt att kapa tråden), så bristen på detaljarbete det största orsaken till varför sverige aldrig kommer att bli någon "stor" HiFi-nation ute i världen! Eftersom männsikan (HiFi köparen i alla fall) är lika mycket ögon- som örontjänare, så måste man lägga lika stor vikt vid varje estetisk detalj som man gör med det ljudliga! Hur som, skall det bli jäkligt intressant att få se (och kanske höra) det slutliga resultatet! /ptr
mayro Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Såg det just så som du menar Peo.. men ville förtydliga tydligt just VAD det är som mest markerar skillnaderna mellan denna lilla röris och allt annat som oavsett märke tills idag inte riktigt gjort "samma saker " som La mayro.. Enligt då MITT tycke... Så jag ser det mer som att man bör lyssna på La mayro som enskild produkt och inte som jämförande egentligen.. Man kan nämligen gilla alla stärkare men ändå uppskatta just denna liveljudsegenskap samt musikspelarstil med superfundament såsom den mest tilltalande.. men ett områda är det skoj tävling på kan erkännas.. Basen.. Där är denna stärkare rent dynamit mot vilken stärkare som helst som tills nu provats.. Stora Krellar blir som små tama kissemissar i basfundament. Samt tonalt för att inte tala om DJUP:. Där blir man inte bara förvånad.. jag sitter än idag after alla månader varje lyssning och bara flinar av njutning.. Det är till o med så att jag lirar fett med bas bara för det går UTAN att det gör resten till tjock gröt.. Upplösningen finns kvar... Detta är svårt att med ord beskriva hur den spelar.. man måste hörta själv.. Tror typ Raindog håller med mig. Han hade ju läst alla beskrivningar som finns men insåg nog ändå inte riktigt ändå tror jag... jag anser det är en lite "ny typ" av spelsätt egentligen om man skulle försöka beskriva upplevelsen.. Asså. Det är verkligen svårt då inte man vet något man egentligen kan hänvisa till som jämförelsereference... Jag har inte hört detta förr.. utan enbart haft det i huvudet att detta är exakt vad JAG sökt i hela mitt hifiliv.. Och aldrig funnit förr... Live feeling trotts man sitter hemma.. och en rent makalös förmåga att reda ut kassa inspelningar så dom blir med separation och finfin fyllighet samt BAS........ ja.. Att jag är rökt frälst och salig är nog svårt att inte se. Men även där skall man minnas att detta sker efter en rätt ansenlig skara olika saker har lyssnats på genom åren.. Nu skall vi till sjukan på besök av Lena.....
Engelholm Audio Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 <snip> Nu skall vi till sjukan på besök av Lena..... Tråkigt... Hälsa och krya på sig.
Timbre™ Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 En ferrari är fortfarande en ferrari även om en annan bil filar in en eller flera NYA förbättrande egenskaper i sina modeller.. Rent generellt och utan att blanda in LA mayro så är ju detta annars en typisk hififälla som kan sätta fart på uppgraderingskarusellen. Jag skulle vilja träffa den som kan höra skillnad på t.ex. ett Classé CA-400 och ett CA-401 för att ta något jag känner till. Reklamen talar ett annat språk... "The new CA-401 benefits greatly from a trickle-down of technology from the OMEGA Series, and represents on its own a long step forward in amplifier design."
mayro Posted June 4, 2007 Posted June 4, 2007 Det är just sådant tomt reklamtuggande som gör att då sedan man snackar om att "detta är nåt nytt" folk är avtrubbade och inte snappar riktigt. Eller tror på att detta verkligen ÄR nått nytt.. För man "har ropat på vargen för många ggr".. Så du har helt rätt anser jag i din anmärkning om hysterian via reklamen....Men med din erfarenhet så har du ju sett detta under en överskådlig tid ske varje år man ger ut en ny modell.. Så att just du skriver dessa genomtänkta ord är föga underligt ju.
Recommended Posts