Jump to content

Recommended Posts

Posted

April….det är väl en månad som ofta erbjuder god utdelning på de frön man sår…. Solen och vårvärmen gör att de rotar sig och sätter bra fart, för att verkligen ”bli något” i slutet på månaden, så vad passar sig bättre än att så ett frö nu strax innan April börjar….

Aprils klassiker blir en ljudspridande produkt som många sett, funderat över och lyssnat på, och som tagit vissa till oanade höjder. Någon av dess syskon eller kusiner har säkerligen stått hos någon du känner….om inte nu, så för ett par decennier sedan då i alla fall jag upplevde de som vanligare, utan att för den skull lägga någon värdering i om hur de är som ljudförmedlare.

….för att inte avslöja för mycket innan månaden börjar så är det nog bäst jag slutar….men jag kan ju avslöja att i produkten så finns bland annat två stycken motsvarande dessa:

Aprilklassiker01.JPG

\\K-man

Posted

Lätt... jag vet vad det är! Får man gissa, eller ska det vara hemligt?

Problemet med dessa element i dag är att skumkanterna är "uppruttnade" och de högtalare de sitter i går därför ofta inte att spela på. Många finns nog på vindar och i källare runt om i landet. Men det finns nya att köpa, i förädlad form!

Posted

mapem, gissa får man alltid...svaret kommer i April....om det är det du tror så låter det som att du kommer kunna tillföra produkttråden en del! Gott isf! :)

\\K-man

Posted

Fast märket börjar nog på S även om konstruktören börjar på C. I alla fall om det ska vara två såna där i burken. Dessutom tror jag det finns en hel rad mindre element i, eller snarare på, den. Och modellen kanske i så fall börjar på O och slutar på 6 med ytterligare en bokstav och ett par siffror däremellan.

Posted

Det blir bilder, dagsaktuella lyssningsintryck och minnen från tiden det begav sig.

K-man förbereder fakta- och informationsdelen. .. ;)

Själv har jag just nu smugit undan 40 åkglada högstadieungdomar som njuter av gravitationskraften och ser ut att ha väldigt roligt... :mm::)

Pjäxorna skaver och utförsåkning har aldrig varit min grej - det blir trevligare när aftonens diskotek drar igång... :cool:

Posted

Gissningarna är på god väg...eller oxå totalt off :o ....och snart är det April...så jag får väl ge en ledtråd till....utöver de element som jag nämnde ovan...finns dessutom två till av dessa:

Aprilklassiker01.JPG

:)

Timbre, var rädd om benen! ...gäller såväl i backen som på disco! :D

\\K-man

Posted

Då är det väl den största i serien, den som börjar på O och slutar på 2? En legend! Vi får väl se i morgon. Det blir intressant!

Posted

Ja, vad var det nu då….jodå, gissningarna har helt klart varit i rätt riktning. Verkar som att bla mapem har god koll på Carlssonstallet :)

April så bygger vi på en utav Carlsson:s skapelser. ….men vad bygger då Carlsson på för teorier och tankar? …vad har gjort dessa till klassiker?

Vi börjar väl med lite försmak om konstruerandet av dessa klassiker:

Vid konstruktionen utav dessa högtalarmodeller verkar man ha haft mycket tankar om vad som påverkar högtalarkonstruktioner i normala lyssningsrum, och varför det upplevda ljudet av högtalaren påverkas så mycket av rummet. Då man ”kollar runt” om detta så har de flesta av oss fått ett antal ”aha-upplevelser” om påverkan av ljudrummets reflexer och högtalarnas närhet till omslutande väggar. De flesta av oss har ju högtalarkonstruktioner som vi upplever behöver ut en bra bit ifrån väggen, och vi diffuserar och absorberar rummen så gott vi kan i förhoppning om att få anläggningen att förmedla bara just det som finns på skivan, utan att färgas av annat. Just den delen verkar vara en stor del av Carlsson:s konstruerande. Hur har de då tänkt? Lite kortfattat och med mina ord så skulle man kunna sammanfatta att Carlsson insett att alla(nästan) har väggar i sina lyssningsrum och att det därmed är bättre att försöka använda dem än att konstruera en högtalare som är tänkt att spela i ett rum utan väggar. ;)

Nog om det just nu…mer om konstruktionsfilosofin kommer senare i samband med genomgången av högtalaren…

Posted

Jag tror jag ändrar mig lite...och stannar kvar lite kring denna typ av konstruktionsfilosofi, som någon med mer info mer än gärna får komplettera. Så undrar jag över Herr Carlsson:s bakgrund till denna tankebana?

Sedan undrar jag lite vart den filosofin tagit vägen…om den lever kvar någonstans? Jag har letat en del efter nyare högtalarkonstruktioner där liknande konstruktionsprinciper lyser igenom. Jag kan inte säga att jag lyckats så bra med det. Någon som vet?

\\K-man

Posted

Stig Carlsson strävade under hela sin bana efter att anpassa högtalarna till lyssningsrummet. Dels strävade han efter att utnyttja den bashöjning som uppstår när högtalaren placeras intill en vägg, och samtidigt konstruera högtalaren så att den får en rak frekvenskurva med denna bashöjning inräknad. Dels gällde det att bemästra de tidiga väggreflexerna i högre frekvenser.

Den berömda konformade kolboxen hade baselement i botten, medan mellanregister och diskanter satt långt ut i spetsen på den utåtlutande konen. Basen kom närmare väggen än de andra elementen på detta sätt.

OA5, OA6 och popboxen, var fyrkantiga varianter på samma grundide. Diskanterna långt från väggen, basarna nära väggen. På popoxen sitter alla element en bit från väggen, med basreflexporten neråt mot golvet.

Senare, då OA12,14,116 och 2212 lanserades, byggdes högtalarna i höger-vänsterutförande med mera direktljud för stereo.

I de allra sista Carlssonkonstruktionerna OA50, 51 och 52 trycktes såväl bas- som diskantelement så nära väggen som möjligt. Reflexerna kontrolleras i stället med dämpmaterial i och utanför högtalarna.

I dag är nog de flesta högtalarkonstruktörer medvetna om rummets betydelse och många högtalare är konstruerade för att sitta nära vägg och har frekvenskurva som är anpassad för vanliga rum. Det finns i dag konventionella högtalare som har liknande klangliga egenskaper som Carlssonhögtalarna. Så vägarna att nå dit är nog flera än dem som Stig Carlsson främst arbetade med. Det har hänt mycket t ex när det gäller att beräkna filter med hjälp av dataprogram. Men fortfarande står sig även de enklaste och billigaste Carlsson-konstruktionerna väl mot många mycket dyrare högtalare.

Obs, jag är ingen tekniker eller expert på något sätt, jag är bara en vanlig lyssnare som varit fascinerad av den musikförmedling som Carlssons högtalare kan utföra sedan jag hörde kolboxar redan på 50-talet. I dag använder jag modifierade popboxar.

Posted

"Popboxar" har jag aldrig hört förr... :) Måste vara samlingsnamnet på den uppsjö av rundstrålande DIY-konstruktioner som fyllde det svenska folkhemmet på sjuttiotalet.

Själv hade jag fyra stycken gallerförsedda boxar där de förlängda hörnlisterna tjänstgjorde som inbyggda ben. En i varje hörn av rummet och dom hängde med en bra bit in i åttiotalet... :cool:

Det var nog inte riktigt den uppställningen herr Carlsson hade tänkt sig... :)

Har också en del starka minnen från OA6. Göteborg var då som nu en intensiv hifistad och i början på sjuttiotalet fanns här en norrman som var mycket aktiv i hifisvängen. Kan fortfarande känna stämningen varje gång han slog på det inbyggda basförstärkeriet till OA6-högtalarna. En slags hifiritual i full andakt och under andlös tystnad. Vi var alltid lika imponerade... :mm::D

Posted

Popboxen kallas en konstruktion från 1964 av Jon Idestam-Almqvist som bygger på Carlssons patent. Namnet kommer av att den skulle vara en populärversion av kolboxen. Enklare byggd i fyrkantig låda, samma element som kolboxen, men utan baselementet och basförstärkaren i botten. Det var tidningen Radio och Television som publicerade ritningar. Man kunde också köpa färdiga lådor. Själv köpte jag sådana från Bällsta Träindustri i Stockholm. Basreflexrör med rätt dimension ingick i byggsatsen. Färdiglindade spolar med rätt specifikation till filtret kunde man också köpa. Det blev en mindre folkrörelse att bygga såna!

Något år senare kom Sonab OA5 ty1, som i princip är samma högtalare, men ytterligare förenklad. Popboxen är faktiskt en bättre högtalare! OA5 typ2 däremot kan mäta sig med popboxen.

Det är riktigt att det finns en massa mer eller mindre bra imitationer av OA5. Men popboxen är en unik och mycket genomtänkt konstruktion, och bör inte blandas samman med dessa.

Jag minns en elektronmusikkonsert på Moderna Museet i Stockholm, sent 60-tal tror jag, där musiken spelades via en gigantisk uppsättning popboxar! Om jag inte minns helt fel var Stig Carlsson själv där.

Det här är ju ett nostalgiforum, så här är lite fler minnen. Jag och min tjej byggde alltså popboxar i slutet på 60-talet liksom många av våra vänner. Till dessa skaffade sig de flesta en Lenco L75 skivspelare med Shure-pickup och en liten Lenco-förstärkare på 2x15 watt. Beomaster 1000 var en populär förstärkare också. Det var alldeles för svaga förstärkare för att det skulle kunna låta bra, inser jag numera. Men det var vad fattiga studenter hade råd med.

Så småningom, som gifta och i radhus, kunde vi investera i kraftigare förstärkare och efter ett tag åkte popboxrna upp på vinden, ersatta av konventionella högtalare av erkänt gott audiofilmärke. Men jag var aldrig nöjd med hur det lät.

För ett år sedan ungefär upptäckte vi att det fanns en marknad för gamla Carlssonhögtalare, varför inte sälja de gamla popboxarna? Men först måste vi testa om de fungerar efter ner än tio år på vinden och i ett förråd på landet. När vi kopplade in dom till den nyinförskaffade begagnade Naim Nait3-an blev vi hänförda av hur bra det lät! Så vi sålde de andra, dyra, högtalarna i stället.

Popboxarna är nu renoverade med nya bättre diskanter och nya kondensatorer. Originalbasarna Philips 9710M sitter dock kvar, eftersom det inte finns någon vettig ersättning till dem.

Så småningom kommer jag att ersätta dem, de har sina begränsningar. Men de har det som är typiskt för Carlssonhögtalare. Luftigheten, transparansen, musikaliteten. Så de duger bra än så länge. Frågan är bara vad man ska ersätta dem med. Ett par OA 2212-or kanske, för att komma tillbaka till (vad jag tror) tråden skulle handla om.

Posted

Väldigt intressanta fakta du har mapem, kalas!

...och...jodå, du har så rätt mapem, Sonab OA2212 är rätt svar!

Det var den största högtalaren i Sonabserien 1976. Den kostade, enligt den uppgift jag fått tag på, 9000 kronor per par det året, vilket måste varit ganka mycket pengar för en högtalare.

Jag ser i en tidning att 1978 så kostade en mellanklassbil i snitt ca 40’, vilket lite snabbt jämfört med idag skulle motsvara ett högtalarpris på typ 50’ om vi gissar att en mellanklassare idag ligger på dryga 200’, vilket inte känns orimligt. Detta ger åtminstone mig en vibb om att just ”vår” modell nog inte var en variant som stod i alla hem… :)

Vad fick man då levererat när man beställde denna skapelse ifrån fabriken i Lövånger. Om man hoppar över de rent känslomässiga bitarna som vi vet kan ge väldigt mycket…så fick man en massa element! Närmare bestämt 2x16st! Och de som är kännare av Sonab:s nummerserier har väl redan koll på fördelningen….min slutledning efter att ha sett lite olika modeller i den serien är att OA2212 står för Ortho-Acoustic 2+2+12….2st bas + 2st mellan + 12st diskanter!! Samtliga element kommer ifrån Perless. Man fick en högtalare märkt OA2212L och en OA2212R. Om jag skriver att L stod för Left så tror jag att jag hoppar att beskriva vad R stod för ;-) Vidare fick man så klart alla dessa element packade i högtalarkabinett, som har ett antal stabiliseringar inuti för att göra lådan stabil så att den inte spelar med. I lådan finns även delningsfilter som använder sig utav luftlindade spolar med delning vid 450 och 1200Hz med dämpning bas/mellan/diskant 6/12/24db per oktav. Allt detta tillsammans gör att högtalaren har en matchvikt på 32,5kg. Då den placeras enligt anvisningarna skall den bjuda en frekvensgång på 30 – 15000 Hz +-3dB. …känns inte SACD-säker ;)

Nej, nu har vi väl fått lite lagom övergripande…kanske dags att gå in på lite mer detaljer….

Det kommer mera….men först måste jag få ordning på min fotograf :o

\\K-man

Posted

Fast dom har gått upp igen. Över 20 000kr för ett par renoverade ex, med nya element. Det framgår av CarlssonPlanet, där man kan hitta allt man behöver veta och lite till om Stig Carlssons konstruktioner. Bl a kan man på forumet där följa ett bygge av en ny OA 2212! Så denna klassiker håller på att återuppstå!

Jag har sett två par OA 2212 utbjudna på en amerikansk hifi-nostalgi-hemsida, de såldes för 4 500 dollar. Och på samma sida efterlyses ytterligare ex, man är beredd betala 1000-2200 dollar/par beroende på skick.

Så det finns uppenbarligen entusiaster som håller fast vid denna konstruktion med alla sina element! Stig Carlsson själv övergav ju mångelementprincipen till förmån för mycket enkla, men omsorgsfullt konstruerade, tvåvägare i OA50/51/52-serien från 80-talet. OA50 har helt nyligen fått en efterföljare i OA58. OA52 tillverkas fortfarande tror jag, i sin tredje inkarnation.

Posted

Väntar med spänning. :) 2212'an är den enda 70-talaren jag inte hört. Har den samma grundklang som de andra 70-talarna är det en helt ok högtalare. Jag är själv mycket förtjust i 50-serien. .2 eller .3 är lite av en smaksak. Varit hett debatterat lokalt, här nere i söder. :).

Posted

Även jag väntar förväntansfullt! Jag har heller aldrig hört 2212. Annars har jag nog lyssnat på de flesta, från kolbox till OA58...och höjpunkterna är nog kolboxen, OA6 typ 1 och OA52. Jag är ju väldigt förtjust i mina popboxar också...

Posted

Så är vi tillbaka med färska lyssningsintryck, bilder och nostalgiupplevelser... :)

Här gäller det att skärpa till sig för att hålla reda på vänster och höger i en spegelvänd högtalarvärld.

Carlsson002.JPG

Speglar skulle också komma till användning... ;)

Carlsson006.JPG

Posted

En bild till i väntan på K-man... :)

Här har vi samlat alla dammkorn på en enda bild. När det är vintage gear det handlar om kan ju lite damm ge den där rätta känslan... :mm:

Carlsson010.JPG

Posted

…ja, då får jag väl kasta mig in i leken….

Helt klart Vintage och visst kändes väldigt äkta med dammet som vi fann under gallret!

Och som Ranefjord kommenterade så upplever man de helt klart just som ”rejäla lådor”. I detta rummet får man inte intrycket av att de är så stora, men då man ställer sig jämte dem så har de dock en viss storlek.

Då vi med den bilden ovan får en liten överblick av övre regionen av högtalaren så ger jag mig väl i kast med lite detaljer över vad vi ser….

Det som man ser främst är ju såklart diskanter. Det är 8ohm:s Peerless MT24HFC diskanter.

Carlsson021.JPG

Som jag nämde tidigare så går det åt tolv stycken per högtalare(!) och det ger naturligtvis ett imponerande utseende!

Carlsson038.JPG

Alla dessa diskanter hjälps åt att nå det tankesätt som Carlsson jobbade på. De åtta diskanterna som står i båge har till uppgift att ge direktljud även då man kommer off axis. Diskanter har ju oftast ett ganska riktat ljud, som medför att man därmed får en ganska begränsad spot.

Posted

De resterande fyra diskanterna står lite utspridda vinklade åt olika håll. Detta gör de efter vad jag kan förstå för att ge det ljud som reflekteras på väggarna samma sammansättning som direktljudet. I vanliga konstruktioner är ju sidoväggreflektionerna väldigt off axis från diskantelementen mätt och har därmed en helt annan karaktär.

Här ser vi det element som är placerat i främre hörnet sett från lyssningsplats.

Carlsson037.JPG

Detta sitter riktat snedd inåt/bakåt alldeles i framkant av lådan, så långt ifrån väggen som det går. Det gör det enligt Carlsson för att ge en så öppen och luftig ludbild som möjligt.

Vi ser även på bilden en liten blå mask som stuckit ned huvudet i marken….jag tror jag tar och drar lite i masken…vick vick…oj den släpper…!

Carlsson022.JPG

…nämen…det var ingen mask…det var en bygel. Måste säga att jag blev imponerad över hur stabil denna bygel var. Trodde jag skulle få ngn tunn enkel metallbygel i handen, men så blev det inte! Undrar vad bygeln är gjord utav? ….den gav nästan intryck utav att vara i silver…? Tyckte mig förnimma lite svartning kring övergången till plastskyddet på bygeln….

Även de hål som bygeln sitter i såg väldigt rejäla ut. Det är täta ”koppar” och inte enbart kontaktringar som man ofta ser i labsammanhang.

Vad gör då dessa byglar? Jo, här ges möjlighet att justera nivån på diskanten i tre steg med enligt spec en och en halv decibel per steg. Området den påverkar är ifrån 1900Hz och uppåt. Nu är ägaren av dessa högtalare första användaren, men om man fått tag på ett par begagnade så kan det ju vara bra att veta att den blå punkten som syns mellan två av groparna är fabriksinställningen.

Posted

Vi stannar väl lite till vid diskanterna….jag läste en kommentar någonstans att det var vanligt att dessa diskanter är sönder i dagsläget….vet inte om det är sant, så tar det för vad det är…men jag var naturligtvis tvingad att lyssna igenom alla diskanter på dessa exemplar…och….alla spred ljuv diskant från dess lilla pappersmembran. En av alla dessa diskanter är lite mer riktad uppåt än de andra, och den skall tydligen ha för avsikt att ge en homogenare tonbalans även då man står närmre högtalaren. Om den lyckas med det får vi se då vi provlyssnar;-)

Carlsson001.JPG

Tänk så gullig en liten diskant med 3,5cm pappersmembrandiameter kan vara…

Posted

Underbart! Tydligen helt omoddad med originaldiskanter. Diskanterna brukar nog klara sig, men däremot brukar basar och mellanreg vara spruckna i kanterna. Ser ju justa ut på bilderna, kanske är dom bytta?

Det är vanligt idag att byta diskanterna på 60- och 70-tals Carlsson även om de är felfria till nya Peerless CT62 som låter bättre. Jag har själv gjort det på mina popboxar, då behövdes dock bara 8 st à ca 200:- i st f 24! Filtret ska helst justeras lite också. Resultatet blir ett ännu renare och klarare ljud. Men att byta alla element i ett par 2212 går på ca 10 000:- bara i materialkostnad!

Nu vill vi höra hur det låter!