plundin™ Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 vilken är världens bästa orkester? Idag är detta ingen lätt fråga att besvara, det skulle kunna vara Berliner filharmonikerna, eller Wiener filharmonikerna, kanske är det London Symphony Orchestra, enligt min enkla mening har New York Filharmonikerna fallit ur tiobästalistan. Den enda amerikanska orkestern som platsar på listan är San Francisco Symfonikerna, dock paddlar dom på dom lägre platserna, en ärevördig orkester som den i Philadephia har sedan Eugene Ormandy dog på podiet 1977 letat efter en ledare som kan återlyfta orkestern till sin forna status. Esa-Pekka Salonens Los Angeles filharmoniker är på gång, på samma sätt som när Salonen skapade en betydanbde röst av Sveriges Radios Symfoniorkester på åttio och början av nittiotalet för den samtida (läs musik från de senaste 100 åren) musiken. Ingen av de svenska orkesterarna har tillräklig musikalisk bredd för att platsa på tioitopp. Valerij Gergievs orkester vid Marinskiteatern och den filharmoniska orkestern i samma stad (St. Petersburg), har ofta en glöd när det gäller inhemsk repertoar men är ojämnare när det gäller musik från andra länder. Den senare, dvs St. Petersburg filharmonikerna var under sin tidigare ledare Evgeij Mravinskij ett ystert fullblod som reagerade på minsta vink. På femtiotalet, till vilket jag är på väg, var det en orkester som enligt min mening var den absolut bästa; nämligen den Londonbaserade Philharmonia Orchestra. Orkestern skapades i slutet av andra världskriget av EMI-bossen Walter Legge, höll sin första konsert under ledning av Thomas Beecham den 27 oktober 1945. Walter Legge hade i sin egenskap av skivproducent lärt känna verenda orkestermusiker i Storbritannien och de flesta på kontinenten och när han skapade sin orkester var det genom att kalla samman de bästa musikerna från de orkestrar han bestämde sig konkurera med. Legge plockade in alla de stora dirigenteran han spelade in för EMI, Wilhelm Furtvängler och Otto Klemperer för att nämna de främsta, för att vässa orkestern till högsta skärpa. Så hela femtiotalet fanns det inte en bättre orkester någonstans, men Walter Legge var en mycket lynnig man så 1964 bestämde han sig helt enkelt för att skrota orkestern. Punkt och slut, men det ville ju inte orkestern så ett litet tag efter att man blivit nedlagda återföddes orkestern i egen regi som The New Philharmonia, sedan 1976 utan "New", så idag är man fortsatt "The Philharmonia Orchestra". (En mer fullständig historia kan man läsa på deras sajt genom att klicka HÄR) Genom åren har Philharmonia Orchestra gjort mängder och lite fler inspelningar, den som jag tycker är deras absoluta Zenit (sett med mina betydliga skygglappar ) är veckans skivtips dessutom fyller ju orkestern 60år i år så där finns saker att fira : Igor Stravinskijs Våroffer (Testament SBT 1076) Min absoluta favoritinspelning av denna rabalderomhuldade balett spelade in under fyra dagar i januari och februari i Abbey Road Studio nr 1 1959. Orketsern var som man kan förvänat av inledningen Philharmonia Orchestra, mannen som stod på dirigentpulten var var den ärevördiga aristokraten Igor Markevich (född i Kiev 27 juli 1912 - dör i Antibes 7 mars 1983). Markevich har ett slags enastående fokusering på att varje detalj i denna folkloristiska balett skall höras, det är som om han i ett tidigare liv upplevt just detta slags hyllning till den uppvaknande naturen, till dom bristande knopparna i det Ukrankska bondesamhället som fött och föder hela den ryska sfären. Denna inspening blir ju inte sämmre av att den tillhör den första serien av Stereoinspelningar som EMI gjorde i slutet av 50-talet, mäktigt ljud och en mycket bra mastring till CD (Bättre än den som EMI gjort för sin egen utgåva!). I min lilla värld en CD man bör ha i skivsammlingen, en klar ! Som bonus för oss Vårofferfrälsta finns även Markevich monoinspelning av baletten (med samma orkester) från 1951, den är enligt min mening en aning ojämn, framförallt så kämpar han här en smula med tempona. Den är hörvärd, men inte lika fullödig som inspelningen från 1959. (Klicka på omslaget ovan för att lyssna på amazon.co.uks smakprov, fast blir ni sugna på att skaffa denna inspelning tycker jag att ni skall beställa direkt från skivbolaget, dom hittar ni här : http://www.testament.uk.com/) /ptr Quote
plundin™ Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Andra våroffer : Min gamle lärare i musikteori älskar också Philharmonia Orchestra men av någon outgrundlig anledning Esa-Pekka Salonens inspelning på SONY/CBS Några andra av mina bekanta stravinskijnister svär att det är den nyligen bortgångne Sixten Ehrlings inspelning med Sveriges Radios Symfoniorkster på BIS som är inspelningen Jag brukar dock hytta med ett tveksamt finger åt båda, det sägs om Ehrling att från det att han studerade in Våroffer på femtiotalet så behöll han sin instudering så på pricken att hans framförnaden av baletten sällan klickade på mer än någon sekund fram och tillbaka... (Saga eller sanning låter jag vara osagt?) Den för några veckor sedan omtalade Valerij Gergiev (i samband med konserten med Sveriges Radios Symfoniorkester som var samma helg som HiEnd 05) har gjort en inspelning med Kirovorkstern, den är anslående, mäktig med ett modernt multikanalljud (och då menar jag inte surround utan att inspelningen är gord i multikanal). Den är helt klart värd att hamna på eftersökningslistan, provlyssna HÄR Pierre Boulez första inspelning med Cleveland Orchestra på Sony/CBS från sjuttiotalet är också jäkligt bra, undvik hans remakes på Erato/Teldec/Warner (Chicago SO) och DGG (Cleveland SO) dessa saknar det slags mikronyansering som våroffer behöver. Igor Stravinskij sjävspelade in Våroffer åtminstonne två gånger själv för Columbia (idag SONY), bägge är hörvärda men som altid när det gäller tolkningar ev egen musik kanske lite på den fega sidan (det uttalandet kommer jag att få däng för ). Även Ernest Ansermet inspelning på Decca från Sextiotalet räknas som en klassiker, men jag tycker påersonligen att hans egna orkester "L'Orchestre de la Suisse Romande" inte riktig håller måttet.. Sådan vars våroffer jag tycker man skall hålla sig borta från är Claudio Abbado (DGG), Alexander Rahbari (Naxos), Seiji Ozawa (RCA), Riccardo Muti (EMI), Neeme Järvi (Chandos), Yoel Levi (Telarc) och sist och absolut värst Zubin Mehta (Warner), ingen av dom får till det! /ptr Quote
Guest Zalve Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 vilken är världens bästa orkester? Idag är detta ingen lätt fråga att besvara, det skulle kunna vara Berliner filharmonikerna, eller Wiener filharmonikerna, kanske är det London Symphony Orchestra, enligt min enkla mening har New York Filharmonikerna fallit ur tiobästalistan. Den enda amerikanska orkestern som platsar på listan är San Francisco Symfonikerna, dock paddlar dom på dom lägre platserna, en ärevördig orkester som den i Philadephia har sedan Eugene Ormandy dog på podiet 1977 letat efter en ledare som kan återlyfta orkestern till sin forna status Jag hörde "nyligen" från min kusin, som lär vara en av sveriges duktigaste kvinnliga trombonister, som var över därAtlanten och spelade med ett antal symfoniorkestrarna . Bland de jag kommer i håg så var det Boston och Chicago som hon spelade med. (Nu har jag INGEN som helst aning om hur bra dessa står sig u USA) Det hon sa var att de har tappat enorm mycket,,, och är LÅNGT efter den europeiska standarden. Inte mycket bättre än musikskolans symfoni sas det med skämt i rösten. OM detta stämmer med standarden låter JAG vara osagt, dock vet jag att min kusin ÄR duktig och vet vad hon talar om. /Z Quote
plundin™ Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 OM detta stämmer med standarden låter JAG vara osagt, dock vet jag att min kusin ÄR duktig och vet vad hon talar om<{POST_SNAPBACK}> Din kusin råkar inte heta Jessica? Känner inte till så många kvinliga klassiska trombonister, men en av dom bästa här i landet heter just Jessica! /ptr Quote
Guest Zalve Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Låter som det skulle kunna stämma, ÄR hon bra ?! Har bara hlrt henne spela EN gång,, PÅ syrrans bröllop. Orgel och trombon fungerar bra kan jag tala om... Quote
plundin™ Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 ÄR hon bra ?!<{POST_SNAPBACK}> Tveklöst JA! /ptr Quote
Mattias Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Ibland är världen liten Kanon tips Plundin. Bugar och bockar Mvh Mattias Quote
eliot Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Jag har Våroffer med Markevitch i Stereo på Blå Angel (Amerikans förstautgåva) i "mint condition" - men jag har aldrig lyssnat på den - Sånt händer när man är samlare Jag köpte den i Stockholm för 35 kr Det skandalösa uruppförandet gjordes av Pierre Monteux: It was May 29, 1913 at the Théâtre des Champs-Elysées in Paris. The man standing at the podium was Pierre Monteaux. He lifted his baton to conduct Igor Stravinsky 's latest masterpiece, a ballet that would almost singly change the course of music history. Stravinsky was sitting in the fourth or fifth row back. The dancers were ready behind the curtain - they had been instructed to "keep calm and carry on" no matter what - and the music began - the rest, as they say, is history. After only the first few measures of the opening bars of the piece, members of the audience shouted, laughed and booed in disgust. At the same time, others retaliated by shouting for them to shut up. Scarcely a note in the hall was heard....därför väntade man sig mycket av inspelningen från 1958 med Paris Conservatory Orchestra (PCO) på RCA Living Stereo LSC 2085. Den är emellertid inte speciellt bra och detta står att läsa i RCA Bibeln:It has been reported that in its eagerness to rush a performance of this piece onto disc with Monteux (who premiered the Rite in 1913 in what is, probably, the most famous debut of the 20th century), Decca gave Monteux insufficient rehearsal time with the PCO. In spite of the fact that Decca allowed five days for the recording sessions (including a whole day for retakes) the PCO simply wasn't up to the piece and their playing ragged. What a pity! And what a missed opportunity, as the sound and performance of PCO under Martinon and Fistoulari on later Dogs is quite ravishing. For Monteux enthusiasts, Thomas Simone of Recollections recommend his ´41 mono with the SFO on Camden [Camden LP CAL-119] Tillägg: Mot gängse uppfattning föredrar jag Angel framför EMI. - De som undrar varför en RCA Living Stereo spelades in av Decca så var det faktiskt så att alla RCA's inspelningar i Europa - vid denna tidpunkten - gjordes av Decca och de värdefullaste utgåvorna är då de Engelska Quote
Rutger Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Testament är något vi ska vara tacksamma för. Oj, så mycket godis där. Numera kan man ju köpa skivorna också: £10 från UK istället för svenska butikernas 189:- eller 209:- (Euroton, skärpning). Typ köp 3, betala för 2. Håller med, plundin, om att ljudet är det bästa möjliga på CD. Och vad gäller Markevich (eller Markevitch som det står på äldre LP; och kanske Markevitj för den plikttrogne svensken), nog är han en sån där snubbe som det alltid är trevligt att lyssna på? Bär en allmän känsla att varje Markevitch som lagts på tallriken får ligga kvar. Men allt kan ju inte vara skivhistoria som hans Le sacre -59 tydligen är. Lyssnade på Amazon - tack för länken. Amazonljud men låter underbart (s a s)! Är deras samples mono- eller stereoinspelningen? Låter så konkret och timbralt riktigt. Till min förfäran ser jag att jag en gång har ägt CLP 1003 (HMV): Markevitch/Le sacre i original från 1952, men råkat "försnilla" den ur min samling. Intressant att Markevitch vid den tiden ansågs passa på "B-serien" CLP istället för den prestigefyllda ALP-serien. För att fortsätta i eliots vinyl(fot)spår. Ser att ASD 313 är originalet till Markevitch/1959, med ALP 1745 som monoutgåva. ASD 313 är mycket rar och svindyr. Vad sägs om 2600:- för *andra* etiketten... Då kommer billiga Angel som en räddande ängel, eliot! (Borde inte första US stereo vara röd label?) Quote
plundin™ Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Lyssnade på Amazon - tack för länken. Amazonljud men låter underbart (s a s)! Är deras samples mono- eller stereoinspelningen? Låter så konkret och timbralt riktigt. Vad jag förstå borde det vara samples från alla fyra spåren på CDn, altså sample 1 & 2 borde vara 1951 och sample 3 & 4 1959 - har inte provlyssnat förren nu, och har ärligt talat svårt att avgöra om det är nån skillnad Men kanske att det är tydligare monokänsla i sample 1 & 2.. Hur som helst skulle den ordningen stämma bäst mot CDn.. Och vad gäller Markevich (eller Markevitch som det står på äldre LP; och kanske Markevitj för den plikttrogne svensken), nog är han en sån där snubbe som det alltid är trevligt att lyssna på? Jag höll mej till den gängse engelska stavningen för att det skall vara lättare att hitta honom via internet, annars försöker jag vara konsikvent i görligaste mån med att använda svensk translitteration, alltså "Markevitj" -- Dock ser jag till min förvåning att att orsaken till att mina sökningar på amazon skippade igår var att dom faktiskt stavar honom : Markevitch, tänk så det kan vara... Trevlig att lyssna på är han alltid, jag kan starkt rekomendera hans Tjajkovskij symfonier som finns på två Philips DUO samlingar, där spelar han med London Symphony Orchestra, mumma (Man kan säkert finna orginal LPna från sjuttiotalet oxå), en annan av hans viktiga inspelningar är Berlioz Symphonie Fantastique (Med Lamoreux orkestern, Paris) som finns överförd i DGGs "Originals" serie, där finns även hans pionjärinspelningar av den svenska romantiska musikens mästare Frans Berwalds tredje och fjärde symfonier (Med Berliner Philharmoniker). För er som vill dyka djupare i denne aristokrats hantverk kan det vara intressant att veta att han även komponerade, Klaus Heymans dyrettikett Marco Polo (i motsats till Naxos) har gett ut flera volymer med hans musik, man kan hitta dom HÄR eller HÄR. Med denna länk kan man hitta en ganska bra Markevitch diskografi : http://www.musaeus.co.uk/imd.htm : med den begränsningen att den listar allt före CDns intrång... /ptr Quote
eliot Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 För att fortsätta i eliots vinyl(fot)spår. Ser att ASD 313 är originalet till Markevitch/1959, med ALP 1745 som monoutgåva. ASD 313 är mycket rar och svindyr. Vad sägs om 2600:- för *andra* etiketten... Då kommer billiga Angel som en räddande ängel, eliot! (Borde inte första US stereo vara röd label?)- Naturligtvis har Du helt rätt Jag vet faktiskt inte när övergången från röd etikett med grå ängel till blå etikett skedde Eftersom jag har Solomon, Beethovens Piano Konsert Nr. 1 på Angel S35580 (ASD294) på röd etikett så måste förstautgåvan av Markevitch (som det skrivs på LP'n), S35549 också varit röd. Vi ser också att ordningsföljden på amerikanska och engelska utgåvor inte stämmer överens.... Solomon köpte jag för 40 kr - det är billigt med vinyl om man inte satsar på återutgåvor och 45 varvare Varför tycker jag att Angel låter bättre än EMI David på Anagram på Tulegatan i Stockholm brukade ha utförsäljning en gång per år och en gång köpte jag mängder skivor, främst Opera-boxar, som jag sedan gav till en kompis i Schweiz som hade en affär och skulle sälja dom. Då hade jag ett tag många dubletter och kunde jämföra Angel mot EMI och då var i princip alltid Angel bättre med klart bättre upplösning - EMI lät grötig i jämförelse. Det var inte bara en skiva utan överlag och på två olika anläggningar.... //Eliot Quote
Bravo Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Puhh, mycket kunskap här och intresseväckande. "Plundin" i sitt esse, det tackar vi för och kunskapen i övrigt i detta ämne förvånar! Quote
wintermute Posted February 24, 2005 Posted February 24, 2005 Gällande våroffer kan jag inte annat än att rekommendera Där Pöntinen spelar en transkription till piano. Full fart! Spännnande att reducera en frustande symfoniorkester till tio fingrar. Quote
plundin™ Posted February 24, 2005 Author Posted February 24, 2005 Där Pöntinen spelar en transkription till piano. Full fart! Spännnande att reducera en frustande symfoniorkester till tio fingrar. <{POST_SNAPBACK}> Om jag är rätt informerad, dvs kan läsa omslagstexten rätt, torde det faktiskt vara den utmärkte svenske pianisten Dag Achatz som spelar på just denna CD, hans eget arrangemang av le sacre.. Pöntinen spelar bara fyrhändigt med Achatz i de avslutande tre satserna från Petruchka.. Hur som helst kan man bara hålla med Wintermute att det hela är en pianistisk triumf, nått som alla vänner av våroffer borde höra! /ptr Quote
eliot Posted February 24, 2005 Posted February 24, 2005 Jag har "botaniserat" lite bland mina skivor och funnit några skivor med Igor Markevitch. Alla är på Philips och mycket fint förpackade i tjock papp eller plast ("Luxus Serie"). Skivorna liksom inspelningarna är från 60-talet och två är just Symfonier av Tchaikovsky: Manfred och Symfoni nr.2 med LSO (London Symphony Orchestra) som plundin rekommenderade. - Men den mest intressanta skivan är på franska Philips. Det är Stravinsky, "Histoire Du Soldat" med Peter Ustinov som djävul och den åldrige Jean Cocteau (1889-1963, läs här) som berättare - man känner riktigt historiens vingslag Inspelningen gjordes 1962 dvs året innan Cocteau dog..... Sedan har jag också Alban Berg: Concert for violon and orchestra, Grumiaux, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Igor Markevitch men i en inte lika exklusiv förpackning då inspelningen är från 1968 (de andra från '62-'65) och mitt exemplar antagligen från början på 70-talet. - Det gick snabbt utför med förpackningarna... Det är kul att "botanisera" - Man upptäcker skivor man inte lyssnat på på länge, eller som man rent av har glömt bort att man hade.... Quote
plundin™ Posted February 24, 2005 Author Posted February 24, 2005 - Men den mest intressanta skivan är på franska Philips. Det är Stravinsky, "Histoire Du Soldat" med Peter Ustinov som djävul och den åldrige Jean Cocteau (1889-1963) En fabulös inspelning som jag aldrig sett på LP, men var en av dom första CDskivorna jag köpte!! Klart fyrstjärning underhållning med Peter Ustinov i högsätet, rekomenderas alla som behöver en liten Stravinskijfix... Sedan har jag också Alban Berg: Concert for violon and orchestra, Grumiaux, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Igor Markevitch men i en inte lika exklusiv förpackning då inspelningen är från 1968 (de andra från '62-'65) och mitt exemplar antagligen från början på 70-talet. Jag skrev en artikel om Bergs "till minnet av en ängel" (Alma Mahlers dotter Manon) i mitten av nittiotalet och då lyssnade jag igenom ett femtontal inspelningar av konserten; tyvärr, måste jag säga, så gillade jag aldrig Arthur Grumiaux särskillt, för mej var det Gidon Kremer och Josef Suk som slog an men den obestridda mästaren när det gäller Bergs Violinkonsert är Polacken Henryk Szeryng (i alla fall i min lilla värld) : Tyvärr verkar det som om DGG har skrotat inspelningen med Bayerska RSO och Rafael Kubelik som jag har.. Den är verkligen mumma! Manon Gropius, till vilken Alban Bergs Violinkonsert tillängnades - Man upptäcker skivor man inte lyssnat på på länge, eller som man rent av har glömt bort att man hade.... Sånnt är jag nästan befriad från; att ha glömt nån skiva alltså, jag har ett nästan bibliteksmässigt register över det mesta i min fonogramsammling, från monokassetter från tidigt sjuttiotal till 5 SACD jag köpte igår.. Tar förbannat mycket tid, men är värdefullt när man kan ha databasen med sig till skivaffären i sin PDA.. Däremot skivor man inte lyssnat på på länge... sånna har jag i drivor, men ibland dyker det upp nått tillfälle när man kan rotafram överraskningar åt sig själv och intet ont anande besökare... Jag bara frågar, hur många av er har LPskivor med Göteborgs Estniska Skolas barnkörer? Som en liten lassiebonus kan jag berätta att vår egen Göteborgske dirigentnestor Herbert Blomstedt studerade för Markevitch i slutet av förtiotalet! - Även han är en Aristokrat på podiet! /ptr Quote
Rutger Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Rackarns, du eliot, den är från 1962 den där L'Histoire. Aldrig tänkt på att originalet måste vara *stereo*, har den i mono på Philips L 02.306 L (som troligen är mono-originalet ändå). Här kan man se en bild på det omtalade konvolutet, och även köpa LP:n i stereo för $7! Men troligen är det den senare USA-skivan på Philips PHS: bild (borta om 1 månad) plundin, anledning till några glädjetårar: Snart får du slänga den där NoNoise-Philipsen från -88, ty strax kommer L'Histoire/Markevitch - på SACD! (UCGP-7021, Universal Japan) Den skulle ha givits ut i höstas men är tydligen försenad. Saknas på HMV Japan. Den kommer troligen bara i Japan, som många andra klassiska reissues med kultstatus. Ljudet brukar klå alla andra CD-utgåvor, det vet vi som köpt därifrån. Plockar nog upp 7021 själv vad det lider, tack för påminnelse och förmedlad entusiasm eliot/plundin. Får jag komplettera med följande. En annan komplett Soldat på franska som jag tycker känns ruggigt autentisk på nåt sätt: legenden Oubradous på Pathé DTX 124 (borde finnas på CD idag). Äkta mono, satans collectible... Konvolutet är görläckert, för att tala göteborgska. Har bild men ingenstans att ladda upp. Fast den inspelning jag lyssnar mest på, med långt bättre ljud än de audiofil-CD jag har på Clarity och Reference Recordings, är: Westminster Laboratory Series (!) 7049, Ars Nova/Mandell. En mono-LP från -56. Grymt spel och de sju killarna fyller rummet med ljud. Till de läsare av denna tråd som icke är fullt så nördiga som somliga : Stravinskys "Historien om en soldat" (The Soldier's Tale) är en medryckande och rolig grej att lyssna på! Fräckt spel av djupa basinstrument och slagverk/militärtrumma, och härliga violinsolon. Ett genomlyst verk med 7 instrument, perfekt för hifi (hur många av oss kan dema full orkester med full realism??). Prova i första hand konsertversionen, dvs *utan* talande skådespelare. Edit: Stavfel Quote
eliot Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Det här är jättekul Min favorittolkning av av orkestersviten: L'HISTOIRE DU SOLDAT - SUITE är Stravinskys egen tolkning på Columbia ML4964. Det är en helt underbar skiva med härlig rytm och känsla - man märker hur Jazz-influerad han var Det är en monoinspelning från 1951, men stereo saknar man definitivt inte Originalet är blå label - jag har en sixeye. (bara för nördar ) Stravinsky var en föregångare inom klassisk musik med sina rytmer och han lär ha sagt att om han kännt till Jazzmusiken med dess rytmer så hade det gått mycket snabbare att komponera våroffer Ett mycket intressant stycke från samma år som "Historien om Soldaten" (1918) är "Ragtime for Eleven Instruments" - även i "Historien om Soldaten" förekommer ragtime. Jag har den kompletta "Historien om Soldaten" och Ragtime på Deutsche Grammophon (DGG) med Boston Symphony Chamber Players. På baksidan av skivomslaget till "Historien om Soldaten" finns den snyggaste bild jag sett på ett skivomslag - en bok som brinner med full låga - Det är något speciellt med skivor Quote
eliot Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Jag gillar Boston Symphony Chamber Players och har flera skivor på DGG med dom. De finns på CD och jag ser att de har kopplat IGOR STRAVINSKY - Octet; Pastorale; Ragtime; Concertino med JOHANN STRAUSS (arr. Berg, Schoenberg, Webern) - Kaiser-Walzer; Rosen aus dem Süden; Wein, Weib und Gesang; Schatz-Walzer (klicka på bild för recension i Classics Today) ...det är tydligen inte bara jag som tycker att de är riktigt bra //Eliot Quote
plundin™ Posted February 25, 2005 Author Posted February 25, 2005 plundin, anledning till några glädjetårar: Snart får du slänga den där NoNoise-Philipsen från -88, ty strax kommer L'Histoire/Markevitch - på SACD! (UCGP-7021, Universal Japan) Den skulle ha givits ut i höstas men är tydligen försenad. Den är tagen, jag har en lista på skivor jag skall beställa från Japan, så den hamnar där! Får jag komplettera med följande. En annan komplett Soldat på franska som jag tycker känns ruggigt autentisk på nåt sätt: legenden Oubradous på Pathé DTX 124 (borde finnas på CD idag). Äkta mono, satans collectible... Konvolutet är görläckert, för att tala göteborgska. Har bild men ingenstans att ladda upp. Fast den inspelning jag lyssnar mest på, med långt bättre ljud än de audiofil-CD jag har på Clarity och Reference Recordings, är: Westminster Laboratory Series (!) 7049, Ars Nova/Mandell. En mono-LP från -56. Grymt spel och de sju killarna fyller rummet med ljud. det är så man skämms, jag har aldrig hör Westminster utgåvan, kanske nu när Westminster ligger tillsammans med DGG bland dom klassiska Vivendibolagen finns det en chans att den blir återutgiven, omänn en liten.. Va kul att du nämner Pathé utgåvan, när jag var i Paris för två år sedan stod jag och höll i den på “La Dame Blanche” (en av Paris mest välsorterade beganade-LP handlare), valde tyvärr att lägga tillbaka den för jag hade förlite kontanter med mej och kreditkortet var på villovägar.. suck.. Så går det när man måste välja... -- Tyvärr verkar den inte finnas på CD, i alla fall inte hos någon av dom franska näthandlare jag snabbkollade på.. /ptr Quote
eliot Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 ....när jag var i Paris för två år sedan stod jag och höll i den på “La Dame Blanche” (en av Paris mest välsorterade begagnade-LP handlare), valde tyvärr att lägga tillbaka den för jag hade förlite kontanter med mej och kreditkortet var på villovägar.. suck.. - Ibland är det bra att inte ha med kreditkortet när man letar "svart guld" - det kan annars lätt bli att man får livnära sig på vatten och knäckebröd resten av månaden - När jag träffade Chad Kassem, ägaren till Acoustic Sounds (Analogue Productions), för ett antal år sedan på High End i Frankfurt så förklarade han för mig vad jag var: En vinyl-junkie Tillägg: Här är en länk till La Dame Blanche (=>engelska) Quote
Rutger Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 eliot: >Min favorittolkning av av orkestersviten: L'HISTOIRE DU SOLDAT - SUITE är >Stravinskys egen tolkning på Columbia ML4964. Stoppa pressarna! DEN ska jag ha. Varför har jag inte den?? *dumdumdum* När mono är bra, så är det ATTANS bra. 6-eye är nog ett bra val, de blå har så hård och ibland knastrig vinyl. Stravinskys senare stereosaker har jag nog en del, de är ju vanliga. Redan i grannskapet ses en kopia av ML 4964 men i skräpskick - kan dock köpas redan i morgon av den hågade! Se här: (klickbar bild; bilden försvinner tyvärr snart) Alla som gillar bilden - spara den nu! Annars är det ju bara vinyl-junkien eliot=" " som får njuta framöver. >Jag gillar Boston Symphony Chamber Players och har flera skivor på DGG >med dom. /.../ ...det är tydligen inte bara jag som tycker att de är riktigt bra Du har tydligen träffat rätt igen. DG i vanliga 2530-serien, som ligger övergivna överallt, skuttar man lätt förbi. Och då kan misstag göras. I gamla anteckningar ser jag att en känd recensent rekommenderar följande Boston Chamber Players från icke-tulpaneran: 2530 049 DEBUSSY VIOLIN/CELLO/FLUTE SONATAS 2530 104 collection AMERICAN COMPOSERS 2530 214 DVORAK STRING QUINTET 2530 252 STRAVINSKY THE RITE OF SPRING ABBADO-BSO 2530 551 STRAVINSKY CHAMBER MUSIC 2530 609 STRAVINSKY THE SOLDIER'S TALE (GIELGUD-NARR) 2530 977 STRAUSS WALTZES 2531 213 collection CHAMBER MUSIC 2531 277 SCHOENBERG FANTASY for VIOLIN & PIANO I min hylla finns nog inte en enda ännu. Får jag bara spontant och samvetsgrant addera att det skulle förvåna om 2530 049 & 2530 214 står sig i konkurrensen annat än ljudmässigt. "Ensembler" som tar sig an "riktig" (förlåt ) kammarmusik brukar inte ha en chans jämte grupper som specialiserat sig på genren (läs: "stråkkvartetter skall spelas av en stråkkvartett"). plundin: >jag har aldrig hör Westminster utgåvan, kanske nu när Westminster ligger tillsammans >med DGG bland dom klassiska Vivendibolagen finns det en chans att den blir >återutgiven, omänn en liten.. Får hoppas på flera Westminster-satsningar. MCA/Universal kom ju med en batch tidigare, som var både billiga och 20-bit-mastrade. Grabbade en del. LAB-serien på LP är så rar i våra trakter att man måste vara aktiv skivlistköpare för att kunna plocka. WESTMINSTERVIDARESPINNANDE Det finns en bra ansats till Westminster-diskografi, för vinyljunkisar och återutgivningsdrömmare. Spara sidan innan den försvinner! Listan har suveräna nyttigheter i form av a) kopplingen tidiga WL - återutgivning på XWN 18000, och (guldläge:) b) vilka XWN som också fanns i stereo på WST. Denna snubbe säljer CD med överförda LP, bland annat en hel del Westminsters inklusive W-LABs. Finns många kuliga mp3-samples att lyssna på. Slösa en timme där (jag har Beyer 990-lurar till datorn så det mummar direkt). Men mkt låter sk*t; ta det för vad det är (mp3 96 kbits). Lyssna: Monteux/PCO Rite (titta, jag är on-topic), Münch/BSO-Piston-Bloch-Stravinsky, Starker resp Fournier-trion, Fiedler-J Strauss, Leitner-Mozart, Sawallisch-LvB/Pastoral, Barylli Qt-LvB Opp. 133/135, Paray/Detroit-Wagner-Liszt (Mercury mono), Monteux resp Fritz Kreisler TALAR, Scherchen/Farnadi-Liszt, Koussevitzky/BSO-Tjaj-Satie-Prok (1947-49), Ormandy/Phil-Albéniz (mono), Czech PO Winds-Mozart, Wenzinger-Händel, Argenta-Zarsuelas, Chants de la France (sop+Canteloube själv på pno), Szymon Goldberg (som dir)/Netherl CO-Haydn, >Va kul att du nämner Pathé utgåvan, när jag var i Paris för två år sedan stod jag >och höll i den på “La Dame Blanche” Så, du tafsade på den vita damens allra heligaste... Klart du ska skämmas. >Jag bara frågar, hur många av er har LPskivor med Göteborgs >Estniska Skolas barnkörer? :evil: Vinylae necesse est. :clown: Quote
eliot Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 Schweizaren Ernest Ansermet är min "husgud" när det gäller fransk och rysk musik och då speciellt Stravinsky som han var en nära vän till. Även Ernest Ansermet inspelning på Decca från Sextiotalet räknas som en klassiker, men jag tycker personligen att hans egna orkester "L'Orchestre de la Suisse Romande" inte riktig håller måttet.. - Jag håller helt med plundin om att orkestern inte alltid håller måttet men det är ju inte bara exekverandet som är viktigt utan i mitt tycke kommer tolkningen i första rummet. Nu samlar jag Ansermet och det började när jag i början på 90-talet läste Ulrich Michalik's artiklar om skivor och skivmärken från 50- och - 60-talen. Michalik skrev artiklar i tyska HIFI exklusiv från 1992 tills tidningen gick i graven i slutet på '94 och var sedan med om att starta image hifi 1995. I varje nummer hade han där en "hörna" som han kallade image classix. - Jag har samlat alla artiklarna - tills han slutade på image hifi för några år sedan. Ansermets inspelningar är så omtalade bland audiofiler och skivsamlare att när tyska Speakers Corner började ge ut återutgåvor på vinyl så var Ansermet första val och många av hans inspelningar finns/fanns att tillgå som 180 grams vinyl mastrade av samma person som med initialen K på 60- och 70-talet hade mastrat original Decca: Tony Hawkins. Ansermet spelade in på Decca men som jag skrivit tidigare så spelade Decca in skivor för RCA och ett berömt exempel på detta utbyte är The Royal Ballet Gala Performances, Ernest Ansermet, Royal Opera House Covent Garden. Detta är en av de absolut dyraste klassiska skivorna och i RCA-Bibeln angavs priset till 1500$, vilket Michalik betraktade som blåögt och menade att under 2000$ hade han aldrig sett den säljas på auktion - detta var 1994 - Nu frågar man sig om Ernest Ansermet är så bra som vi audiofiler och skribenter som Michalik och hans likar i tidningar som HiFi &Records, HiFi+ mm tycker. Musikvetare kanske är av en annan åsikt För ett antal år sedan lyssnade jag på ett intressant föredrag av en musikvetare från Göteborg och jag passade då på att fråga vad hon tyckte om Ansermet. Svaret var kort och gott: det är Guden. Detta är ju alltid subjektivt men det visar att man inte ligger så fel om man uppskattar honom. Ernest Ansermet var egentligen matematiker innan han sadlade om och blev dirigent för L'Orchestre de la Suisse Romand i Genéve. En fantastisk upplevelse är att lyssna på ett stycke när Ansermet repeterar Våroffer och sedan ett utdrag ur inspelningen. Skivan är: A Journey into Stereo Sound - "A demonstration of Stereophonic Recording". Jag vet att gcs också har skivan då han vid ett tillfälle önskade att den skulle ges ut på nytt Jag avrundar med en liten anekdot Ansermet hade gjort en inspelning och spelade stolt upp den på för Stravinsky. Av naturliga skäl var han mycket nyfiken på vad Stravinsky skulle säga om hans "tolkning". - Efter att uppspelningen var färdig så blev det en liten paus - och så sa Stravinsky: du borde byta stift. När det gäller hans inspelningar av Våroffer så tillhör inte hans Stereoinspelning från 1958 (Decca SXL 2042/London CS 6031) så går den inte upp mot hans tidigare monoinspelningar och även ljudmässigt lämnar den mycket övrigt att önska så det är orsaken att den inte finns som vinylåterutgåva av Speakers Corner. Quote
eliot Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 Jag fann franska förstautgåvan av "Histoire du Soldat", Igor Markevitch med Ustinov och Cocteau hos Schopper i Schweiz. Klicka på bilden så kommer Du till webbsidan där skivan kan köpas för CHF 175.00 (c:a 1000kr) De allra tidigaste stereo utgåvorna på Philips har "HiFi Stereo" skrivet som på bilden. Min är senare och då har man släppt HiFi Stereo på framsidan och på etiketten står det "Gravure Universelle" mono/stereo. Jag är inte expert på franska Philips då jag vanligtvis köper holländska..... Man kan säga generellt att det inte är så ofta man träffar på Philips med "HiFi Stereo" skrivet på det där svängda viset - men gör man det så kan man nog anta att det är första stereoutgåvan. - Eftersom musiken kommer i första hand så upplever jag att Philips överlag låter mycket bra och utan att ha gjort någon direkt jämförelse så upplever jag att skillnaden mellan en förstautgåva och senare är liten.... - När jag träffade Chad Kassem, ägaren till Acoustic Sounds (Analogue Productions), för ett antal år sedan på High End i Frankfurt så förklarade han för mig vad jag var: En vinyl-junkie - Jag är nog inte någon vinyl-junkie mer - men det finns kanske andra som är i farozonen Jag har tagit mig upp ur vinylträsket Nu har jag köpt så dyra prylar att jag knappt har råd med skivor Quote
Rutger Posted February 28, 2005 Posted February 28, 2005 Det finns en svensk skivsamlare som på pricken liknar Ansermet. Givetvis är han en uppriktig beundrare både av Ansermets konst och Stravinsky. eliot: >vilket Michalik betraktade som blåögt och menade att under 2000$ hade han >aldrig sett den säljas på auktion - detta var 1994 Jodu, där ser man. Audiofilpriser är allt mellan fest och pest. Flyktiga ting. Perspektivet är avhängigt tidpunkt och roll: säljare eller köpare. Royal Ballet är fortfarande svindyr men ligger idag på cirkus halva priset ovan. Ett fint ex. sålde hösten -04 för $745, ett ex. med scuffs och lite smårepor gick för $417 för precis en månad sen (trots 4s/1s/1s/1s). Är det till att misstänka att återutgivningarna minskat marknaden för original? Apropos Acoustic Sounds. Denna gång hade de lite bråttom! Du såg inte namnet på bildfilen deras, eliot? LSC-6050.jpg. Någon LSC-6050 har aldrig funnits. Royal Ballet är inte ens en LSC, det är en LDS: lyxserien Soria, LDS-6065. Acoustic Sounds har sedermera korrigerat numret men begriper fortfarande inte att Royal Ballet aldrig var en LSC. Där fick han, Chad, som strulade till en order för mig förut... För övrigt undrar jag varför en del LDS-6065-boxar är grönaktiga, medan andra är brunaktiga (bägge original, USA). Classic Records' olika återutgivningar reflekterar detta! Varför gjorde Classic inte bara en brunbeige? Det tidiga originalet som såldes (en drös sidor pressade med stampers gjorda av lacquer nr 1) var nämligen brunt. Aha! Den gröna var den första Classic gjorde, sen insåg man att den bruna färgen var tidigare... Seriöst att rätta sig, ändå! Nu när vi ändå driftat lite från tråden. Måste kommentera: >Musikvetare kanske är av en annan åsikt Min personliga erfarenhet är denna, och jag hoppas ingen blir sårad: Musikvetartyper och liknande begriper inte skivor. De jag råkat kan inte höra skillnad mellan en slätstruken tolkning/inspelning och en underbar. Hör de bara noterna, eller vad?? Inte vet jag. De beter sig som repertoarsamlare, ni vet, de där personerna som sitter nöjda med en inspelning av varje verk... Jag förfäktar envist att det är himla nyttigt att vara lite okunnig. :clown: Quote
plundin™ Posted February 28, 2005 Author Posted February 28, 2005 >Musikvetare kanske är av en annan åsikt Min personliga erfarenhet är denna, och jag hoppas ingen blir sårad: Musikvetartyper och liknande begriper inte skivor. De jag råkat kan inte höra skillnad mellan en slätstruken tolkning/inspelning och en underbar. Hör de bara noterna, eller vad?? Inte vet jag. De beter sig som repertoarsamlare, ni vet, de där personerna som sitter nöjda med en inspelning av varje verk... Jag förfäktar envist att det är himla nyttigt att vara lite okunnig. :clown: <{POST_SNAPBACK}> Du skall nog inte dra alla över en kam som jag gjorde med Eliot, inte minst för att jag själv har 80 poäng musikvetenskap i ryggen och kan säga att vi är några få enstöringar som vandrat den vägen med discofila intressen. (Jag tänker inte börja rada verk som jag har 10 eller fler inspelningar av, men det är en rejäl hög!) Och nu till musikvetarrealia, tyvärr måste jag kanske hålla med dig en smula eftersom en stor majoritet av dom som läser musikvetenskap är personer som går och hoppas på att bli musiker och komma in på musikhögskolan. Inte folk som är discofiler, tyvärr en sanning.. Däremot skaffade jag mej många värdefulla kunnigheter när det gäller musik! Däremot måste jag vara lite påtvären mot okunnighet! Se bara att ta en titt mot landet i väster för att man skall se vad som händer när man glorifierar okuninghet.. Vad gäller audiofilutgåvor och överprisade orginalutgåvor är det en lekplats jag varken har råd med eller är road av. Det är som jag skrev i en annan tråd; när mediet blir viktigare än innehållet är det inte musiken man är intresserad av! /ptr Quote
Jörgen_G Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Vill bara tacka alla skribenter i tråden! Detta är den mest läsvärda tråd jag läst under hela mitt internetliv på sisådär åtta år. Ingen annan tråd på något av de forum över olika ämnen jag deltar i, har givit mig så mycket infallsvinklar över ett ämne som denna! Jag har egentligen ingenting att tillföra, mer än att jag hade glädjen att lyssna på Gergiev och Radiosymfonikerna när de framförde Våroffer i Berwaldhallen i februari. Det tyckte jag var bra, riktigt bra. Har Gergievs inspelning som recenseras ovan men ännu inte lyssnat igenom den så pass ordentligt, att jag kan ge något omdöme. Men den verkar lovande... Och så har jag beställt Markevitj och det blir säkert fler vad det lider... Tack ska ni ha! /Jörgen G Edit: Den beställda CD:n kom neddimpande i brevlådan från England idag (3 mars). Mindre än 48 timmar efter beställning! /JG Quote
Recommended Posts