Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så har man nu kommit hem efter två intensiva dagar på mässan :)

Jag tänker ansluta mig till Mattias tråd Musik- och audiofil-skivor på High End 05 och visa en bild på Jan-Erik Persson från Opus 3

highend01.jpg

Jag köpte naturligtvis några SACD-skivor och det råkar av en tillfällighet ;) vara just de två skivor Mattias visar, Showcase och Autumn Shuffle - men även Eric Bibb Spirit & The Blues.

- Jag pratade en hel del med Jan-Erik och berömde honom för de fina inspelningarna och jag fick intrycket att det inte var många som sa det till honom. Han berättade att han numera spelar in direkt på hårddisk och i princip pensionerat sin gamla Telefunken bandspelare.

På entreplanet fanns också tidningarna: det var High Fidelity, H&M och norska Fidelity och Bild och Ljud hemma som delade ut gratis tidningar i papperskassar. Dessa papperskassar kunde prassla rätt störande vid förevisningarna :black:

- Sladd utgjöt sitt missbehag över dessa och det har jag full förståelse för och det borde ändras till nästa gång....

highend02.jpg :cool:

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kanon att du fick en bra bild på Jan-Erik.

Det har ju kommit ett par nyheter från Opus3 inom ganska kort tid och det skall sannerligen bli intressant att se vad vi får se/höra i framtiden...

/Mattias :)

Posted

Det var många som sökt sig till baren på entreplanet kl 2 och där träffade vi bland annat dessa välbekanta personer

highend03.jpg

Vi ser Jörgen Olofsson, Jorma och Pac (admin på Hififorum)

och där dök plötsligt Ludwig Swanberg upp

highend04.jpg

Det visade sig att Ludwig är den nye "Björn Wiman", dvs han har lämnat Ljudmakarn och arbetar nu för Audionord och vi kommer att få se mer av honom i Audionords rum ;)

Det var många som var hungriga, vem har inte sagt att HiFi kan vara ansträngande :D:?:

highend05.jpg

Här ser vi från vänster Zalve, Pac, FBK.....

Tillägg: Tyvärr fick jag inte med Mattias på bild men han satt också vid bordet och vi träffades för första gången IRL och snackade naturligtvis lite musik ;)

Posted

De mesta utställarna var på våning 7 & 8 och vi kommer strax att ge oss upp till våning 7 :mm:

- Vi måste emellertid först lyssna på de nya B&W 800D - där D står för diamantdiskant - som HiFi-klubben demonstrerar i ett relativt stort rum på entreplanet.

highend06.jpg

highend07.jpg

Elektroniken var från delta serien av den kanadensiska tillverkaren Classé Audio som har utvecklat sina förstärkare i samarbete med just B&W.

Det var en dansk som demonstrerade och förklarade att diamantdiskanten var så inställd att man inte skulle lägga märke till den - diskanten skulle bara finnas där :)

- Jag tror att det är lätt att ställa in en "supertweeter" så att den hörs på samma sätt som många ställer in en subwoofer så att det låter "häftigt". ;)

Det lät bra, men lite oengagerat :blush

Basen var snabb och torr men det saknades en viss luftighet vilket jag nog skyller lite på rummet som skiljde sig från övriga stora rum då det var förhållandevis långt och smalt. Det lät så som de stora rummen brukar låta på Arken-mässan i Göteborg. Det är inget fel, men det låter oengagerat :black:

Många rum lät annars mycket bra på denna mässa och om jag är fullständigt uppriktig så har jag sällan varit på en mässa där det överlag låtit så bra som på denna mässan. För mitt vidkommande var alltså flytten till Sollentuna riktigt lyckad och man får tacka Gignos för ett mycket lyckat arrangemang :app::)

Posted

Classé-stegen var verkligen potenta - det märkte man när de spelade Pink Floyds "The Wall" med hög ljudstyrka. Verkligen imponerande :mm:

Posted
Den nya Classédesignen är lite speciell... :)

Tycker personligen inte om den nya looken:diss: .. sen har dom ju även ändrat logotype :o påminner lite om pioneer som ändrade den gamla grymma loggan mot nåt mediokert art&letters grej... MAN BYTER INTE LOGGA! :D

Den gamla spartanska/solida classe-looken va ju klart bland det läckrare produkterna, speciellt i "black velvet" :app:

Lite nostalgi i form av CP35 som var den enklaste i sin tid:

cp35.jpg

Posted

Jag tycker också att det kan se snyggt ut som i uppställningen på bilderna. :app:

- Däremot skulle det inte passa att byta ut någon komponent mot någon från ett annat märke eller en äldre Classé... :black:

Posted
- Däremot skulle det inte passa att byta ut någon komponent mot någon från ett annat märke eller en äldre Classé...  :black:

Mkt intressant poäng där. Om man ex. kollar ML´s prylar så ser man en viss signatur i dom flesta apparaterna oavsett årsgång, för att inte tala om accuphase & AR!!

Inte för att mina prylar matchar(i dagsläget!), men ja vill kunna köpa ex. ett försteg om 5-10 år som matchar mitt slutsteg... man vill iaf att det ska synas att det är samma märke... är det för mkt att kräva samma logotype.. :angry:

För mig faller iaf Delta serien helt i en grop vad gäller designen, kan det vara så att dom sneglat på plinius när dom "designat" delta?

Somsagt så håller jag den förrförra classe looken väldigt högt designmässigt och håller med timbre att det bara gått utför, MEN med undantag för "Omega SACD" som är de snyggare komponenterna jag sett! :o (notera den gamla loggan ;) )

classesacd1.jpg

Lite kuriosa om Omega SACD, för den intresserade...

Spelaren har helt separata dacar(!) och utgångsteg för SE och balanserat! Dvs båda utgångarna är optimerade för sin typ av signal! :o:o

Posted

Vi beger oss nu upp på våning 7 och på jakt efter vinyl - Mårten Design hade ju skrivit

Försäljning av audiofilskivor och audiofilartiklar under mässan:

Ett parti direktgraverade vinylskivor, de flesta helt nya i obrutet konvolut. Flera speciella audiofilutgåvor med serienummer mm från Sheffield Lab, Crystal Clear, Direct Disc m fl. Pris från 100 kr st.

Ett parti välvårdade vinylskivor i toppskick till låga mässpriser, ur Mårten Designs specielle vinylguru Anders Lööfs egen samling.

....det blev tre skivor ;):D

Här fann vi också det rum som många med mig tyckte lät bäst. Det var Mårten Design som spelade vinyl

highend08.jpg

Det lät mycket intimt och skönt och min första tanke när jag stack in huvudet i rummet var att det är just så här det skall låta :app:

Man spelade på Mårten Design Duke och skivspelaren känner vi igen från bilderna från En kvällslyssning på Mårten Centre i Göteborg.

highend09.jpg

Den kom från Avid och förstärkningselektroniken kom från Esoteric Audio Research, EAR och Tim deParavicini. Den bestod av den integrerade förstärkaren EAR899 och försteget EAR864 som hade inbyggt RIAA-steg till skivspelaren.

highend10.jpg

Man hade också en CD-spelare från Bladelius - det var den nya Freja - om behov skulle uppstå ;)

Posted

Nu kommer vi till en världspremiär, det är nämligen första gången Mårten Design demonstrerar ett 5.1 system med bild på en mässa.

highend12.jpg

Låt mig presentera Duke Ellington: den övre delen är Duke och den undre delen är Ellington.

Enligt deras förhandsinformation så har de en ny centerhögtalare Alice - jag vet ej om det är den vi ser på bild :?:

De tre framkanalerna drivs av EAR monoblock 509 och bakkanalerna av integrerade förstärkaren EAR 8L6. Signalkälla var Bladelius Gondul version 3

highend13.jpg

highend11.jpg

Kablage och nätkablar kommer från Jorma Design. Man använde en 50” plasmaskärm från Pioneer (PDP 505 XDE), absorbenter från Acustica Applicata och i det stora rummet använde man helt nya möbler från Solid Tech.

Man visade konserter och visst var det intressant men jag är nog mer intresserad i vanlig stereo och är det konsert på DVD så finns det nog inget som slår en projektor. Jag lyssnade inte så seriöst på ljudåtergivningen på denna anläggningen så det får någon annan kommentera ;)

- Jag upplever att ju fler personer man känner på sådana här mässor desto mer snackar man och lyssnar mindre och jag känner nu många av utställarna och fler har jag lärt känna :D

Posted
Jag lyssnade inte så seriöst på ljudåtergivningen på denna anläggningen så det får någon annan kommentera  ;)

Det lät bra, helt klart mitt favorit-biorum på mässan (utan direkt konkurrens, jag tyckte att det mesta lät rent ut sagt uselt). Första rummet där musiken kom fram och 5.1 kändes naturligt istället för påträngande. Hyggligt hög "rolighetsfaktor"/"stampa-takten" också, vilket sannerligen var bristvara på mässan! "Duke Ellington"-högtalarna kan verkligen vara värda att kolla upp!

Andra favoriter var Rega-rummet och Roksan. I övrigt var det mycket dyra system som inte visade särskilt bra sidor - mycket berodde antagligen på rummen.

Största behållningen av mässan var Vinylbutikens bord där jag gjorde några skivinköp. Nu har jag Norah Jones på vinyl! Hon är såååå söt på omslaget. ;)

/ jajo

Posted

Efter att ha läst andra redogörelser ser jag att jag missade Veteran Hifi som enligt placeringskartan låg alldeles intill Mårten Design.

I närheten låg emellertid också Wolfgang och Creative Audio som spelade på OCTAVE fullförstärkare V70

highend16.jpg

Signalkällan var TEAC DV50 Esoteric och högtalarna var Phonar Credo

highend15.jpg

Det lät riktigt bra och Wolfgang hade naturligtvis med sig bra musik från Stockfish - både CD och vinylutgåvor :app::mm:

Underst i racket ser vi den kritikerrosade Primaluna ProLogue Two som precis blivit korad till Product of the Year 2004 i engelska HiFi+ :)

Klicka för Artikel i HiFi+

Posted

Smyger emellan med några ganska färska bilder från Mårten Designs Duke Ellington-

uppställning på hemmaplan.

Ellington005.JPG

Duke Ellington-avdelningen... :)

Ellington001.JPG

Elektronikuppställningen i närbild.

Ellington006.JPG

Posted

Dedär Duke är ena trevliga pjäser. Denna "nya" (för mig iaf) högblanka finnish i high-gloss gillade jag. Vad jag förstod kostade det en slant extra.

/Mattias

Posted

Nu går vi tvärs över gången från Wolfgang och hälsar på hos McIntosh Nordic

highend17.jpg

där Mr McIntosh himself demonstrerar förstärkar elektronik från Balance Audio Technology, BAT, som drev ett par finska Amphion högtalare.

highend18.jpg

På golvet ser vi ett stereoslutsteg VK55 och i racket ser vi försteget VK-3iX

(jag vet egentligen inte om det är VK-3i eller den nya efterföljaren VK-3iX)

Högtalarna är från finska Amphion och Mr. McIntosh talade om att man nu tagit över generagenturen för Amphion från High Fi Consult i Malmö.

Det som gör McIntosh Nordic så intressant för mig är att de för Shunyata nätsladdar och speciellt deras Hydra Powerconditioner.

- Vi ser den största modellen Hydra-8 mellan den högra högtalaren och racket :)

highend19.jpg

Signalkällan var en Lector CDP-7, en CD-spelare med rörutgångssteg i class A och separat nätdel :mm:

Den som vill läsa mer om denna snygga skapelse så finns det information här

Posted

Vi avslutar kvällens bildberättelse med en bild på en ovanlig skapelse ;)

highend20.jpg

Vad vi ser är "Vacuum Tube Preamplifier" FAP-V1 - med 5.1 Surround & Dolby Prologic II - från Fosgate Audionics och Jim Fosgate :)

Posted

Kan till fullo hålla med att det lät riktigt bra inne hos Creative Audio rummet.

Synd att du missade Veteran Hifi! Lät mycket bra även här enligt mig!

Ino piP och Clear Audio The Reference stod för välljudet. Dock kikade jag inte vad stärkeriet bestod av.. :black:

Själv missade jag Macintosh Nordic totalt.... :diss::blush

Mörk men mysig bild inne hos Veteran hifi

veteranhifi.jpg

Posted

Jo, det ser ut som en Clearaudio tangentialtonarm....

Jag fann dessa små söta "varelser" hos HiFi Klubben

highend22.jpg

Det var många rum som visade ljud och bild som detta rum med NHT-högtalare

highend21.jpg

Svenska QLN från Falkenberg demonstrerade sina Signature mkII högtalare tillsammans med elektronik från CAV.

highend23.jpg

Tillägg: CAV Audio (Guangzhou) Co. Ltd är ett Kinesiskt företag

Posted

Verkar vara mer "nytt/annorlunda" än jag trodde på mässan. Kul att det dyker upp mer och mer även på vår Svenska marknad...tänk om man plötsligt "går ifrån" sina favoriter :o:D

Du hade fullt upp med att prata och fota förstår jag Eliot, gott det! :)

\\K-man

Posted

Kan någon ge lite intryck av CD-spelaren från Lector (CDP-7)?

De verkar riktigt, riktigt intressanta! Snygga också (italien antar jag...) :mm:

Vad kostar CDP-7 i Sverige?

Posted

Har för mig att det sas nåt om 24000 för CDn ink nätdelen.

(Visst var det en italiensk design)

Posted
Verkar vara mer "nytt/annorlunda" än jag trodde på mässan.

Det kommer mer... ;):D

- Du har helt rätt: det blev mycket pratande och fotograferande och "bara" lite lyssnande. Jag har ju hört många fina anläggningar och koncentrerade därför lyssnandet till vissa rum :blush

Jag träffade Michael Jedenstam från Uniconnect - som tar in Octave - och när jag såg honom hos Wolfgang (Creative Audio) så kände jag naturligtvis igen honom. Det visade sig att vi diskuterat just Octave när vi träffades sist hos Ljudprodukter i Malmö och tydligen hade mitt utlåtande påverkat honom att ta in märket ;)

- Det finns otaliga märken på den svenska marknaden som jag är "lite" skuld till :D

HiFi Art hade lyckats få hit Touraj Moghaddam chefdesigner och grundare av Roksan (1985). Det var inte som jag hade väntat mig en äldre herre utan en ungdomlig kille med hästsvans - föreställningarna kommer ofta på skam :cool:

I det stora rummet spelades på Caspian CD player ( ny modell med 24/192 DAC, ny transport m.m ). Försteget var Caspian Pre Amplifier ( Dual mono konstruktion ) och slutstegen var två Caspian Mono Block ( monosteg med helt symetrisk design ). Även högtalaren var från Roksan och det var tydligen europapremiär: de nya golvhögtalarna FR-5.

Touraj Moghaddam blev en gång känd för sin skivspelare Xerxes men när jag var inne spelade man CD

highend24.jpg

Det fanns emellertid en skivspelare i rummet :app:

- det var en Xerxes.20 om jag förstått der rätt....