Jump to content

"Volymer"


Guest IHS

Recommended Posts

Har ni upplevt det där att inte hitta rätt volymnivå riktigt? Att det antingen blir för högt eller för lågt.

Volymkontrollen på mitt försteg, Acoustic Research SP 16, känns för grov helt enkelt. Speciellt på dynamisk musik. Har ni någon teori :?:

(Min anläggning finns beskriven på "En Uppackning")

Link to comment
Share on other sites

Speciellt upplever jag detta på CD-ingången, men den signalen är kanske högre utstyrd (eller vad det heter)...Eller är det min CD-spelare som är "grov" i sitt spelsätt?

Med skivspelaren är det inte lika tydligt..

Förstegets volymkontroll är graderad från 1 till 20. Betyder automatiskt att ett försteg med volymen graderad mellan 1 till 70 har ett mer sublimt spelsätt?

Link to comment
Share on other sites

Volymkontrollen på mitt försteg, Acoustic Research SP 16, känns för grov helt enkelt. Speciellt på dynamisk musik. Har ni någon teori :?:

- Du menar väl Audio Research SP16 :?:

Min volymkontroll är också grov och jag använder volymkontrollen i läge 5, 6 eller 7 - där 6 är normal ljudstyrka. Men detta betyder inte att ljudet är grovt. Jag har fasta motstånd och då mitt försteg ger hela 50V max så går det inte att vrida på så mycket ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Eliot, naturligtvis menar jag Audio R :blush Förresten, jag kanske har för många MV i mitt försteg ;)

En volympott jag gillar är den Bladelius har på i sina försteg. Den hade jag gärna haft i mitt.

Sen finns det fler parametarar att fundera på: Kanske är det Ice-stegen som gör att ljudet blir lite "ettrigt"?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

a_IMAG00103.gif

Denna skulle göra susen.

Ditt problem är för hög gain i försteget tillsammans med för hög ingångskänslighet i ditt slutsteg.

Jag har själv ägt ett SP16 och kört det tillsammans med en mängd andra slutsteg och ändå kunnat nyttja volym upp till hälften och drygt det när det spelades rejält högt. Jag gissar på att ditt slutsteg ovanligt ingångskänsligt (och eventuellt starkt tillsammans med högkänsligha högtalare).

Link to comment
Share on other sites

Ditt problem är för hög gain i försteget tillsammans med för hög ingångskänslighet i ditt slutsteg.

Kan du reglera förstärkningsgraden på försteget eller utgångsnivån på CD-spelaren... :?: Det är ju ingen nackdel för potentiometrar att arbeta i uppdraget läge och volymen går att finjustera mera... :)

Link to comment
Share on other sites

a_IMAG00103.gif

Denna skulle göra susen.

Ditt problem är för hög gain i försteget tillsammans med för hög ingångskänslighet i ditt slutsteg.

Jag har själv ägt ett SP16 och kört det tillsammans med en mängd andra slutsteg och ändå kunnat nyttja volym upp till hälften och drygt det när det spelades rejält högt. Jag gissar på att ditt slutsteg ovanligt ingångskänsligt (och eventuellt starkt tillsammans med högkänsligha högtalare).

Var kan man köpa en sådan?

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kan jag varken reglera förstärkningsgraden på försteget eller utgångsnivån på cd-spelaren.

Dessa små tingestar från Rothwell ska väl bara pluggas in, inte verkar det behövas lödning eller......?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...