The Hulk Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Hej! Undrar ifall fler här på forumet har haft nöjet att testa dessa rariteter Hyffsat svårt att fåtag på då de inte tillverkas längre. De var lite roliga om man har låååångt rum. Dubbla MRT bandelement samt dubbla Dynaudio 6,5 tums basar totalhöjd 182cm. Roliga med ett snabbt spelsett om man har lite kraftbakom. Jag undrar ifall fler har haft dessa och kan berätta lite kul om dem? Jag hade problem med faner som torkade på dem tyvärr, annars kan häftiga. Önskar att jag visste hur man gör för att lägga upp en bild då hade jag delat med mig =) (rookie) Mvh Quote
Timbre™ Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Var det denna modell som demades på en Arkenmässa för några år sedan... Är bilden redan uppladdad eller ligger den på hårddisken... Quote
The Hulk Posted March 6, 2004 Author Posted March 6, 2004 Hejsan! Ni får ursäkta de dåliga bilderna nu när de kommer uppstrax, får lite Admin hjälp hehe. De är gamla bilder och tja vad skal lman säga var inne i en tasåmörkabilder du kan eran men nu får ni se hur de ser ut iallfall Mvh Quote
K-man Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Wow, de såg snygga ut! Riktigt höga grejer! ...har du mer info om hur de är uppbyggda? \\K-man Quote
Timbre™ Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Det ser ut att vara samma modell som var med på en Arkenmässa. Det stod också ett par på Hifistället och väntade på service. Måste ha varit mot slutet av nittiotalet. Quote
The Hulk Posted March 6, 2004 Author Posted March 6, 2004 Det stämmer de stod ett par hos Anders. Det fanns tydligen 2 olika versioner där ena (misstänker att det var ett par sådana som stod hos Anders) som hade plast upphängning vid banden och den andra som jag hade metalla. Vet exakt inte vilken del som var olika men det skall vara skillnad. Baffeln måste varit ca 4-5 vm tjock om inte mer, internt var det suora kablar och Dynaudio i basar. Jag lyssande på dessa första gången ca 97-98 på musikmässan i Skandinavium och jag torskade direkt. Var student då och ahde inga pengar men blev glatt överaskad när ajg hittade dem beggade för ca 14k ink frakt. Köpte tom samma elektronik som de hade dvs Rotel Michi RHB-10 och det aktiva försteget dock fick jag aldrig tag på cdn trots annonser köpes. Tyvärr så kräver de ett långt rum då ljudbilden inte riktigt gickihop =/ fick stå iahllen för att det skulle bli bra. Sedan kunde det tidvis bli lite bastumgt i mitt rum på ca 18kvadrat. En rolig bekantskap som nu har gått vidare till annan ägare. OM ni kikar på bilderna ser ni även ett par Dynaudio Countour 1,3 MK II samt et par LINN KABER (tror jag) med aktivdrivning (triwire) med Lk-100 steg samt försteg från LINN. Även Rotell kombon står kvar Har specarna på Cenatar i krokarna, skall leta upp dem .. Mvh Quote
ge10 Posted March 7, 2004 Posted March 7, 2004 Hej. Även jag har haft nöjet att lyssna på dessa, det var Hulkens högtalare jag senare köpte Ja vad kan säg, en underbar högtalare med lagom varmt och detaljerat ljud. Dock som sagt så behövs ett långt rum vilket jag inte hade så jag fick inte ordning på ljudbilden heller. Några bilder som flera säkert redan sett på hififorum... Mvh // Johan Quote
The Hulk Posted March 7, 2004 Author Posted March 7, 2004 Ja där ser man, (Geten var det va på ett annat forum? ) ja de är lite krångliga med längden de där annars riktigt roliga men som sagt kräver ström för att inte bli sömniga i basen. Tack för bilderna ge10 Mvh Quote
Timbre™ Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Hur länge pågick Centaraprojektet... Minns att det delades ut produktblad vid Arkenspelningen och att Bo Bengtsson hade uppbackning från delar av näringslivet i detta projekt. Konstruktören stack till USA och slog sig senare ihop med Mark Levinson. http://www.1388.com/articles/mark-english/...e_3/page_3.html Det samarbetet tycks nu ha upphört och för närvarande handlar det om bandelement i långa banor. Centara var kanske ett slags avstamp... http://www.transmissionaudio.com/pages/738782/index.htm Quote
The Hulk Posted March 8, 2004 Author Posted March 8, 2004 OJ där ser man, svensk export Är det någon som testat produkter från RedRose ? Quote
David Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Hej, Tyckte det var smått otroligt när jag hittade ett forum som diskuterat Centara och ännu mer överaskad när det var just mina som ni talade om:) Jag köpte dem nämligen av Ge10 som också har skrivit här. Jag kan bara säga att det är en helt underbar högtalare. Men som med de flesta högtalare så finns där ju nackdelar. Nackdelarna med Centara är ju att de inte gjorda för att stå i ett litet rum och kräver sina resurser när det kommer till förstärkaren. I ett litet rum så låter de på gränsen till bra men kommer inte alls till sin rätta. Jag har turen att ha ett väldigt långt vardagsrum så det löste sig rätt så smärtfritt. Fick göra en del ommöbleringar men det gör man ju så gärna när det kan ge en ett bättre ljud Efter detta så säger jag bara wow. Som ljudet öppnar upp sig. Det är mer eller mindre som att öppna en dörr. Men där fanns fortfarande kvar ett problem. Basen kunde bli väldigt ansträngd vid vissa musikpartier och lät rent ut sagt dåligt. Jag hade till en början nad s200 och s100 i silverline serien. Jag trodde att s200 med sina 200watt skulle driva dem utan problem och trodde först att den dåliga basen berode på dåliga inspelningar. Jag nöjde mig med att tro på detta tills jag för en 1 månad sedan bestämde mig för att köpa Pass Lab x350 och Classe´s CP35. Jag kan bara säga wow!!! Jag kan ärligt säga att jag har inte hört något bättre. Vilken dynamik och klarthet i ljudet och x350 håller basen i ett hjärngrepp. Äntligen kan jag säga att jag är nöjd med min stereo:) Hoppas ni inte tar allt för illa upp att jag skrev så mycket och det skulle vara kul om det är någon som har mer info om högtalarna. Är ju väldigt svårt att hitta något om dessa högtalare och jag har inte sett en enda recension av dem men det beror antagligen mycket på att företaget har gått i konkurs. Mvh David Quote
Micke Y Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 ge10 Väldigt snygga absorbeneter du byggt bakom högtalarna. Jag var hemma hos Bossa för en massa år sedan när jag uppgraderade mina diskanter i CM 3 orna och han pratade för kung och fosterland. Klart underhållande. Micke Quote
Recommended Posts