Jump to content

Hifimässa i Horten.


Timbre™

Recommended Posts

Den låter betydligt tyngre än det ser ut och en av förklaringarna finns förmodligen här:

"Don’t be fooled by this unassuming modesty - this is a real heavyweight contender with giant-killing credentials.

Here, the benefits of iso-baric bass loading combine with the significant virtues of a compact enclosure - to magnificent effect."

web3idrawing.JPG

Denna princip dubblar magnet/motorstyrkan men dubblar också den rörliga massan. Den positiva effekten av denna tekniska lösning är att lådvolymen halveras med bibehållen nedre -3dB gräns.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denna princip dubblar magnet/motorstyrkan men dubblar också den rörliga massan. Den positiva effekten av denna tekniska lösning är att lådvolymen halveras med bibehållen nedre -3dB gräns.

Vilket då betyder att lådvolymen kanske hade varit dubbelt så stor med traditionell uppkoppling av woofern.... :?::) Sannolikt en bidragande orsak till denna överraskning när ögonen lurade öronen. Momentum Range är en ny produktserie från Neat och här finns även en golvmodell med beteckningen Momentum 4i. Ingående drivers och delningsfilter tillverkas i Storbrittanien på specifikation av Neat Acoustics.

horten145.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei Timbre !

Tusen takk for god tilbakemelding ! Kjempe fine bilder !

Det gule bak anlegget er ikke noe mere mystikk enn en madrass.

Vi hadde ikke noe sted å oppbevare madrassen, den passet heller ikke på wc.

Visuelt sett så likte vi ikke helt madrass løsningen. Lydmessig så hadde den negativ innvirkning, samt noe possitiv innvirking.

Vi hadde egentlig tenkt å bruke flere DaaD i det området.

Hilsen

Ketil Hansen Base Technology

Link to comment
Share on other sites

Ja, se där... :) Upptäckte arrangemanget först när jag gick igenom bilderna så det var ju lite sent att kolla upp det på plats.

Totalt sett en fin ljudupplevelse och ännu ett bevis på att det kan bli bra även i ett hotellrum.

Tackar för respons!

Link to comment
Share on other sites

Gott, men visst har du väl fler bilder på dessa fina pjäser Timbre... ;):mm:

Du missade väl inte den manuella toppluckan....de brukar du ju uppskatta! :D

\\K-man

Det blir nästa gång och som kompensation :) kommer här en vy över Oslofjorden från Grand Ocean Terrass.

horten048.JPG

Link to comment
Share on other sites

Detta var ungefär vad jag hann med mellan lyssningsvarven men jag fick även syn på ett STAX-system med egen signalkälla från Cary Audio Design inne hos T. AA. Import.

horten124.JPG

Här fanns också en integrerad rörförstärkare från samma tillverkare. Modellen är en SLI 80 Signature Vacuum Tube Integrated Amplifier som kan lämna 2x40 klass A och det dubbla i klass A/B.

horten126.JPG

Inbyggd hörlursutgång för lyssnare som vill testa ett dynamiskt alternativ till STAX.

horten125.JPG

Link to comment
Share on other sites

Avrundar med favoritskylten i repris och alldeles i närheten ligger en vägbutik som inbjuder till fotografering men den sparar jag till nästa gång. En trevlig hifitradition i Horten och denna mässa är lagom stor och lagom familjär för min smak.

Kan varmt rekommenderas!

horten139.JPG

Mer att läsa på norska forum och Hifisentralen har en välfylld tråd med många lyssningsintryck om Horten messen 2007.

Kan också varmt rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

horten141.JPG

Blev det ingen Avalon Indra?? Jag som gått och längtat efter ett riktigt bra fotografi :(

Och visst finns det andra forum med trådar om mässan. Men ingen som håller den här klassen, och det har jag sett att dom diskuterar iaf på norska sidan. Man blir ju lätt bortskämd här :D Annars får jag tacka för en tråd med både visuell och informativ topp klass.

Link to comment
Share on other sites

Blev det ingen Avalon Indra?? Jag som gått och längtat efter ett riktigt bra fotografi :(

Och visst finns det andra forum med trådar om mässan. Men ingen som håller den här klassen, och det har jag sett att dom diskuterar iaf på norska sidan. Man blir ju lätt bortskämd här :D Annars får jag tacka för en tråd med både visuell och informativ topp klass.

Henger meg på den :)

Flotte bilder Timbre og utrolig artig lesing.

/jan

Link to comment
Share on other sites

Takk for nok en fin tråd Timbre.

Fantastisk flotte bilder, forstår ikke helt at du bruker samme kamera som jeg har.

Synes det var en koselig helg, og flott å få treffe deg!

Husker du vi snakket om vinyl og din Mikro seiki, det tok en uke etter messen så ble det vinyl på meg også, som du kan se i tråden min :)

Gleder meg til messe i Sverige neste år.

Link to comment
Share on other sites

Tusen Takk Timbre for de meget flotte bildene fra våres rom på HifiMessa i Horten. :)

Tenkte for de interesserte å skrive litt om hva/hvordan/hvorfor vi gjorde det "sä här" på

hifi-messan i Horten 2007.

Vi hadde med følgende:

1par. Avantgarde Duo Grosso 2x12"bass per side, 2x250w amp PR SIDE, Omega drivere.

1. Accuphase, C-2810 Pre-Amp

1. Accuphase, DP-800 Transport

1. Accuphase, DC-801 DAC

1. Accuphase, DG-38 Digital Romkorrektion

2. Accuphase, A-45 2x 45W klasse A amps i Bi-Amp

1. Isol-8, Vouge til elektronikken

2. Audio Power Industries til subbene

1par Wireworld gold biwire 5.2 til diskant og bass drift

1par Wirewolrd gold single wire 5.2 til mellomtone

2par Wireworld gold 5.2 interconnect XLR

----

Beslutingen om å kjøre 2stk. A-45 i BI-AMP ble tatt da jeg har ampen selv å har testet både i "Bridge" og "Bi-Amp" å funnet at til hornene så er det seperasjon som teller best, ikke power, men bevares så glade de er når de får litt lunk i baken :app:

Noen vil vel kanskje påstå at 45 Accuphase watt er "way to much" for hornene, men jeg føler at ørene sier noe annet å man får en dynamikk bombe ut av dimensjoner med alltid å ha nok krefter i bakhånd.

Vi kjørte DG-38 (digital romkorrektion) KUN i det digitale domenet, dvs. fra Transport -> DG-38 -> DAC -> Pre -> Amps og dette ble gjort med Accuphase properitere overføring som heter HS-Link.

Som forøverig også støtter SACD (DSD) overføring.

hortendia.JPG

Det ble ikke foretatt noen akustiske tiltak av rommet.

Det eneste vi gjorde annet en standard med rommet var å legge inn 3x32ampere 230v tre-fas, pga det var kun 1x10amper TOTALT i hele suiten :(

Vil med dette takke alle som var innom oss på messen i Horten!

Hele anlegget er som på messen (untatt DG-38) å finne i Oslo, Torggata, for demo!!

For salg i Norge:

http://www.accuphase.com

For salg i Skandinavia:

http://www.avantgarde-acoustic.com/

kontakt:

http://www.taaimport.no

mvh

Jan Opseth

Link to comment
Share on other sites

Men Timbre, hur var det med med intrycken från Transrotor ZET-1? :)

Precis allting som var med i detta rum (bortsett hyllorna då... :)) var förstagångenupplevelser och bägge Transrotorsvarvarna såg verkligt gedigna ut men det är helt omöjligt att uttala sig om ljudegenskaperna. Det var dessutom ett svårt rum och stundtals väldigt mycket folk.

Link to comment
Share on other sites

Vi kjørte DG-38 (digital romkorrektion) KUN i det digitale domenet, dvs. fra Transport -> DG-38 -> DAC -> Pre -> Amps og dette ble gjort med Accuphase properitere overføring som heter HS-Link.

Hejsan Jan!

Tack för senast och för visat tålamod under fotoövningarna... :)

Perfekt med en schematisk sammanställning av uppkopplingen och med en verkningsgrad på 107dB blir det ju genast intressant att sticka fram örat och lyssna på brusnivåer. Helt försumbart och det är märkligt att det kan vara så tyst mellan varven.

Link to comment
Share on other sites

Uppställningen i sin helhet med elektrostathögtalare från Audiostatic.

horten137.JPG

High End Sound

Audiostatic DCP har en frekvensområde fra 25 - 22.000 Hz, og er som alle dipol højttalerer rum afhængig. Endvidere er de afhængig af power amplifieren der skal være solid.

Målt med en RTA måleudstyr viser frekvensområdet passer.

Den aktive version Timbre viser på side 8 model DCA, er opbygget med Icepower forstærker og rumkorrektion, samt 2 stk. subwoofere, begge med indbyggede ICEpower.

Subwooferen kan leveres til den passive DCP.

Som altid Timbre tak for fine billeder.

Audiostatic web page

Dagen efter vendte vi rummet, det hjalp på lyden.

Vi glæder os til at Amari Acoustics udstyret kommer fra produktion. De første modeller bliver LP-100, LP-200 (som var med i Horten) og LP-600, + PS-100 RIAA (også med i Horten) og de 2 CD modeller.

Se seneste no. af HIGHfidelity, hvor Jan Nielsen har testet Tri-planar armen og Shelter pick-upper.

Ved slut på søndagen gik Condoren, som var monteret på Amazon pladespilleren ud i den venstre kanal. :(

Tak for de mange fine kommentarer om lyden i vort rum. :)

mvh

Gert

High End Sound

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...