Jump to content

TROLLERI


vovven

Recommended Posts

Jag känner en "vinyljunkie" som med förbundna ögon med sina händer kan känna och sedan berätta hur gammal skivan är, var den är utgiven, ofta vilket skivbolag. När han berättade det här trodde jag honom inte utan testade med ett antal plattor. Med förbundna ögon kände han med händerna och funderade. Det kunde låta så här " Amerikansk pressning, början sjuttiotal, skivbolag Columbia. Förbluffande ofta hade han rätt, han förklarade vad han gick på men det har jag glömt.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg ett program på svensk tv för många många år sedan.

Dom visade vanliga människor som gjorde speciella saker.

I detta fallet hade dom tejpat för etiketterna på ett antal klassiska skivor.

Mannen i detta fallet kunde bara genom att titta på skivorna säga inte bara vilken kompositör, utan även vilken komposition.

Fantasktiskt!

(Oldsberg eller Treutiger tror jag var programledare)

Jag känner en "vinyljunkie" som med förbundna ögon med sina händer kan känna och sedan berätta hur gammal skivan är, var den är utgiven, ofta vilket skivbolag. När han berättade det här trodde jag honom inte utan testade med ett antal plattor. Med förbundna ögon kände han med händerna och funderade. Det kunde låta så här " Amerikansk pressning, början sjuttiotal, skivbolag Columbia. Förbluffande ofta hade han rätt, han förklarade vad han gick på men det har jag glömt.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg ett program på svensk tv för många många år sedan.

Dom visade vanliga människor som gjorde speciella saker.

I detta fallet hade dom tejpat för etiketterna på ett antal klassiska skivor.

Mannen i detta fallet kunde bara genom att titta på skivorna säga inte bara vilken kompositör, utan även vilken komposition.

Fantasktiskt!

(Oldsberg eller Treutiger tror jag var programledare)

Rainman ... han kanske räknar hur många varv varje låt tar och slår upp i sin huvuddatabas ... :clown:

Link to comment
Share on other sites

Antagligen vet han att europeiska utgåvor har laminerat omslag och att amerikanska (utomeuropeiska) inte har det. Detta skiljer jag också på med förbundna ögon. Årtalsbestämning är inte heller svårt det kan avgöras av vinylens tjocklek dvs 50-60-70-80 tal går att skilja ut för den som är van. En blue note t ex knäcker man genom att känna att den är icke laminerad, är tjock i vinylen och har deep groove. Finns massor av kännetecken som man kan använda och som jag fått använda innan jag lärde mig nummer bolag och annat. Jag är säkert inte så bra som trollkarlen! :) Vad säger Eliot hur långt kan du komma inom det klassiska/jazzen med förbundna ögon.

Man skulle kanske ställa upp i en tävling och även ha en hand på ryggen :D:)

Annars kan jag förundras över flera här som kan se vad det handlar om fastän ni endast ser en mycket liten del av någon elektronik! :o

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Tänkte direkt på Iroise när jag såg denna topic. Helt otroligt alltså. Jag skulle inte ställa upp i en tävling mot iroise :D , för han är övergrym på utgåvor, omslag, gravering, tjocklekar, vinylen som använts osv...(Säger bara så eftersom jag sett det själv) :o

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om man kan känna sig fram på detta sätt men det finns rätt många som kan se vad det är för musik genom att titta på spåren. Inte för att de har rätt i samtliga fall, men alltför ofta för att det ska vara en slump.

Och även mina otränade ögon ser ofta skillnad på basgången och så på en vinylare.

Det är betydligt svårare att titta på CD........

Link to comment
Share on other sites

Det var ett par killar som i forskningssyfte skannade stenkakor i en vanlig skanner (typ 500:- på elgiganten). De hade med hjälp av bildanalysmetoder knåpat ihop en algoritm som transformerade bildinformationen till en digital musikfil.

Vi kanske skulle ordna en tävling om jag och den som vill fotar några kända vinyler?

Jag menar nära nu alltså.

Ställer ni upp på det? Någon som tror han klarar se om det är pop, blues, klassiskt...

Det är betydligt svårare att titta på CD........

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...