Jump to content

Brygga ett slutsteg?


Tinnitus_08

Recommended Posts

Har ett 7-kanaligt slutsteg, som jag idag driver mina fronthögtalare bi-ampat med. Funderar nu på att köpa nya högtalare utan möjlighet till bi-ampning. Tänker därför brygga slutsteget istället då de tänkta högtalarna är ganska trögdrivna.

Då jag inte finner någon information/varning på tillverkarens eller säljarens hemsida så frågar jag här om det finns något man måste tänka på när man bryggar ett slutsteg?

Slutsteget är ett NAD M25

De tänkta högtalarna är Vienna Acoustics Mahler.

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Asså.. Att brygga gör väl inte att steget blir bättre att DRIVA tröga burkar väl.. Snarare tvärt om ju.. Att brygga är väl mer rekomenderat då man har lättare laster och vill ha mer mos volymässigt.. Men vi talar om dubblad effekt endast runt 3 db högre volym.. Vilket inte direkt är skäl att hålla på för direkt.. För är burkarna lätta att driva så spelar det ingen roll med mer kräm

Sedan till sist med enligt mig viktigast.. Transistorerna är INTE matchade.. Vilket gör att med mer så kommer det låte mer hårt o trist ´´ Skitigare ljud helt enkelt.. Så skippa detta och köp dig ett rätt steg i stället som ger dig det du VILL ha.. Mahler är INTE något du skall mata med skitigt elakt krasande ljud från omatchade transistorer kan jag lova dig..

Sedan om Mahler.. Jag lirar sådana med dessa små rörsteg. LA mayro... Helt Utan problem. samt med full kontroll på basarna ända tills dom bottnar och inte pallar mer... Jag tror ärligt inte dessa burkar är så jävliga som folk säger.. Jag tror folk inte vet hur man hanterar dom helt enkelt med uppställning o småtrixande... Sedan är det som alltid en jäkla massa snackande o få som egentligen VET ... Så prova du bara hur det lirar och skippa bryggandet du..

Link to comment
Share on other sites

Asså.. Att brygga gör väl inte att steget blir bättre att DRIVA tröga burkar väl..
Vid bryggkoppling ska man vara observant på högtalarlasten, vilken uppfattas som dubbelt så svår från förstärkaren sett, dvs 8 ohm ses som 4 ohm.

Snarare tvärt om ju.. Att brygga är väl mer rekomenderat då man har lättare laster och vill ha mer mos volymässigt..
Nej...du blandar nog ihop lätt och svår last med hög och låg känslighet. :)

Bryggning används med fördel vid låg känslighet, alltså "få dB per watt". Hur vida lasten är svår eller inte, måste ställas i relation till vad slutsteget klarar...och NAD'n klarar troligen strömmässigt att driva.

Men vi talar om dubblad effekt endast runt 3 db högre volym.. Vilket inte direkt är skäl att hålla på för direkt..
Det blir faktiskt (nästan) 6 dB iom fördubbling av effekten samt halvering av impedansen (nästan 6 dB ioma få om ens några steg verkligen dubblar effekten från 8 till 4 ohm)!

För är burkarna lätta att driva så spelar det ingen roll med mer kräm
Det mesta under 90dB's känslighet är rätt trögt så det är aldrig fel med effekt! Jag kör med 250 watt på 90 dB's högtalare! Skitkul! :D

Sedan till sist med enligt mig viktigast.. Transistorerna är INTE matchade.. Vilket gör att med mer så kommer det låte mer hårt o trist ´´ Skitigare ljud helt enkelt.. Så skippa detta och köp dig ett rätt steg i stället som ger dig det du VILL ha.. Mahler är INTE något du skall mata med skitigt elakt krasande ljud från omatchade transistorer kan jag lova dig..
Matchningen bör man nog lyssna till själv, satt i det rum med den akustik som råder där. Svårt och nästan farligt att råda så starkt på avstånd...eller har du varit där? :shy:

Usch vilket inlägg jag skrev... :diss:

Link to comment
Share on other sites

:) Jag tycker att du benade ut det bra :app:

Tack... :blush Aningens "analt" kanske...

Misstänker att nått händer med inre resistansen (/dämpfaktorn) men vågar inte gissa och är för dum för att räkna ut. :black:

Säkert så halveras eller dubbleras den...men vilket? Intuitivt så borde den dubblas då två (dubbelt så många) utgångssteg kopplas ihop, men jag är osäker!

Har inte MBL nått sånt steg som kan köras stereo eller som mono? Borde nästan stå i dens spec!?? Peo???

Link to comment
Share on other sites

Jepp, alla MBL-slutsteg i Referenceserien kan köras antingen i stereo eller mono.

Jag är inte insatt i hur de faktiskt gör detta dock, siffrorna ser lite konstiga ut..

Om vi tittar på t.ex. MBL 9008A (som var de stora kylskåpen som var med på mässan i Stockholm senast) så ser vi följande:

Rated Power, Mono/Stereo:

8 ohm - 440W / 130W

4 ohm - 840W / 220W

2 ohm - 1000W / 340W

Peak pulse power: 2200W (Mono), 1200W (Stereo)

Det är de siffror som är tillgängliga. Det ser lite skumt ut att det skiljer SÅ mycket i effekt - de kanske har nån hemlig speciallösning för stereoläget, hehe..

Link to comment
Share on other sites

Apropå min sista kommentar - ja, det är troligtvis en speciallösning. Jag kom precis på att 9008 och den stora 9011 består av flera förstärkare i samma chassi. I stereoläget används troligtvis bara en av dem eller något liknande.

Robert kanske vet, om du läser det här? :)

Link to comment
Share on other sites

Apropå min sista kommentar - ja, det är troligtvis en speciallösning. Jag kom precis på att 9008 och den stora 9011 består av flera förstärkare i samma chassi. I stereoläget används troligtvis bara en av dem eller något liknande.

Robert kanske vet, om du läser det här? :)

Du skall dubbla två gånger! :)

mono / stereo

8 ohm - 440W / 130W

2*130 = 260, 260*2 = 520 å det är inte orimligt att slutsteget tappar 80 watt mellan 8 och 4 ohm istället för en teoretisk "fördubbling".

Nån länk till detta steg?

Link to comment
Share on other sites

Jag tar ytterligare ett citat:

The output impedance for mono operation was a little on the high side for a solid-state design, at 0.33 ohm at low and middle frequencies, 0.38 ohm at 20kHz. This is to be expected for a balanced design in which the output impedances of the two amplifier halves are effectively in series. The 9007's output impedance in single-ended, stereo mode was exactly half this figure, as anticipated.
Link to comment
Share on other sites

Ahh, I see! :) Tänk vad smarta ni är som letar recensioner.. Jag kollade bara i speccarna. :)

Pär, länk till 9008A: här

Siffrorna tog jag ur PDF'en som länkas i botten ('Technical Data')

Link to comment
Share on other sites

Kul med många svar, även om vissa framkallade hemska minnesbilder från matematiken i skolan. Min terapeut lär bli glad när han får mera debiteringsbart material att analysera.

Har bara en sista fråga…

Jag har två RCA-utgångar per frontkanal från mitt försteg in till varsin kanal på slutsteget.

Om jag kopplar jumpers mellan högtalarutgångarna och sedan kopplar in högtalarkabelns minus på ena steget och plus på det andra, vad händer då?

Tänker primärt på mitt slutsteg, vill inte ha ett stort svampmåln i vardagsrummet :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med många svar, även om vissa framkallade hemska minnesbilder från matematiken i skolan. Min terapeut lär bli glad när han får mera debiteringsbart material att analysera.

Har bara en sista fråga…

Jag har två RCA-utgångar per frontkanal från mitt försteg in till varsin kanal på slutsteget.

Om jag kopplar jumpers mellan högtalarutgångarna och sedan kopplar in högtalarkabelns minus på ena steget och plus på det andra, vad händer då?

Tänker primärt på mitt slutsteg, vill inte ha ett stort svampmåln i vardagsrummet :)

Om jag tolkar dig rätt så händer "inget"...däremot skulle jag inte labba med detta om jag vore du. :)

Link to comment
Share on other sites

svampmoln-fraan-amerikanskt-kaer.jpg

(inte mitt slutsteg som exploderar...bara mina drömmar... :( )

Om dina högtalare har biwire kan du ju däremot koppla bort "jumpersarna" på högtalarna och använda dubbla kanaler till varje högtalare! Inte mer effekt, men mer kraft! :)

Du kopplar dubbla signalkablar till slutsteget och använder således 4 kanalar totalt. Två vänster signal och vidare två vänster högtalarkablar till respektive terminal-par på högtalarna. Samma sak för höger sida.

Gladare igen? :)

Link to comment
Share on other sites

ingen fara alls Engelholm.. Om du vill vara petimetersnubbe så är det ok..Jag tror du ändå FATTADE vad jag talar om.. :cool:

Men Många omatchade trasistorer.. menar du det INTE har betydelse för ljudet?? det gäller nog endast i karlskrona det i sådana fall.. Övriga världen är det nog välkänt i... :)

tinnitus 08

Sedan skall du INTE oroa dig tror jag för drivandet.. Mina "små" rörsteg driver MINA Mahler totalt obekymrat som sagt..bottnar dom till o med då det öses på fett... oroa dig mer för KVALITETEN dina nya burkar får kontra ev stegets prestande LJUDMÄSSIGT....Inte drivmässigt.inte i första hand i alla fall....

För Vienna Mahler ÄR en väldigt bra högtalare trotts allt.. Nad är nog INTE direkt i "samma liga" trotts du har ett en månad gamalt nad steg... Och som sagt. Oroa dig inte .. Mycket tror jag nog är snicksnackande om dessa burkars tyngd att driva..

Notis föresten om vienna M burkarna.....Dessa Mahler har en liten vippa i bak för toppar samt en för bas.. Så du kan reglera dom efter ditt rum en del via dessa vippor....Rent kanonbra anser jag..

Link to comment
Share on other sites

ingen fara alls Engelholm.. Om du vill vara petimetersnubbe så är det ok..Jag tror du ändå FATTADE vad jag talar om.. :cool:
Om jag är petimetersnubbe - vad är då du? Pladdersnubbe? ;) Ja ja...du fattar säkert vad jag menar också.

Men Många omatchade trasistorer.. menar du det INTE har betydelse för ljudet?? det gäller nog endast i karlskrona det i sådana fall.. Övriga världen är det nog välkänt i... :)
Jag vet inte hur många trissor som används, jag kan inte just denna NAD konstruktionen, jag har inte lyssnat på den, jag har inte läst något om den - så jag kan inte dissa den, heller inte hylla den.
Link to comment
Share on other sites

Bryggarfrågan är alldeles för intressant för att vi skall fastna i personrelaterade ämnen. Har själv testat lite och med något så när lättdrivna högtalare skall man se upp så att inte musiklyssnandet äts upp av brus. Det kan skilja väldigt mycket mellan tillverkare och slutsteg. Ett par bryggade Classé CA-400 ger över Amati Homage (92 dB) en brusnivå som är helt oacceptabel medan ett par Accuphase A-50V fortfarande är tysta som monoblock. Någonstans däremellan hamnar BAT VK-150SE.

Link to comment
Share on other sites

Bryggarfrågan är alldeles för intressant för att vi skall fastna i personrelaterade ämnen. Har själv testat lite och med något så när lättdrivna högtalare skall man se upp så att inte musiklyssnandet äts upp av brus. Det kan skilja väldigt mycket mellan tillverkare och slutsteg. Ett par bryggade Classé CA-400 ger över Amati Homage (92 dB) en brusnivå som är helt oacceptabel medan ett par Accuphase A-50V fortfarande är tysta som monoblock. Någonstans däremellan hamnar BAT VK-150SE.
Intressant läsning Timbre! :)

Läser man lite om detta så får man reda på följande:

One requirement for this configuration is that the output offset voltage of the amplifiers must always be equal (in magnitude and sign), preferably as close to zero as possible at no signal. Unequal offset will cause some current to flow through the load and the amplifiers thereby dissipating unwanted power in all three.
Här kan man tänka sig att vissa slutsteg funkar bättre och sämre just som bryggade steg.

:)

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna tro att detta är kopplat till möjligt effektuttag i bryggat tillstånd men ett våldsamt högt brusgolv har ju inget med själva effekten att göra. Det måste nog vara något i grundkonstruktionen och bägge Classéslutstegen brusar lika mycket.
Man kan nog säga att risken ökar med stora effektsteg. Offset'en blir iaf inte lättare att hålla till 0 (noll) bara för att man plockar ut mer effekt, så att säga... Men precis som du är inne på Timbre har det minst lika mycket att göra med grundkonstruktionen i sig. Det är faktiskt väldigt ofta så det är - grundkonstruktionen bär/midrar med de största och flesta karaktärsdragen.
Link to comment
Share on other sites

Är det egentligen inte en ganska enkel ekvation du vill att vi hälper dig att hitta svaret på!

Jag var inne på HiFi-klubben i Oslo efter jobbet idag och vad dom kunde berätta om M25 så är det inte bryggbart!

Antingen är suget efter ett par Mahler så stort att byte av slutsteg inte har någon betydelse?

Eller så är du så förälskad i ditt M25 att svaret du vill ha är; Glöm Mahler och leta efter ett par vettiga högtalare man kan Tri-Ampa (med tanke på att du har mer än sju kanaler att leka med)...

Så, åt vilket håll lutar det undermedvetna...?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

MÅSTE jag välja mellan de två så blir det M25án som får stanna kvar, är fortfarande lite nykär.

Mahlern är, i sammanhanget, nog mera åt en semesterflirt :)

Plan b är att införskaffa någon högtalare ur B&W 800-serien.

Enklast hade varit om det fanns någon Viennaåterförsäljare i Stockholm, då man kunnat lånat hem och testat. Enligt mitt vetande finns den närmaste återförsäljaren i Alingsås ?

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

nad m 25 är riktigt bra, inte bryggningsbart dock men man kan inte få allt. Snackade med en vän på hifiklubben då jag själv är intresserad av ett M 25 men nope ingen bryggning...

Link to comment
Share on other sites

nad m 25 är riktigt bra, inte bryggningsbart dock men man kan inte få allt. Snackade med en vän på hifiklubben då jag själv är intresserad av ett M 25 men nope ingen bryggning...

Jag kan rekommendera M25:an som en bra kompremiss, om du värderar hemmabio och stereo lika högt. Men vid ren 2-kanals lyssning märker jag ingen kolossal skillnad mot när jag drev högtalarna med min reciver. EISA-utmärkelse till trots.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...