Jump to content

HiFi-resan sommaren '06


eliot

Recommended Posts

HiFi-resan '06

Liksom tidigare år startade vi vår resa med att ta färjan från Trelleborg

resa1.jpg

....och liksom tidigare är vårt första besök på Audioforum som ligger intill Kurfürstendamm i Berlin. :)

Även om vi varit där många gånger tidigare så var vi inte beredda på vad vi skulle se när vi tog trappan ner :mm:

resa2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 256
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest asimov66

Nästa gång ni tar färgan från Trelleborg slå en signal, jag bor exakt 3 minuter ifrån färgan... :D

Så kan ni hälsa på en fika och lite lyssning innan :app:

Link to comment
Share on other sites

På vift... :?::o:D Vi har ju inte ens dokumenterat dom!
Jag hoppas mina bilder kan duga så länge - jag har fotograferat dom både framifrån och bakifrån :blush

Det är alltså referenskomponenter från MBL som vi ser och anläggningen kostar 120'000 € varav högtalarna 38'000 €

resa3.jpg

Försäljaren berättade att dagen innan hade han demonstrerat anläggningen för en kund från sydafrika och denne hade direkt köpt en sådan anläggning som nu skulle skickas till sydafrika :mm:

Överst i "stapeln" ser vi CD-transporten mbl 1621A (16´000 €)

resa4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finns det en CD-transport så finns det en D/A-omvandlare och den heter mbl 1611E och kostar lika mycket som transporten

resa5.jpg

Längst ner ser vi det stora försteget mbl 6010D som också helt enkelt betecknas Der Vorverstärker (14'000 €).

Stapeln flankas på båda sidorna av monoblocken mbl 9008 (parpris: 31'000 €)

resa6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ännu en hifiresa som vi får följa med på detta vis. Trevligt! :)

Vilka grejer och det är första stället :mm:

/Mattias

Ja, och detta är nog inte ens den dyraste anläggningen vi lyssnade på - och den andra finns också på Audioforum, men inte Audioforum i Berlin utan Audioforum i Zürich :)

- Man kan väl säga att namnet förpliktigar ;)

I morgon skall vi klä av dessa högtalare och då får gärna Mikael2 kommentera bilderna....

Jag avslutar ikväll med en översiktsbild

resa7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi saxar från beskrivningen av mbl 101E radialstrahler och jag hänvisar till bilderna ovan

The Radialstrahler concept includes a circular vertical arrangement of lamellas around an axis for each frequency range (tweeter, midrange driver and subwoofer). On the upper side, these lamellas are firmly glued in a thrust bearing and on the lower side, they are connected to a moving coil. If a pulse of music is now transmitted from the amplifier to the speaker, these slightly bent lamellas (therefore the Radialstrahler is also called “Biegeschwinger”) are oscillated – they radiate sound waves, in this case music. The result is a sound of unusual acoustic space and realism that is absolutely free from coloring, that is neutral and homogenous.

In order to meet the high demands, especially concerning realism, the numerous lamellas being arranged around the axis in the tweeter and midrange driver are made from one of the highest-quality materials: they are manually made from carbon fiber, pressed under a high pressure and hardened at an exact temperature. The assembly of the exactly controlled components requires absolute precision in fine mechanics.

The same applies for the lamellas of the woofer, which show the lowest sound distortion, when they are manufactured from an aluminum/magnesium alloy.

Link to comment
Share on other sites

101E Radialstrahler er en fantastisk speaker ... den har ikke det ultimative tryk som Wilson Maxx, men den har en ambience og et stereoperspektiv som er second to none.

Men man skal ikke spille med gallret monteret ... det er absoult inte bra for ljudet.

Problemet er at den er mycket ineffektiv ...

Men 100% sikkert min drømme speaker ... om jeg havde penge nok!

Vogue

Link to comment
Share on other sites

101E Radialstrahler er en fantastisk speaker ... den har ikke det ultimative tryk som Wilson Maxx, men den har en ambience og et stereoperspektiv som er second to none.

Men man skal ikke spille med gallret monteret ... det er absoult inte bra for ljudet.

Problemet er at den er mycket ineffektiv ...

Men 100% sikkert min drømme speaker ... om jeg havde penge nok!

Vogue

Det kan jag mycket väl förstå :mm:

Jag lyssnade inte på den utan galler :blush

resa11.jpg

Här är en jämförande bild där den ena är med galler och den andra utan galler

resa12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Normal er gallret på i butiker ... har lysnat 2 gange uden galler ... och det var bra. Men selv med gallret på er den en bra speaker. Designet er lite specielt ... Star Wars R2D2 ...

Stereophiles test af denne speaker er ochså mycket positiv ... (Fremer)

http://stereophile.com/loudspeakerreviews/1004mbl/index.html

Fremers historie om Dr. Gindi som skrev for TAS er sjov ... jeg synes jeg finder mange Forsell (AIR skivspelare) kvaliteter i 101E ... lethed ... ambience ... fantastisk stereoperspektiv - och lidt de samme svagheder ... måske ikke det sidste tryk nedre mellemtone og bas.

Men den svaghed kan man da godt leve med :D

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

Det verkar som om vissa här på forumet har konservativa idéer om hur en högtalare skall se ut. :clown:

Själv ser jag högtalare med spännande lösningar som en befrielse från konventionella "likkistor" ;)

Skall verkligen bli kul att höra på MBL på mässan, har hört mycket positivt om dem. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det var mycket fascinerande att få lyssna på dessa högtalare och vi satt där länge och väl :blush

Även om man läst en hel del om andras intryck så är man inte riktigt beredd på vad man får höra. Det som skiljer den markant från de högtalare jag hört är just att den är rundstrålande över hela frekvensområdet och det ger en otrolig närvarokänsla och man kan nästan ta på artisterna :mm:

Något som verkligen överraskade var den kraft och dynamik med vilka högtalarna spelade och det är annars något man bara hör med högtalare med lite hornkaraktär :)

Jag har hört högtalare som sagts vara rundstrålande men då har det varit diskanten som varit rundstrålande och resten konventionellt dynamisk och detta var något helt annat :o

Med en känslighet på 82dB/W/M (4ohm) krävs - som Vogue skrev - kraftiga förstärkare och mbl 9008 levererar 840W i 4 ohm :mm:

Link to comment
Share on other sites

Just den där låga känsligheten tror jag är lite missvisande. Jag upplevde dom aldrig som tungdrivna. I Stereophile, Atkinson, nämns också att eftersom ljudet är rundstrålande så upplevs det som mycket högre och man kan verkligen spela ruskigt högt med dessa :)

Den klart bästa högtalaren jag har hört är denna 101E. Sweetspot är ju garanterat det bästa jag upplevt dvs den är stor och man njuter i stort sett vart man än befinner sig i rummet. Upplösning är makalöst bra. Tror inte att det finns en bättre högtalare helt enkelt. MBL jobbar visst på ett ännu större monster men jag har svårt att se något behov av det :cool: Har bara hört dessa rundstrålande högtalare i relativt stora rum så jag törs inte uttala mig om hur tekniken fungerar i mindre rum närmare väggar och så.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört högtalare som sagts vara rundstrålande men då har det varit diskanten som varit rundstrålande och resten konventionellt dynamisk och detta var något helt annat :o

Amerikanska B.I.C. hade en gång rundstrålande modeller med uppåtriktad diskant/mellanregister och någon slags märklig reflektor samt Venturibas... :) Levde med dessa ett par år men lyckades aldrig få till det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...