Mattias Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 Listan på skivor att shoppa är lång och man kan ju inte köpa allt man vill ha. Man får alltså prioritera, sotera lite bland det man vill ha. Ämnet för denna tråd är just en sådan historia. Damen det är frågan om kommer från det stora landet i väst. Hon är omnämd i musik/skivtrådar bla här på forumet. Rösten var den som fick mig på fall, och det vid första lyssningen som var en "helskive-spelning" som serverades som ren njutning från start till stopp utan avbrott. Nu är det många som varit före mig, och jag får skylla mig själv som "prioriterat" ner hennes skivor.... va toktigt det kan bli! /Mattias Quote
Mattias Posted April 18, 2005 Author Posted April 18, 2005 Tror det är skivfodralens utseende, av den lite kaxiga attityden som fått mig att fatta fördommar mot musiken och henne, en stor del av detta har nog likaså medmusikanterna i detta fall med eget namn. Visst är det lite typisk musik för landet men inte såpass mainstream och amerikanskt jag kunde tro. Nu blir det paus och focuserat lyssnande, mer om någon dag. /Mattias Quote
K-man Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 Hmmm...vem kan detta var tro....undrar om hon finns i min samling... \\K-man Quote
Terminator Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 Har Britney S diskuterats här på forumet? Quote
Mangenord Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 kan det vara Eva Cassidy det är frågan om? Quote
plundin™ Posted April 18, 2005 Posted April 18, 2005 Med tanke på Mattias ekletiska smak måste det vara Dolly Parton /ptr Quote
Mattias Posted April 19, 2005 Author Posted April 19, 2005 Här haglar det in förslag av blandad karraktär Ett av dem är rätt, helt rätt men jag måste lyssna mer innan jag fortsätter. Så ni får hålla er till tåls. Mvh Mattias Quote
datar Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Här haglar det in förslag av blandad karraktär Ett av dem är rätt, helt rätt men jag måste lyssna mer innan jag fortsätter. Så ni får hålla er till tåls. Mvh Mattias <{POST_SNAPBACK}> Go Britney Go!!!?? Quote
plundin™ Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 Go Britney Go!!!?? <{POST_SNAPBACK}> Lite kul är det i så fall, eftersom det mesta hon spelat in är skrivet av svennar och inspelat i huvudstaden! /ptr Quote
Timbre™ Posted April 19, 2005 Posted April 19, 2005 "...medmusikanterna i detta fall med eget namn." eliot prickade rätt... :cool: Quote
Mattias Posted April 20, 2005 Author Posted April 20, 2005 Brittmarie ala Spears ligger enligt mina öron i klart lä jämfört med det syftade Visst är det Eliot som är rätt ute. /Mattias Quote
Mattias Posted April 20, 2005 Author Posted April 20, 2005 Alison Krauss & Union Station Alison Krauss började redan som liten spela violin till klassisk musik. Tröttnade på detta och kom in tidigt i Country- och Bluegrass-musiken. Hennes egna debutalbum kom först 1987 samma år som första spelningen med Union Station inträffade. Det var först kring 1990 började hon synas mer utåt och här började hennes framgångar. Bluegrass och Country stuket håller i sig, om jag förstått rätt. På Alison Krayss & Union Station hemsida kan man läsa mer. På Allmusic likaså. /Mattias Quote
eliot Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 Jag köpte LIVE dubbel-SACD'n när jag var nere på kontinenten förra sommar ...och jag måste erkänna att jag först inte tyckte var något men har nu tagit fram den och lyssnat igen. Det kan ha att göra med att jag nu fått jordat men på något sätt tycker jag att skivan nu låter bättre och faktiskt är riktigt bra - alltså inget felköp som jag först ville rubricera den som - De långsamma låtarna där Alison själv sjunger är mina favoriter medan de låtar där de alldeles för energiskt spelar i bakgrunden känns jobbiga så det är då bra att ha fjärrkontrollen till hands så man kan skippa :cool: //Eliot Quote
Mattias Posted April 21, 2005 Author Posted April 21, 2005 Sedär den finns som sacd också. Trevligt /Mattias Quote
Mattias Posted April 21, 2005 Author Posted April 21, 2005 Första skiva som avnjöts med gänget (trodde jag..) fr 2001 Spåren med hennes ljuva stämma får mig njuta ordentligt. Mina favoriter på skivan är nr 7 Im gone, nr 10 stars och 13 new favorite, här sjunger Alison ensam i huvudsak, pojkarna kompar. Låtarna är lunga och härliga sådana det är bara att luta sig tillbaka och njuta av enkelheten. Hennes röst presenteras på ett luftigt, lätt men ändå på ett knivskarp sätt. Svårt att inte förföras av detta enligt min mening Andra låtar: nr 4. choctaw hayride är ett av dragplåstren på skivan, bluegrass så det stänker och man gör låten rent akustiskt! På en del av resterande låtar sjunger ngn av grabbarna i Union Station och här är jag tyvärr inte så imponerad längre. Vill ju höra Alison ju... Det rör sig om ett utpräglat studioalbum, men inte är det sämre för det Ok, avslöjar det direkt. Av skivorna jag hört hittils är denna skivan favoriten med tösen. Det kan dock ändras, då tiden med andra plattor varit kort. Liksom Eliot tycker jag att låtarna med Alison bakom micen är bäst. /Mattias Quote
Mattias Posted April 21, 2005 Author Posted April 21, 2005 De andra skivorna är: Alison Krauss & Union Station - Lonely Runs Both Ways (fr 2004) Allmusic-gänget verkar gilla denna skiva. Solo album: Alison Krauss - Forget About It (fr 1999) Nu har det lyssnats för lite för att uttala sig om dessa två. Det blev lite pinsamt när jag hittade den sistnämda skivan redan i samlingen, trodde de två tidigare angivna var mina första med henne :clown: Får skylla på en skivintensiv period bakåt i tiden Nu vill jag höra vad ni har att berätta om fröken eller andra bra plattor mm. All info är intressant! /Mattias Quote
Guest om.s Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 De andra skivorna är: Alison Krauss & Union Station - Lonely Runs Both Ways (fr 2004) Allmusic-gänget verkar gilla denna skiva. Solo album: Alison Krauss - Forget About It Nu har det lyssnats för lite för att uttala sig om dessa två. Det blev lite pinsamt när jag hittade den sistnämda skivan redan i samlingen, trodde de två tidigare angivna var mina första med henne :clown: Får skylla på en skivintensiv period bakåt i tiden Nu vill jag höra vad ni har att berätta om fröken eller andra bra plattor mm. All info är intressant! /Mattias <{POST_SNAPBACK}> Har albumet "So long, So wrong" med Alison Krauss & Union Station. På mobile Fidelity 180 gr vinyl, og både innspillings messig og musikalsk er dette av riktig stor klasse, har noen av de anbefalte albumene her i bestilling. Verdt å anbefale.......... Quote
mapem Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Det är alltid kul när man får göra upp med sina fördomar! Jag fick själv upp öronen för Allison Krauss när jag såg den utmärkta BBC-serien om country på TV för ett tag sen. Har dock inte köpt något med henne ännu. Däremot Gillian Welch som också förekom i serien. Hennes skiva "Time - The Revelator" är väldigt bra och snurrar alltsomoftast i CD-spelaren. Minimalistiskt producerad med två gitarrer och två röster. Fin musik, underfundiga texter och bra ljud. Emmylou Harris intervjuades flera gånger i serien och hon verkade så klok och sympatisk så jag kunde inte låta bli att köpa en skiva med henne också. Också den är mycket bättre än vad mina country-fördomar förespeglade. Quote
Mattias Posted April 22, 2005 Author Posted April 22, 2005 om.s den skall kollas upp, tack! mapem spännande med nyheter. Den där Gillian skall undersökas, tack! /Mattias :-) Quote
Guest om.s Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Det är alltid kul när man får göra upp med sina fördomar! Jag fick själv upp öronen för Allison Krauss när jag såg den utmärkta BBC-serien om country på TV för ett tag sen. Har dock inte köpt något med henne ännu. Däremot Gillian Welch som också förekom i serien. Hennes skiva "Time - The Revelator" är väldigt bra och snurrar alltsomoftast i CD-spelaren. Minimalistiskt producerad med två gitarrer och två röster. Fin musik, underfundiga texter och bra ljud. Emmylou Harris intervjuades flera gånger i serien och hon verkade så klok och sympatisk så jag kunde inte låta bli att köpa en skiva med henne också. Också den är mycket bättre än vad mina country-fördomar förespeglade. <{POST_SNAPBACK}> Emmylou Harris har også en skive som heter "wrecking ball" fra låta til neil Young, produsert av Daniel lanois, som veldig trygt kan anbefales, litt mørk men veldig god lyd og en bra skive, ganske utypisk country, men me klare spor alikevel. utgitt i 1995. Quote
Guest Peo Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 I min serie låtom oss gräva upp gamla trådar når vi så hit.. Det här är verkligen inte min typ av musik vanliga fall, men jag blev nyfiken och laddade ner senaste skivan som verkar vara en samlingsplatta: A Hundred Miles or More - A Collection - Rounder Records, 2007 Och ja.. Det här är kanonbra!! Jisses vilken röst! Bra låter det också, så det här är inte mycket att tänka på, den åker i varukorgen direkt.. Några röjigare låtar finns och de gillar jag inte direkt, utan skivans behållning är de ballader och lugnare låtar som finns. Väldigt trevligt. Särskilt bra är tredje spåret, Jacob's Dream, som är en riktig rysare! Nu måste det ju letas lite mer Alison.. Jag ser att hon har gjort en hel del skivor, nån som kan tipsa om fler av det lugnare slaget? Quote
Engelholm Audio Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 : http://g-ec2.images-amazon.com/images/I/41...reL._SS500_.jpg A Hundred Miles or More - A Collection - Rounder Records, 2007 Och ja.. Det här är kanonbra!! Jisses vilken röst! : Nu måste det ju letas lite mer Alison.. Jag ser att hon har gjort en hel del skivor, nån som kan tipsa om fler av det lugnare slaget? Kan hålla med! fick mitt exemplar av skivan för några dagar sedan och den har snurrat flitigt i spelaren. Quote
minesota Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 Kolla in denna skiva om ni gillar kvinliga country/pop/rock sångare. Den är fasansfullt bra. Även toppenfin inspelning. Mvh Peter Quote
Mattias Posted July 23, 2007 Author Posted July 23, 2007 Håller med er. Skivan A Hundred Miles or More - A Collection är riktigt bra /Mattias Quote
Recommended Posts