Jump to content

Recommended Posts

Posted

anders003.jpg

Kan någon, utifrån min oerhört :blush fyndiga ordvits, gissa vad som åsyftas? Om ni följer signalkabeln i mitten(Audience Maestro) in mot försteget ser ni kanske att den har en lite annorlunda extrakontakt.

Precis som skivspelaren är den "British made".

Posted

Right answer, Bliss och Ekman ;) Som lösning på mitt "volymproblem", efter Engelholms tips, beställdes ett par Rothwell RCA Attenuators (hur detta nu uttalas).

Less gain is what I gained :) ...... 10 db signalreducering gör en hel del. "Bigger headroom" som dom själva skriver, sammanfattar effekten ganska bra.

Att inte hitta ett lagomläge är ett minne blott. Volymkontrollens kapacitet kan nu utnyttjas mkt bättre. Jag kan spela både lägre och högre, om ni förstår vad jag menar. En annan effekt är att balansen mellan kanalerna blev bättre. Någon ny volymkontroll behövs inte. Att dom skulle påverka ljudet negativt på något sätt, har jag inte upptäckt.

Som ni ser av bilden har jag "pluggat in" mellan slutsteg och försteg, men naturligvis kan man även använda dom mellan cd och försteg. Min cd verkar ha alldeles för mkt gain, kanske skulle det behövas där också.

Summa sumarum: Väl använda 550 kr. En mkt billig uppgradering :)

Ranefjord, högtalarkablarna är Au 24, men jag snålade och köpte begagnat ett par Maestro signalkablar. Dessa ska enligt rescensionerna ge 80% av ett par dito Au 24. Vilket måste betraktas som väldigt bra. Ska väl så småningom skaffa ett par till. Jag gillar karaktären, ganska neutrala....men ändå inte analytiska. Inget som saknas direkt och hifiparametrarna finns där. Hos Audio Concept är Audience Au 24 referenskablar. En dröm är förstås att ha Au 24 rätt igenom. Sen uppskattar jag att dom inte är så gigantiskt skärmade, som vissa. Tydligen kan det låta bra ändå.

Posted

Inte tänker då jag skicka in några fler bilder när jag blir så här fotografiskt förödmjukad :blush:blush:blush ....så det så!

:D:D:D Skämt åsido, snygga bilder som sagt.