Jump to content

Coconut-Audio - Första advent lotteri :)


Patrick82

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dags att redovisa ett strategiskt och intensivt julblindtestupplägg med minimalt utrymme för perceptiva preparationer och audiomental stress. VibraPortal är en av dessa produkter som inbjuder till blindtest då den obemärkt kan förflyttas inom och utom det uppkopplade systemet när deltagarnas synfält är avskurna... :)

Nivå A: Den välbekanta musiken flödade, de två testdeltagarna hade ingen aning om vad som var på gång och uppmaningen var att hojta till om någon förändring kunde observeras. Då vi under dagen koncentrerat oss på jämförelser av digital respektive analog signaltransport, var jag övertygad om att de två försökspersonerna förväntade sig ytterligare fokus på Option Boards. Här var det hela tiden samma SPDIF via DIO-OC1 som gällde och VibraPortal utsattes för ljudlös förflyttning mellan frånkopplat slutsteg, inkopplat slutsteg, inkopplat försteg och aktiv signalkälla. Det blev en lång seans och vid fyra tillfällen uppfattade jag osäkra kommentarer från någon av de två deltagarna. Det handlade inte om gradering utan som sagt endast om förändringar och en gemensam nämnare var att VibraPortal vid dessa 4 tillfällen råkade vara placerad ovanför den digitala volympotentiometern. Givetvis finns här inget som helst statistiskt underlag men ibland är det kul med udda hifiaktiviteter... :mm::)

dc092.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nivå B: Lyssnarduon var nu informerad om jämförelsen men fick inga upplysningar om eventuella förflyttningar. Här dök det upp kommentarer om ljusare, hårdare, luftigare diskant och mer välartikulerad bas men jag fann inget mönster i placering och kommentarer.

Nivå C: Nu handlade det endast om jämförelser av läge on/off vid volymkontrollen och de två hifiveteranerna fick gärna komplettera med omdömen. Lyssnarna informerades nu om förflyttning men hade ingen aning om innebörden av A eller B som endast kommenterades med NU... :closedeyes::icon_smile_cool::)

För att få ett psykologiskt övertag :D började jag med pålagd VibraPortal och vid borttagandet kom omedelbart kommentarer om behaglig diskant samt softad bas. Efter många vändor av/ (inklusive upprepning /, av/av) kunde jag skönja ett mönster där pålagd VibraPortal kommenterades med snabbare bas och ljusare diskant. Avplockad VibraPortal fick kommentarer om ett varmare mellanregister samt artikulationsnedtrappning vid lägre frekvenser. Dock kvarstår frågan hur stor del av dessa intryck som verkligen tog vägen via perceptionskanalerna... :?::Thinking::)

Hur som helst...väldigt trevligt och VibraPortal är en utmärkt katalysator för intensiva lyssnardiskussioner. Dessutom är Wilson Audio Sasha ett lämpligt redskap vid jämförelser av alla de slag och lyssningsupplevelsen fick vi på köpet... :mm:

dc080.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Blev det någon skillnad när den hängdes från jordskruven? Har du provat att hänga från RCA närmast DAC:en?

Bra instruktioner, vilket uppskattas.

För min del har det varit svårt att hitta rätt plats. Jag har bara ett par rca-utgångar på min dac och ett par på försteget. Alla används alltså.

Eftersom det ska vara en oanvänd utgång kunde GroundHanger gjorts mer ergonomisk genom att sätta en blind rca-kontakt i stället för plåten.

Eftersom den ska hänga fritt och vara minst 10cm ifrån signalkablar skulle det bli lättare om det var en kabel till den.

I'll be back...

Instructions

• For the highest performance, the GroundHanger will be hung from an unused female RCA output connector (SPDIF works also). The 2nd option is a metal piece or screw on the chassis.

• The GroundHanger should hang in mid air and not touch the table.

• The narrowest part of the GroundHanger connector faces the RCA output, this gives a tight grip around the RCA connector.

• Remove any power conditioners and filters from the system.

• Only one GroundHanger is recommended in the same system.

• Keep all nearby cables at least 10 cm away from the GroundHanger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nu har guldfötterna stått där under hörlursförstärkaren i tre år, så här är en kort uppdatering:

Fötterna har inte samma höjd längre, och lutar dessutom. Det är ganska stor skillnad nu, så det blir rejält vingligt om fötterna placeras fel. Nu måste fötterna placeras så att de två högsta lutar ner mot den lägsta.

Det ser lite fult ut med en en lutande hörlursförstärkare, men vad gör man inte för det perfekta ljudet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...