Jump to content

Digitalkabel


A/Wing.

Recommended Posts

Jag jobbar professionellt med systemutveckling/integration av elektronik och mjukvara för inte helt okända tyska bilmärken, och har en bakgrund som hårdvarupulare sedan 10-årsåldern ungefär. Det betyder inte att jag kan allt om DAC:ar och sånt - men lite har man snappat upp på vägen .. :)

Den enda pryl jag ännu så länge inte skruvat isär är speedboxen till vinylspelaren ... öh, vänta lite ...

Hej Conan du skriver att du kan mycket om DAC:ar jag har en från Stridbäck som jag tycker låter bra för det priset.

Vad tycker du om uppbyggnaden av den DAC:en

Link to comment
Share on other sites

Hej Conan du skriver att du kan mycket om DAC:ar jag har en från Stridbäck som jag tycker låter bra för det priset.

Vad tycker du om uppbyggnaden av den DAC:en

Hmm, säger man nästan A får man säga B. Nja, jag vet inte vilka DAC:ar Stridbäck har gjort eller hur de är konstruerade. Jag skruvar gärna isär en ... :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, säger man nästan A får man säga B. Nja, jag vet inte vilka DAC:ar Stridbäck har gjort eller hur de är konstruerade. Jag skruvar gärna isär en ... :)

Ja vi kanske springer på varandra någon dag så får du kika på den och kanske lyssna också

Mvh A/Wing.

Link to comment
Share on other sites

Tack både PL300 och Matrixsen för informationen,. nu vet jag lite mer vad som är viktigt med en digitalkabel att den bör hålla sina 75ohm

och vara så skärmad som möjligt.Då ska en digitalkabel vara så kort som möjligt om jag har fattat rätt.

Vad brukar det vara för lägnder på dom. Vet ni om Jorma har några digitalkablar.

Jodå, jag har och min 75 Ohmskabel är den kabel som är min bästsäljare.

Det är till Japan framförallt där kabeln har fått pris som årets produkt för ett år sedan.

Den finns med rca eller bnc-kontakter.

Det finns också en 110 Ohms XLRkabel i produktion.

img_award_5_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om man verkligen ska få ut maximalt av en separering av transport/DAC så måste DAC:en ha återklockning av data och göra detta bättre än den ev. DAC som sitter på transporten.

...

När man börjar tänka på detta så inser jag att man borde gå ett steg längre och använda en DAC som gör uppsampling på egen hand. Men då pratar vi inte längre ren DAC utan nånting som bearbetar signalen innan D/A omvandling.

En sådan här lösning arbetar med en egen klocka och är ej beroende av att kunna låsa in på transporten.

En annan elegant lösning är en konstruktion som den i figur 39 på denna sida:

http://www.stereophile.com/features/396bits/index7.html

Det är en av flera långa artiklar om jitter på Stereophile.

Link to comment
Share on other sites

Om man verkligen ska få ut maximalt av en separering av transport/DAC så måste DAC:en ha återklockning av data och göra detta bättre än den ev. DAC som sitter på transporten. Ytterligare en fördel är om DAC:en har en inbyggd buffert som ser till att tidsjitter inte fortplantas på den analoga utsignalen från DAC:en. Ska man verkligen optimera konstruktionen måste tidsjitter undertryckas i hela frekvensområdet och det är inte helt lätt att lösa detta utan en buffert, speciellt om transporten skickar ut data med jitter också.

Har en Classé DAC 1 där det klart uttrycks i manualen att dessa funktioner endast aktiveras via interfacen AES/EBU och AT&T. Kör man SPDIF eller Toslink blir det alltså inte lika bra om man läser mellan raderna... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...