Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är på jakt efter en bra elektrisk digitalkbel mellan drivern och dacen som får kosta runt 5000k.

Är det någon som har någon erfarenhet av några, eller ännu bättre någon som har någon beg.

Posted
Är på jakt efter en bra elektrisk digitalkbel mellan drivern och dacen som får kosta runt 5000k.

Är det någon som har någon erfarenhet av några, eller ännu bättre någon som har någon beg.

hej

jag använder audio concepts "egen kabel"nordic concept med neutrikkontakter, klart prisvärd, men själva kabeln är från Gotham, se länk http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=82331

jag har även provat Purist audio dominus men hörde ingen förbättring med den så jag bytte aldrig, som vanligt: det är bara att prova!

tommy

ps jag har en kompis som har en Benchmark DAC och han använder audience kabeln , han är väldigt nöjd se http://www.audience-av.com/cables/a_prices.php ds

Posted

Hej du vet så klart vem som säljer dom och priset på dom .

Vad är det för ljudkaraktär på kablarna ljusa mörka neutrala osv.

Märker man lika stor skillnad när man byter digitalkablar som när man byter dom övriga signalkablarna eller får man dom största

förändringarna när man byter signalkablarna.

Posted
Hej du vet så klart vem som säljer dom och priset på dom .

Vad är det för ljudkaraktär på kablarna ljusa mörka neutrala osv.

Märker man lika stor skillnad när man byter digitalkablar som när man byter dom övriga signalkablarna eller får man dom största

förändringarna när man byter signalkablarna.

jag kan inte uttala mig om det generellt har stor betydelse vilken digitalkabel man , jag har bara testat två kablar på min MBL-kombination (1521-1511) och där märkte jag ingen skillnad, jag tror att digitalkabeln kan ha betydelse men det beror på vilken kombination drive-DAC man har , men det är bara vad jag tror, jag tycker du ska prova olika kablar i olika prislägen för att se vad som passar.

kabeln jag använder kom med när jag köpte CD:n från Audio Concept (den är "billig") se länk http://www.audioconcept.se/html/nordic_concept1.html , de har även audience, annars har ljudmakarn en "billig" som ska vara bra, http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=165

båda dessa affärer är i Stockholm, tyvärr är det tråkiga svaret man måste testa själv

tommy

Posted

Hej jag har också en Benchmark dac1 och möjlighet att använda alla tre ingångar (optisk, coaxial och xlr) och jag tycker nog att det kan vara mer skillnad mellan dom olika ingångarna. Bäst resultat har jag xlr ingången från en sony transport xp5000 så mitt första tips är att prova xlr om man har möjlighet, jag vet att det inte är så vanligt att det råkar sitta en balanserad digital utgång på sin gamla spelare men på dyrare transporter kan det finnas!

Du skrev inte vilken typ du var ute efter så jag antar en coax. och där använder jag en ljudmakarn-kabel och den känns väldigt prisvärd!

Xlr-kabeln är en Clou-cable royal som jag hittade beg. med bra kontakter och skärmad som bara den och den kostade några tusen ny, upplösningen i den är klart bättre än dom andra, har en billig Monster-optisk också!

Min åsikt är att sträva efter en så förlustfri överföring så möjligt så dac:en får så bra förutsättningar som det går och "färga" ljudet senare i ledet och jag tycker nog att det hörs mer skillnad på signalkablarna.

Jag har ingen direkt rekomendation om märke men det är karaktärsskilnader mellan digitalkablar men inte så stora och jag tycker att dom påminner om kabelfirmans övriga ljudideal så använder du nått märke som du gillar bland signalkablarna så hade jag nog fortsatt med det märket!

Posted

En digitalkabel kan inte färga klangen på ljudet "direkt". Däremot kan den förstöra signalen olika mycket och därmed indirekt införa olika distortion som i sin tur ger försämringar inom olika parametrar. Klassiska defekter är slamrighet, instängdhet och diffus bas. Inget av detta lär vara en önskvärd färgning.

Är kabeln välbyggd, skärmad och framförallt rätt/ordentligt terminerad, så den karraktäristiska impedansen a 75 Ohm säkerställs bör, det fungera mer eller mindre bra.

Anledningen till att man hör olika mycket skillnad på digitalkablar mellan olika apparatkombinationer är förmodligen beroende på drivstegen samt hur jitterkänslig mottagaren är. Man måste komma ihåg att den digitala signalen bestående av ettor o nollor moduleras av den sändande apparaten till en analog/elektrisk signal med ganska höga frekvenser. Betydligt högre frekvenser än det som går genom en vanlig signalkabel.

Därför blir en digitalkabel mer känslig för kabelreflexer, vikning, luftburna högfrekventa störningar samt förluster pga längd.

Skulle man tappa massa bitar så skulle det låta blipp o blåpp. Detta händer sällan och vad jag gissar beror än mer sällan på kabeln.

Posted

Tack både PL300 och Matrixsen för informationen,. nu vet jag lite mer vad som är viktigt med en digitalkabel att den bör hålla sina 75ohm

och vara så skärmad som möjligt.Då ska en digitalkabel vara så kort som möjligt om jag har fattat rätt.

Vad brukar det vara för lägnder på dom. Vet ni om Jorma har några digitalkablar.

Posted
Tack både PL300 och Matrixsen för informationen,. nu vet jag lite mer vad som är viktigt med en digitalkabel att den bör hålla sina 75ohm

och vara så skärmad som möjligt.Då ska en digitalkabel vara så kort som möjligt om jag har fattat rätt.

Vad brukar det vara för lägnder på dom. Vet ni om Jorma har några digitalkablar.

1 eller några meter funkar nog, men för finhifi skadar det nog inte att hålla den under 2 meter. under halvmeter tror jag inte man skall ha, för då börjar det ju likna en antenn för mobiltelefoni o dylikt.

Mitt minne är inte tillförlitligt, men jag har bestämt för mig att Jorma tog fram en digitalkabel för att vissa marknader mer eller mindre krävde att de kunde köra samma kabelmärke rätt igenom.

Kanske han sa att han skulle ta fram en....

Posted
1 eller några meter funkar nog, men för finhifi skadar det nog inte att hålla den under 2 meter. under halvmeter tror jag inte man skall ha, för då börjar det ju likna en antenn för mobiltelefoni o dylikt.

Mitt minne är inte tillförlitligt, men jag har bestämt för mig att Jorma tog fram en digitalkabel för att vissa marknader mer eller mindre krävde att de kunde köra samma kabelmärke rätt igenom.

Kanske han sa att han skulle ta fram en....

för att förtydliga det här med längd o finhifi. Jag har en hifiklubben/Argon coax kabel för digitalt tv-ljud(officielt har jag ingen TV!!) på 5 meter till CD-processorn. Det funkar mer än tillräckligt bra för det ändamålet. Blev dock en förbättring jämfört med svart oskärmad noname kabel av samma längd.

Posted

Tack för svaret Matrixen. när jag köpte min dac från Stridbäck så fick jag med en kabel och han frågade hur lång jag ville ha den

nu står ju dacen uppå cdn så jag tog en så kort som möjligt det blev inte mer en 3-4 dm, så det kanske är olämpligt

med tanke på vad du skrev

Posted
Tack för svaret Matrixen. när jag köpte min dac från Stridbäck så fick jag med en kabel och han frågade hur lång jag ville ha den

nu står ju dacen uppå cdn så jag tog en så kort som möjligt det blev inte mer en 3-4 dm, så det kanske är olämpligt

med tanke på vad du skrev

om den är skärmad, så minskar ju antennverkan. om man inte löder grejerna direkt på varan så tror jag inte det är någon direkt vinst att ta 0,5 meter istället för 1 meter. Det var det jag menade. Du kan se aventuell antennverkan för microvågor som spekulation från min sida, men visst är det så att de korta våglängder vi talar om, trivs bättre i en kortare antenn.

Posted

För att gå vidare på detta ämne så vet jag inte, om jag ska byta kabel och nöja mig med det så länge eller

spara pengarna och se vad som kommer på cd-spelarfronten det händer ju mycket nu med hårddisklösningar och flashminne

Posted
För att gå vidare på detta ämne så vet jag inte, om jag ska byta kabel och nöja mig med det så länge eller

spara pengarna och se vad som kommer på cd-spelarfronten det händer ju mycket nu med hårddisklösningar och flashminne

Har du någon anledning att tro att det är något fel på din digitalkabel, eller att den av någon anledning inte är tillräckligt bra?

Posted
1 eller några meter funkar nog, men för finhifi skadar det nog inte att hålla den under 2 meter.

Läste någonstans (tror det var på Kimbers hemsida några upplagor tillbaka) att den optimala längden på S/PDIF för transport-dac ligger på 1,5 m. Har jämfört med 1 m men eventuella skillnader ligger över min perceptionsförmåga... :)

Posted

Nä det är nog tyvärr så att när jag gör en förbättring någonstans i ljudkädjan ,så blir jag för det mesta nöjd med detta

men så går det ett tag så börjar det igen måste förbättra någonstans och jag inbillade mig att kabeln från Stridbäck inte var tillräkligt bra

det skulle säkert gå att få något bättre.

Ett annat problem är att jag inte har några kompisar med samma intresse som är duktiga på hifi som kan leda mig på rätt spår.

Jag har varit runt i olika hifiaffärer och på Arkenmässan och lyssnat runt lite och jämfört med mitt eget och tyckt att mitt eget har låtit

ganska bra,men det skulle vara roligt att få träffa killar med ett bra hifikunnande och få lyssnat på deras anläggningar+

att dom hade lyssnat även på mitt. Så kunde man få lite råd

Posted
om den är skärmad, så minskar ju antennverkan. om man inte löder grejerna direkt på varan så tror jag inte det är någon direkt vinst att ta 0,5 meter istället för 1 meter. Det var det jag menade. Du kan se aventuell antennverkan för microvågor som spekulation från min sida, men visst är det så att de korta våglängder vi talar om, trivs bättre i en kortare antenn.

Jo men det är också så att dessa ettor och nollar kastas runt, jag har fått lära mig att fasriktigast är 1.5m på en digitallänk, jag kommer inte ihåg multiplarna men nästa är 2.7m. Av den anledningen säljer jag inga 1.0m endast 1.5m RCA/SPDIF. På balanserat spelar det ingen roll.

/Kenneth

Posted

Matrixen! jag tycker du förklarade bra hur digitalkabeln funkar!

Så vad man ska sträva efter är en så förlustfri överföring så möjligt sammanfattningsvis!

Angående längden så tänk praktiskt också om du t.ex. möblerar om eller byter bänk så kabeln säkert räcker sen. Jag har haft det problemet med nån signalkabeln och det är lite retligt när man får ställa upp det efter kablarna och inte efter vad som är praktiskt eller estetiskt!

Jorma har gjort nån kabel till Japan åtminståne har jag läst nån gång, dom vill tydligen ha allt från samma märke!

Annars hade jag nog i dina skor tittat på vad som används i studiosammanhang dom brukar vara ganska kräsna,

Ett märke jag inte hört är Van den hul (säljs på hifiklubben!) som tycker jag verkar ganska trovärdiga, genomtänkta och prisvärda! så dom hade givit en changs!

Posted
Matrixen! jag tycker du förklarade bra hur digitalkabeln funkar!

Så vad man ska sträva efter är en så förlustfri överföring så möjligt sammanfattningsvis!

Angående längden så tänk praktiskt också om du t.ex. möblerar om eller byter bänk så kabeln säkert räcker sen. Jag har haft det problemet med nån signalkabeln och det är lite retligt när man får ställa upp det efter kablarna och inte efter vad som är praktiskt eller estetiskt!

Jorma har gjort nån kabel till Japan åtminståne har jag läst nån gång, dom vill tydligen ha allt från samma märke!

Annars hade jag nog i dina skor tittat på vad som används i studiosammanhang dom brukar vara ganska kräsna,

Ett märke jag inte hört är Van den hul (säljs på hifiklubben!) som tycker jag verkar ganska trovärdiga, genomtänkta och prisvärda! så dom hade givit en changs!

Innan jag gick "all in" körde jag mycket med Van den Hul. Den bästa ickebalanserade signalkabel jag testat är VDH "the first, the Ultimate". Den finns även i enkelupplaga som digitalkabel. Ett tecken på att den är vettigt konstruerad.

Kenneth, precis det du nämner i klarspråk försökte jag få fram genom att babbla om kabelreflektion och vikning.

Posted
Innan jag gick "all in" körde jag mycket med Van den Hul. Den bästa ickebalanserade signalkabel jag testat är VDH "the first, the Ultimate". Den finns även i enkelupplaga som digitalkabel. Ett tecken på att den är vettigt konstruerad.

Kenneth, precis det du nämner i klarspråk försökte jag få fram genom att babbla om kabelreflektion och vikning.

Tack för svaren, nu har jag balanserat på digitalkabeln men VDH har kanske en sådan också.

Har du någon prisuppgift på en sådan kabel

Posted
Jo men det är också så att dessa ettor och nollar kastas runt, jag har fått lära mig att fasriktigast är 1.5m på en digitallänk, jag kommer inte ihåg multiplarna men nästa är 2.7m. Av den anledningen säljer jag inga 1.0m endast 1.5m RCA/SPDIF. På balanserat spelar det ingen roll.

/Kenneth

Hej kennet.

Jag är ny på det här forumet så jag känner inga av medlemmarna men när jag läser dina rader så verkar det som du säljer

hifiutrustning stämmer det?

Posted
Tack för svaren, nu har jag balanserat på digitalkabeln men VDH har kanske en sådan också.

Har du någon prisuppgift på en sådan kabel

Aha. Balanserad körde jag med VDH "The Second" innan jag uppgraderade till Synergistic Research "Resolution Reference". Det var också en mycket bra kabel, men den excellerade inte på samma sätt som "The first" gjorde på single end sidan. Förmodligen för att det är mindre skillnader när man kör balancerat.

Jag kanske missade att du körde balanserat tidigare. De flesta av mina betänkligheter avser coax/RCA/SPDIF varianten av elektrisk digitalkabel. Om du kör AES/EBU så blir allt trevligare och enklare.

Jag köpte "The first" för många år sedan innan hifiklubben tog över och då kostade ett enmeterspar knappt 3000. Rimligtvis är halva denna summa en förväntad indikation på en enkel.

Posted
Aha. Balanserad körde jag med VDH "The Second" innan jag uppgraderade till Synergistic Research "Resolution Reference". Det var också en mycket bra kabel, men den excellerade inte på samma sätt som "The first" gjorde på single end sidan. Förmodligen för att det är mindre skillnader när man kör balancerat.

Jag kanske missade att du körde balanserat tidigare. De flesta av mina betänkligheter avser coax/RCA/SPDIF varianten av elektrisk digitalkabel. Om du kör AES/EBU så blir allt trevligare och enklare.

Jag köpte "The first" för många år sedan innan hifiklubben tog över och då kostade ett enmeterspar knappt 3000. Rimligtvis är halva denna summa en förväntad indikation på en enkel.

Jag nämde det nog inte att det var balanserat.

Men då borde man få en hyffsad kabel för runt 5000k, jag får kollarunt lite grann.

Posted

Om man verkligen ska få ut maximalt av en separering av transport/DAC så måste DAC:en ha återklockning av data och göra detta bättre än den ev. DAC som sitter på transporten. Ytterligare en fördel är om DAC:en har en inbyggd buffert som ser till att tidsjitter inte fortplantas på den analoga utsignalen från DAC:en. Ska man verkligen optimera konstruktionen måste tidsjitter undertryckas i hela frekvensområdet och det är inte helt lätt att lösa detta utan en buffert, speciellt om transporten skickar ut data med jitter också.

Enklare uttryckt så är a och o att DAC:en är bra konstruerad. Är den bra konstruerad så spelar kabelvalet liten roll och man kan välja en lite billigare kabel. Naturligtvis kan man hjälpa upp en enklare DAC genom att ha en kort digitalkabel av god kvalitét.

Posted
Om man verkligen ska få ut maximalt av en separering av transport/DAC så måste DAC:en ha återklockning av data och göra detta bättre än den ev. DAC som sitter på transporten. Ytterligare en fördel är om DAC:en har en inbyggd buffert som ser till att tidsjitter inte fortplantas på den analoga utsignalen från DAC:en. Ska man verkligen optimera konstruktionen måste tidsjitter undertryckas i hela frekvensområdet och det är inte helt lätt att lösa detta utan en buffert, speciellt om transporten skickar ut data med jitter också.

Enklare uttryckt så är a och o att DAC:en är bra konstruerad. Är den bra konstruerad så spelar kabelvalet liten roll och man kan välja en lite billigare kabel. Naturligtvis kan man hjälpa upp en enklare DAC genom att ha en kort digitalkabel av god kvalitét.

Tack för svaret Conan.

Det är otroligt vad ni är pålästa jobbar ni med elektronik allihopa jag känner mig riktigt dum i erat sällskap men jag hoppas jag

lär mig också när man är med här i forumet.

Posted
Tack för svaret Conan.

Det är otroligt vad ni är pålästa jobbar ni med elektronik allihopa jag känner mig riktigt dum i erat sällskap men jag hoppas jag

...drygt 10 år gamla minnesfragment från fysik o elektronikkurser på chalmers, till stor del fördolt i glömska, plus en hel del empiriskt hifipysslande :blush

Posted
...drygt 10 år gamla minnesfragment från fysik o elektronikkurser på chalmers, till stor del fördolt i glömska, plus en hel del empiriskt hifipysslande :blush

Det förklarar ett och annat.

Posted
Jag har varit runt i olika hifiaffärer och på Arkenmässan och lyssnat runt lite och jämfört med mitt eget och tyckt att mitt eget har låtit ganska bra,men det skulle vara roligt att få träffa killar med ett bra hifikunnande och få lyssnat på deras anläggningar + att dom hade lyssnat även på mitt. Så kunde man få lite råd

Vi kommer sannolikt att ha ett par forumsträffar i Göteborg under våren när allt faller på plats. Ett utmärkt tillfälle att träffa folk med samma intresse och vi tar upp det på Nyhetsforum när tiden är inne. Kan vara värt att kolla upp.

Posted
Vi kommer sannolikt att ha ett par forumsträffar i Göteborg under våren när allt faller på plats. Ett utmärkt tillfälle att träffa folk med samma intresse och vi tar upp det på Nyhetsforum när tiden är inne. Kan vara värt att kolla upp.

Tack för informationen Timbre.

Det är riktigt roligt just nu det är flera medlemmar som har hört av sig till mig för att träffas.

Posted
Tack för svaret Conan.

Jag jobbar professionellt med systemutveckling/integration av elektronik och mjukvara för inte helt okända tyska bilmärken, och har en bakgrund som hårdvarupulare sedan 10-årsåldern ungefär. Det betyder inte att jag kan allt om DAC:ar och sånt - men lite har man snappat upp på vägen .. :)

Den enda pryl jag ännu så länge inte skruvat isär är speedboxen till vinylspelaren ... öh, vänta lite ...