Timbre™ Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 Dags för lite musikavkoppling mitt i semesterruschen... :cool: Gert Lindgreen som bedriver hifidistribution via sin firma High End Sound bjöd in till lyssningsövningar med något av det tyngsta som går att uppbringa från valda agenturer. Vinyl, rör och elektrostater brukar ju vara en framgångsrik kombination... Quote
Matrixen Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 Sommar, Danmark och hifi :cool: Blir inte mycket bättre! Quote
Timbre™ Posted June 29, 2005 Author Posted June 29, 2005 Lite obligatoriska miljöbilder från omgivningarna blir det givetvis då Vodskov på Jylland har mycket att bjuda på för den som tar sig tid. Detaljer som förskönar helheten... :cool: Quote
Timbre™ Posted June 29, 2005 Author Posted June 29, 2005 Sommar, Danmark och hifi :cool: Blir inte mycket bättre! ...och semester dessutom... Framförallt blev det mycket vinyl med några klassiska referenser i signalvägen. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 High End Sound har ett flertal pickuper från olika tillverkare i sitt sortiment. Denna dag var det Gerts egen favorit Ortofon MC Jubilee som fick agera uppstart i signalvägen. Danskt i Danmark kan man säga... Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Här i nytt ljus så att vi inte missar den Shibataslipade nålen... Frekvensgången täcker det hörbara området med +1,5/-0dB och utspänningen är 340 µV. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Till och med stenfigurer kan ge pickupassociationer för den verkligt vinylstörde... Från Vodkovs omgivningar. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Endast det bästa är gott nog... Här ser vi den komplicerade upphängningen av en Triplanar Ultimate Tonearm med justeringsmöjligheter i tre plan mitt under pågående vinylavnjutning - Triplanar model mk. VII. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Denna stenmur och ingångsportal får symbolisera själva livets vinyltrappa... :cool: Nålar i olika plan kan man säga och ingenting varar för evigt även om jag fick tillfälle att beskåda en Lyra Clavis pickup från förra millenniet som fortfarande försvarar sin tätposition. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Vodskov Kirke ritades av arkitekt P.V. Jensen-Klint och uppfördes år 1909. Portaler och andra gotiska utsmyckningsdetaljer är utförda i bornholmsk granit. Kyrkor och hifi hör på något sätt ihop och många bra inspelningar kommer från just religiösa miljöer. Quote
K-man Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 Dessa tonarmar... Vad är det för byggnad vi ser...med de färgade steninläggen...? Ser väldigt fint ut! Skall strax åter till DK....och vissa checkpoints skall ritas in... :cool: ...så hur dumt och OT det än låter så önskar jag fler miljöbilder i denna DK-Hifitråd ....turistsidor är så trista \\K-man Quote
K-man Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 Hehee... ...ser att jag kanske fått svar på min fråga innan jag hann lägga in frågan. Hur kunde du veta?! (Är det samma byggnad som den första bilden?) \\K-man Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Metafysisk connection... Det blir mer Vodskov Kirke framöver. Quote
Mattias Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 Vilka härliga bilder! Både på byggnader, pickup och tonarm /Mattias Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Tack Mattias! Återstår vinylsvarveri, favoritelektronik i flera varianter, mer signalkällor plus elektrostathögtaleri och naturligtvis Kirken i Vodskov. Den var pampig... :cool: Quote
Amadeus Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 Herlige billeder, TImbre! ja, sommeren er dejlig i Danmark Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Herlige billeder, TImbre! ja, sommeren er dejlig i Danmark Tack Malthe! Vi lämnar sommaren för en liten stund och går över till de större sammanhangen, d.v.s. vinylsvarvar... Tyskland finns representerat av tillverkaren Amazon Audio och här skall vi kika lite närmare på en av deras dignitetsprodukter - Amazon Model 1. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Företaget har pysslat med vinylspelare i snart två decennier och ren strömförsörjning har blivit en av käpphästarna. Vill man löpa hela linan ut blir batteridrift en naturlig väg och motorn kan endast få sin energi på detta sätt. För övrigt får det bli uppladdning mellan varven... Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 I Model 1 samt Amazon Reference finner man denna separata motor med batteridrift. Model 2 och Model 3 har integrerad motor men separat nätansluten strömförsörjning. Hastigheten kan finjusteras för exakt inställning. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Förutom skivtallriken i akryl, är även resten av spelaren byggd i plastmaterial (komposit) av hög densitet. Tallriken väger 5 kg och det tvålagersbyggda chassit är minst sagt väldämpat vilket kommer att framgå av bilderna i fortsättningen. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Ja, den är läcker och en dylik tingest bör ju matchas med ett RIAA-steg som kan hantera kvalitéerna. Här fanns två att välja på och detta bäddar för typiskt audiofila aktiviteter... "Quite simply...the world's best audio electronics" påstår Lamm Industries på sin hemsida, så matchen borde ju vara avgjord på förhand. Inget lopp är dock kört förrän mållinjen är passerad som dom säger på Solvalla och totalisatorn är avstängd denna dag. På ena hyllplanet Lamm LP2 Phono Tube Preamplifier som finns i deluxeutförande om man nu inte skulle få nog. Deluxeversionen bjuder bl.a. på en kraftigare kondensatorbank, en del ännu lyxigare komponenter i signalvägen samt ett minutiöst utdämpat chassi. Dubbla radiorör, 417A/5842, per kanal som man lätt skulle kunna få för sig är av ryskt ursprung kommer inte från Sovtek utan tillverkas av Western Electric och mer amerikanskt än så här kan det knappast bli. Nätdelen på nedre hyllplanet har ingenting med RIAA-elektroniken att göra. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 På den andra planhalvan (låter som Wimbledon... ) väntar ö-rikets representanter i form av en Trichord Delphini Phono Amplifier med separat "Never Connected" nätdel. Kan lätt utökas till fyra boxar för den som vill köra dual mono. Brittiska Michell/Trichord är ju annars välkända för sina digitala modifieringar med bl.a. Clock 1, 2, 3 & 4. Quote
Timbre™ Posted July 2, 2005 Author Posted July 2, 2005 Utan att från start veta vilken phonoförstärkare som var inkopplad, upplevde jag en lättflytande, detaljrik och "viktlös" återgivning som var behaglig och njutbar att lyssna till. Kvinnliga vokalister som Diana Krall och Jennifer Warnes återgavs oansträngt och luftigt utan att bli alltför laidback. Vinylkänslan var påtaglig även om återgivningen var slank och lättviktig. Systemet plockade lätt fram skillnader mellan två lack ur samma pressning. Jennifer Warnes Famous Blue Raincoat har ju diskuterats en del vad gäller olika utgåvor och Cypress Records USA-pressade variant är väl den som har fått mest positiva omdömen. Här kunde man lätt höra skillnad på två exemplar ur samma (661 111-1) serie och då kan man nog börja tala om ett avslöjande system. Efter denna omgång med First We Take Manhattan, Famous Blue Raincoat, The Girl in the Other Room, samt en del av Gerts favoritjazz, var det så dags att växla över till nästa RIAA-steg som visade sig vara Lamm LP2. Plötsligt blev Jennifer Warnes röst strävare och inte lika lättlyssnad men här fanns mer drag och kalla-på-uppmärksamhet-effekt i det hela. Spänsten och tyngden i gitarr- och pianospelet hade också ökat. I början var det nästan lite jobbigt att gå från en lättflytande och behaglig återgivning till denna mer påstridiga presentation men allteftersom skivorna snurrade på tallriken släppte ljudet och mot slutet stod det ganska klart vad som är The Real Thing och vad som engagerade mest. Detta yttersta highendljud har ett pris och de två phonoförstärkarna hade gärna fått byta prislapp för min del... Quote
Guest Rydberg Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Läckert system men det saknas ju en "vettig" källa, var är cd/sacd/dvd:n Edit: Sacd kanske inte kan kallas vettig, men men.... Quote
Timbre™ Posted July 2, 2005 Author Posted July 2, 2005 Det här var en dag i vinylens tecken men medhavda skivor tvingade fram en digitalkälla som var både annorlunda och obekant för min del. Återkommer till denna men först lite mer ryssbaserad konservativ New York-hifi... Nätdelen till referensförsteget levererar likströmmen via en XLR-terminerad kabel i samma stil som Classé. De försteg jag har träffat på med separat nätdel har alla givit intryck av hög transparens och så även detta. Ibland ser man separata försteg direktplacerade på nätdelen men frågan är om inte vitsen består i att flytta isär komponenterna när man nu ändå har möjligheten... L2 PS Reference Preamplifier Power Supply i stilenlig Lamm-design... :cool: Quote
Timbre™ Posted July 2, 2005 Author Posted July 2, 2005 Nätdelen leder till försteget L2 Reference som är en top of the line-hybridkonstruktion från Lamm och förmodligen även top of the line för hifivärlden i övrigt. Här blandas rörteknologi med MOSFET-transistorer och en hög utspänning i kombination med låg utgångsimpedans öppnar upp för användning av långa signalkablar till slutstegen. En stor fördel i vissa lägen. Detta är naturligtvis en Line-Level Preamplifier och den arbetar i klass A från ingång till utgång. Separata volymkontroller för vänster/höger kanal är inte så vanligt i våra dagar och sätter en konservativ prägel på det hela. Obalanserat in och XLR eller RCA ut. L2 Reference har det sympatiska draget att man kan flytta runt på jordklotet med sitt försteg utan att tvingas till ingrepp i nätdelen... Så är vi tillbaka till vinylsvarven och här kan man skönja den dubbla avkopplingen från underlaget. Underlaget är heller inte vilket som helst utan en nittiotalsklassiker från danska Audio Magic som startade hifimöbeltillverkning år 1989. Quote
Timbre™ Posted July 2, 2005 Author Posted July 2, 2005 Här speglas Amazonsvarvens dubbla avkoppling från hyllplanet. Helgarderat med dubbla principer skulle man kunna säga... Quote
sampix Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Lamm gör i min mening otroligt smakfulla produkter estetiskt sett. Inga överflådiga detaljer, utan ett rent, snyggt och respektingivande yttre. Har tyvärr bara lyssnat på dem på mässa, så något mer ska jag inte uttala mig om. Jag minns mig dock tycka om det jag hörde då Quote
Recommended Posts