![]() ![]() |
2004-11-02 20:57
|
|
|
Group: Admin Posts: 4321 Joined: 05 Nov 2003 Member No.: 39 |
November…har snön kommit ännu? Vinterhjulen på? …kanske rent utav börjat planera julklappar…?
Denna månad skall vi vidga vyerna över Euphoniaklassiker ytterliggare ett steg! Det diskuteras ju med jämna mellanrum de senaste teknikerna vad gäller inspelningar, musikmedia, CD, SACD, DVD-A, DSD och allt vad det nu heter…även på detta områden finns det ju klassiker! Euphonia består av väldigt duktiga medlemmar, så detta kommer säkerligen bli lärorikt och kul, för nu handlar det verkligen om våran hobbys tidiga år! Själv har jag inte så mycket gammalt kunnande om detta, men det har t.ex. allas våran Eliot, så han kommer bjuda oss på en härlig resa genom gamla inspelningstekniker! Vi börjar vår novembertråd med Thomas Edisons uppfinning…hmmm…Edison…året var 1877 och fonografen föddes! Det dröjde emellertid inte länge förrän den syntes i Sverige. Redan året efter lanseringen så förevisades den här hemma av ingenjör A O Leffler. Hmmm, kan det ha någon koppling till Lefflers? ![]() Denna första version av fonografen graverade på stanniolfolie och drevs helt manuellt, så det gällde att hålla jämn fart på veven vid inspelningen, och sedan se till att hålla samma fart vid uppspelningen. |
|
|
|
2004-11-02 23:17
|
|
|
Group: Members Posts: 1200 Joined: 06 Nov 2003 Member No.: 57 |
|
|
|
|
2004-11-03 08:37
|
|
|
Group: Members Posts: 2894 Joined: 14 Jun 2004 From: Lerum by the å Member No.: 375 |
Intressant K-man..
För nått år sedan hittade jag en Japansk site som säljer en hobby-edison-fonograf... (Tyvärr är sajten på Japanska..) För den som är hugad ser den ut som nedan.. ![]() 3,675 Yen.. Dom har även en en hemma-berliner-fonograf som graverar och spelar på CD-skivor.. ![]() 4,095 Yen... Bilderna visar tekniken bakom ganska bra.. (Tyvärr blir bilderna beskurna när jag lägger in dom så Ni får gå till sjaten och kolla, ie. klicka bilderna..) /ptr -------------------- ..bra musik trancenderar formatet den är utgiven på! ointressant musik blir inte roligare av varken format eller inspelning! Mina favoritinspelningar av Sjostakovitj's 147 opus ~ Radiottråden : tips om vad som hörs i SRs musikkanaler Spelar emellanåt skivor för Kenneth Englund Audio |
|
|
|
2004-11-03 14:30
|
|
|
Group: Members. Posts: 5289 Joined: 17 Feb 2004 From: Uppsala Member No.: 231 |
När man läser K-mans inledning så kan man få intrycka att ni kan förvänta er Eyewitness report - eller skall jag säga Earwitness report
Min allra första skiva bytte jag mig till mot frimärken och det var en singel med I want to hold your hand av The Beatles och den första LP'n som jag fick var Seargent Pepper. Jag hade själv ingen grammofon utan spelade de få skivor jag hade på mina föräldrars Garrard - en skivväxlare som även spelade stenkakor. 1967 fick jag en Aga rullbandspelare som man kan säga var en enklare version av Tandbergbandspelaren som vid den tiden användes i skolorna. Jag brukade spela in Tio i Top på lördagarna och de första inspelningarna gjorde jag genom att placera mikrofonen framför radion - Jag förstår inte att min far som var fysiklärare inte visste bättre, men efter ett tag upptäckte vi att det fanns banankontakter bak på Radion (en Radiola!) så vi kunde ansluta till DIN-ingången på rullbandspelaren. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var mystiskt Jag kommer att försöka beskriva inspelningsteknikens historia fram till ungefär denna tid, dvs. till i slutet på 60-talet. - Välkommen med på en resa i det förgångna Mvh, Eliot -------------------- |
|
|
|
2004-11-03 18:20
|
|
|
![]() De allra första försöken att lagra ljud använde rent mekaniska medel för lagring och reproduktion. Ljudet riktades in i ett stort horn, som i sin smala ända var stelt förbundet med en gravernål. Den första praktiska maskinen uppfanns 1877 av Thomas Alva Edison (1847-1931). Edisons "fonograf" använde metallcylinder med stanniolfolie som ljudbärare och hade en begränsad användning utöver att demonstrera ljudinspelning och ljudåtergivning. Edison demonstrerade sin nya uppfinning hos Scientific American i New York och i utgåvan den 22 december, 1877, står det att läsa: QUOTE Mr. Thomas A. Edison recently came into this office, placed a little machine on our desk, turned a crank, and the machine inquired as to our health, asked how we liked the phonograph, informed us that it was very well, and bid us a cordial good night. Riktig showmanship Intresset var stort och nyheten spred sig från New York till andra städer. Edison Speaking Phonograph Company etablerades redan i januari 1878 och Edison fick $10,000 för tillverknings- och försäljningsrättigheterna och dessutom 20% av vinsten. Maskinen hade nyhetens behag och var en omedelbar succé. Den var emellertid svår att sköta och stanniolfolien slets ut efter några få uppspelningar. ![]() Edison fonograf från 1877 Efter ett tag minskade intresset och Edison arbetade inte vidare på fonografen utan koncentrerade sig helt på att uppfinna glödlampan. Det fanns emellertid andra som gav sig på att förbättra ljudet som lät "metalliskt" samt hållbarheten som ju bara höll ett fåtal uppspelningar. Stanniolfolien var dessutom besvärligt att åter sätta på och spela folien sedan den en gång tagits av fonografen. 1885 presenterade Chichester Bell och Charles Sumner Tainter en apparat som de kallade grafofon. De hade bytt ut stanniolen mot vaxcylindrar och de drev rullens rotation med hjälp av en symaskinstrampa så att hastigheten skulle vara samma vid uppspelningen som vid inspelningen. ![]() Bell-Tainter grafofon från 1885 Vid denna tid hade Edison lyckats med sin föresats att tillverka en glödlampa och han hade nu tid att ge sig i kast med att förbättra fonografen. Hans förbättringar följde i mångt och mycket grafofonen och han använde nu också vaxcylindrar. Han kallade sin apparat: the New Phonograph. ![]() Edison Phonograph Company bildades i oktober, 1887, för att marknadsföra Edisons maskin. Han introducerade the Improved Phonograph i maj 1888 och kort därefter the Perfected Phonograph. -------------------- |
|
|
|
2004-11-03 18:38
|
|
|
Utvecklingen står inte still och det finns en svensk kille Christer Hamp som har en sajt: The Phonograph Makers' Pages där han beskriver olika moderna apparater som avläser vaxrullar. Där finns bl.a. denna intressanta Optiska avläsare som är utvecklad på Tekniska Högskolan i Lausanne, Schweiz.
![]() QUOTE .. the Poliak player, an optomechanical universal player for discs and cylinders alike,
working with literally any turntable, and using laser light. -------------------- |
|
|
|
2004-11-03 20:10
|
|
|
Group: Members Posts: 689 Joined: 01 Nov 2003 From: YSTAD Member No.: 10 |
Har någonstans svagt i bakhuvudet att en av de första inspelningarna var
Mary had a little lamb |
|
|
|
2004-11-03 20:54
|
|
|
Mitt minne var nog rätt så bra trots allt.
Ta nu och följ länken och lyssna sedan http://history.acusd.edu/gen/recording/mary.html |
|
|
|
2004-11-03 22:56
|
|
|
1888 lyckades miljonären Jessie Lippincott förena konkurrenterna Thomas Edison och Bell/Tainter och bildade North American Phonograph Company. Detta hade som målsättning att marknadsföra fonografer och grafofoner. Företaget arbetade enligt franchise principen och tillhandahöll utrustning mm till 30 lokala återförsäljare över hela USA. Eftersom Thomas Edison tyckte at företagets fokus skulle vara på affärsverksamhet och då främst diktering i stället för underhållning så fick företaget den inriktningen. Detta slog inte väl ut och företaget gick i konkurs redan 1894.
En återförsäljare som det gick bra för var District of Columbia Phonograph Company som leddes av Edward Easton som hade en helt annan inställning och insåg potentialen av fonografen som ett underhållningsmedium. När North American Phonograph Company försvann så bildade Bell och Tainter tillsammans med Edward Easton's ett företag som de kallade Columbia Graphophone Company för att marknadsföra deras grafofon som en musikapparat. Detta företag blev senare Columbia Records som vi kommer att stifta bekantskap med senare i denna tråden. I ett första drag presenterade Columbia Graphophone Company redan 1895 den första billiga fjäderuppdragna maskinen som kunde spela vaxcylindrar. Hittills hade alla maskiner varit komplicerade med batterier och mycket dyra. ![]() Thomas Edison var under tiden fullt upptagen med att försöka ta tillbaka alla rättigheterna till sina uppfinnigar och 1896 grundade han National Phonograph Company för att tillverka fonografer för hemma underhållning – men han var fortfarande involverad i flera juridiska konflikter och fick bl.a. inte sälja fonografer i USA för en period på tre år. Under tiden kunde Columbia växa sig starka och Thomas Edison bestämde sig för att i framtiden sköta fonografverksamheten själv. Edison Home Phonograph som vi såg på bilden ovan är från 1896 och här ser vi en modell från 1899. En sådan skulle jag vilja ha ![]() Frågan är om det var en så skön tid -------------------- |
|
|
|
2004-11-03 23:06
|
|
|
"En sådan skulle jag vilja ha"
Jag också |
|
|
|
2004-11-03 23:19
|
|
|
Hur såg det ut i Sverige då
I slutet av 1889 kom fonografen med vaxcylindrar till Sverige och Edisons generalagent för Skandinavien, dansken Ruben, reste genom landet för att förevisa den nygamla uppfinningen. Fonograferna var i början mycket dyra - cirka 700 kr 1889 då inkomsten för en jordbruksarbetare var 142 kr/år - vilket gjorde att det inte gick att sälja många apparater. Det stora uppsvinget kom under åren 1896-1897 när de fjäderuppdragna maskinerna dök upp i Sverige. Samtidigt hade det kommit en sorts standardisering (känner vi igen oss -------------------- |
|
|
|
2004-11-04 01:12
|
|
|
Om ni har möjlighet när ni är i Sydöstra skåne tycker jag att ni skall försöka ta er till Frasses musikmuseum i Simrishamn
![]() Hundraårigt ljud Nere i en källare till en villa i Simrishamn finns ett märkligt museum. Där finns massvis med speldosor och fonografer från en svunnen tid och det mesta fungerar ännu. Endast Edisonmuseet i New Jersey har en större samling fonografrullar än familjen Fransson, som också har blivit uppmärksammede i brittisk och amerikansk TV. Vid en uppspelning av en svensk sångare från 1898 (den svarta tratten på bilden) kunde man konstatera att ljudet faktiskt var mycket bra. Frasses Musikmuseum, tel. 0414-145 20 Peder Mörcks väg 5. Öppet 1/6 -31/8 sön 14-17. Juli mån-ons 14-17. Övrig tid efter ök. |
|
|
|
2004-11-04 02:36
|
|
![]() Group: Admin Posts: 16271 Joined: 16 Oct 2003 From: Göteborg Member No.: 2 |
Fantastiskt med initiativ typ Frasses musikmuseum. Eldsjälar behövs!
Vilken historieutflykt det blir av denna tråd... |
|
|
|
2004-11-04 02:40
|
|
|
Fonografen utvecklades egentligen inte för att spela in musik utan Thomas Alva Edison motiverades av ett problem som Western Union Telegraph Company hade. Telefonen var precis uppfunnen 1876 av Alexander Graham Bell och kunde överföra information mycket snabbare än telegrafen. Vid denna tidpunkt kunde man emellertid bara ringa korta sträckor så telegrafen användes för alla längre avstånd.
Det var inte ekonomiskt försvarbart att ringa in ett samtal till telegrafen och prata så långsamt att någon kunde skriva ner det så att man kunde överföra meddelandet. Edison letade därför efter en metod att spela in ett meddelande som sedan kunde spelas upp med lägre hastighet. 1877 arbetade Edison på en maskin som kunde överföra telegrafiska meddelanden genom att läsa markeringar på en pappersremsa. På detta viset kunde man överföra ett och samma meddelande flera gånger. Edison började nu fundera på om man inte skulle kunna "spela in" ett telefonmeddelande på samma sätt. Han experimenterade med ett membran som hade en utskjutande punkt och som hölls mot ett paraffinpapper som rörde sig snabbt. Talets vibrationer skapade fördjupningar i pappret. Edison bytte sedan pappret mot en metallcylinder klädd med en tunn stanniolfolie. Maskinen hade två membran/nål enheter, en för inspelning och en för uppspelning. När en person talade i ett munstycke så överfördes ljudvibrationerna till membranet och därmed nålen som skapade fördjupningar i spåret genom nålens rörelser upp och ned ("berg och dalar"). Edison testade den första maskinen genom att tala in barnramsan "Mary had a little lamb" - till hans förvåning så spelade maskinen upp det han sagt. Då skulle jag velat vara med -------------------- |
|
|
|
2004-11-04 03:54
|
|
|
Group: Members Posts: 1200 Joined: 06 Nov 2003 Member No.: 57 |
|
|
|
|