Jump to content

Mats Klingström. Knäckande bra!


ulf

Recommended Posts

För några år sedan hamnade jag på en konsert med för mig totalt okände Mats K. på Stallet här i Stockholm. Konserten var knäckande bra. Mats med band (bl.a nyckelharpa) gör sina svenska versioner av L Cohens låtar. Efter konserten köpte jag skivan Jag är din man. En av de få cover skivor där covern är minst lika bra som originalet. Bra ljudkvalité oxå,. Speciellet kvinnor verkar gilla denna skiva när jag sätter på den hemma!

Önskar tips om fler bra skivor med Mats. De verkar vara lite svåra att få tag på

(skivhugget har tydligen en del)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att vi tar det från början. Det är säkert en del som inte känner till herr Klingström och hans musik.

rec-mats_klingstrom.jpg

Mats Klingström är en sångare, gitarrist och låtskrivare i huvudsak. Hans främsta instrument är gitarren, där han tillhör eliten i Sverige. Spelar med en iderikedom, en snabbhet på nylon, slide eller elgitarr. Mångsidig artist som behärstar olika instrument samtidigt är han mångsidig som sångare. Områden som rock, blues men även flamenco och klassisk gitarr är inga problem med Mats. När vi hamnar på skivavdelningen kommer vi även se tydliga spår i visans-värld. Mats växte upp i Rågsved och i Berlin. Under 15 år spelade han i gruppen FJK. Det spelades in 7st skivor och ofta var han med i Radio och TV. Han skrev mycket av musiken under tiden i FJK. Musiken från den tiden har jag ingen koll på. Men det kanske du har? Skriv gärna en rad vetja :)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Då börjar vi med Mats Klingströms skivor.

224.jpg

Mats Klingström & Anders Bergman spelar Dan Andersson - Svarta Svanar

Det rör sig alltså om sång och musik av Dan Anderssons visor. Detta var min första kontakt med Mats Klingström. En kontakt som kommer bevaras länge... Detta är musik som håller, tycker jag :)

Tar man en spår i mängden så är: Omkring tiggarn från Loussa bara helt underbar!

På Skivan spelar Mats, gitarr (huvudsakligen), munspel och slagverk.

Anders Bergman tillsammans med Mats känns som handen i hansken.

Kanske rättfärdigar Anders namnet multimusikant ännu bättre än Mats. Han spelar nämligen ett stort antal instrumet. På skivan ovan bla: piano, synt, slagverk, violin, klarinett (+basklarinett) och sopransax.

Skivan kom 1994 (HAWKCD 2145), och finns i utgåva från 1996 (HAWKCD 2164) med annat omslag.

Måste skriva lite om Dan Andersson och om hans texter på skivan. Hittade lite info i texthäftet som kan vara av intresse ;)

Man tycker texterna verkar komma från en man som varit med länge. Dan Anderssons föddes och verkade i Dalarnas Finnmarker och blev bara 32år gammal. Detta kan vara svårt att förstå när man hör texterna som behandlar kärleken, döden, arbetet och naturen alltså de stora frågorna. Han avled på ett hotell i Stockholm.

Mats tilldelades 2003 ett Stipendium till Fred Åkerströmms minne.

stipendiat.jpg

Han avslutade cermonin med att sjunga just Omkring tiggarn från Loussa. Det skulle man vilja uppleva live.

Slutligen detta är en skiva som jag inte vill leva utan. Den brukar åka med för lyssning/bedömning innan köp av hifiprylar. Hifimässigt är (nyaste) Mats Klingströms - Jag är din man mer välljudande. Musikmässigt däremot är denna på topp och får av mig högsta betyg :mm:

Mvh Mattias

Link to comment
Share on other sites

Nästa skiva, Resfeber har jag i ärlighetens namn inte lyssnat till alltför mycket, men den tilltalar mig inte lika mycket som andra Mats Klingström/Anders Bergman plattor.

Skivan kom 1995 (HAWKCD 2157).

På Denna skiva står Mats Klingström / Anders Bergman själva för musik/text.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ännu en höjdarskiva, Så länge skutan kan gå.

Även på denna skiva är det konstillationen Mats Klingström och Anders Bergman som lirar och sjunger. Denna gång till Evert Taubes visor.

Instrumenteringen är sammansatt på lika sätt som på Svarta Svanar.

Skivan inleder lite försiktigt till, Så länge skutan kan gå. Godbitar duggar tätt på skivan tex Byssan Lull, Balladen om Briggen Blue Bird av Hull för att nämna två. Avslutningsspåret är en riktig hifilåt, Nocturne. Den fick jag höra på Wilson Watt/Puppy nåt år på arken :mm:

Skivan är från 1996 (HAWKCD 2161)

Detta är också en skiva jag inte skulle vilja leva utan. Den är så bra!

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Bryter av med en nyhet innan vi går vidare.

Mats Klingström har i sommar turnerat bla i Värmland men befinner sig just nu i studion där han jobbar på sitt kommande album. Betyder ju ny skiva, YES underbart! :mm: Hoppas det blir nåt bra.... Fred Åkerströmms visor?

När jag är i skivaffärer brukar jag smyga förbi Svensk-avdelningen för att kolla just herr Klingström för att se om han släppt nått nytt. Nu var det länge jag såg en hel nycd med karln. Så det var på tiden

Det senaste släppta är singeln

mats_150.jpg

Jag ångrar ingenting. Den kom under 2003, den har jag inte ens hört :blush Hur låter den?

Nu blir det halt några dagar.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

kb.gif

Hastigt skena livets hästar är namnet på nästa skiva som kom 1997. Denna gång är det 3F som står för texterna dvs. Gustaf Fröding, Nils Ferlin och Lars Forssell. Musiken till detta står Mats och Anders för i vanlig ordning, man har djort detta på ett lekfullt sätt med humor, värme samtidigt som allvaret består. Instrumenteringen är på liknande sätt som de två tidigare skivorna.

Trevlia spår är bla, Det var dans bort i vägen av Fröding och Tartinis skola som är talad text med musik till. Klart njutbart ;)

Det var dans bort i vägen låter dock inte hifimässigt! Om det beror på inspelningen eller min skiva är jag dock inte säkerpå. Resterande spår är dock bättre på detta.

Skivnummer: HAWKCD2175.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Slutligen skivan som Ulf nämt tidigare i tråden.

klingstrom.jpg

Jag är din man - sånger av Leonard Cohen

Denna gång kör Mats Klingströms en "soloskiva" med andra medmusikanter. Musiken är Leonards Cohens låtar, fast på svenska. Gillar du Cohen :?: Då bör du kolla upp denna platta. CD'n är mycket välljudande och musiken och Mats tolkningar är bara :app:

Skivnummer: HAWKCD2188. Skivan är från år 2000.

/Mattias ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...