Jump to content

Ett paket från New York & min anläggning


eliot

Recommended Posts

Det är tydligen många paket på som kommer nu. :)

- Jag gjorde min beställning innan sommaren eftersom produkten i fråga tillverkas på beställning och det är två månaders väntetid.

Mitt paket kom precis lagom efter sommaren :app:

UPS-delivery.jpg

Med en vikt på 70 pund är det naturligtvis en lättviktare i förhållande till vissa andra paket, men då skall man veta att paketet innehåller varken högtalare eller slutsteg.

- Paketet skickades direkt från företaget som är beläget i New York State.

Det är allt ni får veta för tillfället. Timbre skänker en Euphonia mugg till den som först kommer på vad det är ;)

Mvh,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag visste att Mikael2 skulle ta det när jag kom med nästa ledtråd - men med så lite information gissa på Convergent Audio Technology SL1 - det trodde jag inte :o

paket.jpg

... men jag vill helst ha hela beteckningen :cool:

//Eliot

Tillägg: En Reference MKII är ungefär 15 år gammal....

Link to comment
Share on other sites

Jag visste ju att du hade ett försteg på gång så jag har funderat lite på vad det kunde vara när du skrev om det i en tråd på ett annat forum fast då nämnde du bara priset har jag för mig?

Jag kom också på att du någon gång för länge sen nämnt att personerna bakom CAT gjorde det till ett mycket intressant företag. Har det inte i så färskt minne så du kanske kan ta lite bakgrundsinformation om företaget och vilka de är?

De verkar ha väldigt spännande produkter i alla fall :cool:

Jag fick ju 3 muggar i posten idag och hade inte fullständig beteckning så vann gjorde jag väl inte. :blush

Link to comment
Share on other sites

Convergent Audio Technology SL1 har varit med i Stereophile class A lista sedan mitten på 80-talet. Konstruktören Ken Stevens - man säger lätt Cat Stevens (:D) - hade bara denna produkt till omkring år 2000 då han släppte sitt stora monoslutsteg JL1 som nu har ersatts av JL3 (38'000€) som är referens i Tyska Audio tillsammans med Krell MRA (150'000€).

Försteget består av en separat nätdel som är fast monterad med själva försteget med en kabel - som alltså inte går att byta.

paket-open.jpg

Här ser vi den separata nätdelen främst:

paket-open2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag drar ut på tiden när det gäller bilder betyder det inte att ni andra får göra det ;)

Ös på nu !

Jag hoppas du kommer att berätta lite mer om försteget o företaget. Är helt nytt för mig.

ha det bäst

J

Link to comment
Share on other sites

Det kommer, det kommer ;)

Men först vill jag få den fullständiga beteckningen :cool: - och Mikael2 du behöver ju ingen extra mugg :?:;)

Som ni kanske märkt så har företaget ingen webbsida. :black:

Ken Stevens finns ibland med på AudioAsylum och där läste jag att den senaste versionen tydligen testades två gånger i Europa förra året - och båda gångerna var det det bästa försteget de hört :mm:

- Detta är nog orsaken att den senaste versionen av deras försteg aldrig finns att köpa begagnat :)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Man märker att Ken Stevens är verklighetsnära - förutom inbuss-skruvmejslar så fick jag extra skruvar :app::D

- Skruvar har ju en benägenhet att försvinna ;)

I påsen finns motstånd så att man kan anpassa phonoingången och just phonosteget är det som gjort detta försteg så berömt. :app:

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på innanmätet:

ultimate3.jpg

Så här skriver en av de mest välkända Amerikanska HiFi-affärerna på sin webbsida:

There is a fairly strong contingent of Audiophiles who feel the Convergent Audio Technology (CAT) Ultimate is the best tube preamplifier you can buy. Of course, high-end audio is all about personal preference, so I don’t think we could all agree that one single product is better than all others. Yet, I can think of no other preamplifier that has been more lauded in the press, and owned by more reviewers than the CAT. It is without question one of a very small handful of preamplifiers that are worthy of being called the very best.
- det låter inte illa, va :app::mm:

Jag köpte försteget över internet och när jag tog kontakt med affären som säljer många andra exklusiva märken så fick jag svaret:

Thanks for choosing the CAT SL1 Ultimate mk II, this is a truly

remarkable preamp, and I can recommend it as it is the preamp that I use

in my personal system.

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, visste inte att Referencen var så gammal. Vad kostar den senaste inkarnationen? Gissar att det är mer än vad jag har råd men, men man kan ju alltid önska.

Tror du att en Reference fortfarande håller idag? Det är kanske den man skall spara ihop till, man kan ju sälja sin RIAA förmodligen, om man har ett sådant försteg.

Berätta gärna vilka grejer du kopplar den till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...