Jump to content

Nanotech kablar testade!


Guest krelle

Recommended Posts

Guest krelle

Kablar är ju lite svårt, det handlar om systemmatchning och smak mm. Jag är väldigt inlyssnad på mitt eget system så jag kan höra både små och stora skillnader när något ändras i anläggningen. När jag har jämfört kablar tidigare så har jag alltid bytt både h-kablar och signalkablar. Skälet till det är att det är lättare att höra ev skillnader istället för att blanda olika märken och ljudkaraktärer. Så har jag gjort även denna gång och jämförelsen är mot mina egna Avid kablar. Priset på dessa var 15 tusen för h-kabel och 10tusen för rca-kabel. Mycket pengar javisst, men jag har tidigare bara testat dyrkablar som kostar mer än dessa och ingen har hittills lyckas övertyga mig ljudmässigt att det är värt att byta dessa. Jag har nog haft hemma 5 olika par som jämförelse genom åren.

Så var det alltså dags att prova en ny japansk kabel som heter Nanotech. Jag går inte in på det tekniska utan koncentrerar mig på de ljudmässiga som händer i min anläggning. För de som vill läsa lite mer teknik o dyl se här:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4242.

Mina testade kablar är 1 meter rca-kabel och 3 meter h-kablar.

Jämförelseobjekt är som sagt mina egna Avid kablar. Signalkabeln heter sct black och högtalarkabeln heter asc speaker. se även här:http://www.avidhifi.co.uk/

Jag spelar för övrigt på Gondul cd-spelare. Antique soundlab cadenza (rörmonoblock) och Verity Audio högtalare.

Det första som händer när jag kopplar in Nanotech är att diskantenergin höjs, inte så att den pockar på uppmärksamhet utan mer detaljerat och mer luftigt. Precis som jag vill ha det. Likadant med mellanregister, mer detaljer kommer fram i inspelningen. Basområdet hör jag ingen skillnad i det låter som Avidkablarna. En annan sak som händer i min anläggning är att ljudet låter lite mer laidback, inte så rakt i ansiktet så att säga. Svårt att förklara men jag kan spela klart starkare utan att det känns pressat. Röster blir klarare och naturligare.

Ja dessa kablar har övertygat mig så mycket, det låter bara så rätt enligt mig så jag har bestämt mig för att byta ut mina gamla kablar till Nanotech. Detta är ett gott betyg då dessa kablar har ett betydligt lägre pris än vad jag har testat förr.

Signalkabel Gs 201 nano 1meter: 3900kr

h-kabel gs79nano3 3meter :6900kr

Tack för visat intresse: Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Guest krelle

Mina testexemplar var terminerade med furutech-spadar och rca kabeln hade wbt, låsningsbara. Jag tror nog att det går att få bananer om man vill ha det.

mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Krelle,

tack för att du delar med dig av dina intryck. Som alltid med produkter som skiljer sig från mängden så är det aningens riskabelt att ge sig i kast med dem. Som konsument söker vi alltid trygghet och då är "kända" märken det enklaste valet. Samtidigt är det spännande att utforska nya territorier, och Nanotec har med sina produkter visat att de erbjuder något extra.

Värt att veta är att Nanotec på rekordtid har seglat upp som den mest populära/sålda kabeln i Japan för hifi/high-end, - och det i ett land där man generellt ställer mycket höga krav på high-end produkters kvalitet och prestanda.

Alla tester här hemma har visat att förbättringar nås när Nanotec-kablarna används, och av den anledning samt att priset är bra är vi övertygade om att många kommer att få glädje av dem. För närvarande finns Nanotec kablarna för högtalar och interconnect. Nätkablar kommer senare.

Kan även nämna att vi bytt till Nanotecs kablar i vår MBL referensanläggning.

Kansas,

det går att få den terminering/val av kontakter som man önskar.

mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hej

jag har provat ett par nanotech högtalarkablar, jag har purist audio design Aqueous Anniversary kablar för tillfället, mitt första intryck av dem överenstämmer med Krelle men han glömde en stor nackdel med dem. de är oerhört fula, de liknar en tunn slang som man köpt på OK/Q8 för 10 spänn, grannen kommer inte att bli ett dugg imponerad av utseendet på dem. kan man sätta på en tjockare strumpa på dem, helst i guld, det skulle passa bra ihop med mina högtalare, MBL121, är det någon som vet?

tommy

ps jag har zu varial XLR interconnect ds

Link to comment
Share on other sites

...grannen kommer inte att bli ett dugg imponerad av utseendet på dem. kan man sätta på en tjockare strumpa på dem, helst i guld, det skulle passa bra ihop med mina högtalare, MBL121, är det någon som vet?

Helhetsintrycket av en produkt spelar roll :) och det är skönt med folk som vågar stå för det.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kan hålla med om att de inte är så snygga att se på men dom är väldigt smidiga att ha med å göra. Inte så stela så att säga.

Jag personligen tycker ju att det är lite häftigt när dom inte ser så mycket ut för världen men låter såbra som de gör! Såg att de hade kabelstrumpor på Elfa men bara i svart eller grått.

Kolla här

http://www.elfa.se/se/index1.html

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kan hålla med om att de inte är så snygga att se på men dom är väldigt smidiga att ha med å göra. Inte så stela så att säga.

Jag personligen tycker ju att det är lite häftigt när dom inte ser så mycket ut för världen men låter såbra som de gör! Såg att de hade kabelstrumpor på Elfa men bara i svart eller grått.

Kolla här

http://www.elfa.se/se/index1.html

Mvh Krelle

Ja, alla helhetsintryck är ju subjektiva och smaken är personlig. Ljudkvalitet, funktion och yttre design får gärna hänga ihop för min del men där kommer de egna preferenserna in i bilden och det finns som tur är ingen mall när det gäller yttre design.

Link to comment
Share on other sites

jag håller med dig Timbre om att det är bra om alla bitar är på plats, när det gäller kablar är ändå det viktigaste att de låter bra, jag ville provocera lite för jag tycker att vissa har satsat för mycket på förpackningen av sin produkt, det finns tjusiga väskor och jag inte vet vad

tommy

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

nano2.jpg

Nanotech Speaker Cable

... eftersom vi är mycket måna om att göra vårt för att bota eventuell "nano-depression" erbjuder vi givetvis möjligheten att få kablarna levererade med strumpa i en färg som passar användaren... :-)

Skämt åsido – kabeln är 9mm i diameter och det finns en uppsjö av "strumpor" som man mycket väl kan använda utanpå utan att det blir för ”klumpigt”. Det kan vara en utmärkt lösning om man önskar matcha kablarnas färg till övriga enheter mm. Säg bara till vid beställning så ordnar vi det. Och det går givetvis även att ordna i efterskott...:-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

nano2.jpg

Nanotech Speaker Cable

... eftersom vi är mycket måna om att göra vårt för att bota eventuell "nano-depression" erbjuder vi givetvis möjligheten att få kablarna levererade med strumpa i en färg som passar användaren... :-)

Skämt åsido – kabeln är 9mm i diameter och det finns en uppsjö av "strumpor" som man mycket väl kan använda utanpå utan att det blir för ”klumpigt”. Det kan vara en utmärkt lösning om man önskar matcha kablarnas färg till övriga enheter mm. Säg bara till vid beställning så ordnar vi det. Och det går givetvis även att ordna i efterskott...:-)

Mvh, Audio Concept

Aha! Perfekt kundvård....på det sättet skall väl alla bli nöjda!

Så skall en slipsten dras!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Helhetsintrycket av en produkt spelar roll :) och det är skönt med folk som vågar stå för det.

hej igen

jag har en bild på hur kabeln ser ut när den är ansluten till mina högtalare och eftersom jag har stativhögtalare ser kabeln väldigt tunn ut eller hur?

http://picasaweb.google.se/hanstommya/Mbl/...650018985404834

tommy

ps tyvärr klarar jag inte av att lägga in bilder direkt på forumet, jag är inte så bra på sånt ds

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hej!

I helgen hade jag hemma Nanotech signalkabel för test. För jämförelsens skull, och för skoj skull, lånade jag också hem Zu Varial signalkabel.

Precis som Krelle nämner fick även jag en märkbar diskanthöjning med Nanotech. På pluskontot blev det en enastående detaljrikedom, såväl i bas-, mellan- som diskantregister. Särskilt elgitarrer lyftes fram så välartikulerat att jag i vissa fall ansåg mig kunna avgöra vilken distpedal som fanns mellan gitarren och förstärkaren, och då inte bara att det var en Ibanez Tube Screamer utan en TS-808 snarare än en TS9. På minuskontot försvann något av värmen. Kvinnliga vokalister blev något ljusa i rösten.

Efter att ha lyssnat på Nanotech ett par timmar bytte jag till Zu Varial. Detaljrikedom kom fram även med denna kabel, dock inte riktigt lika extrem som med Nanotech. Jag tyckte mig inte längre kunna avgöra om det var TS-808 eller TS9. Men värmen fanns kvar. En fördel med Zu Varial var dessutom en aningens dos mer känsla av närvaro, som jag uppfattade.

Slutsatsen blev att Zu Varial uppfyllde mina ljudideal bäst - och i pengar räknat blev jag fattigare än planerat.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

efter lång väntan har nanotec nätkabel kommit till Sverige, jag lyckades tränga mig före kön och bli den förste som fick testa dem hemma i min anläggning, jag kopplade in dem till min DAC (MBL1511) och till förstärkaren (MBL7008), hade tidigare PAD Musaeus resp PAD Venustas nätkablar. jag använder nanotech interconnect och högtalarkabel sedan tidigare. I min anläggning blev ljudet mindre beslöjat, stramare bas bättre fokus men framförallt bättre timing och närvaro, jag var lite orolig att ljudet skulle bli vasst men det blev det inte, kablarna passar mig väldigt bra som jag har det nu så jag kan verkligen rekommendera dem men som alltid när det gäller kablar måsta man testa hemma i sin egen anläggning.

Som vanligt när det gäller nanotech har de inte satsat 5 öre på utseendet, de ser ut som billig oljeslang från biltema, grannen kommer fortfarande inte bli imponerad se bild länk http://www.sixmoons.com/audioreviews/nanotech4/power.html

tommy

ps Är någon intresserad av att köpa PAD nätkablar? ds

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...