Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som jag skrev i tråden om analog radio, så kommer här en liten bildtråd på den linjen med vissa utsvävningar...samt även en rapport från ett hemmatest i två dimensioner. :cool:

dyna01.jpg

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tänkte börja ungefär där jag kommer sluta :?: med deras minsta analoga tuner MD-90.

dyna04.jpg

Nja, just detta exemplar är faktiskt inte den allra enklaste, då den har tillägget T, som i triod. Tunern har alltså kompletterats med rör i förstärkarsteget, närmare bestämt militärspecrören 6922. Triodvarianter finns på flera av Magnum Dynalabs tuners.

Bilden visar också att det natuligtvis levereras stereoljud, vilket då kräver hygglig signal, vilket man får indikerat av den mysigt belysta mätaren. Just vid fototillfället var det ingen vidare signalstyrka... :blush

Posted

Gillar man mätare så är detta helt klart en modell som står högt i kurs! :D

dyna03_1.jpg

Utöver signalstyrkemätaren ser vi "multipath" vilken ger utslag om man får "spöksignaler" alltså t.ex. dubbla signaler som inte ligger helt i fas. (Finns säkert ngt fint namn på detta bland radioentusiaster :blush )

Mittenmätaren visar åt vilket håll man bör söka sig för att bättra på signalen. Digitalt ser vi inrattad frekvens. Starkt gult lysande...lite väl starkt tycker jag nog.

Posted

Vi tar en översiktbild på racket som den står i för tillfället och ser att utöver Bladeliusprylarna så finns det en annan svart enhet...

dyna07.jpg

Bilden avslöjar också med hjälp av Totem Model 1 att dessa Magnum Dynalabpryttlar finns hos HifiArt i Stockholm. ...och för den riktigt inbitne så noteras även en OA i ytterkant :)

Posted
De blå signalkablarna i bakgrunden känns bekanta.

Jepp, de nyttjades även vid Kharmalyssnandet. Det är nestämt Silver Sonic Revelation.

Posted

För er som inte redan vet så är är MD-308 alltså en...

dyna10.jpg

...integrerad förstärkare. Effekten anges till 100w 8Ohm.

...jag måste bara lägga en liten kommentar om föregående bild. Notera att man sköter volymen med det vänstra vredet...känns inte helt naturligt för mig...en ren vanesak.

Posted

Ett par VU-mätare erbjuds även här...och då jag vet att det finnns fler än en VU-mätarfantast ( :?: ) här på forumet så kan jag ju inte låta bli att bjuda på en närbild. :)

dyna09.jpg

Posted

Nej, jag tror att detta är deras första...utöver receivern 208...men det finns säkert ngn som kan bekräfta eller dementera detta? Martinh?

\\K-man

Posted

Tittar vi vidare bland Dynalabs tunermodeller hittar vi även en digitaltuner. DT-5.

dyna12_1.jpg

Detta öppnar ju upp för nya möjligheter med enkla snabbval osv...men man tappar ju lite känslan att "ratta in" rätt kanal :D

Posted

Denna tungviktare har möjlighet att ansluta dubbla antenner, och man väljer då med denna stora ratt vilken antenn man önskar nyttja.

dyna15.jpg

Under vredet ser vi lilla mottagaren för fjärrstyrning.

Posted

Som sagt, jag och en bekant har saknat(...eller om det är våra fruar...) radio i anläggningen. Har kollat runt lite och efter tips på forumet så blev vi sugna att testa Magnum Dynalab...designen gjorde det inte mindre intressant... :app:

Det började med inkoppling hos min bekante som har ett par lokalstationer som favoriter. De står på mest hela dagen då han är på jobbet. Hemma har han fått sin dos via en liten, liten radio...något som han hoppas råda bot på!

Väl på plats så är inkopplningen lätt. Det finns inte så mycket att välja på. En obalanserad utgång är vad som står till bjuds med. Den nyttjades såklart. Vidare finns där en nätbrunn, den inkopplades via en Isotek Minisub, som införskaffades i samband med detta test av den. Vidare finns såklart antenningång.

Efter inkoppling är det så dags för lite reglage...

dyna18.jpg

Power är ju inte så svårt att förstå vad som menas med....men fullständig avstängning innebär den inte. Så fort som man ansluter MD-90T till nätet klickar det till i lådan och några kretsar startar...vilka vet jag inte, men man ser även en liten röd diod som lyser om man tittar in genom "taket".

I.F. BAND är vad man skulle kunna kalla en känslighetsväljare? Vid riktigt bra mottagning så ger BW2 läge det bästa ljudet, men kräver stabilare signal än BW1.

MUTE , om man ställer denna brytare i läge "mute" så slipper man lyssna på bruset mellan kanalerna då man rattar bland frekvenserna...skönt ibland...men mindre bra om man söker efter "nya" svaga stationer. (varför? Jo, om man hittar en svag station så kan man ibland lyckas få den riktigt bra genom att flytta antennen...det finns guldkorn lite här och var...men som vanligt måste man vara openminded och lyhörd)

Posted

Det kom en fråga om förstärkarna från Magnum Dynalab...

Man har gjort dom i sammarbete med SimAudio, och MagnumDynalab hjälpte Sim med sin tuner..

Så det var lite ge och ta kan man säga...

Men man har en integrerad och en reciver med en riktigt intressant radiodel i, den motsvarar den som är i MD90...

MD208

md208side.jpg

/Martin

Posted

Tackar för den kompletteringe MartinH! :)

Mycket nu...men rapporten rullar vidare...

Väl inkopplad och på plats så slog vi till "power brytaren" och höjde volymen...inte ett ljud...hmmm...hade de missat stoppa i rören? Typiskt!! :angry: ...men plötsligt så smög sig ljudet succesivt fram, precis som på en gammal rör-radio...mysigt! :D Lugn är hifitestarens bäste vän...eller vad är det Timbre brukar skriva ;) Dags att börja ratta in frekvenserna och se vad en MD-90T ger.

dyna05.jpg

Med hjälp av digitalsiffrorna, tuningvisaren och signalstyrkemätaren så började nu en intensiv stund med antennplaceringstestande. Antennen vi använde var Dynalabs ST-2:

st2e2.jpg

Ett långt härligt spröt som man lätt kan gömma bakom gardinen...förutsatt att det är där man har bäst signal...så var inte fallet nu :app: Bakom gardinen funkade P3, men de lokalstationer som min bekante vill få in krävde att man placerade antennen välriktad i andra ändan av rummet med en av frun mycket uppskattad antennkabel liggandes rakt igenom vardagsrummet :D

Posted

Vi börjar väl med de lätta kanalerna...P1, P2 och P3...inga större bekymmer att lätt hitta rätt frekvenser utan störningar. Signalstyrkemätaren indikerar höga värden och då stereodioden tänds är brusnivån ganska låg. Minst brus upplevde vi att det var på P2, där det vid detta första tillfälle serverades lugn Jazz...lät mycket lättflytande och väldigt mycket bättre än de radioapparater jag hört innan! ...vilket kanske inte säger såååå mycket, men ändå. P3 serverade någon vanlig radioskvalmusik som dunkade på, och där återgavs bra tyngd och gung, fast man hör ju att det är just radioskval.

Posted

Så långt allt frid och fröjd, vi går nu vidare på de lokalstationer som vännen önskar njuta av...hmmm...här blev det svårare att ratta rätt...frekvenserna vet vi men...hmmm...helt tyst? Flyttade antennen lite och...där var det! Signalstyrkan poppade upp och visst kände man igen radioprataren...men det brusade bra...bäst att slå över till mono.

dyna19.jpg

Nu låter det bra, inget brus...men mono :app: ...vi fortsatte leta antennplacering, det var riktigt känsligt...tio centimeter antennrörelse skiljde från mycket signal till ingen alls...hmmm??? Efter några dagars stilla testande så hittades så till slut den bästa placeringen för denna station vilket resulterade i mycket bra monoljud men lite för brusigt stereoljud....nog inget man kan eller skall belasta tunern för, men en del av testandet vilket kanske mer säger något om hur smalt och svagt lokalstationer sänder ut och en viktig punkt att ta i beaktande då man skall skaffa sig en radio...vad vill jag lyssna på...och kan jag lyssna på det där jag bor? :o:)

...och observera att de rikstäckande kanalerna spelade mycket bra i stort sett oavsett antennplacering!!! Så hädanefter i detta test lyssnas det och refereras därför till dessa kanaler!!!

Posted
Jag hade tänkt ta till en gammal devis inför finalen om att "ingen tuner är bättre än sin antenn" men det var ju överflödigt...

hehee, ja kanske det...fast kanske att en ännu bättre antenn hade fixat den svaga lokalstationen ännu bättre...hade gärna testat att koppla in Dynalabs antennförsärkare MD-205 signal sleuth...den kanske hade grejat biffen! :mm:

sleuth3.jpg