Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min fru ville höra lite lugnande musik och efterfrågade nåt av Debussy. Upptäckte att vi har en del men att det är utspritt på en massa olika CD:er. Jag vill ha en Debussys Greatest Hits sa hon då... Jag har letat litet på våra vanligaste intenetbutiker utan att upptäcka någon uppenbar kandidat som uppfyller hennes önskemål.

Naturligtvis låter jag frågan gå vidare till forumets skribenter:

Är det någon som har tips på bra inspelningar med Debussys mest kända verk samlade?

mvh/ Jörgen G

Posted
Står din fru ut med jazzinfluerad stil finns det en härlig inspelning med Jacques Loussier Trio.

/.../

"Naä du - den ska vi inte ha - man ska inte förvanska Debussy".

Men jag tycker den verkar rätt intressant...

Tack för tipset - men vi ser gärna fram mot fler.

mvh/ Jörgen G

Posted

Hemma efter en lång dag på jobbet och liggande långt efter med mina euphonia inlägg kan jag i alla fall skirva nått kort i detta ämne.

För orkesterverker tycker jag att du skall kika på Philips DUO utgåva med samtliga Debussys orkesterverk (438742-2) Utmärkta inspelningar med främst Bernard Haitink och Concertgebouw orkestern i Amsterdam.

4387422.jpg

Pianoverken finns även på två Philips DUO utgåvor med lite blandade pianister (Vol 1 : 438718-2 & Vol 2 438721-2), genomgående mycket habila inspelningar om man viull ha allt sammlat på ett ställe.

Vill man ha lite mindre omfång på orkesterverken finnf det en CD i Decca Legends serien med Ernest Ansermet och hans Suisse Romande Orchestra som är mer eller mindre legendrisk (470255-2)

4702552.jpg

Skulle man vilja ha min absoluta favorit interpret när det gäller Debussys orkestermusik, franskmannen Desire-Emile Inghelbrecht (Som nästan ingen nu levande svensk hört talas om..) så finns det en handfull utgåvor på det brittiska återutgivningsbolaget Testament, fast då måste man vara mogen för att det är överföringar från monoinspelningar gjorda på femtiotalet..

SBT1213.jpg

Återgår vi till pianomusiken är Walter Gisekings EMI inspelningar något av den absoluta reffrensen (4 CD box / EMI References 565855-2), tyvärr talar vi då än en gång om monoinspelningar från femtiotalet, men ack vilket spel!!!

5627982.jpg

Av modernare inspelningar kan man kika på Arturo Benedetti Michelangelis inspelningar på Deutsche Grammophon (2 CD / 449438-2) eller om det gäller de två böckerna med preludier Krystian Zimermans inspelning på samma bolag (435773-2).

4494382.jpg

/ptr

Posted

Tack plundin!

Nu har vi fått lite att botanisera bland...

mvh/ Jörgen G

PS

Återutgivning av bra monoinspelningar är inget hinder i sammanhanget. Och Testament ha vi goda erfarenheter av efter våroffertråden för ett tag sedan. Nu blev det verkligen svårt - men på ett helt annat sätt än tidigare... /DS

Posted

:D Helt rätt "plundin"!

Om denne man Desire-Emile Inghelbrecht hade jag inte en susning, nära vän till D. såg jag.

Hur har du fått nys om denne man?

Posted
Hur har du fått nys om denne man?

Som vanligt är det en blanding av "tillfällighetens skördar" och det faktum att man skall omge sig med kunniga personer. När jag pluggade Musikvetenskap i mitten av 90-talet hade vi vid ett tillfälle en gästföreläsare som pratade om den musikaliska upplösning vid förra sekelskiftet och hon hade med sig några LP med Inghelbrecht på Franska Pathé (Numera ägt av EMI) och dom spåren som spelades, etsade sig fast i mitt minne. Så att jag när Testament gav ut serien med Ighelbrecht genast gick och skaffade den (Det är ofta tillfälligheter om man skall hitta orginalinspelningarna på LP nämligen..)

Ingelbrechts tolkningar av främst Fransk Romantisk Orkester repertoar är legendarisk, ja och då främst i frankofila kretsar..

Eliot har helt rätt som vanligt; Jean Martinon går ju inte av för hackor heller, han tillhör ju samma generation som Inghelbrecht, men hade en betydligt högre profil på den internationella marknaden.

Med tanke på priset på Philips DUOs och EMIs Forteserier så kan nästan varje 700-kronors man skaffa sig en Dubussisk gott & blandat :)

/ptr

Posted

Har under mina efterforskningar funnit att Haitink &Co:s dubbel-CD på Philips ocks finns i en enkel-CD utgåva - nr 464497-2. Den kostar 79 pix på CDON, så man slipper verkligen bli ruinerad. Fördelen för oss är att min frus båda favoriter på enkel-CD:n finns på samma skiva, vilket inte är fallet på dubbeln. (Om jag nu inte tittat snett förstås :clown: )

mvh/ Jörgen G

• 1 month later...
Posted

Haitink & Co:s singel-CD utgåva - Philips nr 464497-2 - är nu inköpt, vederbörligen genomlyssnad och godkänd.

Kan rekommenderas om man letar efter "Debussys Greatest Hits"

:)/ Jörgen G