Jump to content

En fluga!


helios

Recommended Posts

En liten tråd med säsongs anknytning.

Ljud och ljudprylar har vissa likheter med flugfiske har det slagit mig. Man inleder i 1:a stadiet även kallad minken, man tar m.a.o. ALLT. För att slutligen som Preben Torp Jacobsen (1923-2004) flugfiskare av 10:e stadiet, kunna titta på en vakande öring och filosofera om vilket vin som skulle passa bäst till just denna fisk. Resan brukar börja någotsånär ballanserat, ett hyfsat spö, hyfsad lina, och massor av flugor. Intresset utvecklas (eskalerar), flugbindning blir följden, då dom flesta av flugorna sitter som påskpynt i träd och buskar runt vattendragen. För att slutligen med en 360 återvända till naturmaterialet.

hyvel_bambu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det började med en artikel i en tidning om Everett Garrison (A master's guide to building a bamboo fly rod). Boken fanns på biblioteket och efter flera omlån var man biten. Boken är skriven av Garrison och en inom musiken känt namn, Hoagy B. Carmichael. Men när man läser boken så känns det som författaren är Carmichael.

http://www.meadowrunpress.com/bamboo-deluxe.html

Link to comment
Share on other sites

Man kunde alltså bygga precis det spö man ville från ett mindre bäck-spö till ett 9 fot's tre delat för torrfluga. Tekniken och stegen är dom samma då som nu. Av hälsoskäl har vissa saker bytts ut. t.ex. Phenol baserade limsorter. Klyvning av bambun med kniv, fördelning av noderna på optimalt avstånd från varandra( enl. Garrison). Upphettning av noderna, för att kunna räta ut den naturliga förhöjningen, många knäckta. ;) Och blåsor på fingrarna. Man har bara en chans. Målsättningen är att få så många hela fibrer som möjligt. Första hyvlingen, butt och topp jämntjocka och ngt grövre än slut resultatet. Torkning i ugn, taperings hyvling, emaljskrapning, sluthyvling med en del stål från hyvel mallen. Lim, lack och ringar.

180 timmar och fem blödande fingrar senare.

spo1.jpg

Mitt första bygge enligt Garrison's tapering 209E ett 7' 9'' spö, skjuter silke som en kanon.

Link to comment
Share on other sites

Det började med en artikel i en tidning om Everett Garrison (A master's guide to building a bamboo fly rod). Boken fanns på biblioteket och efter flera omlån var man biten. Boken är skriven av Garrison och en inom musiken känt namn, Hoagy B. Carmichael. Men när man läser boken så känns det som författaren är Carmichael.

Wow, HiFi och Canespön! En sån totalt rogivande kombination!

Hoagland Carmichael Jr's pappa, Jr är tonsättaren (aka som Mr Stardust).. Om jag minns rätt så var Garrison lärling hos Carmichael Sr, en man som fortfarande anses som den genom tiderna skickaligaste spöbyggaren.. Deras (Carmichaels) hus i "The Catskills" lär fortfarande finnas kvar och fungerar lite som ett museum.. (Det var i alla fall så i början av 90-talet)

Det tror jag! Inte mycket som går upp mot en gammel hederlig Stanley!

Fast lite tveksam blir man till ingressens Stanley #9½, hör verkligen ett sånt LoFi-verktyg hemma på ett Euphoniskt HiFi-forum.. :evil: ;) - Jag rekomenderar verkligen en uppgradering till en Lie-Nielsen #9½, en stöthyvlarnas Rolls Royce! Tom Lie-Nielsen är för återerövringen av kvalitetsverktygtillverkningshantverket vad William Z. Johnson är för kvalitets HiFi...

912.jpg

hälsar en glad stöthyvelägare!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Fast lite tveksam blir man till ingressens Stanley #9½, hör verkligen ett sånt LoFi-verktyg hemma på ett Euphoniskt HiFi-forum.. :evil: ;) - Jag rekomenderar verkligen en uppgradering till en Lie-Nielsen #9½, en stöthyvlarnas Rolls Royce! Tom Lie-Nielsen är för återerövringen av kvalitetsverktygtillverkningshantverket vad William Z. Johnson är för kvalitets HiFi...

912.jpg

hälsar en glad stöthyvelägare!

/ptr

Det där var verkligen en RR! Det är ju rena smycket!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...