Jump to content

EAR 899?


Vogue

Recommended Posts

Hejsan jeg har lyssnat til EAR 899 hos en god ven i UK, och tycker den er mycket bra ...

Er der nogen som har erfaringer med denne integrerede amp, och har den effekt nok til mine Proac 3.8?

Vogue

Hej,

Hur mkt effekt har den? Vilken utimpedans?

Har du en impedansmätning på dina Proac 3.8?

Vad har du för stärkare idag?

Ibland har Stereophile testat och mätt, men jag orkar inte leta. :blush

Link to comment
Share on other sites

Hejsan jeg har lyssnat til EAR 899 hos en god ven i UK, och tycker den er mycket bra ...

Er der nogen som har erfaringer med denne integrerede amp, och har den effekt nok til mine Proac 3.8?

Vogue

899 är samma som effektförstärkaren 890 men med ett passivt försteg.

890 är testad i Stereophile och Art Dudley köpte förstärkaren vilket ju borde vara ett gott betyg.

Han kom fram till samma sak som jag gjorde med 509 effektförstärkare att dom är bättre balanserade trots att Tim De Paravicíni inte tyckte det och Art skrev "Sorry Tim". Det samma sa jag till Tim och han hade ingen komentar till det.

http://stereophile.com/tubepoweramps/404ear/

Det är en förstärkare som klarar det mesta i låga impedanser och besvärliga högtalare, så Proac borde inte vara något problem att driva med denna förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

899 är samma som effektförstärkaren 890 men med ett passivt försteg.

890 är testad i Stereophile och Art Dudley köpte förstärkaren vilket ju borde vara ett gott betyg.

Han kom fram till samma sak som jag gjorde med 509 effektförstärkare att dom är bättre balanserade trots att Tim De Paravicíni inte tyckte det och Art skrev "Sorry Tim". Det samma sa jag till Tim och han hade ingen komentar till det.

http://stereophile.com/tubepoweramps/404ear/

Det är en förstärkare som klarar det mesta i låga impedanser och besvärliga högtalare, så Proac borde inte vara något problem att driva med denna förstärkare.

Tack för länk! :D

But by comparing the amplifier's output voltage with a 4 ohm load with that at 8 ohms, it looked as if the EAR 890's output impedance was around 1.5 ohms from its 16 ohm tap and 0.5 ohm from the 8 ohm tap.
0.5 ohms utimpedans är ok och ger låga men inte jättelätt-hörda variationer på 0.5dB. Problemet blir större och större med lägre och lägre högtalarlast.

EARpFIG01.jpg

Uteffekten är specad till 70 watt vilket ges vid 0.4% dist. Rätt OK för att vara en rörförstärkare.

EARpFIG08.jpg

ProAc 3.8 har en rätt hög impedans, men ändå med en del upp och ner. Fasen är rimlig (vad jag kan utläsa ur det lilla tätstegade diagrammet)

p38fig1.jpg

Känsligheten är låga 84.5 dB (b-vägt) enligt Stereophile

Jag tror det kommer funkar rätt jyste med endast mindre tonala ändringar beroende på låg utimpedans*, något köttigare ljud pga disten, potentiellt en något mörk klang vid fel matchning mellan "uttag" och verklig högtalar-impedans och kanske inte med full potential vad gäller ljudtryck beroende på 70 watt och 84.5dB's känslighet. Jag skulle tro att högtalarna skulle kunna funka väl med det dubbla.

Inte omöjligt kommer det bli en riktigt dunk-dunk-bas då högtalarna i sig har en boost straxt under 60 hz + att rörförstärkaren kommer ge ett litet extra bidrag här. Men graferna är lite svårtydda!

*) låg utimpedans i rörförstärkarnas värld, inte allmänt talat

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket for responsen,

Er selv lite urolig at 70w er lidt for lidt til mine Proac. Anvender idag SAT Amplifix ... som er ok ... men lite mere tryk ville være bra.

Vogue

:)

Då har du 115 watt idag och jag tror inte att 70 watt rör blir ett steg frammåt.

Man kan emellertid får spännande effekter när tonkurvan ändrar sig lite och som jag skrev ovan kan du få en höjning i vissa områden, något som kan upplevas som "mere tryck". Ska du ha rör med mer effekt och samtidigt kvalite blir det nog rätt kostsamt...

Kan du testa EAR'n är det ju det bästa!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...