Jump to content

Effekt


Rotelkraft

Recommended Posts

När man tittar på olika tester i olika forum, kan man se på vissa verktyg för att mäta Watt att det ibland bara används ett par Watt för att det ska låta bra/högt. Varför behöver man då flera hundra Watt på en Stärkare!!!??? Räcker det då inte med en Röris på t ex. 2*8W för att få välljud. Givetvis är vissa Högt. mer trögdrivna än andra, men ändå... Är förmodligen ute och cyklar, men någon får gärna förklara detta fenomen för mig.

Link to comment
Share on other sites

När man tittar på olika tester i olika forum, kan man se på vissa verktyg för att mäta Watt att det ibland bara används ett par Watt för att det ska låta bra/högt. Varför behöver man då flera hundra Watt på en Stärkare!!!??? Räcker det då inte med en Röris på t ex. 2*8W för att få välljud. Givetvis är vissa Högt. mer trögdrivna än andra, men ändå... Är förmodligen ute och cyklar, men någon får gärna förklara detta fenomen för mig.
Hej,

Mätningar är en-dimensionella och ibland knappt ens det! :( Att veta exakt vad mätningen visar och vad den betyder (tolkningen) är väldigt svårt och få förunnat att klara.

Att mäta effekt är inte helt enkelt för mätningarna behöver vara tillräckligt snabba för att få med topp-effekten som matas in (under en kort kort tid). Det är inte ovanligt med en medeleffekt som är ganska låg men är systemet bra, dynamiskt starkt och rejält lastbart kan topp-effekten klart uppgå till mer än en faktor 10 av vad du skriver (2*8 watt).

För att det skall LÅTA behövs inte så många watt. Sant. Fast jag är ju övertygad att med normalkänsliga högtalare så behövs det mer än 8 watt för att det skall låta realistiskt i mer än bara lite "plink-plonk-musik".

Du skriver om trögdrivna högtalare och jag tar mig friheten att tolka detta främst som "känsligheten" på högtalaren. Det är ju här watten spelar in. Låg impedans har med drivförmåga (ström) att göra likt att svåra fasvinklar har med stabilitet att göra. Om jag få fokusera på enbart känsligheten och ta dina 8 watt som exempel så betyder det att en normalhögtalare på säg 87dB's känslighet och 100 watt skulle motsvaras av en högtalare på drygt (!) 96dB känslighet om dom 8 watten skall räcka lika långt. :)

Det är ju också så att siffrorna ljuger lite för ögat. Mellan 8 och 35 watt är det större skillnad än mellan 80 och 200 watt. Alltså dom första stegen är lättare att ta än dom sista. E du med? Att öka effekten på slutsteget är ju inte så svårt från 8 till 35 watt...men skall man ha verkligt mycket mer än ex 200 watt börjar det bli på allvar svårt (400 watt är ju bara 3 dB extra).

Ämnet har jag skrivit lite om i två artiklar i "Engelholm Audio tycker om" som finns att ladda ner från min site. En artikel om effekt och en om känslighet.

Link to comment
Share on other sites

Lite klokare blev man ju... Så det behövs i varje fall 35-40W för att stärkaren ska orka med, eller?
Näeee...jag menar att det behövs mer i de allra flesta fall.

Ett tag tänkte jag räkna ut baklänges hur många watt jag anser är minsta möjliga. Tyvärr stupar det på känslighet inte heller är något "absolut" mätetal utan något högtalartillverkare kan få till nästa vad som helst (beroende på hur man mäter och definierar det hela). :(

När hifinissar frågar mig om ett generellt råd om hur många watt som behövs brukar jag svara minst 100 watt. Det kommer man en bra bit med med de flesta högtalarna. Då kommer ett stort antal högtalaremodeller att kunna spela ut och endast dom riktigt lågkänsliga högtalarna kommer att låta lite vissna.

I denna diskussionen bör man även ta upp problemområdet att watt bara är watt. Det finns massor med fler egenskaper som en förstärkare har som också spelar roll: dist, linjäritet, kanalseparation, kanalbalans, frekvensomfång, utimpedans, last-stabilitet, med mycket mera.

Link to comment
Share on other sites

När jag var och lyssnade på Prima Luna Two tillsammans med Dynaudio Focus 110 lät det otroligt bra, även på hög volym. Inte en tendens till att Rörisen inte skulle orka. Om jag skulle ha spelat så där högt hemma som gjordes i butiken, hade det inte gått att sitta i soffan. Och på papperet är Rörisen specad till 2*40W och Högtalarna har en känslighet på 86 eller 87dB i 4 ohm. Hos mig skulle dessa 40W vara alldeles tillräckliga.

I alla fall hos mig. ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag var och lyssnade på Prima Luna Two tillsammans med Dynaudio Focus 110 lät det otroligt bra, även på hög volym. Inte en tendens till att Rörisen inte skulle orka. Om jag skulle ha spelat så där högt hemma som gjordes i butiken, hade det inte gått att sitta i soffan. Och på papperet är Rörisen specad till 2*40W och Högtalarna har en känslighet på 86 eller 87dB i 4 ohm. Hos mig skulle dessa 40W vara alldeles tillräckliga.

I alla fall hos mig. ;)

Synergieffekter är svåra att förutsäga men trevliga när dom överaskar en! :)

Detta är en rörförstärkare som jag föruspår ger ganska stora tonala förändringar i de fall de kopplas till högtalare som inte har en snör-rät impedans. Något som är få förunnat. I utmärkta Stereophile's test av One, den integrerade förstärkare, så skriver man:

"The output impedance was very high, at 5.8 ohms from the 8 ohm tap and 3.1 ohms from the 4 ohm tap."

Detta är något som med största sannorlikhet kommer göra att högtalarens frekvenssvar kommer att ändras relativt hur högtalarens frekvenssvar spelar (och mäter) med en normal förstärkare med lägre utimpedans (högre dämpfaktor). HUR tonkurvan ändras beror på högtalarens impedans och skiljer sig från högtalare till högtalare. Nu ser jag att Stereophile har simulerat detta och får så pass mycket som +- 2.5 dB's skillnad.

Nån som kommer ihåg tonala skillnaden av att vrida på en tonkontroll + eller - 2.5 dB? Annars kan ni testa i WinAmp eller liknande...

Tekniskt sett är det något jag rynkar på näsan åt. Det är inte "rätt väg".

Till detta kan man självklart invända "om det låter bättre är det bättre". Visst.

Jag (obs JAG) är dock nyfiken på varför man behöver tonkontroller inbyggt i förstärkaren för att det skall låta bra. Det bör med stor sannorlikhet att gå att lösa på andra sätt som ger minst lika stora förtjänster.

My 2 cents...

Ps. Observera att detta var PL One som testades och du har lyssnat på Two. Kanske inte helt identiska?

Link to comment
Share on other sites

Tonkurve-justeringar i storleksordningen på +- 2.5 dB kan ge den effekten du talar om: det låter verkligt starkt. Grejen är att vissa frekvensområden är lyfta, andra är sänkta.

Från Stereophile's mätning:

PLPFIG01.jpg

Med denna högtalarlast som Stereophile använder ges 2.5dB extra i 65hz och 2.5dB extra mellan 900 och 2'100hz. Detta kommer ge en annan klang, vissa områden (läs vissa instrument och instruments toner) kommer att vara förstärkta relativ andra (toner). Dippen vid 4.5kHz är tvärtom och här maskeras tonerna.

Hoppas jag gör mig lite förstådd. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...