Jump to content

Jorma i Dagens Industri


Absolute Audio

Recommended Posts

6,e gången på CES och lika lyckat som alltid på denna mässa. Om det bara blir en mässa per år som jag ställer ut på och åker till så är CES ett måste. Jag träffar en hel del av mina "gamla" distributörer och en del nya varje år i Las Vegas.

Swedish Statement för 2 år sedan var den mest lyckade satsningen, men det var nära att jag inte lyckades komma med den gången med en veckas vistelse på hjärtintensiven i november 2005 och sedan en svår influensa över julhelgen då jag samtidigt arbetade med att färdigställa dom Primekablarna som skulle ingå i Swedish Statement. Den sista kabeln blev klar på annadag jul och pallarna med anläggningen gick iväg dagen efter. Den gången var jag riktigt trött under CES-mässan och om det har varit svårigheter efter det så har det bara varit att tänka tillbaka och inse att mycket värre än den gången kan det nog inte bli.

Det blev överaskande mycket av 5 minuters intervju och fotografering. Journalisten från DI dök upp helt plötsligt med kamera och diktafon i högsta hugg och det fanns ingen tid att förbereda något, men det blev rätt ok ändå.

Lite av komentarerna kanske jag kan komentera här.

Att ett par Prime i biwireutförande kostar 250 000 kr är sant, men att det är vad jag får stämmer inte riktigt, då det är utpriset i butik med svensk moms och räknat med ett par mellanled i form av distributör och sedan butikens påslag och dessa påslag är större för kablar som dom räknar som tillbehör än vad det är för elektronik och

högtalare. Jag har samma pris i hela världen och måste ha det då det annars skulle bli lite svårt med mina distributörer som kollar priserna runt om i världen och det är lätt att göra detta i dessa internettider. Japanerna är stenhårda på att jag inte får ha alltför mycket lägre pris någonstans, då dom slänger ut mig från Japan om detta skulle hända. Dom har haft problem med andra fabrikat framförallt från USA då butikerna i Japan lånar ut och folk sedan beställer på nätet till ett lägre pris.

Lite statistik för är 2007 för dom som är intresserade av sådant:

Totalt sålde jag 53 par Prime varav 35 par var signalkablar.

Totalt alla kablar blev det ca. 350 par analoga signal och högtalarkablar och drygt 300 st. digitalkablar och 200 st. nätsladdar.

Bästsäljaren var digitalkabeln räknat i antal och på andra plats var det kablar ur No.2 serien.

Dom billigaste kablarna No.3 sålde minst i antal och det var ungefär samma mängd som Prime. I pengar räknat var det Prime som stod för halva omsättningen.

Japan sod för hälften av omsättningen med USA på andra plats och Korea på nästan samma nivå som USA.

Nya distributörer har jag träffat på CES som vanligt och det är Ryssland, Bulgarien och Indonesien som är på G.

Jetlag efter resa (9 timmars tidskillnad) och sena "nattmanglingar" kommer jag att ha den närmaste veckan men det var det värt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...