Jump to content

Högtalarskapelser med genetisk ådra


Timbre™

Recommended Posts

Tre Infinityfantaster knegade in på M/S Stockholm, Park Avenue men endast en har någon Infinityburk i behåll... :icon_smile_cool::D

Hifihistorien pekar ut spåret mot Genesis och det var nog ingen tvekan om att det lyste ∞ i ögonen när vi slog oss ner... :)

Nuvarande ägaren till Genesis Advanced Technologies fanns på plats och det blev en kort, men intensiv och trevlig pratstund med Gary Leonard Koh. Ofrånkomligen gled samtalet in på Arnie Nudell som steg av Genesis sommaren 2006 och därifrån var steget inte långt till Infinity.

Ett ögonblick av intensiv nostalgi, men det är trots allt nutiden som gäller och därmed drog det ihop sig till Genesis 5.3... :icon_smile_cool:

parkaveny085.JPG

Link to comment
Share on other sites

En rundvandring i Cyberspace avslöjar omgående att den genetiska kopplingen till Infinity fortfarande är stark. Här finns banddiskanter, servostyrda basar och toppmodeller som får tankarna att gå till Infinitys storhetstid. Genesis 1.2 är kanske det tydligaste exemplet på denna gemensamma nämnare ifråga om design. Gary Koh, med teknisk bakgrund i den digitala domänen, har utvecklat konstruktionsprofilen och IRS Beta, Gamma & Delta är väl inte det första man tänker på när dessa skapelser dyker upp framför näsan... :)

parkaveny088.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dock finns här maskerade gener :) och tweetern är ingen dome utan en cirkulär banddiskant som även finns representerad på baksidan för dipolär spridning i det övre frekvensområdet från 3,5 kHz. Mellanregistret hanteras av en titaniumkon och det övre basregistret omvandlas av två stycken aluminiumkoner. Bottenoktaverna får sin beskärda del av tre stycken aktivt servostyrda baskoner i aluminium. Dessa "ribbed aluminum-cone drivers" kliver in i handlingen vid 120 Hz. Förstärkeriet som står för energin är en 500 W servo basförstärkare och tankarna gick omedelbart till Infinity Modulus... :39:

En av skillnaderna är dock att det numera handlar om klass D.

parkaveny086.JPG

Link to comment
Share on other sites

Intressant!Utvecklarna bakom Infinitys skapelser är alltså fortfarande aktiva.Känns ljudidealen igen undrar man då?

Arne Nudell blev intervjuad i Stereophile så sent som i juni och Cary Christie (mannen bakom Infinity Modulus) har under detta millennium varit engagerad i Artison Loudspeaker.

Däremot har ingen av dem rent konstruktionsmässigt något att göra med Genesis.

Hifihistorien har sin gång... :)

parkaveny100.JPG

Link to comment
Share on other sites

Intressant!Utvecklarna bakom Infinitys skapelser är alltså fortfarande aktiva.Känns ljudidealen igen undrar man då?

Grundaren Arnie Nudell lämnade företaget 2006 enligt Stereophile...

Intressant och kul att dom få ny representation i Sverige efter alla år då AudioNord skött agenturen med ett ointresserat lillfinger!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Förstärkaren som denna dag fått uppdraget att jobba parallellt med Genesis egen 500W servo-bass amplifier är ett rejält stycke slutsteg ur Burmester Top Line med modellbeteckningen 911. Det spelades stundtals bekant musik, vi lyssnade i omgångar och efteråt frågade Gary Koh om jag kände igen mig från tiden med Infinity... :?:

Det uppriktiga svaret på den frågan blev för min del ett no.

parkaveny097.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oerhört välbyggda skapelser, en oerhört läcker uppställning men gick jag ombord på M/S Stockholm för att återuppleva känslan av Infinity var det nog dags att byta skuta. Som alla vet kan man emellertid inte kategorisera en högtalare efter lyssning i mässmiljö då så många yttre och inre faktorer påverkar upplevelsen. Ramlar man däremot på något som låter extremt engagerande i utställningssammanhang, har man åtminstone fått en egen övertygelse om att det kan låta väldigt bra. Beträffande Genesis 5.3 har jag inte kommit dit ännu och det kan vara mycket som spelar in. Först och främst rummet, därefter högt uppskruvade förväntningar och slutligen gamla lyssningsminnen av IRS Beta, IRS Gamma, IRS Epsilon & IRS Sigma som påverkar objektiviteten. Legenden bjöd i mina öron på en speedad, analytisk karaktär som hårdnade i nivå med ökande amplitud. Just precis avsaknaden av dessa egenskaper var en gång i tiden ett av Infinitys allra starkaste kort.

parkaveny083.JPG

Genesis Advanced Techologies

Link to comment
Share on other sites

Oerhört välbyggda skapelser, en oerhört läcker uppställning men gick jag ombord på M/S Stockholm för att återuppleva känslan av Infinity var det nog dags att byta skuta. Som alla vet kan man emellertid inte kategorisera en högtalare efter lyssning i mässmiljö då så många yttre och inre faktorer påverkar upplevelsen. Ramlar man däremot på något som låter extremt engagerande i utställningssammanhang, har man åtminstone fått en egen övertygelse om att det kan låta väldigt bra. Beträffande Genesis 5.3 har jag inte kommit dit ännu och det kan vara mycket som spelar in. Först och främst rummet, därefter högt uppskruvade förväntningar och slutligen gamla lyssningsminnen av IRS Beta, IRS Gamma, IRS Epsilon & IRS Sigma som påverkar objektiviteten. Legenden bjöd i mina öron på en speedad, analytisk karaktär som hårdnade i nivå med ökande amplitud. Just precis avsaknaden av dessa egenskaper var en gång i tiden ett av Infinitys allra starkaste kort.

parkaveny083.JPG

Genesis Advanced Techologies

Mässor är alltid svåra eftersom rummen spelar så stor roll för slutresultatet av upplevelsen. Den musik som Björn Wiman spelade för mig var både dynamisk och organiskt som jag känner igen från gamla Genesis 5 under mitten av 90-talet med fin öppenhet. Visst kunde man höra rummets påverkan i vissa register, framför allt på hög volym som du skriver. Men man får tänka på det inte fanns något akustikmaterial alls i rummet. Med tanke på detta tycker jag det fungerade över förväntningarna i detta kala rum. Ljudet var ännu bättre under söndagen då elektroniken var varm. Jag har även lyssnat på HIFI-Consult och där höjs kvalitetsnivåerna ytterligare rejält och man får ta del av dipol konstruktionens fördelar när det gäller perspektiv och djup.

Edited by Claes
Link to comment
Share on other sites

Jag har även lyssnat på HIFI-Consult och där höjs kvalitetsnivåerna ytterligare rejält och man får ta del av dipol konstruktionens fördelar när det gäller perspektiv och djup.

Hade aldrig upptäckt att det var en dipol utan att ha läst Stereophiles lyssningsrapport före Park Avenue-besöket.

Hoppas verkligen att det låter acceptabelt i anpassat rum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...