Jump to content

FM antenn


Guest B-200

Recommended Posts

Guest asimov66

Har mycket brus i min Fm mottagning.

Centralantennen är ej bra.

Behöver en inomhusantenn eftersom jag bor i hyreslägenhet funderar på antingen Godar fm 1a antenn eller Magnum Dynalab ST2.

Vilken hade ni tagit och varför?

Link to comment
Share on other sites

Jag är kanske inte lika snabb, men jag är rätt så trevlig i alla fall !! :)

Jag har testat en 4-5 varianter, samtliga testade inomhus, kommer inte riktigt ihåg namnen på vilka det var, men en av dom var Magnum Dynalab ST2, och den funkade bäst här, så den behöll jag, och jag kör på den fortfarande utan problem !! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

det är lite av det som är problemet.

Jag tror att MD är bra men det mår bäst av att placeras utomhus.

Problemet är att man ej kan testa båda antennerna innan köp vilket jag tycker är tråkigt.

Då hade man kunnat avgöra lätt vilken som passar bäst till den tunern och platsen man har just nu.

Jag tror dock att det får bli en beställning på en Godar då den går att gömma ovanpå eller under tunern tillochmed. Det skulle vara skönt att slippa en lång kabel som man har nu. dock hade jag om jag kunnat placerat en MD utanför lägenheten om man fått det.

och jag håller med alla (som svarar) är trevliga ;):D

Link to comment
Share on other sites

Hmm..hoppas även jag är lite trevlig... :D

Jag har kört en del med MD ST2, då jag testade en MD tuner. Upplevde den väldigt placeringskänslig, men fick man den rätt blev det väldigt bra. Men jag hade den iofs inomhus, den hade nog funkat bättre i friluft. I mitt fall gav "tre hål i väggen" faktiskt bättre mottagning på de flesta kanaler.

Kan ju varit likadant med ditt andra alternativ till just den tunern...men det kan ju vara värt att reflektera över...

har iofs svårt att tro att ST2 inte är bra, då radio är ett stabilt ben hos MD... :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

det är lite av det som är problemet.

Jag tror att MD är bra men det mår bäst av att placeras utomhus.

Problemet är att man ej kan testa båda antennerna innan köp vilket jag tycker är tråkigt.

Då hade man kunnat avgöra lätt vilken som passar bäst till den tunern och platsen man har just nu.

Jag tror dock att det får bli en beställning på en Godar då den går att gömma ovanpå eller under tunern tillochmed. Det skulle vara skönt att slippa en lång kabel som man har nu. dock hade jag om jag kunnat placerat en MD utanför lägenheten om man fått det.

och jag håller med alla (som svarar) är trevliga ;):D

Magnum Dynalab ST2 fungerar mycket bra inomhus, så att du ska ha den inomhus, det behöver du säkerligen inte vara orolig för !

Jag bor ute på den skånska landsbyggden, i en känd radio skugga, som sagt med ST2:an inne, ca 5 mil från tex Malmö, och får in Malmö lokalradio utan problem ! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

För en del år sedan provade jag en Godar och det blev tyvärr inte bättre resultat än med en trådantenn. Antenner är enormt placeringskänsliga inomhus och resultaten kan nog bli olika. Jag tror en ST-2 är bättre än en trådantenn men har inte haft möjlighet att prova det. För närvarande har jag ingen tuner utan nöjer med en bordradio i köket, mest för P1.

Link to comment
Share on other sites

asimov66 - även jag vill så här inför den stundande julen anses vara trevlig ;).

Jag har inte provat något av "finantennerna" som nämns i tråden utan fått god radiomottagning ändå. För närvarande är det kabeluttaget som ger signal till radion.

Innan du köper en antenn för hundratals kronor tycker jag att du bör pröva en tråd/band-antenn som plundin föreslår. 30-40 kronor på Classe, Siba eller motsvarande. En dylik antenn kan ge mycket bra return on investment - och man har råd att testa utan att ruinera sig.

Antennfilter mellan mottagaren och kabeluttaget kan också förändra mottagningen. Ett sånt där filter som tar bort nätbrum. Jag har varit med om att det blivit både bättre och sämre - och det har i mit fall berott på den övriga utrustningen som varit kopplad inom samma anläggning. När jag bytt enheter - alltså inte själva radion utan TV, förstärkere och CD/DVD-spelare - har mottagningen ibland blivit bättre och ibland sämre med filtret. Och då pratar vi signastyrkan - inte brummet som filtret är gjort för att ta bort.

Har även erfarenhet av att bra antennkabel kan göra skillnaden mellan halvdan och bra mottagning. Kostnaden för en dylik överstiger emellertid priset för ovanstående - därför tycker jag att man sa testa de förstnämnda först.

mvh/ Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Innan du köper en antenn för hundratals kronor tycker jag att du bör pröva en tråd/band-antenn som plundin föreslår. 30-40 kronor på Classe, Siba eller motsvarande. En dylik antenn kan ge mycket bra return on investment - och man har råd att testa utan att ruinera sig.

Absolut skall du göra så och tar du med traditionell bandantenn testar du olika positioner. Med min sjuttiotalstuner gav det märkbart utslag.

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Jag börjar med en trådantenn helt klart classe är bara en 150 meter bort :D .

Jag har en kabel kopplad till centralantennen nu och det är en hyffsad kabel men det finns strul med allt annat i huset så varför inte denna saken med..

Jag har en känsla av att det är antennen på taket som strular. En vän som bor 50 meter bort har riktigt bra radiomottagning så radioskugga borde det inte vara.

Sen är det visserligen inte så snyggt med en trådantenn men OM det funkar så borde Godar fungera också om inte så får jag fundera lite till. Sen om den fungerar så är det bara en bonus, då kan man testa placeringar med. Godar är ju en halv Yagi antenn vad jag förstår.

Så antennfilter kan påverka radio mottagning emd? detta visste jag inget om.

Detta måste undersökas.

Börjar med trådantenn om någon timme, kommer hålla er underrättade.

Och ja Ni är trevliga hela bunken det måste sägas :app:

Link to comment
Share on other sites

Vill gärna flika in om MDs ST-2 antenn.

Produkten fungerar utan problem inomhus, jag hängde den vertikalt bakom en gardin och har mycket bra mottagningskvalitet.

Men självklart är just antennförhållanden mycket avgörande hur det kommer bli i slutändan, men en bra antenn kan alltid ge det där lilla extra och vara värd investeringen.

Mvh, Martin

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

så ja snabba bud här.

Trådantenn fungerade inte alls tillfredställande.

Mycket brus och en del kanaler går ej att få in, har struttat runt och böjt mig som en cirkusartist men nada.

Då blev jag lite orolig, om den godar skall fungera som en trådantenn i princip då kommer den inte fungera.

MD skulle isåfall placeras bakom en gardin så det är samma placering Audiotrade.

Kanske shoppa en på öppet köp hos svalander skall maila han.

Mvh

Morgan

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

mailat svalander nu så får vi se.

Kan bli dubbelt så dyrt som jag trodde. jag som trodde en godar borde funka.

jag testar med en MD om det går.

imellan kommer ett annat test med antenn filter, tack Jörgen_G för det :app:

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Antennfilter kom idag med posten.

Kopplade in det och lyssnade, med det resultatet att bruset nu är mycket mindre.

Det finns kvar men enormt mindre än innan.

Nu går det åter att lyssna på radio här hemma.

Ett stort tack till alla, och ett stort tack till Jörgen_G för antennfiltret.

Link to comment
Share on other sites

/.../Ett stort tack till alla, och ett stort tack till Jörgen_G för antennfiltret.

Kul att du kan lyssan på radio igen asimov66!

Min erfarenhet är att antennfilter har en fullständigt oförutsägbar inverkan på mottagningen. Ibland blir det bättre och ibland blir det sämre. Ibland färandras brus, ibland förandras nätbrum, ibland förändras signalstyrkan, ibland något annat och ibland ingenting. Ibland blir inverkan annorlunda när man byter något i systemet - som inte alls behöver ha något med radio- eller TV-mottagningen att göra.

:) /Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...