calle_jr Posted February 3, 2008 Posted February 3, 2008 Torsson - Det fjärde bästa bandet i Lund 01 Bakom Lasarettet 02 Liftaren 03 En Tung Missbrukare 04 Utan Dig 05 Inte Mycket Att Orda Om 06 Festen Hos Lundins 07 Nere I Hamnen 08 Dåligt Betalt 09 Torsten Eriksson 10 Junker, Jag Och Göran Persson 11 Den Botaniska Trädgården 12 Eld I Skinnet 13 Husvagnen 14 Hälften Vore Nog Samma utgångsläge som på de gamla höjdarna från 80-talet. Kunde man annat än smila åt texter som "DKW, en Västtysk produkt som var känslig för kyla o fukt"? Eller covern Klippans Centrum? Sången om läxläsning är ytterligare exempel: "Vi ska dra roten ur ett negativt tal. Ett decimaltal inuti en intergral. Vi har matte i läxa och jag vill kunna mina saker så gott som utantill." Nu har Torsson fått ett tightare sound, snyggare, mer raffinerat och genomtänkt. Humorn finns kvar i allra högsta grad, men den upplevs inte så direkt uppenbar och dominant. När man tänker på Torssons tidigare spelstil och texter kunde de ibland låta som parodier på dansband. Så låter det förvisso nu också, det är Torssons särdrag. Men man får på "Fjärde bästa bandet i Lund" lägga till influenser från Creedence, Zeppelin och prog-gitarrer. Jag kan inte komma på något annat band som låter som Torsson. Jag tycker de är unika, och fantastiskt bra. Quote
calle_jr Posted February 3, 2008 Author Posted February 3, 2008 Jag var med några vänner på gårdagens konsert på Victoria i Malmö. Quote
calle_jr Posted February 3, 2008 Author Posted February 3, 2008 Vilket ös!!!! Sångaren Bo Åkerström är en fantastisk personlighet på scen. Han ber om ursäkt för sin ostämda gitarr och ber oss att inte lyssna så mycket på texterna, för han själv tycker det är musiken som kanske är lite bra. Torsson inledde konserten med minst varannan låt kopplad till sin kärlek för Danmark. De var antingen i Danmark, festande i Köpenhamn, på Tivoli, på turbåten Helsingborg-Helsingör eller på väg till Danmark på annat sätt. Quote
calle_jr Posted February 3, 2008 Author Posted February 3, 2008 Vi hade bra platser och det var picnic, ett utmärkt upplägg som är lite unikt för Victoria. Ostar, korvar, skinkor, bruscheta, tapenade, sallad mm och olika viner fick alla i bra form såklart. Quote
calle_jr Posted February 3, 2008 Author Posted February 3, 2008 Varför heter Torsson Torsson? Från hemsidan: Namnet Torsson kom till som en kompromiss. Bandets dåvarande medlemmar hade starka viljor och stora egon. Ingen ville acceptera förslag från någon annan. Man kompromissade. Ett namn som inte passade någon mer än någon annan snickrades ihop. Man tog hjälp av medlemmarnas respektive husdjur. Första bokstaven i namnet på deras husdjur skrevs på separata små lappar. Dessa lades i ett tomt paket med frukostflingor och drogs en och en av Mats Pettersons mor. De bildade ett anagram till TORSSON. Detta upptäcktes inte meddetsamma. Det var därför nära att TORSSON fick heta STORNOS, vilket var den ordning bokstäverna drogs. Quote
Mattias Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Tack Calle för reportaget och för att du delar med dig. Har inte hört bandet och undrar, vad är det för gengre på musiken? /Mattias Quote
Perka Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Då lägger jag halsen på stupstocken och säger att det är närmast genren "enkla, amatörmässiga, trallvänliga melodier med kuliga och småkluriga textrader". Nästan i klass med Gunnar Danielsson, men bara nästan. Inte några mästerverk inte, varken musikaliskt eller textmässigt. OK, halshugg mig nu då. Quote
calle_jr Posted February 4, 2008 Author Posted February 4, 2008 "enkla, amatörmässiga, trallvänliga melodier med kuliga och småkluriga textrader" Förutom "amatörmässiga" är det helt rätt! Beskrivningen är lite för bred bara. Det stämmer ju in på merparten av den populära musiken, exvis Mozart, Beatles, Dylan, Springsteen... Detta är inte Patricia Barber eller Toto, men Torsson är inte amatörmässiga för det, inte nu. De vill för den sakens skull heller inte framstå som seriösa i denna uppsättning. Jag tror att de gör detta på skoj. Och på scenen får de alla med sig. Det svänger rejält. Det spelades bättre boll... ...på Gunnar Nordahls tiiid. Javisst! Quote
Maxi Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Torsson kan mycket väl vara regerande världsrekordhållare i sköna och ovanliga låttitlar. Min personliga favorit är nog "Elmia - jordbruksutställning". Den finns på debutplattan (lämpligt benämnd "Att kunna men inte vilja") som jag fortfarande räknar som en mindre klassiker i min blygsamma vinylsamling. "Nu j-r!" Quote
Perka Posted February 5, 2008 Posted February 5, 2008 Jag tror att det finns en samlings CD också. Åtminstone har jag för mig att en kompis till mig har en sådan. Själv har jag självklart samtliga LP, vilket ju inte är en jättesamling precis. Jag har också alla Gunnar Danielssons släpp (i eget namn, Danielsson & Pekkanini och annat) som är en motsvarighet med intressanta låttitlar. Men som jag skrev tidigare, det är inte kvalitetsmusik precis. Men roligt ändå och fyller sin plats i en väl sammansatt skivsamling. Quote
Guest asimov66 Posted February 5, 2008 Posted February 5, 2008 Har Fritidsmusik (som skivan heter) hemma. Vem kan inte gilla "blodomloppet" en smått genialisk låt. Eller "Son av Ayatollah" . Quote
calle_jr Posted February 5, 2008 Author Posted February 5, 2008 Vem kan inte gilla "blodomloppet" en smått genialisk låt. Jag håller med, det är en typisk Torsson-text: Hos alla människor finns i blodet, en mycket liten cell. Det e en röd blodkropp, och dess uppgift e lite speciell. Den transporterar syre från lungorna till resten av vår kropp. Det finns miljarder av dom små kropparna i vårt blodomlopp. En annan typ av blodkropp e helt och hållet vit. Den dödar och äter bakterier med en kolossal aptit. Den försvarar oss mot infektioner och liknande förlopp. Det finns miljarder av dom små kropparna i vårt blodomlopp. Den tredje sorten blodkropp e väldigt effektiv. Den e väsentlig vid en skada av exempelvis en kniv. Den kallas blodplätt o ser till att blodet levras till en propp. Det finns miljarder av dom små plättarna i vårt blodomlopp. Det finns miljarder av dom små plättarna i vårt blodomlopp. Det finns miljarder av dom små plättarna i vårt blodomlopp. Bo Åkerström är professor inom biomedicin. Det finns nog nå't där inne som arbetar när så krävs. Efter konserten snackade Ola med gitarristen Michael Sellers: Morsan hade fullt sjå med kommersen: En öl på Bullen fick avrunda: Quote
Guest asimov66 Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 jag får säga att det var ett mycket trevligt reportage som jag uppskattade att ta del av. Bra jobbat. Quote
Recommended Posts