Jump to content

Harman/Kardon 330B + Mirsch OM 5-32 + Micro Solid-1


Recommended Posts

God "kväll"!

Fick låna min morbrors gamla Harman/Kardon förstärkare och högtalarparet Mirsch OM 5-32.

Anläggningen har stått undangömda i säkert 10-15 år, var inte förrän nyligen min morbror avslöjade vad det var för grejor. Enligt honom skulle denna kombination prestera ett varmt och inbjudande ljud. Efter en stunds provlyssning är jag ämnad att hålla med honom.

Gick upp för mig att det hänt en del på utvecklingssidan, främst vad gäller diskantupplösning men detta är ju inte helt och hållet en nackdel. Många av dagens högtalare har ett alldeles för vasst diskantljud, något som mina öron inte uppskattar. Visst, detaljer är alltid kul men ett vasst ljud förtar så mycket av helheten. Nåja tillbaka till lyssningen, det är just helheten som är trevlig med dessa högtalare, att lyssna efter detaljer bör man inte ge sig in på. Blir lite filt/ludd-känsla över återgivningen men det blir inte heller tröttsamt för öronen.

Hade varit kul att höra mer erfarna personers omdömen. Finns det någon som vet mer om högtalarna och konstruktionen bakom hade detta varit väldigt intressant att höra mer om. Även förmodat tillverkningsår(detta gäller även stärkaren) hade varit uppskattat att få reda på. Bilder ska försöka ordnas, har tyvärr bara en budgetkamera, så några högupplösta systemkamerabilder behöver ni inte förvänta er.

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Harman Kardon 330A (reciever) från 70-talet. Den är inte alls dum. En praktisk finess är att man kan välja att använda det inbyggda RIAA-steget eller koppla in ett externt, eller låta RIAA-signalen gå in i ett eq innan et går vidare in i förstärkaren. Ljudet är bra och tonkontrollerna är individuella för resp kanal (+/- 10 dB). Reglagen känns mkt genuina och hela apparaten är tilltalande, om man nöjer sig med det ljud som den kan prestera.

/Gustav

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tycker alltid det är kul att koppla upp gamla saker! hur var det man uppfattade grejerna "då"...vad uppfattade man "inte"...har mina "ramar" ändrats...osv...ibland blir man väldigt förvånad...åt ena eller andra hållet!

Vore kul med lite bilder...oavsett kvalité!!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hehe, sant!

Kan ju berätta att anläggningen numera står permanent hos mig, spelas inte så ofta men som prydnadshifi passar den in fint :cool:

En av anledningarna till att den inte spelas är knaster i potentiometrarna, har varit sugen på att plocka av höljet och försöka rengöra men vill inte ha sönder något heller. Vad tror ni? Kan det hjälpa om man sprutar in lite 2-26 och sedan vrider fram och tillbaka?

Jag har även lite problem med att ställa in tonarmen, även här är jag lite för feg för att våga, tråkigt om man skulle förstöra mina föräldrars och min morbrors gamla vinylskivor bara för att man inte är så hemma på vinyl. Finns nog risk för att nålen är utsliten också då den suttit där sen skivspelaren var ny.

Tacksam för lite tips, mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...