Jump to content

Paket?


datar

Recommended Posts

Se där. Lite HTPC på gång.

Det är ju alltid trevligt :-)

Det tycker jag med :)

Vi öppnar lådan och ser vad vi kan hitta!

htpc02.jpg

htpc03.jpg

Idag var jag på arken mässan! Det var rätt lite folk idag och det var rätt skönt för då fick man lite mer tid/plats i varje rum. Tyvärr gick tiden så fort att alla rummen hanns inte med. Men det finns ju en morgondag :mm:

Link to comment
Share on other sites

Äsh av med plasten!

htpc04.jpg

Det finns många olika HTPC chassin att välja bland men denna tyckte jag om! Ser ju ut som en förstärkare.

En HTPC är en förkortning för Home Theater PC men det vet säkert de flesta utav er redan men jag säger det utifall att. :)

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna tipsa om höjdpunkter ;) ska enbart dit på söndag så det blir nog tajt om tiden. Vad kostar en sådan stilig låda då? Är själv intresserad av HTPC-bygge. Nuvarande maskin låter som ett osmort tröskverk och är så ful att jag fått gömma undan den i sovrummet, att den står där medför också senare nätter har jag märkt :angry: ...Som sagt mycket stilig och vad jag vet så gör Antec bra grejor. Fler bilder!!

Mvh EN

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna tipsa om höjdpunkter ;) ska enbart dit på söndag så det blir nog tajt om tiden. Vad kostar en sådan stilig låda då? Är själv intresserad av HTPC-bygge. Nuvarande maskin låter som ett osmort tröskverk och är så ful att jag fått gömma undan den i sovrummet, att den står där medför också senare nätter har jag märkt :angry: ...Som sagt mycket stilig och vad jag vet så gör Antec bra grejor. Fler bilder!!

Mvh EN

Jag har inte hunnit med att besöka alla rummen men två höjdpunkter för mig Var Burmester rummet och inne hos Engelholm Audio! Mino och Baso imponerade stort på mig :app: Väl värt ett besök!

Jag känner igen det här med datorer som låter som ett tröskverk! För ca 3 månader sedan köpte jag en riktig "värsting" dator med bästa tänkbara prylarna, men med fläktar som just låter som ett tröskverk :dead:

Men denna HTPC är tyst nästan.. Jag hade önskat mig lite mindre väsen från processor fläkten men som tur är sitter den fast med 4 skruvar i kylaren så man kan enkelt lossa på den och leta upp något annat trevligt tystare alternativ vilket jag troligtvis kommer att göra :) Problemet är att Antec lådan inte är så hög, därför blir det svårare att hitta riktigt tysta fläktalternativ som får plats inne i lådan!

Nätaggregatets fläkt och de två sidomonterade fläktarna är så tysta att man måste anstränga sig för att höra dom! Mycket bra gjort av Antec! Jag har ingen tidigare erfarenhet av Antec och dess lådor men denna imponerar!

htpc05.jpg

Vanligtvis bygger jag ALLTID ihop mina datorer själv. Får lite "panik" över färdigmonterade datorer. Men i detta fallet gjorde jag ett undanag! Det kostade mig ändå inget att få den färdigmonterd.

Vad har jag då för prylar i Antec chassiet?

Jo följande:

Chassie: Antec Fusion Media Center Case

Moderkort: ASU M2NPV-VM med inbyggt GeForce 6150

Processor: AMD Athlon 64 XFire

Minnen Corsair 2x512 MB parmatchade DDR2 533mhz

Hårddiskar: 2st Samsung Spinpoint 400GB SATA2 16MB/7200RPM

CD/DVD: Samsung DVD+-RW SATA

Tv-kort: Hauppauge WinTV-PVR-150 MCE

Operativsystem: Microsoft Windows Media Center Edition

Men det kommer inte att sluta med detta innehållet inte.... :)

Link to comment
Share on other sites

Som 2-kanals fantast måste jag ju ha ett trevligt ljudkort i datorn! Nämligen ett M-Audio Delta 1010LT!

Jag ska redan nu berätta lite bakgrunds historia! Jag köpte detta ljudkort främst för att ha ett seriösare ljudkort än det som hänger med inbyggt i moderkorten! Sedan ville jag ha ett bra ljudkort att spela in med! Detta ljudkort har en drös in och utgångar via de medföljande sladdpiskorna! När jag köpte ljudkortet verkade det mycket lovande!! Så jag provade att ansluta det till stereon och använda datorn som cd-spelare för att se hur det kan låta! Nu har jag inte jämfört mot massor av cd-spelare men väl en Copland för ca 20000,- billigare Arcam mm. Ska vi jämföra mot den dyrare Copland cd-spelare så låter ljudet från M-Audio kortet lika bra! Jag gillade ändå denna Copland cd-spelare (testad på lyssnar-forums delen) om vi bortser priset! Som jag säger så har jag inte jämfört med många cd-spelare men de jag jämfört med har inte varit bättre! Jämföra cd-spelare för 20000 och uppåt vågar jag inte göra :evil: Nog för att ljudkortet är bra men.... Detta ljudkort kostar ca 2300,- Mina öron säger att detta är ett tvättäkta fynd! Sen så erbjuder en HTPC stora spellistor då man kan lagra okomprimerad musik på hårddisk + att om man kan få hembio från samma låda. Jag kommer oavsett ändå använda denna htpc som ren "cd-spelare"! Det låter dessutom myket bra!! :) Man får ju naturligtvis inräkna datorn i det totala priset! För ljudkortet fungerar ju inte utan en dator :)

M-Audio Delta 1010LT: :)

htpc06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verkar som ett kompetent bygge. Att det numera finns ljudkort som kan tävla med många rena tvåkanalsprodukter är väldigt positivt. Trevligt för oss som inte kan lägga 20000+ enbart på signalkälla. Själv har jag kikat en del på SB:s X-Fi som också verkar lovande till ett framtida HTPC-projekt. Du har inte funderat på att klämma in vattenkylning? Eller det kanske blir för tajt? Annars är det väldigt tyst och det finns många smidiga lösningar nuförtiden.

Vad sitter det för utgångar på M-Audiokortet? Jag förstår till fullo att du gärna väljer att bygga själv, köpte en färdigbyggd dator en gång och då hade någon klåpare glömt trycka dit provessorn ordentligt, ganska skrämmande när en ny dator går igång som vanligt men visar "black screen" :cool: .

Nåja, jag ser gärna en provlyssning när din dator är färdigmoddad.

Måste bara kommentera, du tog i rejält med hårdiskar ser jag, kan aldrig bli för mycket :D;)

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Verkar som ett kompetent bygge. Att det numera finns ljudkort som kan tävla med många rena tvåkanalsprodukter är väldigt positivt. Trevligt för oss som inte kan lägga 20000+ enbart på signalkälla. Själv har jag kikat en del på SB:s X-Fi som också verkar lovande till ett framtida HTPC-projekt. Du har inte funderat på att klämma in vattenkylning? Eller det kanske blir för tajt? Annars är det väldigt tyst och det finns många smidiga lösningar nuförtiden.

Vad sitter det för utgångar på M-Audiokortet?

Nåja, jag ser gärna en provlyssning när din dator är färdigmoddad.

Måste bara kommentera, du tog i rejält med hårdiskar ser jag, kan aldrig bli för mycket :D;)

Mvh Erik

Hej Erik!

Vattenkylning har jag spanat in men det är jag lite "rädd" för, altså att få en läcka! Sedan är det tyvärr för tajt plats om det nu inte skulle finnas väldigt små pumpar.

Du är naturligtvis varmt välkommen hem och hälsa på när datorn är färdigmoddad! :)

Vad finns det då för ingångar respektive utgångar på M-Audio kortet? Jo....

htpc07.jpg

4st rca in och 4st rca ut!

1 uppsättning balanserad microphone in alternativt balanserat in

1 midi in och 1 midi out

1 word clock in och 1 word clock ut

1 S/PDIF in och 1 S/PDIF in

Det jag skulle kunna önskat vore en balanserad xlr ut-gång...

Link to comment
Share on other sites

Denna tråden kommer att fortsätta. Har haft lite annat som behövt göras! Det finns ju så mycket annat än musik och hifi här i livet :angry: :cool: Tillsdess så får det bli lite Kaffe!! :)

htpc08.gif

Morgonkaffet smakar bara bättre nu! Vad som har hänt är att kaffet får helt nya smakaromer jag aldrig känt smak av tidigare! Det finns nu ett myller av smakdetaljer och den kraftulla kaffesmaken är snäppet djupare och tydligare. Kaffet har förbättrats i alla smakregister! Kaffet får en perfekt helhetjämfört mot konkurenterna :cool:

Tack för muggen Timbre! :)

Link to comment
Share on other sites

Med det medföjande programmet till datorlådan kan man göra en rad inställningar på vad som ska visas i displayen. Allt från väder, nyheter, namn på musiken som spelas via Winamp (jag använder Foobar). Man kan få uppgifter på hårdvaran! Ser man på tv visas kanal + program. Ja du kan sedet mesta!

Vem är inoggad?

htpc10.jpg

Man kan på några få sekunder ändra välkomst text :)

htpc09.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi går vidare med et tangentbord jag köpt till HTPC:n! Ett Keysonic med inbyggd musplatta.

htpc08.jpg

Funkar det bra med detta tangentbordet ihop med Microsoft Windows Media Center Edition?

Har du jämfört något med Microsofts tangentbord för MCE?

Jag har själv starka planer på en uppgradeing av min htpc för att få den knäpptyst (helt fläktlös) och då har jag i samband med det sneglat lite på ovanstående tangentbord.

Link to comment
Share on other sites

Funkar det bra med detta tangentbordet ihop med Microsoft Windows Media Center Edition?

Har du jämfört något med Microsofts tangentbord för MCE?

Jag har själv starka planer på en uppgradeing av min htpc för att få den knäpptyst (helt fläktlös) och då har jag i samband med det sneglat lite på ovanstående tangentbord.

Hej! :)

I början funkade tangentbordet riktigt dåligt. De medföljande energizer batterierna höll inte måttet. När jag bytt fungerar det mycket bättre.. MEN det kan hända att tangenbordet inte får "kontakt" med usb sändaren. Det är sällan det händer nu men kan förekomma. Håller på att hårdesta tgb bordet och fortsätter problemen så finns ju garanti! + att jag meddelar er :)

Det har hänt en sak som gjort att htpc:n blivit tystare. Jag har bytt processorfläkt (inte kylaren). Bilder på detta kommer men jag väntar lite tills postavin på andra saker dyker ner i brevlådan. Då fortsätter denna tråden. Mitt mål är att göra htpc:n så tyst som bara går. Jag ska bland annat testa 120mm fläktar som ska enligt fabriksuppgift inte låta mer än 8,5dba. Nytt nätagregat är också beställt.

Så denna tråden fortsätter då. Med bilder naturligtvis! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nytt år och det ska skakas liv i denna tråd :)

Detta med HTPC blir mer och mer intressant för de flesta! Jag är helsåld. Jag håller just nu på att färdigställa (skriva) ett test på fläktar. Har testat några olika fläktar och en rapport kommer snart till ett Euphonia nära dig :cool:

Först och främst vill jag varna för det tangentbordet från Keysonic som jag nämnt om tidigare i tråden. Det är riktigt dåligt och jag har hört fler som har problem med detta tangenbord. Vanliga orsaker är att den inte får kontakt med sändaren och har man exempelvis skrivit en lång text (utan att ha ögonen på skärmen, bara på tangenbordet) kan det hända att bara några enstaka bosktäver har skrivits! Likaså är musplattan helt bedrövlig ibland! När jag köpte detta tangenbord fanns det inga intressanta "htpc" tangentbord men nu har Logitech kommit med ett tangenbord som heter DiNovo Edge!! Helt sagolikt bra!! Inga problem alls och det är riktigt snyggt! Musplattan är exakt och allt fungerar som det ska. Det finns även en volumkontroll som man reglerar med fingret (upp/ned). Tyvärr har inte mitt nuvarande studioljudkort anslutningar som gör det möjligt att reglera volymen. Det finns en knapp för att starta Media Center samt snabbknappar som man kan definiera själv. Det finns också möjlighet att stoppa, spela, pausa och välja nästa eller föregående låt via tangentbordet och detta fungerar även med Foobar2000! Jag kan VARMT rekommendera detta tangentbord. Det medföljer även en dockningsstation där dels får ett stiligt sätt att placera tangenbordet på samtidigt som batterierna laddas. Ett fulladdat batteri ska fungera i ca 60 dagar enligt den medföljande programvarans batterinivå kontroll! Räckvidden är det heller inget fel på! Helt enkelt underbart! Tangentbordet är dock känsligt mot fingeravtryck så kladdiga fingrar från säg chips kommer snabbt att märkas. Men här har Logitech skickat med en putsduk!! :)

Så här ser det ut! :)

htpctgb.jpg

Lysande: :)

htpctgb2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...