Jump to content

Swiss made


calle_jr

Recommended Posts

Det är ju typ så'na här förstärkare man ska spela B.A.C.H med;

DSC_9975.JPG

Swissonors förstärkare är superfräckt uppbyggda med moduler. De har en grundmodul AM1 som är en nätdel med likriktarrör, en slutstegsmodul push-pull AM2 med 6V6 i ultralinjär koppling, en AM3 med SET 6B4, en passiv förstegsmodul AM5 och en phonomodul AM6 (med stepup som tillval).

Sätter man ihop försteget med två AM2-moduler och nätdelsmodulen får man alltså en Swissonor AM 5221;

DSC_9974.JPG

Link to comment
Share on other sites

Where could I buy this LP record online? :mm: :mm: :mm:

298727.jpg

The Jan Johansson is a very famous piano trio album fróm the 60's. Jan Johansson died tragically in a car accident some years later. He was the Swedish "Bill Evans". He toured a lot with Stan Getz and there are some Verve records with Jan playing with Stan Getz.

To get the vinyl album you have to go on Ebay and search. There is also a CD out with very high sound quality. Here is one site where it can be bought. CDON

I found 2 copies of the LP on Ebay. Here is one of them Jazz på svenska

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

Where could I buy this LP record online? :mm: :mm: :mm:

It's an old record (1964) from the Swedish Label Megafon and highly recommended :mm:

jazzpasvenska.jpg

You may listen to it on his official website: http://www.janjohansson.org

...and it is available on eBay (link) or from the groovecollector if you want it as LP. It's available as CD from Amazon....

PS. Bebop was faster....

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med Jürg om att fixa till min Thorens TD124 Mk. I (No. 27953) och då skulle jag skicka den ner till honom utan skivtallrik ;)

- Eftersom jag inte har någon tonarm så skulle den nya Swissonor TA-10 passa bra :mm:

Vi får se om jag gör det - i så fall blir det garanterat en bildberättelse på Euphonia ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med Jürg om att fixa till min Thorens TD124 Mk. I (No. 27953) och då skulle jag skicka den ner till honom utan skivtallrik ;)

- Eftersom jag inte har någon tonarm så skulle den nya Swissonor TA-10 passa bra :mm:

Vi får se om jag gör det - i så fall blir det garanterat en bildberättelse på Euphonia ;)

//Eliot

Oj vad häftigt, klart du ska göra det eliot, som komplement till din Yorke :)

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med Jürg om att fixa till min Thorens TD124 Mk. I (No. 27953) och då skulle jag skicka den ner till honom utan skivtallrik ;)

Fick just detta mejl från Jürg:

Hoi

Ich danke Dir vielmals für den super Bericht mit den extrem guten Fotos!

Sende mir einfach Deinen TD 124 und zwar nur das Chassis mit dem Lager. Ich brauche keinen Tonarm oder Hauptteller.

Så det är bara att packa ner min Thorens och skicka iväg den ;)

Link to comment
Share on other sites

Mässor är inte bara HighEnd och mer eller mindre trovärdiga tweaks. Det är också kul att se märken som inte finns på hemmaplan.

Ett sådant är det schweiziska Neukomm med klassisk design à la Micromega.

054Neukomm.jpg

Neukomm förfogar över fullt program från integrerade förstärkare till små nätta och fullt stabila monoblock.

056Neukomm.jpg

060Neukomm.jpg

Neukomm delade rum med tyska Elac som drabbats hårt under

finanskrisen. Det gick så långt att familjen var tvungna att sälja för att få in friskt kapital. Med ägarbyte följer förändringar.

Vi får väl se vad det leder till framöver.

059Elac.jpg

Elac har arbetat en hel del med nya lösningar för spridning av diskanten. Bl a med deras rundstrålande diskant 4Pi II som

är verksam upp till 53 kHz. Här tillsammans med deras golvare FS 609 CE

062Elac.jpg

Så här skriver Elac om 4Pi II:

An 0.006 mm aluminium ribbon forms the membrane, which due to its low weight shows an extroardinarily high sensitivity.

When a current passes this membrane it expands and contracts like a breathing cylinder. Driven by a strong neodymium

magnet system, the flexible ribbon yields maximum levels up to 53,000 Hz.

4pi2.jpg

Bild: www.elac.com

Dessutom deras nya banddiskant X-JET II med ringradiator JET III som jag först upptäckte på hemsidan.

xjet2.jpg

Bild: www.elac.com

Link to comment
Share on other sites

I rummet brevid huserade EAR, dvs Tim de Paravicini med sina lätt identifierbara förstärkare och skivspelare. Jag tycker

faktiskt att deras design vinner i längden. De har en egen personlighet som ser ut att hålla länge. Jag hänvisar till tidigare

mässreportage där det varit en hel del EAR. Jag nöjde mig denna gång med ett par bilder.

049EAR.jpg

050EAR.jpg

Link to comment
Share on other sites

062Elac.jpg

Så här skriver Elac om 4Pi II:

An 0.006 mm aluminium ribbon forms the membrane, which due to its low weight shows an extroardinarily high sensitivity.

When a current passes this membrane it expands and contracts like a breathing cylinder. Driven by a strong neodymium

magnet system, the flexible ribbon yields maximum levels up to 53,000 Hz.

4pi2.jpg

Bild: www.elac.com

Jag tycker detta är kul teknik men jag funderar på varför vi inte får se ett element med lägre arbetsområde som komplement till denna diskant?

Link to comment
Share on other sites

I ett mörkt och svårfotograferat rum lockade relativt färska företaget Analog Domain Audio som presenterade kraftfulla slutsteg.

4 modeller finns på programmet.

  • Calysto 500W/1000W (8/4 ohm)
  • Artemis 1000W/2000W
  • Athene 2000W/4000W
  • Apollo 4000W/8000W

058AnalogDomain.jpg

Firmans innovativa grepp kallas för DXDrive vilken förklaras på hemsidan inklusive kopplingsschema. Så här skiver dom:

The DXDrive™ operates on a fundamentally different principle. It does not use any form of thermal sensing. Instead, it monitors the

idling current directly, adjusting bias dynamically to maintain it at the optimal level regardless of temperature, supply voltage, or load

variations. The result is near-perfect control and reduced distortion at any output power level.

061AnalogDomain.jpg

Så här ser dom ut innanför skalet.

Athene.jpg

Bild: www.analogdomain.eu

Analog Domain Audio är intresserad av att komma i kontakt med handlare i Sverige. Så om Du känner dig kallad kan Du

kontakta Angel Despotov med ett email angel@analogdomain.eu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...