Jump to content

Högtalar placering.


Apexorca

Recommended Posts

Håller på med att flytta mina Usher Be10 fram och tillbaka. Skulle gjort det innan jag fyllde dem med bly, Puh. Det ger mig lite gråa hår. Det är ju svårt ju! Det man vinner här förlorar man där.

LITE OM MINA ERFARENHTER SÅHÄR LÅNGT-

Är nöjd med mitt ljud innan flytt men har förstått att det går att få ut mer genom noggrann placering. När jag nu provar detta inser jag att mina relativt tränade öron kan bli ännu bättre på att lyssna på frekvenser, 3d samt stereo känsla och ballans i ljudet mm.

Har gått från 160cm från vägg till 87cm från vägg. Sidoväggarna är det långt till - över 3 meter. Jag får stor skillnad i ljudbilden. Vid 1.60cm får jag en slankare ljudbild med betonat övre mellanregister till diskant. Med "modern musik" som produceras med mycket bas blir det alldeles lagom ljudbild. Med äldre rock och överhuvudtaget äldre musik blir det på gränsen till slankt.

Vid 87 cm från väggen blir det bättre överlag mer balanserat mellanregister samt diskant, röster blir tydligare både ljdmässigt och placeringsmässigt. Mer stompa och takt i basen men i de djupaste bastonerna gisningsvis under 40 Hz blir det lite väl mycket ibland ffa med modernt producerad musik R&B, Hous, viss jazz mm. Jag försöker nu hitta ett bra mellanläga där det blir optimalt.

Det som jag vunnit på generellt, oavsett var de står, är att vinkla in dem ca 30 grader mot mitten så att en tänkt skärningspunkt kommer strax innan lyssningspositionen. Det ökade djupet i ljudbilden och det var lättare att placera sångare, instrument etc.

VAD JAG SKULLE VILLJA HA ER ERFARENHET AV-

Vad som överraskade mig var att jag fick stora basproblem vid ca 1 meter från väggen men inte vid 87cm från väggen. Hur kommer det sig? Är det tillfälligheter som är rumsunika?

Finns det generella sanningar om detta?

Tacksam för synpunkter av andras erfarenheter av att finjuster placeringen av högtalare?

Kan man förutse ljudbildsförändringar innan man flyttar högtalarna?

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Vad som överraskade mig var att jag fick stora basproblem vid ca 1 meter från väggen men inte vid 87cm från väggen. Hur kommer det sig? Är det tillfälligheter som är rumsunika? Finns det generella sanningar om detta?

Kanske du hamnade mitt i en stående våg som flyttades när de gick bakåt med högtalaren. Har Du provat att behålla 1 meter och istället flyttat lyssningsplatsen 13 cm bakåt?

Jag tror att det är så mycket som påverkar en högtalarplacering så att de sanningar som finns är svåra att ta till sig eftersom man också måste ta hänsyn till väggmaterial, hyllor, tavlor, gardiner, mattor, takpaneler, lyssningshöjd ... öronens omdöme anser jag är det sanna.

Jag har själv varit försiktig med att ha högtalaren för när sidoväggarna för att undvika tidiga reflexer. Inspirerad av Knut Vadseths uppställning (som har sina nästan kloss intill) gjorde jag samma sak men vinklade samtidigt in högtalarna så att de pekar rätt mot min näsa. Det är det bästa jag upplevt än så länge i mitt rum. Då skall man också ha klart för sig att jag har både hyllor, tavlor, gitarrer och en stor staty som bryter upp reflexerna. Om väggarna varit tomm hade det säker låtit annorlunda. Jag har också nästan 4 meter fritt bakom sweat spoten.

Jag har varit med om en uppställning som McGrath gjorde i Montreal. Han ställde sig mot väggen bakom högtalarna och slog ihop händerna och gick sakta framåt och fortsatte slå ihop händerna. Han fortsatte så tills han fick en i stort sett ekofri klapp. Det blev sedan utgångsläget eftersom ljudet inte förändrades så mycket om han gick längre fram. Sedan började finjustering i sida och invinkling och även mer eller mindra framåt beroende av stående vågor. Jag har försökt praktisera samma sak vad gäller avstånde till bakväggen och det tycks funka rätt bra. Det är lite knepigare i sida och invinkling, i vart fall jobbigare. Man måste nästan vara två.

Link to comment
Share on other sites

En annan synpunkt som jag inte tänkt på förren jag läste det på ett annat forum är att när man justerar "toe-in" ska man flytta bakdelen av högtalaren så att diskanten inte rör sig ur sin fixposition, annars ändrar man ju en massa andra parametrar och får svårt att avgöra vad just "toe-in" gör för skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Har du 3 meter från varje högtalare till dess närmaste sidovägg?

Hur brett är rummet egentligen? Med tanke på ovan borde rummet vara hiskeliga 9-10m brett minst..

Väggen bakom högtalarna är nästan 8 meter bred. Vänster sida går via en öppen planlösning ut i en annan del av huset. Höger högtalare har ca 3,1 meter till sidoväggen. Vänster har 4,6 till sidoväggen. Högtalarna står 2.5 m från varandra + högtalarnas bred på 0,35m+0,35m = 10,9m . Komplicerat att förklara i text, men ditt påstående är i princip riktigt, minst..Så sidovägernas reflexer är inget stort problem.

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Var man får sina förstärkningar resp. dalar i frekvensgången går att matematiskt räkna ut(åtminstone i ett kvadratiskt rum).

Simulerar man högtalarplacering och lyssningsposition i datan kan man se att en ändring på några cm. kan ge dramatiska skillnader i frekvensgång, framförallt i basen.

Länk till simuleringsprogram: http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Mata in rumsdimensionerna och välj en högtalare i listan som liknar dina.

Link to comment
Share on other sites

Man bör inte glömma bort att komma ihåg, att två rum med exakt samma dimensioner OCH möblering OCH högtalar/lyssnarplacering, ändå kan låta väldigt olika.

Materialet i väggar, golv och tak kan skilja mellan de två rummen.

Därmed kan även ljudkaraktären variera väldigt mycket mellan de två, till synes lika rummen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...