Jump to content

SADE


Guest Musicus

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Härligt, köper du så återberätta gärna vad du tycker. Börjar nu förstå vad du uppskattar pga att du ofta lägger ut dina nyinköp, vad det gäller americana så är vi på samma bana, ECM är dock endast kul ibland eftersom jag inte alltid uppskattar det meditativa eller akademiskt tråkiga dvs inga låtar bara sk stämningar! :)

Link to comment
Share on other sites

Härligt, köper du så återberätta gärna vad du tycker. Börjar nu förstå vad du uppskattar pga att du ofta lägger ut dina nyinköp, vad det gäller americana så är vi på samma bana, ECM är dock endast kul ibland eftersom jag inte alltid uppskattar det meditativa eller akademiskt tråkiga dvs inga låtar bara sk stämningar! :)

Skal legge noen ord om hva jeg synes når den lander her hjemme, forventer vel ikke akurat noen store overraskelser, men damen synger jo særdeles behagelig :) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Etter sigende skal det visst sleppes i februar engang :mm: ....

http://web.epicrecords.com/sade/SADE-SOLDIER-OF-LOVE.jpg

Lustigt sammanträffande för jag beställde CD:n i natt på Amazon.com... :cool: Skall bli spännande och redan omslagsbildens bakgrund är intressant. Borde kanske vara en Condor uppe i skyn men det ser faktiskt ut som en White-headed Eagle... :)

Link to comment
Share on other sites

Lustigt sammanträffande för jag beställde CD:n i natt på Amazon.com... :cool: Skall bli spännande och redan omslagsbildens bakgrund är intressant. Borde kanske vara en Condor uppe i skyn men det ser faktiskt ut som en White-headed Eagle... :)

Ja lite lustigt är det allt, även jag la en beställning i går !! :)

Releasedatum är vad jag förstått 2010-02-10 !?!

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Snabbast kanske då blir att gå in på Bengans och köpa den över disk 10/2 :)

149:- plus frakt 29:- om man beställer på Bengans.

/Kenneth

71:- plus frakt på Amazon.com för USA-utgåvan.

Tull, moms och leveranstid får vara öppet tills facit dimper ner i brevinkastet... :)

Link to comment
Share on other sites

...cdon 149,- + 29,- i frakt, evnt fordelt på den/de andre skivene som kommer i samme forsendelsen, der er det egentlig mer spennende om coveret er helt ved ankomst.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag får slinka in på Bengans i morgon å kolla om den finns Ska bli kul :) Spännande :mm:

Då tar Bengans hem priset för releasedatum i Europa är den 8/2, och dagen därpå i USA om jag har förstått det hela rätt... :)

Fram till dess kan man ju alltid köra en liten Saderepetition och det första albumet kommer från den första goda tiden när de flesta CBS/Sony var Japantillverkade utan att man ens tänkte på det eller att det återspeglades i prislappen.

Diamond Life kom 1984.

sade001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det kan nästan vara lite jobbigt :) att ge sig tillbaka in i en klassiker av det här formatet. Nostalgin kommer lätt i självsvängning och det är skrämmande att ett drygt kvartssekel har hunnit passera sedan denna skivdebut. När albumet först dök upp kändes det som en helt ny stil inom soul/R&B och man kan bara konstatera att Sade Adu's sångtexter ur Diamond Life är minst lika aktuella idag.

Första öronkontakten ägde rum efter ett års jobb i Libyan Arab Jamahiriya 1984 och efter några intensiva dygn i Kairo hamnade vi mot alla odds (byte av tidszon och Egypt Air... :)) i Nairobi där en otroligt svängig nattklubb med det något förvirrande namnet Club Florida skulle ta emot med öppna armar. Här var det All Night Long som gällde och det var den långa maxisingelversionen som spelades minst två gånger per timma. Varje gång fylldes dansgolvet till bredden men fram på småtimmarna brukade discjockeyn sätta in en mycket försiktigt hanterad kassett i Technicsspelaren och folk satt mest och bara diggade. Känslan var intensiv och det enda jag lyckades bena ut var att det handlade om en tjej från Nigeria och en ny stjärna på den afrikanska musikhimlen. Om denna knapphändiga information berodde på stämningen, ljudtrycket, tiderna på dygnet eller det uppsluppna tillståndet låter jag vara osagt men musiken bet sig fast. Nu fanns det hur mycket som helst att göra i omgivningarna och hemresan ombokades tills det bara var några dygn kvar innan arbetsstarten hemma i Göteborg så jag hann höra denna kassett ett antal gånger... :) När vardagsrutinerna väl kommit igång var det nästan dags för brittsommaruppvaknande innan jag råkade slinka in på Bengans och bläddra förbi ett album som var helt obekant. Något i sångtitlarna måste ha slagit på en undermedveten sträng för utan att egentligen förstå varför slank CD:n med i skivpåsen. Det räckte med de första takterna på Smooth Operator hemma i fåtöljen och alla bitar skulle snabbt falla på plats... :o:mm:

Ljudet... :?: Kommer ihåg att jag upplevde det som alldeles enormt men detta var också de stora JBL- och Infinitybasarnas tid. Idag känns klangen något tunn men förstegets Compensator hjälper till och jag är åtminstone halvvägs... :)

Omöjligt att välja något favoritspår ur ett album av denna kaliber men de fyra första spåren var nog inte bara stilbildande utan måste räknas som milstolpar i soulmusikens historia.

Your Love Is King var det första singelutsläppet som banade väg för albumet Diamond Life.

sade002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att jag hörde låten Smooth Operator för första gången via P3's nattradio, Stjärnornas musik, som presenterades av Kjell Alinge. Ett program som var fullt av ny musik och Kjells något annorlunda sätt att presentera och underhålla med allehanda udda historier mellan låtarna. Hur som helst så resulterade det i att singeln inhandlades och nätterna efter det blev som oftast senare och senare innan sömnläget infann sig. Uppföljande anskaffning av albumet blev ju en självklarhet och att sömnbrist inträdde torde kanske inte komma som någon överraskning. Mycket bra skiva som spelas regelbundet än i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst så resulterade det i att singeln inhandlades och nätterna efter det blev som oftast senare och senare innan sömnläget infann sig. Uppföljande anskaffning av albumet blev ju en självklarhet och att sömnbrist inträdde torde kanske inte komma som någon överraskning. Mycket bra skiva som spelas regelbundet än i dag.

Vi har alla våra nocturna kopplingar till denna musik... :cool: :) Utgivningstakten och kanske även livsrytmen :) var något högre när det begav sig och uppföljaren Promise dök upp redan påföljande år. Ramlade på den av en ren händelse vid ett flygtrafikstopp i Bogota julen 1985 och skivhandeln kan ta underliga vägar då omslaget är "Printed in Holland" men själva silverdiscen "Manufactured By Epic/Sony in Japan" och det minsta jag hade väntat mig var en USA-import... :angry: :) Tyckte mig redan på Diamond Life kunna känna av latinska influenser och dessa förstärktes i.o.m. Promise men därom var det ingen som höll med i salsahuvudstaden Cali. Alltså var det lika bra att ligga lågt och till slut trodde jag själv att det var inbillning men långt senare kunde jag läsa att trion Folasade Adu, Stuart Matthewman & Paul S Denman sammanstrålade just tack vare en latin soul group med namnet Pride där Folasade var vokalist. Promise visade sig efter ett tag vara en lovande uppföljning med en av de största singelframgångarna bland albumets spår.

sade003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helen Folasade Abu gick tidigt på designutbildning i London, var en flitigt anlitad fotomodell och därom behöver man väl knappast övertygas... :)

Hon flyttade senare till Madrid och redan på Promise sjunger Sade faktiskt några fraser på spanska i spåret Fear.

Det var det ingen som hörde i Cali... :D

sade004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Singelutsläppet The Sweetest Taboo sätter sig direkt men i övrigt kommer jag ihåg att albumet var lite av en besvikelse. Det kan ha berott på salsastadens livsrytm för så här efteråt har Promise blommat ut och det är ingenting annat än en påse glittrande diamanter. Is It A Crime, You´re Not The Man, Jezebel, Tar Baby plus några spår till växer för varje lyssning och gör så än idag. Punch Drunk är dessutom en härlig instrumentaldrink mixad på soul, jazz & blues... :mm:

sade005.JPG

Link to comment
Share on other sites

Smooth Operator hörde jag första gången när Sade framförde den Live på Måndagsbörsen :D

Snacka om att sitta fastspikad i fåtöljen :) Det blev en favorit på en gång med inhandlande av LP'n....

PS. Smooth Operator har alltid haft ett vissat svajande i ljudet. Original-LPn är ju inte kul. Finns det någon utgåva på CD eller LP helt utan svaj? Jag har de tidiga CD-släppen och de svajar en del med.

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...