Jump to content

Ett nytt tweakhjälpmedel ?


calm

Recommended Posts

I en tidigare tråd (Tweak i nyårstid) har jag beskrivit mina vedermödor med att försöka förbättra mitt system med tweakande med bla nya fötter Cerabase/Cerapuc. Detta föll väl ut, men är fortfarande övertygad om att det går att krama mer ur detta system.

Nu går jag ett steg vidare och fick hem igår en produkt som jag tror kommer att föra mig ytterligare framåt i denna utveckling.

Kan någon gissa vad, på denna kryptiska beskrivning?

Calm

ps. Vissa på ett känt Kungsholmsföretag är diskade från denna gissningstävling.

Link to comment
Share on other sites

Relaxa bänk skiva?

Någon som jag varmt kan rekomendera för ta tweakandet ett steg till är täljsten.

Har skälv beställt stora och tunga just täljstenar efter en utverdingen mellan olika stensorter. Täljsten lät klart bäst.

Cardas/ayre Myrtl träklossar är också att rekomedera på lättare produkter än ca 15kg.

myrtl-blocks.jpg

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

600-800:- för sex...

Har beprövat att kopiera dom med bland annat björk och masurbjörk utan något bra resultat. Träslaget Cardas använder sig av är Myrtl, ett träslag som inte har raka fibrer. Det vill säga om du skulle sätta stora yxan i en myrtlstubbe så skulle den nog sitta stabilt men inte klyvas. :)

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det vill säga om du skulle sätta stora yxan i en myrtlstubbe så skulle den nog sitta stabilt men inte klyvas. :)

Myrten på svenska : Wikipedia.se / Wikipedia.Eng

Ett intressant träslag som inte har så särskillt stort intresse för snickeriindustrin eftersom man sällan ser särskillt stora Myrtenträd.. Vi som varit på Sardinien kom kanske i kontakt med deras nationalspiritus "Mirto", dom tillverkas genom att blad (bianco) eller bär (Rosso) lakas ur med sädessprit...

Jag har svårt att komma på nått lämpligt inhemskt alternativ (Plommon eller Äppel-trä, kanske, möjligen Ene eller Gullregn), från regnskogen kan man kolla på ett träslag som Goncalo Alves (Astronium fraxinifolium eller A Graveolens), eller Lignum Vitae (Guaiacum officinale)...

Några små tankar bara...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Cardas/ayre Myrtl träklossar är också att rekomedera på lättare produkter än ca 15kg.

myrtl-blocks.jpg

//Magnus

Vilka säljer de här myrtle klossarna :?: Problemet med att placera träklossar, puckar, etc löst under CD-spelare/försteg är att det blir lite instabilt (om man nu inte ersätter befintliga fötter och skruvar fast dom).

Link to comment
Share on other sites

Myrten på svenska : Wikipedia.se / Wikipedia.Eng

Ett intressant träslag som inte har så särskillt stort intresse för snickeriindustrin eftersom man sällan ser särskillt stora Myrtenträd.. Vi som varit på Sardinien kom kanske i kontakt med deras nationalspiritus "Mirto", dom tillverkas genom att blad (bianco) eller bär (Rosso) lakas ur med sädessprit...

Jag har svårt att komma på nått lämpligt inhemskt alternativ (Plommon eller Äppel-trä, kanske, möjligen Ene eller Gullregn), från regnskogen kan man kolla på ett träslag som Goncalo Alves (Astronium fraxinifolium eller A Graveolens), eller Lignum Vitae (Guaiacum officinale)...

Några små tankar bara...

/ptr

Kul med någon som har koll på trä... Man skulle kunna prova bygga några till för att se om man kan uppnå samma eller bättre resultat än Cardas. Det finns två olika storlekar ifrån Cardas att välja på, dom större låter bättre.

När jag provade björk, så gjorde jag både större och samma storlek som Cardas stora klossar. Men ingen av dom vart lika bra som originalet.

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vilka säljer de här myrtle klossarna :?: Problemet med att placera träklossar, puckar, etc löst under CD-spelare/försteg är att det blir lite instabilt (om man nu inte ersätter befintliga fötter och skruvar fast dom).

Välljud är agent för Cardas i Sverige. RC i Umeå pysslar med Cardas och även Aduioconsept har en del av deras sortiment tror jag.

Jag har satt klossar under mina Magnepan 1.6, det låter kanon, så dom passar lite här och var.

Hoppas det är ok att jag lånar/lånade din tråd.

När anländer 6X20x30 cm stora lådan?

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ryms i en kartong 6X20x30 cm, men innehållet är så mycket större. Vad kan detta vara?

Hmm, BASE-plattor att lägga under högtalarna..? ;)

Fast det låter ju som något uppfällbart/utvikningsbart, när du säger att innehållet är större än kartongen..

Link to comment
Share on other sites

Peo verkar vara en bra luftkuddedämpad lyssningsstol! Var ligger resonansfrekvenserna?

Dags att bli lite seriös.

Det handlar om akustik, men innan man kan sätta in åtgärder gäller det att ställa diagnosen.

Upplevt att mitt lyssningsrum kanske inte är helt optimalt för lyssning. Det är nära nog kvadratiskt ca 7,5 X 7,4 dvs ca 56 kvm, med normal takhöjd 2,5 meter. Stort men med uppenbarligen begränsningen att basen inte blir 100%-ig definierad. Någonstans ligger en baspuckel som jag irriterat mig på.

Ville därför exprimentera lite på egen hand.

Fick då på Kista mässan se den här:

roomanalyzer_svensk.jpg

En XTZ Room Analyzer.

Vips får man hela hela analyspaketet för kring 2k. För bra för att jag skulle motstå frestelsen.

Hårdvaran består av en mikrofon, ett litet bordsstativ, kablar och en hemsida där man laddar ner programvaran.

Har just packat upp skapelsen och laddat ner programvaran från nätet.

En room analyser och frequency response (real time analyzer) samt ett spectogram.

Har aldrig tidigare haft egen mätutrustning så detta skall bli mycket spännande!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Innehållet i boxen ser ut så här:

IMG_8180-1.jpg

Bruksanvisning på engelska och svenska, anslutningskabel till förstärkare,mikrofon med ställ och anslutningskabel till datorn och y-koppling för båda kanalerna.

Känns gedigen och väl genomarbetad.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja då har jag äntligen kommit till skott med min nya mätutrustning.

Bruksanvisningen fanns både på svenska och engelska och var mycket enkel att följa.

En kabel från den kombinerade foten och kopplingboxen till förstärkaren. En kabel från USB-micken till boxen/foten och en kabel från denna till datorn.

IMG_8181.jpg

Mikrofonen placeras så nära där huvudet kommer att vara i lyssningsposition. Jag satte foten på ryggstödet och riktade mikrofonen mot högtalaren.

Det finns i princip 3 mätprogram.

Ett som mäter rumsakustiken utifrån 16-250 HZ och ger det i form av en enkel kurva. Detta ges genom att en stigande ton skickas genom högtalaren och mäts genom mikrofonen.

Ett efterklangsdiagram i form av vattenfall.

Ett frekvensband från botten till toppen i form av 1/3 oktav med spec. Det matas med ett vitt brus genom högtalaren.

IMG_8184.jpg

Dags att börja mätningen!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...