Jump to content

Den västerländska konstmusiken


Adagio

Recommended Posts

Jag lyssnar ganska ofta till, ska vi säga att vi tillåter frasen "klassisk musik"som beskrivning av orkestermusik, opera, cantater mm, när jag har tid att verkligen lyssna. Jag vill ha en 10 i top på klassisk musik eller bara några tips på bra inspelningar, dirigenter mm.

Gärna cd-nr, beskrivningar om varför just den inspelningen är så bra.

:mm: Väntar med spänning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad kan vara bättre än att börja det nya året med musik... :?::)

Ett stycke jag lyssnar väldigt mycket på är Konzertante Barockmusik från Dabringhaus & Grimm-Label. Spåret finns med på Burmesters första samlingsskiva och tyvärr är det lite dåligt med informationen.

Harpa plus en stråkkvintett låter det som. Här ingår ett par altfioler vilket ger en härlig värme åt violinspelet.

Välinspelad och skön musik.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker om Carl Philip Emanuel Bach, Johan Sebastians son.

Ganska annorlunda - jag kan tänka mig att han stod för den tidens "punk".

Jag har flera plattor med musik av honom.

Sen har jag en inspelning av Carl Orffs Carmina Burana som är mycket bra,

det är Wiener Philharmoniker, Arnold Schoenberg chor, Wiener sängerknaben

och solister Barbara Bonney, Frank Lopardo och Anthony Michaels-Moore.

Deutche Grammophon. Det är den musikaliska tolkningen som jag gillar

framför allt på den inspelningen. Härlig platta!

Sen finns det en del plattor med Palladian Ensemble som är mycket bra.

Gammal skotsk musik inspelad av Linn Records.

Johan Krauss symfonier är inte fel heller. (Tre skivor, Naxos)

Mussorgski - Tavlor på en utställning med Rotterdams Symfoniorkester (Erato)

Rossini – Overtyrer, Orpeus Chamber Orchestra (Deutche Grammophon)

Link to comment
Share on other sites

Varje label har ju sitt speciella sound, telarc levererar alltid ett tätt, kraftfullt och kontrollerat ljud, jag kan ibland sakna lite luftighet.

DG varierar men det känns luftigt och detaljrikt mer levande på ngt sätt, har flera i Karajan Gold-serien. Även 4D skivorna är bra.

BIS är relativt nytt för mig, har precis börjat köpa lite skivor från dom, jag tycker att senare inspelningar låter jättebra.

Naxos har jag inga bra erfarenheter av tycker det jag hört är oengagerat och slätstruket.

Sen finns ju många mindre entusiastbolag där ljudet alltid är i topp, mindre kända orkestrar/solister dock.

Lek med tanken: om man tex vill ha alla Beethovens symfonier vilken/vilka serier skulle du rekomendera.DG har ju Gardiner, Karajan mfl. Solti lär vara mycket bra tolkare av Beetoven enligt vissa.

Ämnet är ju för stort för att riktigt greppa, om intresset finns skulle vi kunna utforma en bra "handbook" för inspelnings-serier, dirigenter mm.

Kanske en tråd för klassisk musik en för jazz osv det skulle underlätta för nyfikna som inte har så mycket kunskap i dessa ämnen men vill hitta en bra väg in i nya musikstilar.

Apparater i all ära men det är ju musiken man vill åt, och om detta forum skulle bli det första av de svenska som finns, där man ägnar sig lite mer åt musiken tycker jag det vore en bra signal om vad som egentligen räknas.

Link to comment
Share on other sites

Sen har jag en inspelning av Carl Orffs Carmina Burana som är mycket bra,

det är Wiener Philharmoniker, Arnold Schoenberg chor, Wiener sängerknaben

och solister Barbara Bonney, Frank Lopardo och Anthony Michaels-Moore.

Deutche Grammophon. Det är den musikaliska tolkningen som jag gillar

framför allt på den inspelningen. Härlig platta!

Tack för tipset. Jag har två inspelningar som är smått bedrövliga :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ja, t.ex. Naxos inspelning av Carmina Burana är inte alls bra. När det gäller Naxos kan de emellanåt skrälla till med riktigt bra inspelningar. BIS har ofta jättefina inspelningar, likaså Erato håller hög klass.

Sen finns en del återutgivningar från RCA som är helt fantastiska. Gamla inspelningar, t.ex Jascha Heifetz - "The Supreme" en dubbel-CD BMG 74321634702. Heifetz spelar violinkonserter av Brahms, Tchaikovsky, Bruch, Sibelius, Glazunov. Dessutom stycken av Gershwin och Bach. Inspelingarna är från perioden 1955-1963 och är förbluffande bra. Det görs bättre inspelningar idag såklart, men det som gör just den här skivan så bra är ett violinspel som är så lekfullt och så respektlöst och så tekniskt fulländat att jag aldrig har hört på maken! :o Jasha Heifetz var legendarisk. Jag har hört ett par av de här styckena live med olika artister och även på inspelningar av olika slag men de här upptagningarna är helt outstanding pga de musikaliska kvaliteerna. :)

Kan också rekommendera Prokofievs pianokonserter med London Symphony Orchestra, dir. Andre Previn och Vladimir Ashkenazy vid pianot. Också den en dubbel-CD. Lite mer hårdkokt och modernare musik, våldsamt dynamisk. :o

Link to comment
Share on other sites

"Apparater i all ära men det är ju musiken man vill åt, och om detta forum skulle bli det första av de svenska som finns, där man ägnar sig lite mer åt musiken tycker jag det vore en bra signal om vad som egentligen räknas."

Det var därför vi placerade Musikforum överst... ;)

Jag hoppas också att den här delen tar ordentlig fart. Det har väl egentligen börjat ganska bra och det ena utesluter ju inte det andra.

Link to comment
Share on other sites

B0000026ZZ.01.LZZZZZZZ.jpg

En av dom musikaliskt bästa operor som skrivits. Innehåller allt, ett otroligt vackert förspel, medryckande folksånger, stora mäktiga operakörer, vackra arior, munksång. Allt som gör opera bra utom möjligtvis en begriplig handling.

B00004XSN3.01.LZZZZZZZ.jpg

Gillar Atterbergs symfonier. Vår mest underskattade kompositör av alla underskattade svenska kompositörer. Fast skivan med 2:an och 5:an är kanske ännu bättre, men jag hittade ingen bra bild på den.

B00005B16V.01.LZZZZZZZ.jpg

Ett lite mer lättillgängligt verk än brukligt av Villa-Lobos, baserat på filmmusik han skrev som producenten sedan lät en hollywood-kompositör arrangera om.

Villa-Lobos blev förbannad och gjorde om musiken till en lång svit på det sätt han ville att den skulle låta. Underbara Renée Fleming sjunger så vackert i några folksånger han lagt in och härmar fågelsång i några andra partier.

B0000027BJ.01.LZZZZZZZ.jpg

Copland har jag lyssnat på ett tag, äkta Vilda Västern-musik. Kul! Mycket av det bästa samlat här.

B0000016IY.01.LZZZZZZZ.jpg

7:an är något helt märkligt gripande. Man kastas mellan olika helt skilda känsloyttringar. Manodepressiv musik.

B000002RZ7.01.LZZZZZZZ.jpg

Klart underskattat verk. Lite minimalistiskt ibland för att sedan svälla ut rejält.

Mycket bättre än dom tråkiga rock-skivorna han gjort på senare tid.

B0000026XH.01.LZZZZZZZ.jpg

En opera Puccini snodde rätt mycket av när han skrev Madame Butterfly och Turandot. Det bästa Mascagni gjorde, fullt i nivå med Puccinis bästa operor.

B000002705.01.LZZZZZZZ.gif

Det väsentliga av Ravels orkesterverk samlat på tre cd-skivor. Praktiskt!

B00000IFQ0.01.LZZZZZZZ.jpg

Puccinis kanske bästa verk. Tre kort-operor som sammanfattar allt bra han hade gjort genom åren. Mästerligt!

B00000424Q.01.LZZZZZZZ.jpg

Pulcinella är balett musik där Stravinsky stal en massa melodier från tidiga 1700-tals-kompositörer och stöpte om på sitt eget vis. Innehåller även inslag av sång. Jättekul.

Link to comment
Share on other sites

:app: Ja, Jasha Heifetz var en märklig man, trots all pristande kvalitet hos medierna lever musiken han spelade i högsta grad, tala om att kunna förmedla musik.

Ett märke som är tiptop är spanska Pneuma även om urvalet för de flesta kan vara nog så udda, spansk och arabisk medeltida musik.

Mest känd är nog utgivandet av Alfonso X "el Sabio"s musiksamling till Maria.

"Las Cantigas de Santa Maria"

Se Pneumas hemsida

Musikaliskt bra är även Florestan trion med triosonator av framförallt Shumann, men även Shubert och Beethoven m.fl. Skivmärke Hyperion.

Link to comment
Share on other sites

Med bra inspelning menar jag i första hand bra musik och inte luft och djup även om det är pluspoäng. Jag tycker att Furtwänglers Eroica med berlinarna från 1950 är outstanding även om ljudkvaliteten är sådär. Annars så kom Decca med en återutgivning av trean och femman på en lågpris-cd för några år sen med Kleiber, båda två riktiga kanoner Decca 467 125-2. Femman finns på vinyl inne hos High Fidelity i Stockholm till vrakpris.

Annars har det blivit mycket kammarmusik på senare tid och en god vän med en skivsamling att vara svårt avundsjuk över gav mig en box vid sin Norrlandsvisit. Det är Beaux Arts Trio som spelar och det är mycket bra framföranden. Philips 475 171-2 och fyra timmar harmonisk lycka är inom räckhåll.

Jag är en stor anhängare av pianomusik och Beethoven (Shumann, Shubert och Chopin må ta illa upp men kommer bara en hårsmån efter tillsammans med Bach (Bach+Hewitt= Sant!)). Får jag bara välja en komplett Låda pianosonater så blir det Brendel även om Annie Fisher på Hungaroton är helt annorlunda och på sitt sätt också ett måste. Medans jag skriver detta snurrar ovan nämnda Brendel och Pastoralsonaten. Köp Philips 446 909-2 och du äger en liten musikskatt. Ta med Shubertboxen 426 128-2 om du är lika piano-biten som jag.

Det är tacksamt att köpa klassisk musik eftersom många mästerliga tolkningat/framföranden remastras och återutges i lågprisserier! Förmodligen eftersom nyinspelningar till en allt mer begränsad publik är för ekonomiskt lågavkastande tragiskt nog. Tur att dom kunde spela in förr, vissa 50 år gamla inspelningar frammanar klychan "vad har hänt sen dess?"

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Västerländska konstmusiken? Jag blir alltid lite fundersam när jag hör och läser sådant. För på den tiden var den sortens musik populärmusik. Se på Mozarts det var en populär kille. Den tidens kanske Mikael Jackson i populäritet och Bach vilken lirare. Men idag skall man göra det så himla konstigt och med näsan i vädret. Nej klassiskt musik är härligt och behöver inte en massa människor med näsan i vädret.

Nu inget ont sagt till Adagio, jag bara tänkte på det när han skrev konstmusik.

Link to comment
Share on other sites

Jag menade inget dumt Timbre. Men jag ser ner på vissa människor som håller på med klassisk musik och samtidigt ser ner på all annan sorts musik. Vissa av dom har inte respekt tillbaka till andra musiktyper. Respekten skall väl vara ömsesidig :?:

Jag har haft många diskussioner om detta med en kille som spelar klassisktmusik.

Men de som inte är så spelar med en härlighet och musiken är så vacker. :)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till den lite konstlade benämningen är att termen beskriver orkestral/vokal-musik i alla storlekar från Wagnerstorlek till ensam solist och spänner over tusen år av musikhistoria, klassicim (1750-1820) är en bestämd epok liksom barocken (1600-1750) tex.

Jag ville inte sticka näsan i vädret på något sätt, jag ville bara ha lite fler tips, som man fick via 10 topp listan.

Ett och samma verk kan ju finnas i 10-20 olika utgivningar och efersom området är hur stort som helst vill man ju inte missa guldkornen.

För att återgå till mitt svar: Klassisk musik är ett luddigt begrepp, det finns indisk klassisk musik likaså japansk mm, säkert spännande men det är knappast den jag menade, västerländsk konstmusik är ett vedertaget begrepp som precist beskriver den musik jag menar.

Link to comment
Share on other sites

För att detta inte ska bära av OT kommer här en skivrekommendation av västerländs konstmusik :)

Frans Liszt gjorde transkriptioner av Beethovens symfonier och dessa finns utgivna på Naxos med utmärkt ljudkvalitet men framförallt ett framförande av ruskig klass av Konstantin Scherbakov. Transkription låter krångligt men det är rätt och slätt symfonierna omsatta till att framföras av solopiano. Faschinerande hur mycket av grundsymfoni som går att förmedla med detta fantastiska instrument. Bra att börja med är NAX 8.550457 för att Ödessymfonin känns fräsch igen, tvåan får man på köpet. NAX 8.555354 innehåller symfoni 1 och 3. Eroican är den bästasymfonin som skrivits om ni frågar mig och även om några andra är wannabies så vinner den på KO.

/Erik

Link to comment
Share on other sites

:) Det blir ett orimligt testuggande om antalet skivor kontra pris på anläggningen avgör om man är galen i hifi eller musik.

Den som har färre skivor kanske sovrar bättre och köper endast det denne vill ha.

Mer kvalitet och mindre kvantitet m.a.o.

Ingetdera är ju fel, valet är ditt, men i vilket fall som helst det har ingenting med priset på anläggningen att göra.

Link to comment
Share on other sites

I går hade vi lite vinyllyssning hos Pac. Vi lyssnade oss igenom Bo Hanssons demobox med opus3-skivor, kvarglömd på DIY-träffen. Mycket intressant musik fanns av olika slag.

Sedan satte vi på en verklig favorit som Peter S hade med sig. "Horowitz in Moscow". En gammal man och hans piano, liveinspelat 1986. Vladimir Horowitz var över 80 år, och konserten var den första i Ryssland på 60 år sedan han hoppade av till väst.

Det här är så underbar musik att man inte finner ord. Tiden verkar stanna upp och man sitter bara och njuter. Det är sällan jag blir så tagen av inspelad musik. Man slås av den totala lekfullheten och den totala tekniska fulländning som gör att artisten kan göra precis vad han vill med sitt instrument. Det blir en slags andlig upplevelse av det hela.

Deutche Grammophon, skivnumret vet jag inte.

Förresten kom jag på en bra skiva till: Stravinskys Våroffer med Antal Dorati som dirigent. På Decca.

Jag är inte 100% säker men har för mig att det var Detroits symfoniorkester.

Link to comment
Share on other sites

Några tipps, fler följer. DGs 4D inspelning med Carmina Burana som rekomenderades tidigare i topicen är riktigt bra, kan bara instämma.

Har en spännande samlingsskiva med Glenn Gould (pianisten), SONY dubbelcd.

Skivan inennehåller två skivor där den ena heter ; Glenn Gould plays Bach.

Den andra heter; Glenn Gould plays not Bach.

Samlingen spänner över ca 25 år så ljudet varierar, men vilken känsla ändå.

Han hade ett mycket speciellt sätt att spela på, mycket bestämda anslag bla. det hela känns modernt och rättframt utan överdriven sentimentalitet men med ett sound av det förgångna. Kul historiskt dokument.

Karajan Gold finns det en serie på DG som jag gillar, vissa hävdar att Karajan bara gör marsch av all musik han dirigerar, jag håller inte med, andra tycker han är seg och pompös.

Det är en av de första digitala serierna som spelades in i början på 80-talet och den har genomgått en sk orginal bit mapping vad detta innebär tekniskt vet jag inte men ljudet är långt ifrån det kalla tråkiga som många tidiga digitala inspelningar drogs med.

Värme, kraft, perfektionism, det hörs att dirigenten inte vädjar till orkestern utan anbefaller hur desssa verk ska tolkas.

Akustiken är både tät och luftig på en gång, cellos och basarnas strängar knarrar torrt och ljud från stolar och notställ gör att man lätt förflyttas 20 år tillbaka och in i en upplevelse som känns som verklighet.

Link to comment
Share on other sites

Konstmusik är ingen bra term heller tycker jag.

Gjorde Mozart konstmusik? Han gjorde väl ren underhållningsmusik.

Det var väl först med Wagner som kompositörer började sätta sig själva på en piedestal och anse sig som konstnärer, förmer än oss andra.

En olycklig inställning som lever kvar än idag hos många kompositörer.

Det innebär att många kompositörer inte skriver för en publik, utan för att tillfredställa sina egna ambitioner eller uppfylla dom krav som ställs i den akademiska världen eller den ryggdunkarklubb som dom tillhör.

Det har lett till det absurda att ett nytt verk kan hyllas av recensenter i ansedda tidningar, på grund av att den är tillräckligt obegriplig för dom flesta av oss. Den kanske till och med beskrivs som epokavgörande och av stor betydelse för den framtida musikutvecklingen, samtidigt som antalet i publiken som lyssnat på verket inte överskridit tio personer, varav hälften är kritikerna.

Det här leder naturligtvis till konstmusikens död om ingenting görs.

Samtidigt tycker jag att det finns en trend att skriva mer lättillgänglig musik, samt att musiker och dirigenter faktiskt kan erkänna att dom lyssnar på pop-musik på fritiden.

Så det här är kanske på väg att vända, av ren nödvändighet i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt ändra titeln eftersom det verkar viktigare än innehållet, (för vissa) dock utan framgång, så alla som retar sig på begreppet västerländsk konstmusik, undvik att läsa tråden eller starta en tråd om denna hemska benämning, eller bidra med något konstruktivt.

Kunde jag skulle jag ändra titeln till Sakral och profan pop-musik det senaste milleniumet eller något annat fyndigt som kanske skulle passa vissa bättre. :evil: ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...