Jump to content

Optimering av en Kuzma stabiS


Adagio

Recommended Posts

Oh tack för tipset Apex!

Jag laddade mer en RPM, med vilken man lätt mäter rpm genom att starta appen o lägga telefonen på plattan, helst centrerad på pucken såklart. Fungerade fint!

Laddade sedan ner en app som hette Platter Speed. Till den krävs en testskiva, mycket spännande resultat, lite förbryllande också!

Det kommer snart en follow up på det med bilder mm

Link to comment
Share on other sites

Allnic> vi kan säga så här, den har på ett radikalt sätt förändrat min vinylåtergivning. Det var för mig en total makeover. Från att ha stått med ena foten i mc transistor förstärkar-träsket ( Lukaschek PP1) och den andra i en rör riaa pölen utan att kunna välja preferens har jag fått allt och mer. Nu kan jag nyttja mitt rör-riaa i MM läge, så exakt hur mycket som är Allnics förtjänst vet jag inte. Jag har provat Lundahl (minns ej vilken) Bobs Device och ortofon utan framgång, det har aldrig klaffat. Nu satt det som en smäck!

Allnic har en renhet och klarhet utan hårdhet, den är silkeslen i toppen, det finns ingen svullenhet i något register. Den ger fin kropp och textur, kraftfull dynamik och pondus. Har den någon akilleshäl? Nej inte vad jag ännu erfarit i alla fal, prislappen kanske.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte trötta ut er med alla mätningar men nu har remmen mjuknat och format till sig lite.

image_2.png

Det ser bra ut tror jag? Remmen har fortfarande lite "skevhet" efter att ha legat lite tight i en plastpåse o flera år.

Mätningväeden säger en hel del.

image_3.png

Det är väl så bra man kan begära. Fast vad vet jag, låter bra gör det iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju som sagt haft en HEED Orbit, även den har tjänat mig väl. Den omvandlar och återskapar en perfekt sinusvåg men den har två brister. Nr 1 -den är inte ställbar, dvs finjustering är inte möjlig. Nr 2 -den skapar bara en sinusvåg. Då måste man dela fasen i två delar 90 grader med hjälp av en kondensator. Detta fungerar dugligt men inte perfekt. Mao med HEED får man en mycket renare och detaljrik återgivning men bl.a. motorns vibrationer mildras endast något.

Detta förstår jag inte alls!! :icon_khoc:

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske uttrycker mig slarvigt.... En AC motor går ju på frekvensen från nätet men den kräver två faser och två nollor.låt mig säga så här. Nätet har tre trådar, fas nolla o jord. En ACmotor har två faser, som ska ligga 90 grader mot varande samt två nollor. Dvs fyra trådar.

De enklaste motorstyrningarna och för den delen även den normala lösningen i en AC skivspelare är att man delar fasen till två och vrider den 90 grader och använder nolla gemensamt. Är det klart som gegga? Om någon kan förklara det bättre, gör det.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som är bra på att tolka dessa mätningar? Vad kan de cykliska variationerna i de gula kurvorna bero på?? Med den gamla remmen var de gula variationerna jämnare, dock var den gröna kurvan inte lika jämn. Kan det ha med remmens form att göra? Den har ju som sagt legat "vikt" som en vikt åtta. Det syns att den vinglar till lite i friflykten mellan trissa och subtallrik. Det skulle vara intressant med lite input från de som kan mer än jag. Synd att jag inte mätte innan jag skaffade PS ref 2. Hade varit kul att ha mätningar med såväl HEED som utan och slutligen med Kuzma PS ref 2.

Om någon har en "naken" Kuzma" och en iPhone kan väl denne någon lägga upp en mätning?

Kanske ett kul bild-trådämne? Att lägga upp mätningar på div spelare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Adagio.


Jag kan tänka mig att din vinylavspelning har genomgått en ganska stor förändring jämfört med när du packade upp Kuzman första gången.

För mig är det en väldigt stimulerande och utmanande del av hobbyn, att optimera vinylriggen alltså.


Jag blev lite nyfiken på din nya SUT.


Varför föll valet på just den?

Finns det någon Svensk distributör/handlare?


Anledningen till att jag undrar är att jag och en "hifi-kompis" har testat några (6 st) olika step-up transformatorer under det senaste året, men Allnic har inte funnits med på den listan.

Den var faktiskt helt okänd för både mig och kompisen.


Vi blev nyfikna eftersom (nästan) alla SUT-ägare får något närmast religiöst i blicken när de pratar om det.

Jag är dock fortfarande långt ifrån övertygad, det är hittills inte någon SUT som har varit i närheten av att peta bort MC-ingången i mitt riaa från tronen.

Det är dock vissa välljudsbefrämjande egenskaper med en SUT inkopplad som jag gillar skarpt och det är därför som jag envist fortsätter jakten.


Jag antar att du använder en av dina egna kablar mellan SUT och riaa-steg.

Har du någon koll på vilken kapacitans den har totalt i sin aktuella längd?

Anledningen till frågan är att vi kom fram till att en högre kapacitans i den kabeln påverkade resultatet klart negativt.

Vi hade samma kabel i en 60cm och i en 1,5 meters variant och vi konstaterade att skillnaden var förbluffande stor.

Vi lyckade ansluta olika längd på höger resp. vänster kanal av misstag. Det tog en stund innan vi fattade vad som var felet.




/PEO

Link to comment
Share on other sites

Jo det har blivit mycket stor skillnad helt klart. Allnic kom till mig på lite slingriga vägar tillsammans med ytterligare en annan SUT från en bekant. Han visste att jag provat en hel del och hade själv uppgraderat och undrade om jag ville prova dom. Varför inte? Tänkte jag.

Nu kunde jag komma över denna begagnad men det verkar inte finnas någon ÅF i landet. Ytterligare en kompis blev helt stormförtjust i denna när vi provade den hos honom, han har minst två st Bobs Device + ortofon mm. Han ville ha en och började jaga....

Han har funnit en kanal men vill prova min någon mer gång innan han bestämmer sig, den kostar ändå en slant. Sist vi provade tyckte jag nog att den spelade mer ärligt och rent än Bob, men Bobs Device var mer bussig när vi spelade Keith Jarret live i Paris. Pianot var större och varmare. Jag uppskattade dock Allnic mer pga av anslag och den ärligare klangen som tillät mig att förstå mer av vad jag härde. En smaksak Mao.

Kablar är ju speciellt så klart. Jag kör med så korta som det bara går. Vilket framgår på bilden. Jag upplever också att det blir öppnare och tydligare med låg kapacitans. Jag har många olika skärmmaterial för utvärdering, skärmen på bilden är en Himskans dyr historia,

5700kr/m (+moms) direkt från tillverkaren! Det är en super tunn, superlätt och otroligt smidig och tät strumpa där varje tråd är en tunn komposittråd pläderade med en legering av bl.a. koppar/silver/nickel. Jag var skeptisk till materialet med nickel men det låter inte dåligt iaf.

Skärmen väger mindre än 20% av motsv kopparskärm. Om det blir något av den vet jag inte, det blir extremt kostsamt att ha i produktionen. Kul material i alla fall.

Under experimenten testade vi kabel med denna skärm direkt från skivspelare till SUT, med skärmen i skivspelareänden kunde man vid extremt hög volym höra brum, men med skärmen kopplad i SUTänden blev det absolut tyst.

Konstigt nog tycker jag att riktningen blev bäst tvärtom från SUT till RIAA. Då blir det också bättre med skärmen kopplad i SUT-änden.

Sista ordet är inte sagt än, det är väldigt intressant att experimentera med.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Hej igen.


Kommer du ihåg vilken modell av Bob's Device ni lyssnade på?

Jag (vi) har testat Bob's Device CineMag 1131, men den upplevde jag som alldeles för "trött".


Övriga SUT som vi har hunnit med att testa är:

  • Lundahl LL9226 - K&K-audio

  • Lundahl LL1931Ag - Hembygge

  • E.A.R MC-4

  • Ortofon Verto

  • Rothwell MCL


Samtliga av de här transformatorer har tillfört ett märkbart färgat skimmer. Ungefär på samma sätt som ett par solglasögon gör.

Det är självklart en viss nivåskillnad på hur mycket de olika SUT:arna färgar och man ska givetvis inte "dra alla över en kam".

Lite av skillnaderna beror säkert också på att transformatorerna inte har exakt samma omsättning (1:16 - 1:20), vilket i sin tur ger lite olika belastning för pickupen.


I vissa fall (beroende på vad man spelar för musik), kan säkert den här färgningen upplevas som positiv, men på annan musik kan det lätt bli lite väl "gulligt" .

Att alltid ha den här färgningen närvarande står jag nog inte ut med i längden. (som att vräka "Piffi-allkrydda" på allt man äter, från glass till löksill)


E.A.R MC-4 är hittills den SUT som jag har gillat allra bäst (d.v.s. minst biverkningar) och hade det inte varit för den, så hade jag gett upp hoppet för länge sedan ("I have seen the light").

Jag behöver "bara" hitta någon som kan leverera ett par snäpp till för att det ska vara värt det.


Tror du Allnic AUT-2000 kan vara lösningen för mig?

Vad har du mer jämfört den med?


Jag är nämligen helt övertygad att om jag bara letar tillräckligt länge, så hittar jag en SUT som kan ge mig det bästa ur de båda världarna.


Min SUT-jakt fortsätter alltså och dessa står för närvarande på önskelistan:

  • Hashimoto HM-3 och HM-7 baserade SUT, typ Choir Audio SUT-H7 eller SoundTradition's Live! MC-10

  • Lyra Erodion

  • Bent Audio, Silver (lär nog bli svår att hitta)

  • Music First Audio Classic V2

  • och nu även Allnic AUT-2000


Några andra tips?


Jag hoppas det är OK att jag "lånar" lite plats i din tråd för eget syfte.


/PEO


Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Några andra tips?

Du kan prova min Ortofon ST-80 SE om du vill. Jag har inget behov av den de närmsta veckorna. Den är framtagen för Ortofons bästa pickuper som ligger nära Lyra Kleos inre impedans. Utspänningen i Ortofons bästa puppor ligger dock på hälften mot Kleos vilket möjligen kan ställa till det. PM:a eller ring så tar jag ett ärende till din stad.

Se http://www.ortofon.com/st-80-se-mc-transformer-p-434

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag törs verkligen inte uttala mig om Allnic skulle vara lösningen för just dig. Om jag sticker på semester sen i sommar skulle jag kunna låna ut den under tiden. Du har ju ingen brådska. Jag ska kolla vilken Bobs Device dét rör sig om, förmodligen en av de finare då min kompis har flera. Han har provat Allnic under helgen och tycker den låter ärligare, mindre färgad, lutar åt inköp för hans del.

Personligen tycker jag Bob låter kul i hans rigg men den är i mitt tycke lite slängig och odefinierad.

Hur lät LL1931 Ag?? Den var jag väldigt intresserad av men den var lite för dyr att köpa bara för att testa. Allnic kom ju till mig ändå utan utgifter..... till att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att uttala sig generellt om hur en step-up låter menar jag då den är så tätt lierad med pick-upval.

Om vi börjar i slutet, i förstegets mm-del så följer den en standard vad gäller riaa-kurvan och rekommenderad belastning (47 kohm) för att passa "alla" mm-pickuper som är konstruerade för den standarden. Med mc-pickuper är det annorlunda. Många har en inre resistans under 10 ohm, t ex Ortofon, Lyra, Transfiguration, ZYX med flera. Andra ligger betydligt över 10 ohm, t ex Benz och Miyajima. Till detta skall läggas olika nivå på utspänning.

Step-upen ser jag som en del av pickupen som tillsamman skall ge en så perfekt anpassning till phonostegets mm-del som möjligt. Till detta bör man även inkludera kabelval från tonarm till step-up och från step-up till mm-del. Signalen från step-upen är även den låg, ungefär som från en mm-pickup och där bör man vara lite mer omsorgsfull i förhållande till andra signalkablar. Inte minst skärmning och bidrag till total kapacitans.

Det finns ju skäl att anta att Allnic har gjort en step-up som lirar bra tillsammans med deras egen puppa Allnic Verito med en utspänning pp 0,35 mV och inre impedans på 27 ohm. Dessa värden ligger närmre Benz än t ex Lyra och Ortofon. Lyra Kleos har en inre impedans på 5,4 ohm och en utspänning på 0,5 mV och deras övriga pickuper ligger också i det häradet. Deras SUT Erodion lär väl spegla deras pickupes behov för att matcha ett mm-steg. Ortofons övre sortiment har en inre impedans kring 4 ohm och 0,3 mV utspänning vilket deras SUT ST-80 SE är byggd för att passa. Jag tror inte Ortofons trafo med 27 dB's förstärkning är optimal för Lyra. Erodion har 20 dB vilket säkert ger en bättre matchning för Lyra. I Ortofons fall har man dessutom en SUT som heter Verto där man kan anpassa förstärkningen för att också passa deras mc-pickuper med högre utsänning.

Jag hade börjat med att först hitta rätt värden mot den pickup man har för att få en optimal elektrisk anpassning s a s. Sedan kan man ju botanisera bland de SUT:ar som ligger inom rätt värden.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Finns det någon SUT som ska matcha Winfeld? Tänkte bara innan min kompis slår till på en Allnic.

Visst är det så att man kan koppla ett motstånd parallellt med 47kohm för att bättre komma in range för sin PU?

Jag vet att min Benz LP bör lastas med ca 400 och uppåt. Jag kollade på K&K som har tabeller för detta på alla Lundahls.

Jag har ett par 220kohm Amtrams som bör vara adekvata för uppgiften.

Är det bara att lägga den mellan signaljord och signal för att komma ner i värde?

Link to comment
Share on other sites

Bebop. Min kompis," Disney" skulle gärna prova den där SUTen till sin Winfeld. Jag messade honom nyss och sade åt honom att inte göra något överilat. Eftersom han tycker Bob är bättre på vissa saker och Allnic på vissa är väl ingen optimal? Jag tyckte att allt satt som en smäck när jag hackade in Allnic hos mig. Det var ingen tvekan och det är ju så det ska vara.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon SUT som ska matcha Winfeld? Tänkte bara innan min kompis slår till på en Allnic.

Visst är det så att man kan koppla ett motstånd parallellt med 47kohm för att bättre komma in range för sin PU?

Jag vet att min Benz LP bör lastas med ca 400 och uppåt. Jag kollade på K&K som har tabeller för detta på alla Lundahls.

Jag har ett par 220kohm Amtrams som bör vara adekvata för uppgiften.

Är det bara att lägga den mellan signaljord och signal för att komma ner i värde?

I Hifi+ nr 70 testar de Music Firsts SUT tillsammans med Windfield med mycket gott resultat. Och det är den stora Suten i deras sortiment som avses, kanske kan vara värt att kolla in?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på SUT:ar och deras elektriska egenskaper. Däremot litar jag på att när Ortofon säger att deras ST-80 SE passar utmärkt till MC Anna, A95, Winfeld och Cadenza Black som alla har ungefär utspänning kring 0,2 - 0,3 mV och en inre impedans kring 4-5 ohm. Det är också den SUT de själva använt för att stämma av ljudet.

Jag antar att calle_jr resonerat på samma sätt då han valt Lyras SUT till sin Lyra-pickup. Det hindrar ju inte att det kan finnas ännu bättre val men parametrarna bör ju vara sådana att anpassningen till mm-steget blir rätt. Det blir det inte om jag skulle välja en Allnic pickup eller Bentz till min SUT. Men jag utgår ifrån att Allnics SUT passar Allnics pickuper och jag kan tänka mig att den passar även Benz och Miyajima som har liknande specifikationer.

Hur man kan anpassa med motstånd och liknande kan jag för lite om men det vet Peo desto mer kring så om vi ber honom snällt... Om jag har förstått det hela korrekt så handlar det om pickupens inre impedans, utspänning, totala kapacitansen hela vägen och sedan en SUT som får ihop detta till en bra signal enligt mm-standarden i grammofonsteget.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Min enda rekommendation är att prata med den som gjort pickupen.

Jag har själv Lyra Erodion nu, men den var faktiskt ingen höjdare första gången jag testade den. Det var med ett EAR riaa och Lyra Argo.

Nu är det nåt helt annat och det låter korrekt. Men det kan jag ju egentligen inte veta, och jag skulle gärna prova exvis Kondo, eller varför inte Thöress...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...