All Activity

This stream auto-updates     

1. Today
  2. AlfaGTV

Amatörens Bröde

Spec'arna påminner starkt om Asus Tinkerboard, och den låter ju fint iaf. Ska bli intressant att höra vad du har för tankar om Masters sen? Tack!
  3. Anders65

Från speglingseffekt till musikalitet

Ska skapa några olika filtrerade vågformer samplade med 768kHz. Och sedan spela upp dem för att se om det går att höra några skillnader. Mer jobb men fortsättning följer...
  4. Amatören

Amatörens Bröde

Tvivel blandades med spänning när burken kopplades in och nödvändiga program, appar som det kallas idag, installerades. Efter diverse letande och provande bland alla menyer och inställningar så hittades funktionen ”digital passthrough”. Denna inställningen behövdes göras både i operativet och appen som användes. Tog ett tag att hitta rätt här, förvirrande innan man begrep Men då allt var rätt så skickades både ljud och bild via HDMI till försteget. Smidigt, bara en sladd (kabel)! Till min förvåning så lät Tidal plötsligt som det bör göra , jämförbart med både CD och flac från NASen! Helt okomprimerat, wav, låter fortfarande ett litet, litet snäpp bättre, men skillnaden är inte stor. Även flerkanalsljudet (5.1, 7.1, DTS, DTS-HDMA, ASG, EPA, ICA och allt vad det heter) avkodades korrekt och skickades till försteget för vidare behandling. Vid en direkt jämförelse med en Oppo BDP-105 så var resultatet både ljud- och bildmässigt jämförbart med en fördel för Oppon vad gäller bildflytet. A5X Max data: Så HiFi? Yepp, helt klart! HighEnd? En plastburk för en sexhundring… Men så började Tidal med Master, 24 bit! Fortsättning följer...
  5. Anders65

Fyrkanvåg består normalt av en grundton och udda övertoner. Antog att frekvensspektrat såg ut så. Men när jag tittar med FFT ser jag även det jag tolkar som vikningsdistortion. Dessa produkter finns både över och under grundtonen. När man ändrar duty cycle så påverkas förstås dessa. Vid 10kHz hör jag grundtonen lite mindre på grund av hörseln, vilket gör att distortionsprodukterna under grundtonen hörs mer i förhållande till grundtonen. Så var det med det... Lösningen är nog att filtera bort alla frekvenser över halva samplingsfrekvensen. Ska se om detta är möjligt med mina grejor. Jag borde nog ha insett detta tidigare, men man lär sig saker hela tiden... man blir allt lite irriterad på sig själv ibland. Jag borde ha insett det tidigare. Men men..
  6. @VoicesInMyHead X1 PSU använder LT3086 regulatorer och även om de har fina "värden" så skulle jag vilja säga att regulatorn i en Paul Hynes är betydligt mycket bättre. Sen om de i slutändan gör så stor skillnad de är kanske en annan femma @byZan med en X1 är det nästan obligatoriskt att prova med fiber till den. Har du möjlighet att kanske byta router till en Ubiquiti Router EdgerouterX-SFP så kan du köra fiber direkt till X1 och ha Nucleusen kopplad i routern. Då får du en endpoint till Roon helt isolerad ifrån resten av nätverket.
  7. zood

En visit hos Akkelis

Du har helt rätt i att detta rum är en upplevelse. Avantgarde Acoustic - DUO XD tillsammans med Air tight elektronik är ett par av mina absoluta favoriter. Men tro det eller ej...det finns ytterligare ett snäpp på favoritstegen utifrån vad som finns för demo i butiken, nämligen storebror Avantgarde Acoustic - DUO MEZZO XD. (dessa stod dock på torrdemo denna dag) Här har vi då uppställningen i sin helhet, bara till att luta sig tillbaks och njuta Denna uppställning är fö den som lirar absolut mest likt hur det spelar hemma hos mig själv (då har jag ändå inte horn..ännu..), så kanske ingen slump att det landar in som en favorit. Det spelar med en sådan otrolig lätthet och en dynamik att dö för. Samt att det precis som hos mig verkligen kan (när det behövs) leverera en ordentlig råhet. Utan att på något sätt tippa över så att det låter illa eller blir jobbigt. Det bara lirar så man får sig en resa som heter duga! För att när det blir litet och intimt leverera detta så att håren reser sig. Precis som jag vill ha det.
  8. zood

En visit hos Akkelis

Tusen tack! Kul att de uppskattas:-)
  9. Bolstad

Min resa

Tyvärr, LS50 var något vi missade på vägen. Kan inte annat än hålla med om att R3 är stiliga eller kanske ett snäpp till, vackra skapelser.
  10. Kommer det något svart som dess kompanjoner? Absolut som Zlatan säger.
  11. triomio

Min resa

Nu ser jag fram mot den spännande upplösningen
  12. Ranefjord

Min resa

Kef R3 ser fina ut (även om det inte blev dem)! Lyssnade du på KEF LS50 något? =) Ser också fram emot upplösningen
  13. Bolstad

Min resa

11 testresor blev det för vår del både hos handlare och vänner innan Corona i praktiken stängde ner landet. Vi hann att lyssna på både golvare och stativhögtalare med prislappar från 14K och upp till 26K och några enstaka kronor. Dynaudio, Monitor Audio, Kef, Acoustic Energy, Dali, B&W, Heco, Sonus Faber och några till betades av. Vi hade bestämt oss för ett par Kef R3 som vi båda tyckte är en trevlig bekantskap som kompromiss vad gäller våra tyckanden. Fram till vi hälsade på vänner i Färgelanda. De har Dynaudio Contour 60i drivna av Krell K-300i som system i musikrummet. Vad skall jag säga jag som har svårt att sätta ord på ljud? Stort, skärpa .......... men (nu gömmer jag mig bakom soffan) ) Dynaudio är tråkiga och de ger åtminstone inte mig glädje. Nu var detta inte något jag skriver för att klanka ner på just Dynaudio utan mitt tyckande. Efter en god middag med mycket prat där vi tog upp just vad vi är ute efter så säger Micke att vi skulle vänta lite medans han plockade fram vad största pojken ärvt av farsan när de köpte Dynaudio istället. Kopplat och klart så på ett par stativ stod vad vi senare köpte då både Ann-Sofie och jag blev helt förälskade i ljudet som kom ur dessa. Visst, de drevs av helt andra muskler och ljudideal än vad vi har hemma så vi fick låna hem dem under en vecka. Kopplat med vår Marantz så undrar jag om inte de närapå är skapta för varandra och fortsättning följer ........
  14. Anders65

Definitivt - Ja Ska se om jag kan lösa mobiliteten på något enkelt sätt. Har en gammal laptop...
  15. MatsT

Hörlurar har inga delningsfilter och är mer tidskorrekta i och med det så det kan nog vara intressant att prova med högtalare också för att få en uppfattning om hur de hänger med på tidsdifferens.
  16. Anders65

Kanske borde nämna att jag använder ett par standard-lurar med okej ljud för lyssningstesterna (bra frekvensgång tror jag, men inte speciellt högupplösande). Tyvärr har jag lite svårt att enkelt testa med mina högtalare då testmiljön inte är så mobil. Har testsystemet i mitt arbetsrum och stereoanläggningen i vardagsrummet.
  17. MatsT

Musikhörna och experimentverkstad

Jag tycker att jag gjort ovanligt många felkopplingar i det här bygget och har fått rätta till några stycken redan före igångsättandet. Det är pilligt att ändra i färdigt hoplödda härvor så jag rekommenderar alla som vill bygga att göra rätt från början! När jag väl kommit så långt som till anslutning av nätspänning med rören på plats i nätdelen brann säkringen av direkt. Jag ökade storleken så mycket jag vågade men det hjälpte inte, bara att gå igenom anslutningarna en gång till. På sekundärsidan såg allt rätt ut och jag kunde inte förstå vad som drog så mycket ström. Inte förrän jag började ohm-mäta anslutningarna på primärsidan förstod jag något men då visade det sig att jag anslutit primärspänningen fel. Det var otydlig märkning på transformatorn så jag hade råkat koppla en av de seriekopplade 0-110-120V lindningarna som 110-120V! Det innebär att det blir i stort sett dubbla spänningen på sekundären men det hann jag aldrig mäta upp innan säkringen gick. Med rätt anslutning höll säkringen och jag kunde gå vidare. Tyvärr visade det sig vara mer problem, jag fick bara ut 140VDC från nätdelen och jag förväntade mig 260-270VDC. Bara att gå igenom kortet och kolla att alla motstånd hade rätt värde och inte hade bränt. Så långt stämde det och jag gick tillbaka till simuleringsprogrammet för att kolla hur spänningarna på kortet skulle ligga. Här är en simulering av nätdelen: Med de värdena som var medskickade borde jag fått ut 210VDC och jag kunde gå tillbaka och kolla spänningarna på kortet. Det visade sig att röret ECL82_2 knappt hade någon spänning över sig och det borde ha varit ungefär 100V. Jag har mätt resistansen mellan pinnarna på röret och jag får bara 2k mellan galler och anod, röret är kass! Det tålde inte den misshandel jag hade utsatt det för. Jag har nya rör på ingång och får dem förmodligen i veckan som kommer men tills dess får projektet vila. Jag vill ha lite högre utspänning med den kretsen jag har valt så jag har gjort en liten modifiering som simulerar så här: Det blir nog bra och det är bara ett motstånd som behöver bytas. Ibland är det lite krångligt att bygga eget så jag repeterar: Jag rekommenderar alla som vill bygga att göra rätt från början!
  18. Anders65

Ingen fara - bra att inte alltid hålla med Säger bara att vi behöver fortsätta diskutera, resonera och testa mera kring detta ämne. Jag ska ner till Mårten nästa vecka och testa lite. Ska ta upp detta med dem då tror jag - för att få deras syn.
  19. MatsT

Det är nog sällan förstärkaren som sätter gränsen, högtalarna är inte alls lika snabba och oftast inte vågåterskapande så jag är fortsatt skeptisk till att förstärkare begränsar upplösningen i tids-led nämnvärt. Om förstärkaren påverkar tror jag att det är instabilitet som är boven och då fås "time smearing". För dålig bandbredd i förstärkare drabbar möjligen rörförstärkare med begränsande utgångstransformatorer men de brukar ändå upplevas som "transientsnabba". Låt nu inte min skeptiska hållning påverka din inställning till projektet utan leta vidare och se om du kan hitta några förklararingar till att vi trots allt hör skillnad på förstärkare som mäter mycket lika med resistiv last.
  20. Anders65

Gärna, Det började med att jag läste några artiklar kring förstärkare med respektive utan global feedback. Då föddes begreppet speglingseffekt. Jag började titta på hur snabbt olika förstärkare med global feedback släcker utsignalen när man tar bort insignalen. Det visade sig vara väldigt stor skillnad mellan de förstärkare jag har tillgång till. Lavardin tar 20us på sig, Rotel är visserligen betydligt snabbare, men kan å andra sidan ge ganska kraftiga ringningar. Utan att gräva så mycket i orsakerna kring detta blir det intressant att titta på hörbarheten. Om och hur kan detta påverka upplevelsen. Jag delade upp problemet i två delar. Dels direktljud (eller monoljud kanske är ett bättre begrepp för det jag menar) och dels stereo. Stereo blir intressant när det gäller vår förmåga att höra tidsskillnader mellan vänster och höger öra. En säger 20us (Arne Leijon, KTH) medan en annan säger 4-6us (Rob Watts, Chord). Det visade sig att på det sätt jag testat senast hör jag ner till 15us. Genom att fintrimma själva testet så skulle jag gissa att jag kanske kan uppfatta tidsskillnader på ner till 12us eller möjligen 10us. Så om man sätter 5us som designkrav så borde man ha en rimligt bra marginal i förhållande till vår förmåga. För mig är designmålet att utrustningen inte ska vara sämre är vår förmåga. Helst vill jag ha en marginal på 2 då jag kanske inte har optimala testmetoder och att vår förmåga säkert har ett visst individberoende. Jag ser nog delen som har att göra med tidsskillnader som i stort sett tillräckligt utredd nu. Men lite av en slump märkte jag en annan sak... Om en förstärkare inte är tillräckligt snabb kommer korta pulser förlängas i tid så mycket att det kommer att påverka ljudet/klangen. De senaste testerna visar att vi kan höra mycket små förändringar i pulsbredd <2,6us. Med tanke på hur tydligt vi kan uppfatta detta vid högre frekvens (varför är det så?) skulle jag gissa att hörbarhetsnivå ligger kring 1us vid högre frekvenser. Men det får kommande tester förhoppningvis utvisa. Den här delen som har med monoljud att göra är inte alls utredd tillräckligt ännu, så jag kommer försöka förbättra mätmetoderna och lyssna mera för att försöka komma fram till vad detta betyder när vi återskapar musik med analoga och digitala ljudsystem. Men redan nu kan man ju inse att analoga system som skivspelare tillsammans med en tillräckligt snabb (eller mycket snabb) förstärkare borde kunna leverera mycket bättre jämfört med 44.1kHz... (inte ens i närheten...). Orsaken till att vi hör detta så tydligt tror jag är att både det spektrala innehållet och den spektrala energin förändras förhållandevis mycket även vid små förändringar av pulsbredd.
  21. Tack @AlfaGTV, jag tycker som du och jag tror också att jag har hittat ett sätt att hålla det digitala klart enklare än tidigare? /byZan
  22. VoicesInMyHead

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275

vem vet, Lumin kanske är villiga att skicka över en sån kabel bara för att kunna testa. efter mitt väldigt lyckade (om jag får säga det själv) trixande med PSU till min U1 Mini så är jag lite nyfiken på vad en U1 skulle göra för mig, och inte minst med en X1 PSU till den. just nu springer det dock iväg för mycket i pengar som är vikta åt annat, men man måste ju ha något att fundera över i framtiden också.
  23. Tumme upp för det valet! Tror inte du kommer bli besviken på Lumin, den står sig nog gentemot den komplexa stacken du hade där tidigare! Jag kan definitivt se fördelar med att ha samma lösning i flera anläggningar, när det gäller styrappar och sånt. Nu är vi nyfikna på resten av elektroniken!
  24. MatsT

Musikhörna och experimentverkstad

Bygget är hop-snörat och jag har ägnat en del tid åt att köra igång. Mer om detta i nästa post men här är en dagsfärsk bild från arbetsbänken.
  25. Ja och så var tanken, lite lättare för en ”dummy” kanske? Typiskt! Jag som tänkte tanken just den tanken att jag skulle kunna testa i stugan, så enkelt ska det inte vara /byZan
  26. VoicesInMyHead

byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275

Känns knappt som att den lilla PSU'n ens räknas som en egen låda om man jämför med det berg du hade tidigare, jag tycker man kan räkna lådor genom antal strömkablar... Ljudmässigt så tror jag inte X1 direkt behöver skämmas för sig, sen kommer det ju alltid finnas ljudmässiga skillnader hit och dit, bättre och sämre, dyrare och billigare grejer och beroende på vad man föredrar och matchar med i resten av anläggningen osv, men nånstans måste man ju kanske "nöja" sig också och det här är inte en direkt dålig nivå att landa på. Ganska skönt att ha samma tekniska lösning på streaming sidan hemma och i stugan också kan jag tro. Jag tror nog att X1 PSU'n är en bra uppgradering till S1, men den är ju inte helt billig och det är väl frågan om det är värt det och vad man vill lägga pengar på. Synd att de använder olika kablar annars hade det ju varit väldigt enkelt att testa nu när du har en X1.
  1. Load more activity