All Activity

This stream auto-updates     

1. Today
  2. Jag diskuterade pickuper med Jim Lesurf för några år sedan. Han berättade då att han funderade på att modellera en pickups högfrekventa beteende som en transmission line. Han gjorde det och lite senare publicerade han detta på sin hemsida: http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP5/StylusBehaviour.html Jag tror du gillar hans sätt att räkna. Jag tycker det är briljant och har ställt några frågor till honom. Det som händer högfrekvent i samspelet mellan vinyl/nål - nålarm - komplians/generator på i princip alla pickuper går att likna vid en felmatchad transmission line! @Peo borde också läsa det om han inte redan har gjort det.
  3. figge

Raspberry Pi i hifi-system

Får tro på att det bekräftas på torsdag.
  4. AlfaGTV

Raspberry Pi i hifi-system

Jag har precis beställt en Raspberry Pi 4 2Gb från Electrokit. Den nya versionen utlovar kraftigt förbättrad prestanda på de flesta sätt, samtidigt som nätverket numera är ett riktigt 1gbps interface som inte delar interrupt med USB. Den "gamla" 3B+ som funnits i butik ett tag nu hade ju också 1gbps ethernet, men via ngn form av USB transformation. Jag lobbar åter för den mycket trevliga Sabre 9038Q2M HAT som man kan skaffa sig via eBay. Den har inbyggd spänningsreglering och matas med 5V direkt, och strömförsörjer sedan i sin tur Pi'en, som jag tror nöjer sig med 3,3V. Ljudresultatet är mycket bra, tror t.ex. @figge är beredd att hålla med om detta! För egen del föredrar jag DietPi som OS, det är otroligt litet och smidigt samt stabilt. Det har inte den allra senaste kärnan och stöd allt mellan himmel o jord, men som sagt, stabilt. Jag brukar tweaka ned klockhastigheten på mina pajer till en jämn multipel, en bit under max. Resultatet är en lägre strömförbrukning och jämn klockhastighet. Jag kan inte säga att det är avgörande för välljud, men tror inte det skadar heller. Som sagt, det skall bli intressant att prova RasPi4 och jämföra med Tinkerboard sedan, den senare är ju fortfarande lite kvickare.
  5. Absolut och eftersom jag funderat en del kring PU och tonarm på sistone så ser jag direkt att samma modeller gäller. Högtalarfallet är dock lite enklare, den behöver inte vara upphängd så att den kan röra sig upp/ned och dessutom sakta förflytta sig över golvet. Om man ser högtalarelementet som nålen och lådan som PU-huset så blir stativet en tonarm ungefär som jag ser det. Grundförutsättningen för en låda som står still då elementet rör sig är hög massa i lådan och strukturell stabilitet. Om vi vill ha en rörelse av lådan som är liten i förhållande till elementet kan vi välja t.ex ett viktförhållande 1:1000 som ger 60dB dämpning av lådrörelsen relativt elementet. Lådans baffelyta är normalt lite större än elementets yta men det kan man nog bortse ifrån. Med ett viktförhållande enligt ovan går det bra att ha en fri rörlighet på lådan och i praktiken förmodligen med betydligt mindre lådmassa jämfört med luft- och element-massa som flyttas. Görs lådan för lätt behövs ett stativ eller någon infästning för att minska problemet. Det påminner om en tonarm som ökar rörliga massan när PU'en i sig själv inte har tillräckligt hög massa. Jag tänker mig att man kan sätta fast de bakre punkterna på lådan och ha rörlighet i de främre, då omvandlas rörelsen så att lådan rör sig upp/ned istället för framåt/bakåt. Vill man öka rörliga massan (vridmomentet?) mer kan "tonarmen" förlängas och då görs ett stativ som förlänger lådan bakåt så att fästpunkten är längre ifrån lådans mass-centrum. Lite lösryckta funderingar kring problemet som jag haft....
  6. Normalt sett skulle man göra det. Det är ju en lumpad modell, så man kan anta att R och C inkluderar bjälklag.
  7. Yesterday
  8. En Amatör undrar om du kanske ska "stoppa" här vid fötterna, annars så kanske du borde ta med golvet, bjälklaget o.s.v. i beräkningsmodellen? Blir väl många parametrar man inte styr över, eller?
  9. Om vi utgår från någon krets i tidigare inlägg, så kan man illustrera vad uppställning på kuddar har för effekt i den kompletta kretsen. Jag är inte bra på att rita elkretsar, men principiellt såhär: .............. När man provar olika fötter är det alltså som att löda in motstånd och kondingar i talspolen. Lägg märke till att alla ekvivalentkretsar man ser har en jord inritad. Det innebär beräkningsmässigt att man också har en mekanisk jord. Vid uppställning på kuddar kommer den mekaniska jorden efter kuddarna. Det blir uppenbart att högtalarens beteende kan ändras ganska drastiskt. Speciellt för mjuka kuddar och speciellt för drivers med lite lägre komplians. Med rimliga antaganden på kuddarnas komplians och dämpning blir komponentvärdena 2-5 mH och 5-10 ohm i den elektriska domänen. Jag vet att en del högtalarkonstruktörer studerar inverkan av olika fötter och hur detta kan påverka kabinettet. Dvs man kan tänka sig att man gör lyssningstester, mätningar eller dynamiska simuleringar på strukturen. Men jag kan inte tänka mig att man inkluderar effekterna i ekvivalentberäkningar för optimering av drivers, delningsfilter, portar och låda.
  10. Nu har jag ett litet intermezzo (igen) i väntan på data Hur är det nu med uppställningen av högtalare då? Spikes eller kuddar? Vi behöver inte harva igenom hela fenomenet, det har vi gjort åtskilliga gånger i olika trådar. Se här: https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12192-vinylspelare-huvudartikel/&do=findComment&comment=210498 I min teckning ser det ut som att de står på hjul, men det var inte avsikten. Det var mer för att visa att högtalare ställs på lite av varje, nästan som om det vore en komponent som är isolerad från högtalaren. En produkt som är allmänt bra eller dålig, oberoende av högtalarens konstruktion. Så marknadsförs ófta sådana produkter. Man anger kanske vilken vikt de klarar. That’s it. Var god skölj. Men med tanke på hur denna tråd har utvecklats skulle man kanske kunna göra något mer konkreta exempel på hur olika uppställningar spelar in på högtalarens verkningssätt? Hur de hänger ihop och blandar sig med det mekaniska, elektriska och akustiska systemet? I ena andetaget diskuteras extremt avancerade kabinettkonstruktioner och hur man superoptimerat intern avsträvning i jakt på resonansfrihet utan att påverka drivers negativt. Men hur man ställer upp dem är en annan fråga. Detta kan man ju inte styra över... Parallellen till pickup+tonarm är slående. Vad är vitsen med en mekaniskt superoptimerad pickup om man sätter den på fel tonarm?
  11. MatsT

Musikhörna och experimentverkstad

Jag har en del annat att göra så det får bli en uppdelad redogörelse. När jag köpte PD-121 var det huvudsakligen 2 skäl till det. 1. Den är snygg (sett med mina ögon) 2. Den är smidig att hantera Utöver det så är den tillräckligt bra för de flesta uppspelningssituationer jag har behov av. Tonarmen påverkar mycket och det är enkelt att byta tonarm eftersom den sitter monterad på en löstagbar platta med bajonettfattning. Jag har en extra platta också och så småningom lär det nog dyka upp något försök med någon annan tonarm. Fritt val (nästan) av tonarm alltså och vid hantering av skivor känns allting stadigt och den startar på ett halvt varv så uppspelningen är mycket smidig. Skivmattan är bra och har en försänkning i mitten där etiketten är och tillsammans med en skivpuck med klämfunktion hålls LP'n fast på ett bra sätt med god dämpning av resonanser i själva skivan. Har man en vikt måste man nog prova lite olika vikter och förmodligen är det lite skillnad med olika skivtjocklekar också, jag tycker klämfunktion är att föredra. Direktdrift ger vissa fördelar och i mitt tycke egentligen inga nackdelar om det görs rätt. I det här fallet görs det ganska rätt. Det finns spelare med direktdrift som är ännu tystare men i normalfallet och långt in mot extremare fall räcker tystnaden i PD-121 till. När det hörs något lågfrekvent buller är det i stort sett alltid från skivan. Svaj kan inte jag höra och om jag hör det beror det på ojämna skivor eller på att det finns på inspelningen. Någon ryckighet kan jag inte märka heller, regleringen av hastigheten är ganska snäll och det syns på stroboskopet att det är så. På det hela taget en riktigt trevlig skivspelare!
  12. MatsT

Musikhörna och experimentverkstad

Dags att knyta ihop påsen med Luxman/SME/SPU nu, jag har finslipat uppställningen och lyssnat en hel del så nu vågar jag ha en åsikt men först lite bakgrund. Det är ganska många år sedan jag köpte min Luxman-spelare och ett tag körde jag den som huvudspelare i systemet och då lärde jag känna spelaren och hur man ska göra för att få den att spela bra. Det är faktiskt inte så svårt, spelaren har egentligen bara en svag punkt och det är upphängningen som faktiskt inte är helt dålig ändå. Den står på 3 justerbara fötter och dessa är förbundna med spelarens chassi via fjädrar med dämpanordning. Trycker man på spelaren i något hörn fjädrar den ned och återtar sedan ganska motvilligt sitt tidigare läge, jag skulle vilja sammanfatta upphängningen mer som dämpning än fjädring och det fungerar bra med stabilt underlag. Det finns beskrivet tillsammans med andra finesser i bruksanvisningen som jag gjort ett litet klipp från. Att upphängningen fungerar bäst med ett stabilt underlag märkte jag ganska snabbt. Jag började använda spelaren ställd på ett bord på ett måttligt stabilt trägolv med bjälklag under, det gick att använda och gav ofta ett acceptabelt resultat men jag ville ha ut mer av spelaren så jag fixade en hylla på väggen istället och då blev det mycket bättre!
  13. AlfaGTV

VTF - En parameter av vikt!

Det är väl det man försöker uppnå, på ett kontrollerat sätt.. Men samtidigt blir det sannolikt mycket svårt att dimensionera de övriga krafterna på ett sätt som passar. lite som när en motorbåt drar en stor badleksak...
  14. figge

Ingen risk för vattenplaning?
  15. calle_jr

Det finns en story om att vinylen smälter pga värmeutveckling. Men jag tror det är överdrivet. Visst blir det en värmeutveckling och kanske även risk för plasticering, men den röda linjen i figuren ovan beror mest på elasticitet som alltså återgår till ursprungsform när nålen har dragit förbi. Värme gör LPn mer elastisk men den behöver inte bli plastisk (förstörd). En annan sak med våtavspelning är att det borde påverka den dynamiska kompliansen. Tänk att veva en åra i luften jämfört med i vatten.
  16. Last week
  17. Hifi_Perrra

Glad Midsommar!

Tråkigt det sista och jag som sitter på en Bladelius Thor... Hur som helst.. Tråkigt att höra.. Själv struntade jag i festen och gick en promenad istället eller två genom naturen.. Sen gick jag ut en sväng o dribblade lite boll med min Match boll från typ Allsvenskan eller vad det f_sen är.. Vetetjyven vilken serie hemmalaget ligger i.. Sånt bryr jag mig inte om.. Huvudsaken är väl att dom inte faller ur serien eller vad man nu säger.. Jag gillar bara å lira boll.. Sen hur lagen ligger till.. Det har jag mindre koll på. Om inte brorsan spelar i nåt Elit-lag.. Vilket han gjorde.. Numera ett avslutat kapitel... Hur som helst! Ska nog satsa på att bli rik igen haha för snart trillar väl de gamle av pinnen... Generationen innan mig så då vete tusan hur backupen ser ut pengamässigt.. För jag vill inte köpa käk efter prislappen.. Så min hifi får nog bestå som den har sett ut hittills.. Som min farmor sa det sista om alla spektakel vilket var lite roligt men samtidigt jobbigt o lyssna på.. Jo, det löd alltid: "Glad Påsk!" Sen säger väl jag då: "Glad Midsommar!" Vilket borde vara mer korrekt hehe Mvh
  18. Hifi_Perrra

Vad lyssnar du på just nu?

Justin Bäver - Been You... Eller Justin Bieber som han egentligen heter
  19. tipo901C

En hifinörds bekännelse

om du har en driver med alnico, ganska massiv och stark som t.ex. Altec 288-16G och du slänger en järnspik på den, spiken trillar ner.
  20. calm

Glad Midsommar!

Tragiskt resultat av den tidiga morgonens åskoväder som inte skulle drabba oss. Ett fritidshus nedbrunnit till grunden, gudskelov utan någon personskada. 60 personer jobbade fruktlöst för att rädda byggnaden. Inom området finns en frivilligstyrka med en bensindriven motorpump med brandslangsdimension, men det räckte tyvärr inte till. Borgarbrandkåren nere från ön kunde bara konstatera att deras insats kom försent. Tragiskt för de drabbade men en riktig tankeställare för oss andra. Saknar idag åskledare men måste överväga om en sådan skall installeras. Förefaller som klimatomställning gör åskvädren mer intensiva och farliga. Tråkigt slut på midsommarfirande. Calm
  21. calle_jr

En hifinörds bekännelse

Hmm. Jag vet inte, men det låter osannolikt att en magnet inte påverkar magnetiska material som kommer i närheten.
  22. JWE

Glad Midsommar!

Glad midsommar, må fridens liljor kanta eder väg!
  23. Har precis lyssnat till några av Sibelius sammansatta toner i form utav... Sibelius - The Seven Symphonies / BIS-2076 SACD En riktigt trevlig musikalisk upplevelse som fick mig att tänka på denna utsökta tråd. @Bebop , får vi snart läsa lite mer av dina tankar runt Sibelius tro ? Skulle vara fantastiskt trevligt om tråden kunde komma igång igen... om nu inte sommaren blir för varm och solig förstås... Trevlig Midsommar på er så länge...
  24. tipo901C

En hifinörds bekännelse

Det går en legend bland gubbarna att det bästa magnet läcker inte utanför gapet och de diggar religiöst alnico. Sant eller falskt?
  25. calle_jr

En hifinörds bekännelse

Det verkar som de är lite högre placerade också eftersom mellanregistret sitter över diskanten. Det lurar också ögat ifråga om storleken. Wilson Benesch är minst sagt finurliga.
  26. rikard

En hifinörds bekännelse

Från manualen....känns väl mer som en disclaimer och att de inte vill hållas ansvariga för nånting, men ändå lite roligt formulerat... Magnet Precautions The motors used in all Wilson Benesch speakers are built from the most powerful magnetic material in the world, Nd.Fe.B. Do not bring any metallic objects or sensitive electronic, electromagnetic or mechanical systems into close proximity of these devices. This includes pace makers or other critical devices. The company cannot accept responsibility for any damage or injury caused to any such systems as a result of accidental exposure. Extreme care must be taken with all Wilson Benesch Isobaric speakers as the driver motor is exposed in these systems.
  1. Load more activity