All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Tänker du på islam och wikipedia? Förlåt, detta var nedrigt av mig!
  3. Amatören

Har du hört detta?

Hittade denna film idag som borde passa in i denna tråd.
  4. Andra finner trygghet i att en högre makt man tror på har bestämt hur allt förhåller sig och förnekar alla andra budskap oavsett logik eller fakta.
  5. Jag upplever det som precis tvärtom. Den breda allmänheten har blivit så kraftigt indoktrinerad att "det är bara ettor och nollor" att man utgår från att personer som våra medlemmar är grundlurade av marknadskrafter. Man kan tro på Gud och Jesus och skrämma vettet ur barn, men kablars inverkan är vidskepelse (Självklart kan man inte förvänta sig att den breda allmänheten ska testa kablar)
  6. Today
  7. calle_jr

Har du hört detta?

Nu har jag samlat ihop mina inlägg här: https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13343-hur-vi-hör-musik/&do=findComment&comment=252664
  8. Spännande! Visserligen har jag inga GÖK-öron men jag skulle gärna delta i testet om det är möjligt! Här kan jag inte vara behjälplig då mina anläggningar endast har HDMI-sladdar på digitalsidan.
  9. Daniel

Vad lyssnar du på just nu?

Haha, DET är en riktig klassiker!
  10. Bebop

Den moderna jazzens utveckling

Sveriges bidrag till långlivade klassiker som Miles Davis Kind of Blue och Dave Brubecks ”Time Out”. När jag bodde i Kanada förvånades jag lite över hur bekant den var även där, i vart fall på hifi-mässor. Det är ett fantastisk album.
  11. Om ni bläddrar fram till ca 12:50 i Gordon Rankin-intervjun så förklarar han problematiken och missförstånden kring ethernet och vilken utveckling som sker för att förbättra kvaliteten på översända datapaket, framför allt när man ökar paketstorlekarna till högupplösta filer. Om ni bläddrar fram ytterligare till ca 17:45 berättar han om problematiken kring USB-kablar, t ex att man inte hör skillnad på vissa men gör det på andra. Då kommer han in på det som @Peo tar upp. Man måste se hela kedjan för att komma fram till ett resultat. Han nämner att t o m samma laptop kan låta olika beroende vilken USB-port som används och vilka andra processer i datorn som är kopplad till samma kort, t ex fire wire, bluetooth och hårddisk. Det ena USB-kortet kan skapa mer noise än det andra. Om t ex en hårddisk ligger på samma kort som ljudutgången kommer ljudutgången ges högre prioritet än hårddisken. Detta plus andra funktioner är kopplade till samma kort i processkedjan i datorn är de vanligaste orsakerna till ”pops” och ”clicks” enligt Gordon framför allt i högre upplösningar. Det är precis det jag drabbades av och som fick mig att söka efter bättre lösningar. Nu tas mina musikfiler från HDD via USB in till min server som skickar de i originalformat via ethernet till nätverksbryggan (Lumin), i huvudsak 16/44.1 (betydligt mindre datapaket än om jag hade uppsamplat innan överföringen). Här finns ingen konflikt mellan USB och ethernet såvitt jag kan bedömma. Uppsampling sker i Lumin istället för i dacen till samma frekvens som dacen annars hade gjort. Om man tycker Lumin eller motsvarande gör det bättre än dacen får var och en bedömma i sina system. Jag tycker det blir bättre när det görs i Lumin som bygger på nyare teknik för ändamålet än dacens FIR-filter som har många år på nacken. Jag har den ”klassiska” sigma-delta Burr-Brown dacen 1792A i full ”balanced mood”. Med t ex senaste ESS-Sabre-dacarna kan det vara annorlunda eftersom du gör sin uppsampling på helt annat sätt. Hur väl överensstämmer avsändande enhet med mottagande enhet avseende impedansanpassning och var hamnar kabeln i detta. Även kapacitans kan skapa problem som jag tror kallas reflektioner (det @Peo är inne på med dubbla bilder) som jag tror kallas ringningar i ljudsammanhang. Jag anser att det är faktorer som detta som gör att en nätverksbrygga typ Lumin, Aurender, Innous med flera kan låta bättre än en laptop som musikspelare. En maxad pc/mac för ljud kan säkert låta lika bra. Och om det skall låta riktigt bra måste även USB-kabeln stämma överens i kedjan. Detta innebär att USB-kabel A kan låta bättre än USB-kabel B hos mig. Jag tror inte på allmänna sanningar om vilken USB-kabel som är bäst, lika lite som vilken förstärkare som är bäst. Det beror på övriga delar som är hopknutna i kedjan. Mitt budskap är därför mer en rekommendation att prova vad som blir bäst hos dig. Att det kan bli skillnad är inget frågetecken för mig längre. Jag har fått ytterligare tre USB-kablar att testa och jag skall försöka locka hit GÖK-gänget (GuldÖronKlubben) från Kristianstad för en liten övning. Det hade också varit intressant att göra motsvarande test med samma kablar hos någon annan med annan typ av avsändare och dac.
  12. Precis. Skulle bara vilja stryka troligen och lägga till impedansanpassning Symptomen är jitter. Jag har under en lång tid haft stora problem med usb audio i köket. Har inte fått ordning på det än, men det är en tydlig demonstration av att usb audio fungerar även med degraderad signal. Det behöver inte bli tyst eller hacka utan kan mycket väl låta som 8-bitars pcm. Tror inte det är något fel på kabeln, men det kanske är fel kabel. Det är så förbaskat många saker som kan vara fel och jag får jobba vidare med uteslutningsmetoden. Dac, amp och högtalare är redan uteslutna.
  13. Så då är den stackars Amatören med sina irriterande frågor inte så dum trots allt? Allt är inte enkelt att förklara och förstå... Tack AlfaGTV. Respekt för ditt och andras kunnande! Ok, kommer nog Bebop att säga och ta mig i örat , tebaks till ordningen! Rättning i ledet! Det är USB-kablar och -sladdar denna tråd ska handla om!
  14. Yesterday
  15. tek

Rör med hög transkonduktans

Jag ska testa vid tillfälle, men jag tror som du att det kommer inte påverka. Möjligtvis skulle vibrationer påverka vissa komponenter som är mikrofoniska. Jag har sett ett enstaka fall med en SMD keramisk konding som var mikrofonisk. Det löstes genom att gå upp till en större storlek av SMD, också keramisk. I mina filter i signalvägarna använder jag hittills bara filmkondensatorer, som jag varken sett eller hört talas om dylika problem med. Om vibrationer blir ett problem så beror det nog på rören.
  16. Jag kan nog inte förklara det på nåt bra sätt. En ljudström är ju en signalbeskrivande följd av information, så jag utgår ifrån att det ligger i sakens natur... att man i något skede måste lämna den domän där alla delar är märkta med ordningsföljd och kontrollsummor. Sorry, jag har funderat i samma banor, men kan inte göra det tydligt för mig själv ens.
  17. Apexorca

Jag har Kicki Danielsson - Papaya Coconut som dammskydd när jag inte spelar musik. Jag byter om jag hittar något sämre. Lana Del Ray är ändå bättra faktiskt.
  18. Tack octavia rs och AlfaGTV! Men då blir följdfrågan, om nu TCP/UDP duger att överföra signalen 100- eller 1000-tals mil bit-korrekt, varför duger inte samma signal sista metern/metrarna mellan bryggan och DACen? Verkar som om det är en del "omvandlingar" som kan gå fel... Om så är fallet kan ingen kabel i världen "laga" bit-felen? Eller finns det en motsvarande korrigeringsprocess liknande den som finns i en CD-spelare?
  19. All strömmad musik transporteras paketbaserat (TCP eller UDP) tills man når bryggan mellan ethernet/wlan och den digitala ljudströmmen (USB Audio/SPDIF/I2S). Det är lite luddigt men det utgörs oftast av en nätverksströmmare, en endpoint i ett serverbaserat system eller en ren PC för den delen. Det enda undantaget jag känner till är ljudtransportprotokollet Ravenna som används av ett flertal företag, ffa inom proffsljudbranschen. (Merging Technologies har en spännande DAC för hemmabruk också!) Grejen med Ravenna är alltså att man utnyttjar de robusta och standardiserade protokoll och utrustning som används för nätverkstrafik, men istället skickar ljudströmmar i realtid, men mycket låg latens)
  20. När du kommer in på "internet" så är det paketbaserat. https://sv.wikipedia.org/wiki/TCP/IP "TCP/IP är det mest använda transportlagersprotokollet på Internet eftersom det kan hantera de fyra olika fel som kan inträffa vid paketöverföring i IP-nätverk. Paket kan dubbleras, anlända i fel ordning, försvinna eller vara korrupta vid ankomst. TCP kontrollerar alla dessa fel och begär omsändningar om något av ovanstående fel skulle inträffa." För att återgå till USB så finns det ju massor att gräva i om man vill. https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND9075-D.PDF
  21. Med risk för att hamna alltför långt ifrån ämnet som trådskaparen menat, ursäkta Bebop, men det är intressant detta med digital överföring, så jag hoppas det accepteras med ytterligare ett litet snedsprång från en stackars trögfattad Amatör. AlfaGTV, du som kan detta med digital överföring, vill du svara på detta: Om man, som jag gör, strömmar ex. Tidal via fiberanslutning till router och ethernet-kabel till DAC, hur transporteras musiksignalen från servern någonstans i världen till min fiberanslutning i hemmet? Är det paketbaserad överföring eller en "ström" av data? Hur påverkar allt som är nergrävt, satellitöverföring m.m i så fall signalen innan den når DAC:en? Jag är bara nyfiken och vill öka på min förståelse av digital överföring. Hoppas det kan intressera även andra som inte är så djupt insatta i den digitala världen...
  22. Vad jag förstått ska man också tänka på att alla USB-kablar inte är avsedda för ljuddataöverföring. För ljud har jag förstått att USB 2.0 fortfarande gäller. Så man ska då inte jaga efter USB 3.0 eller 3.1, som är mycket snabbare (kan överföra mer data på kortare tid), eftersom det inte behövs - och väl inte tillämpas - för ljud.... Är detta rätt uppfattat,tro ...
  23. Jag drömmer mig emellanåt tillbaks till bättre tider då hifi-produkter hade någonting organiskt tilltalande över sig. Snell, B&W matrix, Quad, m.m. På sista tiden har jag drömt mig iväg till Quad-landet (igen, för tusende gången). Frågan är dock om det skulle vara värt att köpa ett par begagnade ESL63or med allt det jobb som det förmodligen innebär. Jag stötte på Conans Quad-tråd och herre jösses så vackert. Så till mina funderingar: Finns det någon i Sverige som renoverar elektrostater? Prisuppfattning på totalrenovering? Nya quad-paneler (kina) vs gamla original? Annat man bör tänka på? Tack! =)
  24. new order

Jo. maken till tråkig artist får man leta efter. Beklagar att du fått dig en dammsamlare. Men du kan iofs låta lpn agera dammskydd på skivtallriken. Det kan den duga till. Mitt cd exemplar av "born to die" skänks till myrorna eller blir kaffemuggsunderlägg. Och Ja. Billie Eilish är en helt annan dimension. Men hon är en artist. Inte en Poser.
  25. Tack för att du klargjorde! Nu börjar ettorna och nollorna att ramla på plats även i min arma skalle! Bebop, jag ser fram emot fortsatt testande med spänning!
  26. Det var det jag menade ...
  1. Load more activity