All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. calm

P-Pans Musikhörna

Om man skall spela piano, måste det naturligtvis vara pianolack! Vet vad det är, men är tyst som musen! Borde inte vara så svårt med hänsyn till elementen som syns på bilden. Calm
  3. JWE

P-Pans Musikhörna

Pianolack är trevligt, tur P-Pan putsade innan. Men detta är väl inte ett par Tidal? Vågar någon sig på en gissning?
  4. Det var som sjutton shifts! Har också tänkt tanken men det har hittils stannat vid problematiken att redigera bilder och ffa hämta dem från minneskortet. Men iofs, min nyaste kamera är en EOS M6 och med den överför jag bilderna direkt till paddan via WiFi. Hur hanterar du bildredigering i paddan? i kombination med Apple Pencil? Och, har du externt tgb/mus för det syftet?
  5. Anders65

Pass Labs XA60.8

Det stämmer bra! Jag blev inspirerad av det Nelson Pass gjort och specifikt distortion kopplad till 2:a övertonen (H2). Min tekniska lösning är dock helt annorlunda men effekten på karaktären bör motsvara varandra. Inkopplingsbar och justerbar H2 kommer till nästa version av försteget som jag håller på med. Vore intressant att jämföra min lösning med motsvarande från Pass när jag fått fram hårdvaran.
  6. Today
  7. JWE

P-Pans Musikhörna

Och än lite snurrigare skulle det bli när kvällen gjorde sitt intåg.
  8. Så var de genomlyssnade: Brad Mehldau solopiano Live in Tokyo. Tycker dessa plattor både musikaliskt och inspelningsmässigt är en höjdare. Brads spel är mjukt, harmoniskt och dynamiskt och innehåller både egna stycken och Bradtolkningar av kända dito. Från Monk till Gershwin. Kan rekommenderas men bör spelas skivvis för att upprätthålla lyssningskoncentrationen. Skillnad att vara på plats som när hans trio spelade på Konserthuset i Sthlm för många år sedan och jag satt så nära att jag kunde se minspelet mellan musikerna och uppleva interaktionen på riktigt. Solopiano kräver nästan att man landar i någon form av lyssningsflow annars kan det bli jobbigt oavsett hur välspelat det är. Calm
  9. calm

Hemma hos Leif (Marten)!

Klart att 100 k är mycket oavsett, men inte relativt. När jag nämnde Django-högtalarna så tycker jag att de faktiskt gav mycket för pengarna utifrån att de faktiskt inte hade alltför tydliga begränsningar. Mycket pengar för den tonårige nybörjaren också, men har man börjat sin hifi-vandring så kanske de var rimliga. Sedan behöver alla högtalare matchas med rätt utrustning annars kan ljudet ta stryk i vilken prisklass som helst. Finns i övrigt säkert massa högtalare som inte värda pengarna oavsett pris. Allt är relativt. Calm
  10. Dags för en ytterst liten uppdatering här, men än dock en uppdatering: Har länge funderat på hur jag ska bli väck med datorer hemma (de är oftast stora, tar utrymme och används i all mindre utsträckning). Förutom att surfa på nätet är mitt användande isolerat till bildredigering samt hanterande av mitt musikbibliotek i princip. Har sedan Apple lanserade sin första iPad-modell varit en glad användare, men de har aldrig varit ett seriöst alternativ till att ersätta en laptop. Fram till och med nu. När Apple hade sitt stora årliga event tidigare i år, när de presenterade sina nya operativsystem och tjänster blev jag ordentligt sugen att på riktigt försöka ersätta mina datorer (En ålderstigen iMac 27” samt en nyare MacBook Pro). iPadOS utannonserades. Beställde kort därefter en iPad Pro 11” och började vänta på höstens lansering av det iPad-specifika OS:et. Under tiden jag väntade bekantade jag mig med att helt hantera mina RAW-filer och bildredigering uteslutande via iPad. Det är fortfarande, som man säger på svengelska, en lärande kurva. Det största hindret för att helt byta från mer ”normal dator” till en padda har varit filhantering, men det som presenterades på eventet som gjorde att jag började hoppas på att kunna göra bytet var att man skulle kunna ladda ner, packa upp och flytta filer till andra SMB-anslutna diskar. Nu har jag testat några gånger och det fungerar! I helgen köpte jag musik via Bandcamp som jag brukar, laddade ner ZIP-arkiven till mitt iCloud-konto, packade upp dem och skickade dem sedan till /Music/ på min Roon ROCK. Framtiden är här! Nu återstår bara att lösa hur jag ska kunna rippa CD-skivor utan att använda någon av datorerna, men det finns ju redan en fix för i Roon (saknar dock en CD-ROM-drive för ändamålet).
  11. Apexorca

Hemma hos Leif (Marten)!

Några prylar är ju Martens egna. Högtalare och kablar. MSB har de ju agenturen för och det övriga tror jag Leif valt för att det passar ihop bra med högtalarna till rimlig peng. Tanken var ju att prislappen inte skulle sticka iväg, men ändå skall systemet prestera riktigt bra.
  12. AlfaGTV

Hemma hos Leif (Marten)!

Tackar också för riktigt bra reportage @Apexorca! Tycker det är roligt att se sådana här skarpslipade system, där ett givet syfte fått styra utformningen. Det blir ändamålsenligt, underhållande och möter säkerligen alla tänkbara krav man kan ställa! Lite som en exklusiv seglingsjolle med karbon och kevlar där det gör bäst nytta, ytterst målbildsanpassat. Fick ni intrycket att alla komponenter här var valda specifikt för sina egenskaper? Tänker Benchmark-steget och MainsCables'R'Us nätdelen? Högtalare, DAC/streamer och kablage är väl givet och inte direkt lågbudgetklass.
  13. Bolstad

Vad lyssnar du på just nu?

Ren och rak rock n roll utan krusiduller. Banala texter fullt med klyschor och ändå så befriande lättlyssnat vilket i sig själv är avslappnande och njutbart. Perfekt när man kör bil till jobbet och inte behöver eller vill lyssna aktivt.
  14. Yesterday
  15. JWE

P-Pans Musikhörna

Efter en dags tur med kärra och vagn i södergående riktning anlände jag till platsen vår käre P-pan senast siktats. Kärran parkerades på uppfarten till godset, och innan jag ens hunnit kliva ur blev jag välkomnad av ett för mig välbekant ansikte. Där var han ju! Pff.. Mina detektivkunskaper behövdes tydligen inte.. Nåja vidare.. Ytterligare en gäst vid namn @rikard anlände. Trevligt med nya bekantskaper! Vi började med en kopp java för att sedan slå oss ned i värdens nya utbyggnad. Skivor till höger, till vänster, fram och bak. Inte konstigt att det blir snurrigt.
  16. Och så blev det Donald Byrd - Chant / Blue Note Tone Poet serie Bladerunner 2049 / Soundtrack Stanley Turrentine - Hustlin' / Blue Note Tone Poet serie Tror det är två BN / Tone poet utgåvor kvar sen är det slut på serien... eller rättare sagt de som är aviserade. Förlängning och fler utgåvor är ju inte så ovanligt har jag lärt mig
  17. Apexorca

Hemma hos Leif (Marten)!

Jag brukar undvika att försöka både skriva om och att tänka på vad prylar jag lyssnar på kostar och koncentrera mig på hur jag tycker det låter. Det är alltid helt individuellt hur man värderar saker särkilt de som mest har med upplevelser att göra, som tex en högtalare. En tavla, musik, ett hus, möbler eller kläder värderar vi alla olika. Vi väljer olika pga av det. Jag tror Oscar Trio är något under 100-tusen och det är ju nästan konstigt att kalla det modest prissatt, men skall man nå Highi-End är det ju så. Allt är relativt. För egen del, när jag började med att köpa en mycket potent golvare för 5000kr på Radiolagret i Göteborg sneglade jag på några andra för 25.000kr och tyckte det var bortom all sans och balans. Den gränsen är flyttad några gånger... Hög kvalitet och bra prestanda kostar vad man än ger sig in i. Man måste personligen växa med i prestandan på systemet för att både se den och uppskatta den. Då, och antagligen först då, kan man på riktigt tycka att en högtalare kan vara både modest prissatt och prisvärd om den kostar 100-tusen kronor. För egen del skulle jag nog säga att gränsen till High-End för högtalare går nog runt 100-tusen. Visst kan det låta fantastiskt redan innan, men i min värld börjar man kunna få till det riktigt bra i denna prisklass. Det visar inte minst denna högtalare i detta system. En sak jag tänkt på sedan jag var hos Leif och lyssnade på Oscar Trio är att de mycket homogena i ljudet. Det var inte för mycket eller för lite av något. Säger jag att de var neutrala så låter det ju tråkigt på något vis, men de vara allt annat än tråkiga. De gjorde allt bra. Det fanns ingenting i ljudet som kunde framkalla lyssningströtthet, det var mjukt, varmt och upplöst. Dynamiskt, kraftfullt, klart och luftigt. De spelade musik utan att något var i vägen. Visst ger en 15tummare en annan typ av bas, fysik är fysik, men vi snackar om en högtalare som skall fungera i normala rum och gå att möblera med. Jag gillade diskanten mycket. Vi måste jämföra äpplen med äpplen och då är detta ett riktigt gott äpple.
  18. JWE

Youtube favoriter

För att inte överta @calle_jrs tråd; kom jag och tänka på att Steve Guttenberg nyligen gjort en hel serie av intervjuer med Nelson Pass. Här är del 1 av 7.
  19. Här är länken till STS
  20. @calm Jazz såklart, detta med bl a Illinois Jacquet och Wild Bill Davis Tung hammond, vispande trummor och sen blås kan man kanske sammanfatta det som. Jag kanske kan skicka dig nåt videoklipp via pm.
  21. P-pan

P-Pans Musikhörna

JÄKLAR... jag visste att jag borde ha haft gardinerna fördragna. Det här kan gå riktigt illa...
  22. JWE

P-Pans Musikhörna

@P-pan måste ha försvunnit in i Tidens Dal då den här tråden inte uppdaterats på länge, klart detektiven från norr blev tvungen att ge sig ut på sökinsats.
  23. Bebop

Placering av PSU

Ansvaret för CE-märkningen låg på mitt bord när jag var i tjänst. Den styrs via EU-lagar för produktgrupper som omfattas och för varje område finns EN-normer som styr vad som skall testas och styrkas. Det är olika för olika produktslag. Det kan vara formaldehydrester, brandklassning och liknande. Om det finns standardiserade begrepp används ofta dessa, t ex E1 för formaldehydemission och Dfl-s1 för brand/rökgaser. Dessa sammanställs i dokument som undertecknas av ansvarig och skall finnas tillgängligt på det språk som talas i landet för vem som så önskar. Oftast via en hemsida. Vid en inspektion skall man kunna redovisa hur man mätt och dokumenterat och med vilken referens. Det kan också handla om hur man säkerställt råvaruleverantörers ingångsvärden osv. Det utförs också flygande inspektioner där EU har kontrakterade kontrollfirmor som kan göra razzia i en butik för att kolla överensstämmelse mot branschens norm. Vi åkte på en sådan inspektion i Danmark. Vi klarade oss hyggligt. Vi hade en mindre tvist om märkningens tydlighet men sågs mer som ett observandum snarare än fel. Vem som helst kan också anmäla om man anar fusk. Om man ertappas är det ett kostsamt "nöje" och kräver mycket administration och korrigerande åtgärder som skall skickas in och godkännas. Fuska går väl men det är ingen strategi jag rekommenderar. Sannolikheten att man åker dit är ganska stor eftersom det är öppen redovisning, även för konkurrenter. Jag köpte mina slutsteg i Kanada när jag bodde där. För några år sedan uppgraderade jag dem. Jag ville då att VTL CE-märkte dem eftersom det var en omfattande ändring och att jag nu bodde i Sverige. Det vägrade de eftersom regelverket inte medgav det plus att kunde tappa tillståndet att exportera till EU.
  24. calle_jr

Mickes Musikrum

Cardas Nej, men det menar jag seriöst. De säljer både litz-, phono- och tonarmskablar okonfektionerat och de har mycket låg kapacitans. Men hur/var är din tonarmskabel terminerad idag? Det kanske går att terminera om den på en plint med xlr-honor?
  25. Vad är det för musik på dessa band? Förutom ospecat jazz masters? Calm Calm
  26. calm

Hemma hos Leif (Marten)!

Jag håller helt med om behovet av god akustik och flexibel placering av både diffusorer, reflektorer, absorptorer och HH. Kan tänka mig att det låter bra i detta rum mht till att Leif och Jörgen kan just detta, med att anpassa ett rum vilket de har bevisat varje gång jag besökt ett demo-rum som de ställt upp. Noterar också var S-wingarna står på ungefär de placeringar där jag själv har mina. Saknar dock för egen del en stor-tv mellan högtalarna. Kul att de nu verkar satsa på en mer modest prissatt högtalare. Django i gott minne. Calm
  27. AlfaGTV

Mickes Musikrum

Jag har funderat på detta och antar att en balanserad kabel mellan tonarmen och RIAAt bör gå att använda med både MC och MM-pickuper. Och den borde rimligen kunna användas på alla mina nuvarande tonarmar. Intressant! Någon som har tips på en lämplig kabel att prova sig fram med?
  1. Load more activity