All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Today
  3. AlfaGTV

En hifinörds bekännelse

Magnetfältet från en permanentmagnet torde inte påverkas nämnvärt av en normal högtalarlåda i vare sig spånplatta, mdf, kolfiber eller andra normerade material. Såvida inte åsynen skrämmer då förstås.
  4. AlfaGTV

VTF - En parameter av vikt!

Nåt som relaterar till detta är väl våtavspelning? Är det någon här som provat? Det vore intressant att höra om sådana erfarenheter!
  5. calle_jr

VTF - En parameter av vikt!

Det sista jag vill göra är att rubba pågående tankearbete, men du kommer ihåg figuren från Vinylartikeln; Den figuren innehåller ursprunget till kraften, låt oss kalla den HTF. Det är mycket intressant att du lyfter detta för HTF innehåller strikt hela felet/avvikelsen från korrekt avläsning. Ungefär som med brus i en förstärkare. Som bekant är det komplicerad kontaktmekanik inblandat, och vi kan fördjupa oss i det om intresse finns. Men det blir rätt knöligt högfrekvent.
  6. 30Hzbone

Ditt senaste skivinköp...., del 2.

Blev helt betagen när lyssnade på Rita Payés sång/trombon och hennes mamma Elisabeth Roma som är klassisk gitarrist. Någon hade länkat på fejan och på så sätt fick jag kännedom om dessa underbara musikanter. CD´n beställde jag här: https://rhrn.myshopify.com/products/cd-imagina och inspelningskvalitén är på topp. Finns några låtar på tuben så klart, sök på Rita Payés.
  7. calm

Glad Midsommar!

Glad Midsommar på er alla! Sitter just nu och tittar ut över fjärden från verandan, lite gråmulet men varmt. Tror inte att vi kommer att drabbas av regn och åskskurarna som drar norrut genom Östra Svealand, men osvuret är bäst. Skulle passa med lite svenskt klassiskt som bakgrundsmusik t.ex Hugo Alfvéns Midsommarvaka. Eller Bobby Ericsons Utskärgård. Calm
  8. figge

Figges ljudlåda

Allt inkopplat, vad händer då? Jo åskan börjar mullra.
  9. Vox

Vad lyssnar du på just nu?

Regn på plasttak.
  10. byZan

Glad Midsommar!

Nu är det midsommar och jag önskar er alla en trevlig sådan! Vi verkar få bra väder för en gångs skull här i Stockholmsområdet, eller kommer jag bara ihåg de dåliga åren med regn och kyla? Hursomhelst så kan man fira ändå. /byZan
  11. Perfect sense

En hifinörds bekännelse

Haha... Det har jag faktiskt aldrig sett eller hört, men det är kanske bäst att vara på den säkra sidan / Marcus, www.perfect-sense.se
  12. rikard

En hifinörds bekännelse

Jag läste nånstans att det här magnetfältet är ganska starkt och att man inte ska gå i närheten med pacemakers eller liknande... vore jobbigt att få en hjärtinfarkt av att lyssna på musik.
  13. Perfect sense

En hifinörds bekännelse

Kabinett och stativ bidrar också till det. Men, de dubbla baselementen i "clamshell" konfiguration vända emot varandra väger givetvis en del med sina tunga magneter. / Marcus, www.perfect-sense.se
  14. rikard

En hifinörds bekännelse

... så det är därför de är så satans tunga!
  15. Perfect sense

En hifinörds bekännelse

Wikipedia förklarar den isobariska lösningen kärnfullt och begripligt tycker jag: The Isobaric loudspeaker configuration was first introduced by Harry F. Olson in the early 1950s, and refers to systems in which two or more identical woofers (bass drivers) operate simultaneously, with a common body of enclosed air adjoining one side of each diaphragm. In practical applications, they are most often used to improve low-end frequency response without increasing cabinet size, though at the expense of cost and weight. / Marcus, www.perfect-sense.se
  16. AlfaGTV

En hifinörds bekännelse

Absolut! De isobariska kopplingarna ger väl en markant effektivitetshöjning inom ett specifikt arbetsområde. Jag hade uppfattningen att det var svårt att få det att integrera väl med övriga register dock, men det verkar inte så!
  17. rikard

En hifinörds bekännelse

Fast är det inte just av den anledningen, att de får högtalarna att faktiskt låta större än vad de är genom den här tekniken?
  18. AlfaGTV

En hifinörds bekännelse

Tror både KEF och Dali utnyttjat det, satt 4st 8" i var och en av mina gamla Dali40 i en isobarisk koppling, men två av elementen var dolda invärtes i lådan. Intressant att man tillämpar det i en så pass möbleringsvänlig högtalare, trodde det krävde lite mera volym för att få ut effekten. Tack för info!
  19. rikard

En hifinörds bekännelse

Det finns en del tekniska godbitar att fördjupa sig i med dessa högtalare. Från hemsidan: På undersidan av Discovery II kombineras två Tactic II-drivenheter för att skapa ett "Isobaric Drive System", vilket reproducerar otroligt tät och kontrollerad basrespons som integrerar perfekt med Tactic II-enhetens midrange. Isobaric Drive System resulterar i två blixtsnabba och mycket dynamiska baswoofers som skapar hela bas spektrat upp till 25Hz. Även om Isobaric Drive-systemet arbetar med en mycket högre belastning än midrange enheterna, delas lasten av två enheter som arbetar tillsammans, vilket gör att Isobaric Drive System kan förbli helt integrerat med midrange enheterna. Denna grad av hastighet och dynamik kan inte uppnås med konventionella stora wooferdesigner. Det här var nånting som Linn började med och även patenterade, jag har inte sett några andra än WIlson Benesch som använder det, men de har ju å andra sidan gjort en grej av det genom att exponera dem synligt vilket man kanske inte måste göra. I övrigt så är de tillverkade i en blandning av kolfiber och glasfiber i en rundad form för att undvika raka kanter och att ljudvågor studsar mot dem, utan snarare leder dem bort och på så vis kan skapa en bred och stor ljudbild där högtalarna "försvinner" ur ljudbilden. Det är de ju såklart inte ensamma om dock, men kolfiber är ju däremot en av deras grejer.
  20. AlfaGTV

En hifinörds bekännelse

Måste bara fråga, vad gör den där "droppstoppen" under själva högtalaren? Edit: Nevermind, jag ser nu (vid inzoomning) att det är ett högtalarelement som är "felmonterat" Och vid ytterligare en genomläsning ser jag att du faktiskt nämnt det!
  21. calm

DIY Distribution Block

Med tanke på allt skräp, godkända dock, som säljs i handeln så borde en välgjord DIY-knåpad grendosa vara väl godkänd. Har gjort några själv, nu senast i samband med installationen av den dedikerade linan. Furutech vägguttag som sluter fast stickproppen så att inga oönskade tjuvströmmar uppstår. Vi pratar skillnad i fråga om kvalitet! Undrar om polisen har startat en förundersökning???......... Det hela är ju dokumenterat på nätet! Calm
  22. Yesterday
  23. Hifi_Perrra

DIY Distribution Block

Jag har för mig att det är särskilda regler till det.. Iaf på den tiden när Lasse "Clou Cable" Andersson höll på o greja med nätlister.. Han drog ju rent silver rakt igenom o lödde i rent silver osv där han bytte ut hela innanmätet mot silver.. Vetetjyven hur det är idag.. Men på den tiden var det särskilda regler iaf vad jag vet skall sägas.. Å sen att man inte får greja med elen hemma i övrigt så borde det ju även gälla o snickra ihop nätlister.. Enbart en vild gissning det sista alltså.. Ha det! Mvh
  24. Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Har inte lyssnat på min hifi på över en vecka för jag har gjort annat typ.. Men jag satte iaf min dröm som var en frontkick på volley på en fotbolls plan ca tre gånger ikväll. Sen hur det gick i övrigt förtäljer inte historien.. Jag bryr mig inte så mycket om resten.. Bara att bollen for 20 meter upp i luften innan den damp ner igen... Volley o volley.. Jag sulade upp den själv innan jag gjorde en sån där kampsports spark när man har både vänster o höger ben i luften.. Hifi är kul.. Men vetetjyven om inte detta är roligare haha..
  25. figge

Vad lyssnar du på just nu?

Felix Laband ”Dark Days Exit” En ny upptäckt artist via Tidal.
  26. calle_jr

Tar resan slut.....

Ryska posten
  1. Load more activity