All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Amatören

En ovanligt balanserad tråd - diskussion

Men, Peo, jag håller fullständigt med att köra balanserat, det är "da shit" som ryssen säger! Konstigt att inte alla apparater i övre prisklasserna har helbalanserade lösningar...kanske för att sladdtillverkarna blir arbetslösa då alla börjar handla av Thomann och liknande!
  3. Amatören

En ovanligt balanserad tråd - diskussion

Yepp, korrekt! Det är så jag upplever attityden, korrekt! Det är när man ifrågasätter denna "generella sanning" som borsten reser sig på de troende! Precis Bebop! Musik/Hifi/Hembio ska vara ROLIGT! Här verkar det vara blodigt allvar! Speciellt om man råkar ifrågasätta mångdubbelt överprissatta sladdar och DAC-ar! Ex1: Strömkablar ska tydligen vara så stumma och krumma så man får ha apparaten halvvägs ut i rummet då möjliga böjningsradien på sladden är min. 1 meter! Känns det igen? Men den kostar 100kkr så då MÅSTE den vara bäst! Varför finns det inte vinklade kontakter på HighEnd-sladdar? Ex2: Ett försteg/förstärkare avsett för flerkanal kostar 100kkr. 2 år senare så kommer ett nytt ljud/bildformat som man bara MÅSTE ha! Plötsligt så är denna HighEndSuperDuper-apparat för 100kkr näst intill värdelös! Snacka om värdeminskning! (Jag själv stämmer bra in här!) Ex3: En DAC kostar 70kkr. För att den ska låta bra så måste den uppgraderas med en yttre strömförsörjning för minst lika mycket. Är detta vettigt? Själva DAC-chipset (hjärnan) kan man hitta för 10-15 spänn, kanske billigare ändå! Samma DAC-chip som i ovan DAC kan man hitta i en hembioförstärkare för kanske 20kkr, då med ett chips på varje kanal inkl. subbkanalerna. O.s.v.! Detta, mina vänner, är tydligen en mycket viktig del av denna hobby, den som har dyrast prylar när han dör, vinner!
  4. Today
  5. Det kommer in extra komponenter i strömkretsen när man driver med spänning, det blir liksom bara en sekundär styrning av rörelsen som påverkas av yttre faktorer. Eftersom de inte påverkar strömmen utan spänningen i en sådan krets uppstår nya faktorer som t.ex mot-emk och förändring av tonkurva pga induktans i spolen. Det är inte givet att alla element blir bättre med strömdrivning eftersom de kan ha lyckats optimera sekundärfaktorerna så att det blir något bra men för att förstå rörelse kontra insignal är nog strömkälla att föredra? När detta är klart kan man gå vidare och se hur rörelsen påverkas av drivimpedanser.
  6. Ja, men det är jag van vid. Det ingår i det lokala systemet för att beskriva membranet. Man hanterar det genom beräkningen av kn i mittersta figuren, givet att man får tag på data från tillverkaren. En annan lurighet är att ingen av ränderna på membranet (kopplingen mellan membran och spider samt membran och surround) kan utgöra referens. Det är förvisso inte heller oöverstigligt att hantera, men jag kan tänka mig att det sätter de grundläggande sambanden för strålning ur spel. Ja, helt klart. Men om vi nu skulle få till vad som händer med delningsfilter... så behöver man beskriva frekvensgången för en driver i hela sitt register. Det blir konstigt att anta att en driver har rak output i hela registret, tycker jag. Delningen och den naturliga avrullningen samverkar ju. Jag har egentligen inte kommit till högfrekvent beteende än. Där är minst ett par andra faktorer att ta hänsyn till Sant. Om impedanskurvan är rätt så är ganska säkert modellen av högtalaren rätt. Jag har ju helt snöat in på utstrålningen de senaste veckorna. Kanske måste back to basic Just nu är impedanskurvan inte helt rätt, så jag ska nog fortsätta felsöka i grundkretsen. Den blir mer rätt i teks simuleringar, men då har han använt strömkälla. Tack, Alfa.
  7. AlfaGTV

Det ständiga sökandet

Om jag ändå spekulerade i en DAC skulle jag titta två gånger på Vega G2 då den har streaming-möjlighet med bl.a. stöd för Roon. Den är inte lika avancerad transport som Aries och erbjuder en begränsad flora av anslutningar, men i ett Roon-ekosystem tror jag det är det mesta man behöver i en enda låda. Om man gillar hur den låter dvs!
  8. A/Wing.

Det ständiga sökandet

Det är en transport. Akkelis har för hemlåning
  9. CMB

Det ständiga sökandet

Googlade runt och läste lite om den och den låter lovande. Skall se om jag kan få hem en på test. Kör du transporten eller Vega med inbyggd Dac .
  10. Jag saknar förmågan att följa med i alla matematiskt beskrivna resonemang men kan inte undvika att imponeras av ambitionsnivån här! En eloge till @calle_jr i synnerhet och andra bidragsgivare i allmänhet! Och som ni vet, "även en blind höna..." så jag tackar för kunskapsspridningen!
  11. Kablar kan vara känsligt ämne även på Euphonia. Det gäller att lägga orden "rätt" och det finns också en märklig överkänslighet att blanda in kostnader i sammanhanget.
  12. Jag tror också att det är svårt att skapa en tillförlitlig modell av det. För att göra det ännu svårare är det i regel inte fråga om homogena material i konerna utan det är förstärkningar och dämpande material. Huvudregeln när man bygger högtalare med flera element är att inte använda dem utanför det området de jobbar någorlunda linjärt i. Bortsett från det är det förstås intressant att lära sig mer om utstrålad energi kontra insignal så jag fortsätter att följa dina tankar men har inte haft tid att tänka så djupt än. En sak som jag tänkt på är dock att man borde kunna se en förändringar i impedanskurvan när man lastar elementet olika akustiskt och kanske dra någon lärdom från detta?
  13. Jag provade sladdar från Kjell&Co och det kändes som sandpapper i mina öron vilket resulterade i migrän. Det är inte hälsosamt att lyssna på dåliga sladdar. Det måste låta silkeslent så man slappnar av i hjärnan. Man ska inte bli spänd och grimasera för att ljudet låter så grovt och skarpt p.g.a. flerkardelig kopparkabel. Men ljudet ska inte låta suddigt heller så man anstränger sig för att höra detaljerna. Det är därför audiofiler uppgraderar kablar hela tiden för att hitta det magiska ljudet. Jag ger min fru mycket maskrosblad som jag plockar på våren och hösten. Det liknar ruccola som man köper från affären, men är färskare. Efter man har plockat något från naturen börjar vitaminerna försvinna. Det är bäst att äta dem direkt efter plockning, helst böjer man sig ner och äter direkt från marken som djur gör.
  14. kjohan

Den moderna jazzens utveckling

Igår påskbord med sill & tillbehör. Och " Liver är härligt, Tavaritj , vårt liv är härligt ".
  15. @Amatören Vad menar du egentligen? Jag är inte säker att jag förstår vad du vill ha sagt. Menar du att det som @AlfaGTV skrev skulle ha bemötts annorlunda om du hade varit avsändaren, är det en korrekt tolkning? Jag hoppas verkligen inte att det är så du upplever attityden på Euphonia. Det vore beklagligt i så fall. Det orsakar väl aldrig några problem att presentera vilka slutsatser man har kommit fram till på det här forumet, problemen kan däremot dyka upp om/när man börjar påstå att dessa är en generell sanning.
  16. Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Tack för Like:n JWE förresten! Det uppskattas
  17. Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Hifiklubben transaktionen blev avbruten då jag inte tjänar mina pengar på det sättet hehe.
  18. Yesterday
  19. juha

Äntligen supernöjd med ljudet.

Pm är skickat och väntar nu på svar 😀
  20. Hur en styv kolv strålar har både Lord Rayleigh, Stapanishen, Thompson, Greenspon, Sherman, Pritchard, Malecki, Morse & Ingard, Svensson och många fler studerat. Och det finns massor av studier av hur plattor/skal/membran beter sig (Timoshenko är en favorit). Men ganska lite om hur de strålar. Modformerna för ringformade membran har presenterats av tex Jabareen och Eisenberger, medan direktivitetsmönstret för cirkulära membran har utforskats av Malecki, Morse & Ingard och Rdzanek. Hur horn strålar är också mycket väl utforskat och dokumenterat, jag rekommenderar läsning av Webster, Kyouno, Shinichi och Shigeru. Men när det gäller ljudeffekt och direktivitet (dvs utstrålning) från ett koniskt membran som rör sig som en kolv så finns det väldigt lite att hämta. Än idag. Den som vet mer är välkommen att redovisa Man kan mäta och beräkna en drivers impedans med mycket hög precision, men därefter är det faktiskt ganska mycket tjolahoppsan. Vi är ju normalt inte så intresserade av en högtalares impedans. Vi är intresserade av hur den låter (dvs utstrålningen). Men jag får en stark känsla av "don't go there" när jag luskar i detta. Här är en illustration som jag satt ihop för att förklara de fenomen som inverkar enbart pga ett högtalarmembrans utstrålning till Fraunhofer-zonen:
  21. bfjohansson

Det gör jag gärna. Säg bara när det passar. Vi kan köra resten via pm
  22. A/Wing.

Du bor ju inte så långt bort vad är problemet kom hit så visar jag dig hur jag har löst det efter bästa förmåga. Om det är helt rätt vet jag inte men jag tror det .Det går säkert att förfina det ytterligare men det låter bra i alla fall.
  23. A/Wing.

Hej Juha. Jag har sagt det förut och säger det igen du är välkommen skicka pm så syr vi ihop något
  24. A/Wing.

Det ständiga sökandet

Jag har själv G2an och är väldigt nöjd med den användarvänlig och låter mycket bra.
  25. bfjohansson

Ja, det här hur man bäst gör med det digitala vore intressant för oss amatörer
  26. CMB

Det ständiga sökandet

Tack för tipset. Skall googla och kolla upp den Jag tänkte både som transport och Dac. Det jag hittills har hört från dCS har fått mig att tappa hakan och deras nya bartok är lite humanare pris på jämfört med tidigare produkter i deras sortiment
  27. juha

Nu måste jag flagga för en träff ‼️😀 Måste bena ut hur mitt digitala ska se ut så.....snälla kan man dyka upp snart?
  28. AlfaGTV

Det ständiga sökandet

Prislappen på dessa kan lätt få både ägare och plånka att svettas lätt! Lite oklart om du refererar till din DAC eller Mimer då du skriver "funderar på en ersättare" men om du söker en transport tycker jag Auralic Aries G1/G2 är vettiga produkter med mycket god ljudkvalitet. De har ju även en helt OK display som visar aktuell platta, vilket iaf jag gillar.
  1. Load more activity