All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Om man inte tänker anlita en akustiker så måste man läsa på lite om vad man skall kunna realistiskt sträva efter och vilka mål som man bör ha bl.a. beroende på hur man vill och bör placera högtalarna. Att mäta är det enkla, att tolka mätningarna och att förstå hur man skall göra för att åstadkomma förbättringar är väsentligt svårare. Men man kan lära sig mycket på vägen, men en akustiker är en väldigt bra alternativ. Det gäller också att veta vad som är rum och vad som är högtalare i mätningen och vad som är kombinationen. Lycka till. /Harryup
  3. Today
  4. Bolstad

Vad lyssnar du på just nu?

Tack @AlfaGTV kul att få känslan av att åka hem på släktkalas när Katzenjammer spelas. (Norskan) Fattar vad du menar med The Doors men inte riktigt. Kaizers Orchestra, där kom det som inte riktigt ville fram. Dessa halvt galna personer som blandar vad som blandas kan och får en bra mix av det hela. Tusen tack Alfa
  5. Yesterday
  6. P-pan

Gissa musikern

Kip Winger ?
  7. calle_jr

Gissa musikern

Trots att jag är part i målet får jag säga att denna rebus var den bästa du gjort Jag kör vidare och jag tror att det kan vara lite svårt denna gång. En slags modern Bob Dylan, men långt ifrån kopia. Basist och tidigare medlem i ett par band eller snarare projekt, men numera solo. Har släppt fem album som soloartist. Initialt en söderkis men väldigt inspirerad av New York. Aktuell med ett album i år.
  8. AlfaGTV

Gissa musikern

Bra upplägg @P-pan! Men för svårt för mig denna gång!
  9. P-pan

Gissa musikern

Skrothandlarens son - Fadern var inom skrothandlarskrået. Aktiverad 1960 - som artist sett, skivdebut Skinande kollega - Kaz Lux med betoning på att skina via sitt värde av "Lux" (mätenhet för ljus per m2) Kollegan lånade ut sin röst till albumet som Edison visat sin uppskattning inför - Kaz Lux och Akkerman fick ju till ett strålande album - ELI - som det Holländska Edison Award belönade 1976. Båda har varit medlemmar i samma, lite större, sättning - Brainbox där också bl.a Pierre van der Linden (trummor & låtskrivare) varit aktiv. ... att det mellan varven byts instrument och att det kan kräva lite mer fokus... Focus - kanske Hollands mest kända progressiva rockband där Akkerman blev en av de ordinarie efter tiden med Brainbox Stort grattis till @calle_jr Nu ska jag ta och lyssna på Eli... riktigt bra album enligt mig...
  10. calle_jr

Gissa musikern

Jaså, du menar Jan Akkerman! Kunde du väl ha sagt
  11. P-pan

Gissa musikern

Muddy Waters är det inte heller. Skivdebuten skedde då artisten var 13 år och det var en liten singel som slank iväg. Personen hittar bra bland sina strängar men jag antar att det mellan varven byts instrument och att det kan kräva lite mer fokus.
  12. AlfaGTV

Jag kopplar ihop dem delvis med Katzenjammer: Men det är nog mest den här Vaudeville-känslan, kanske även ett mått The Doors i sina mest udda stunder? Hursom, gillade Kongos för sitt unika sound, riktigt kul tips! Givetvis även Katzenjammers norska kollegor:
  13. calle_jr

Gissa musikern

Jag känner på mig att det är en bluesman från deltat De flesta av dem visste inte vad en grammofon var förrän på 60-talet. Dock var ingen av dem söner till en skrothandlare. ALLA var bomullsplockare eller sharecroppers. Jag tror att kollegan är Howlin' Wolf eller Lightnin' Hopkins, men kan inte komma på vem skrothandlarens son är. Antagligen är det något fyndigt och med "skivdebut" kan P-pan mena albumdebut, så jag gissar på Muddy Waters.
  14. triomio

När det kommer till operor så brukar även jag plocka russinen ur kakan. De instrumentala styckena, uvertyrerna och intermezzon är många gånger värda att lyssna till men jag är nog mest förtjust i vackra arior. Resten brukar jag utesluta. Då lyssnar vi väl på en vacker aria då
  15. calm

Nya fötter under högtalaren

De verkar vara igång igen! https://www.finite-elemente.eu Representant i Sverige är Perfect Sense https://perfect-sense.se/varumarken Köpte lite nya fötter i våras så de finns definitivt att tillgå igen. Calm
  16. Det här tror jag du kan komma riktigt långt med... https://www.roomeqwizard.com/ Mjukvaran tror jag man kan ladda ner gratis och miniDSP UMIK-1 mikrofonen tror jag kostar en 1200-1500:- beroende på leverantör. Jag har inte testat själv men bekantskapskretsen som testat/använder denna lösning verkar vara väldigt nöjda. Inväntar själv besök av en akustiker och blir det inte allt för utdraget i tid, så jag glömmer tråden, ska jag försöka återkomma i ärendet Akustik och mätningar är lite A&O i min värld just för dagen
  17. P-pan

Nya fötter under högtalaren

Appropå Cerabase.... Är firman i ordning igen eller sitter de i "diket" ? Vill minnas några sorts konkursmässiga rykten för något/några år sedan
  18. bigblue

uppgradering! Tips

Och ännu svårare är det om man har satsat på märken som få känner till. Tyvärr. Hur bra produkten än är så e sannolikheten att den presumtiva köparen hört dem på mässa, i butik, hos kompis alternativt läst en test, väldigt liten.
  19. Det är en spännande resa som nu ska påbörja. Den saknar nämligen ett slut.... :-) Hur upplever du själv rummet idag? Finns det några specifika "problem" som du vill fokusera på? T ex lång efterklang, bumlig bas etc. Berätta gärna lite mer om hur rummet ser ut (bilder?) så blir det lättare för den som vill komma med tips. Jag använde själv XTZ Analzyer II inledningsvis. Men kom snart på mig själv med att bara stirra på grafer och glömde bort att lyssna. Lite mjukvara kan absolut vara bra för att ge indikationer inledningsvis. Men det är ju du och dina öron som ska trivas :-).
  20. XTZ Room Analyzer II Pro är ju ett bra val annars https://www.akkelisaudio.com/akustikforbattring/xtz/xtz-room-analyzer-ii-pro.html
  21. magnuskan

uppgradering! Tips

Hej! jag är väldigt nöjd med mina Klångedang T1 från Göteborg. Musik, musik http://klangedang.com/
  22. Tack @thli72, det där låter som en bra början! Jag ska kolla om det finns något liknande för Android / PC. I första hand vill jag bara checka rummets nuvarande akustik och se om det finns några grova fel som sticker ut och som enkelt kan åtgärdas. Finliret, med noggrann mätning av inhyrd akustiker, blir en senare fråga. Jag vill först lära mig själv (halva nöjet). Dessutom används rummet till så mycket annat än bara lyssning och byter därmed hela tiden skepnad, så därför vill jag inte lägga ner några större summor på akustikanpassning.
  23. Jag kör Audiotools, kostar drygt 200:- för grundmodulerna. . .man kör på en iPad Finns en mängd moduler att bygga på , men då blir det snabbt dyrt. . .men jag har bara behövt grundpaketet Det finns en mic att koppla till för ökad noggrannhet men den kostar 3500:- . . men det funkar helt ok utan När mitt rum kalibrerades använde akustikern Audiotools och tre mätmickar. . .o skall det bli riktigt bra är det bättre att anlita någon https://studiosixdigital.com/audiotools-modules-2/
  24. P-pan

Gissa musikern

Nej, det är inte R.O heller.
  25. Bolstad

Gissa musikern

Roy Orbison?
  26. P-pan

Gissa musikern

Har lagt till lite "information" i post #602
  27. Bolstad

Har lyssnat en hel del på denna brödraskara. Nu behöver jag er hjälp. Förutom att de på ett lysande sätt blandar olika musikstilar och instrument så påminner de så mycket om ....... Just det vilka, jag får inte fram vilka och det retar gallfeber på mig. Två exempel: https://www.youtube.com/watch?v=5tDjYuqJRJQ https://www.youtube.com/watch?v=KvbKNjGKcog
  28. Man blir rätt "hemma-blind" vad gäller ljudåtergivningen och tycker för det mesta att ljudbilden är så bra som man kan önska här hemma. Det man inte vet om har man som bekant inte ont av . Inte desto mindre är jag lite nördigt nyfiken på vad ytterligare förbättringar kan föra med sig. Jag inser att det här är ett ofantligt stort område med inga exakta sanningar. Det har skrivits spaltmeter och gjorts doktorsavhandlingar i ämnet - men ändå, som totalt novis måste man börja gräva nånstans och ta det stegvis. Jag kan tänka mig att det till att börja med behövs lite hård- och mjukvara som genererar grafer. Därefter ska man lära sig tolka graferna. Slutligen ska man korrigera rummets tillkortakommande på olika sätt. Så jag tänkte börja lite lugnt och fint med steg 1. Så vad är det för lämpligt program (PC) och mätutrustning som jag ska satsa på om jag vill börja mäta upp mitt rum? Förmodar att det följer med lite lathundar till programmet, annars finns det ju säkert litteratur i ämnet - några förslag?
  1. Load more activity