All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Impedans är motstånd. Resistans är en del av impedansen för en krets. Superkomprimerat: Impedans Z innehåller förutom resistans R även kapacitans C och induktans L som bidrar till det totala motståndet i en växelströmskrets. Impedansen är frekvensberoende w och eftersom kapacitans är fasförskjuten -90 grader och induktans +90 grader mot resistans kan den totala impedansen bara beskrivas med vektorer eller komplexa tal i. För en seriekoppling blir: Z = R + iwL + 1/iwC sorry.
  3. Today
  4. calle_jr

Har du hört detta?

Någon som känner till Ohm's lag? Då menar jag Ohm's andra lag Det var Georg Ohm som först formulerade att vår hörsel tolkar ett sammansatt ljud genom att generera nervpulser för de ingående rena tonerna. Han såg det som en fourieranalys , så om vi hör ett orkesterverk så delar hörsnäckan upp det sammansatta ljudet och skickar det som rena toner till hjärnan. Det är inte helt trovärdigt (och ett väldigt tekniskt betrakelsesätt), men det är inte fel heller. Hermann von Helmholtz stod bakom och vidareutvecklade Ohms formuleringar. Det var mycket liv kring detta och August Seebeck motbevisade Ohm med sina egna temporalteorier. Denna regelrätta strid var så ihärdig att Georg Ohm fick lämna hela forskningsområdet kring hörsel. Basilarmembranet är det membran som exciterar våra hörselceller med inkommande ljudenergi. Vibrationerna från trumhinnan skapar en vågutbredning i snäckvätskan som sedan exciterar membranet. Nedanstående figur visar hur membranet ser ut om man skulle veckla ut det. Membranet har olika bredd och styvhet längs sin längd, vilket får som effekt att det vibrerar med olika amplitud på olika ställen beroende på vilken frekvenssammansättning vågutbredningen har. Membranets lägsta resonansfrekvens varierar alltså längs dess längd. Responsen i basilarmembranet kommer av en framåtpropagerande våg som genereras när trumhinnan exciterar vätskan i scala tympani vars tröghet samverkar med basilarmembranets styvhet. Vågamplituden ökar gradvis till ett peakvärde vid ett specifikt ställe längs membranet som illustrerades i figuren ovan, för att därefter snabbt avklinga. Förskjutningen hos basilarmembranet för en ren ton kan beskrivas: där är vågnummer, är vågens amplitud vid basen, är den pådrivande frekvensen. är en faktor för att bevara energin när vågnumret ändras med . Integralen styr förluster när vågen propagerar längs membranet. Så snart en ton har exciterat hörselceller på ett ställe längs membranet så dämpas tonen bort. Den ovan beskrivna funktionen benämns platsteorin och tillskrivs Hermann von Helmholtz. Som syns verkar den vara märkbart trubbig med tanke på hur säker människan är på att identifiera ljud med mycket hög precision. Även om max amplitud exciterar på precis rätt ställe i membranet, så kommer hörselceller en bra bit över och under aktuell frekvens också att avfyra nervpulser. Det verkar helt enkelt ganska trubbigt. Det finns således en annan teori, lanserad av August Seebeck, som kallas temporalteorin. Den bygger på att takten som nervpulser avfyras bestäms av det frekvensinnehåll ljudet har, dvs att tiden mellan nervpulser är densamma som periodtiden hos en ton. Temporalteorin har vidareutvecklats av Ernest Wever till vad som kallas volleyteorin, och beskriver att ett gäng nervceller kan samverka och tillsammans skapa den takt som motsvarar frekvensinnehållet i en ton: Bildbeskrivning av volleyteorin baserad på illustration av Rachel Candace Law, Georgia Institute of Technology Idag är man ganska överens om att båda dessa teorier samverkar och kompletterar varandra till en mer exakt bestämning av örats respons. Man anser också att lägre frekvenser (under ca 1kHz) främst bestäms av volleyteorin, och högre frekvenser (över ca 5kHz) främst bestäms av platsteorin. Däremellan samverkar funktionerna så att hörselcentra kan använda "data" från basilarmembranet både vad gäller läge på membranet (plats) och nervpulsernas takt (frekvens).
  5. @Shift hifi En kabels impedans går inte att mäta med en multimeter. Impedansen är beroende på kabelns uppbyggnad och det är ganska många parametrar som påverkar. De tre huvudsakliga ingredienserna som ingår vid impedansbestämning av en partvinnad-kabel är: d = Ledarnas diameter (inte arean) s = Ledarnas avstånd (C-C) εr = Isoleringsmaterialets permittivitet (dielektrisk konstant) Detta är en grov förenkling av verkligheten, men man kommer ändå hyfsat nära med bara de här tre parametrarna. εr för några vanliga isolationsmaterial: Luft = 1,0006 PVC = 3,18 Teflon = 2,1 Polyethylene (PE) = 2,25 Jag hade inte tänkt bli mer teoretisk än så här och för den vetgirige så finns det fullt av info på nätet för hur man teoretiskt beräknar en kabels impedans. "seek and you will find" Matthew 7:7–8 Jag kan tycka att USB-standardens 90 ohm är ett lite märkligt val. Partvinnad kabel avsedd för digital överföring brukar i 9 fall av 10 ha 110 ohm's impedans. Undrar varför man har valt en egen variant? Det är bara de två ledarna för dataöverföringen som behöver impedansmatchas och det är inget som du kan "mäta". De andra två ledarna är spänningsmatning.
  6. Bebop

Mästarmötets efterdyningar....

Ja, det är den mest stabila kopplingen. Jag har aldrig haft några palavrar med AES. Men sen är det ju det där med dsd och att jag har fått på hjärnan att jag vill köra förbi dacens FIR-filter (= 352/384 kHz oversampling i Lumin)... Tills det går över får det bli USB.
  7. octavia rs

@Bebop isoREGEN kommer använda ingångens 5vdc för usb mottagaren och sedan påförs en ny ren 5vdc till usb utgången. Om man nu är rädd för kabeln får man strunta i att använda en. Det finns mängder av produkter som sägs göra det ena eller de andra om de fungerar med ens egna prylar är svårt att veta på rak arm skulle jag tro. Jag lämna usb bakom mig när jag skaffa dCS och sitter nöjd med AES överföring till min TAD.
  8. Bebop

Det är en produkt som jag inte riktigt förstått. Galvanisk avskiljning är det en del dacar som har, bl a min egen. Argumenten för detta är att USB-kablar kan föra med sig en massa ”skit” via spänningen och jorden i usb-kabeln. Detta tas bort genom att ha en optisk koppling som galvaniskt skiljer spänningsrelaterat skräp och som enbart skickar över den digitala signalen till dsp’n. USB Noise IsolationTo combat computer generated noise pollution, we have designed in optical couplers that galvanically isolate the USB input and processing sections from the DSP section, including ground. There is no continuity between any part of the USB input and any part of the Pandora/Romulus digital or analog sections. Men med isoREGEN utgår jag ifrån att man skickar in signalen via usb och tar sedan ut den igen spänningspåförd. Möjligen är det någon form av nätfilter men den kan ju knappast hindra nya störningar på vägen till dacen och dess usb-kort.
  9. Tusen tack för förklaringen. 👍 Då ska jag sluta tjata om motstånd 😊 Mvh
  10. Jo, men du måste skilja på motstånd och impedans. Impedans är något helt annat än ”vanligt” motstånd. Det enda som förenar dem är att det mäts i ohm. 90 ohms motstånd är inte samma sak som 90 ohms impedans. Se länken i mitt inlägg.
  11. new order

Jo. Ska trixa lite med inställningarna nu när systemet är igång.
  12. new order

Tack för tipset!🙂👍 Jo. Michael Greens prylar har jag använt ett bra tag. De funkar!
  13. new order

Jo. Kan verkligen se ut att vara förvirrande. Men allt är återanvända grejor. Och det satt Amd prylar i lådan tidigare!😁 Amd är ju king of the hill för tillfället. Och kommer så vara under överskådlig framtid. Men det sitter en i7 4790k i lådan nu. Lovar! Jag vet inte ens om jag litar på mitt eget omdöme ens när det gäller jitterbug. Det får sjunka in lite. Systemskiss? Jo får försöka ordna nått.
  14. Sammy

Testa att köra med uppsampling i Roon! När jag gjorde det fick jag en känsla av mer organiskt ljud känns som det blev mjukare med större ljudbild! Om du är intresserad så kan jag beskriva inställningar jag gjort när jag kommer hem! Finns ju andra här på forumet som också pillat med det och fått bra resultat :-) Men USB grejen gör också nytta i alla fall när jag fortfarande körde med USB och hade en IFI usb mojäng!
  15. kenneth

@new order kul att se att någon annan använder Michael Green's produkter. Inte helt fel att testa ifi micro usb 3.0, en klart hörbar skillnad, framförallt när du tar bort den vilket jag upplevde när jag hade min utlånad..... Lite dyrare men ändå inga stora pengar i det vi håller på med /Kenneth
  16. octavia rs

Mycket av de produkter man ser idag för att "rena" usb och allt mer LAN produkter kan göra en liten mätbar skillnad kanske men är det nåt som synes när de passerat dac, försteg, slutsteg och högtalare? Kopplar man dator direkt i dac och dac använder 5v för sin usb så kanske dessa produkter kan göra skillnad men allt beror nog mest på hur de produkter man kopplar in dem i hanterar signaler. En produkt som diskuteras flitigt är Uptones isoREGEN som med galvanisk avskiljning och matning med en ny 5v till utgången. Mätning av usb innan och efter isoREGEN visar att signal integriteten blivit bättre men gör de i verkligheten skillnad när de passerat dac? Före. Efter.
  17. Tack för svar. Jag kanske är trött i mössan, men jag fick för mig att en usb kabel skulle vara på 90ohm. Och att man skulle ha 45ohm på - och 45ohm på +. Jag menar inte att verka trött i huvudet, men det är jag 😂 Småbarnsförälder..
  18. Ampalang

Vad lyssnar du på just nu?

Snubblade över den här skivan och jäklars vad bra jag tycker att det är, spår två har satt sig på trumhinnan rejält. Emily King - Sides
  19. Liksom Bebop är jag oklar över syftet med detta? För du kommer inte att erhålla en karakteristisk impedans som motsvarar de motstånd du ämnar löda in.
  20. Bebop

Samma här. Jag har haft den några år men kan inte höra några direkta skillnader. HiFi News testade den då den kom. Vid mätning kunde de se en liten skillnad i fyrkantsvåg även om det var lite. De kunde dock inte höra några säkra skillnader men uteslöt inte att det kunde vara olika beroende på vilka komponenter man har och hur mycket jitter som skapas. De skrev också om man har fler USB-utgångar i laptopen och framför allt från samma USB-kort så bör man sätta Jitterbug även i den. Den gör i vart fall ingen skada.
  21. AlfaGTV

Personligen har jag svårt att höra några skillnader med sån där tingestar? Jag börjar nog bli lomhörd... Men, jag är lite nyfiken på vad du har för endpoint idag? Din server är väl den på bilden tidigare med vattenkylning och lite smått o gott? Du surrade om Intel i7 också, men det står AMD på chassit? (burr...) Dags för en systemskiss!
  22. Om du är händig så går väl det men om du får den funktionalitet du söker är en annan femma. Då får du berätta om syftet. Om du tänkt använda den som en usb 2.0 som denna tråden handlar om tvivlar jag starkt på det. Möjligen kan @Peo ge lite mer initierad kunskap än jag.
  23. Ledzepp

Hemma hos Ledzepp

Blev nyfiken igår...största traffoburken jag haft i någon stärkare..
  24. Okej tack för svar. Men om jag har en usb kabel utan motstånd, kan jag löda dit 4 st 45ohm motstånd (en på varje ledare)? Tack för allas input och svar. Detta är ett kanonbra forum. Mvh Stefan
  25. Inte riktigt. Motstånd (resistans) är ju enkelt att mäta i likström men impedans som USB-standarden behandlar är lite knepigare då det avser växelström och för det behöver man RF testinstrument. Båda mäts i ohm. Impedans är ju en form av genomsnitt mätt i växelström. Hur detta görs i praktiken vet jag inte men några hintar kan du få i Wikipedia. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Impedans
  26. Förstår jag rätt om man ska kunna mäta en usb kabel så ska alla 4 ledare mäta 45ohm? Mvh Stefan
  1. Load more activity