All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Perfect sense

    Event med Raidho och Scansonic

    until
    Söndagen den 28 april kl. 13:00 – 17:30 så kommer vi att premiärvisa Scansonics nya HD-serie tillsammans med en Sverigepremiär av helt nya Raidho TD-1.2. Båda serierna representerar det bästa ifrån respektive tillverkare med tydliga släktskap men med skillnader i ambitionsnivå och prisklass. Vi kommer att spela på två integrerade förstärkare av högsta klass i form av Aavik U-150 samt CH Precision I1. Allt sammanlänkat med strömhantering och kablage ifrån Ansuz. Under dagen så träffar ni representanter ifrån Raidho och Scansonic liksom den svenska importören. Som vanligt så bjuder vi på finkaffe och hembakat (bara det är värt ett besök). Här kan du läsa mer och anmäla dig till eventet: https://perfect-sense.se/aktuellt/event-med-raidho-scansonic Varmt välkommen! / Marcus, Christian och Ronni
  3. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Som brukligt var under Jan Johanssons uppväxt så var det pianospel som lärdes ut baserad på klassisk musik, många har väl tragglat igenom stycken som Für Elise mfl. Själv fick jag pianolektioner under några år på Richard Anderssons Pianoskola i Stockholm, men klarade inte riktigt den fulländade motoriken i alla skalövningar som skulle nötas timme efter timme och tröttnade därför efter ett tag. Med Jan var det annorlunda och han visade stor talang och tålamod vilket är en förutsättning för framgång. Hans första bevarade inspelning gjordes av hans mamma vid ett hembesök under lumpartiden. Den har refererats i följande video tidigare: https://www.svtplay.se/video/19863554/jan-johansson-en-liten-film-om-en-stor-konstnar Calm
  4. El Diablo har alltid varit lite av en kulthögtalare för mig. Den första Peak jag kom i kontakt med men det blev aldrig så att jag tog hem någon. Den fick vika undan för Peak-Consults MTM-konstruktioner. Därför skall det bli lite extra spännande att återstifta bekantskapen med den här versionen av El Diablo, med betydligt mer påkostade delningsfilter och element. mvh Kenneth
  5. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Om vi börjar genomgången av Jan Johanssons skivproduktion i eget namn på LP och EP så kan det vara på sin plats med en liten biografi. Jan Johansson föddes 4 april 1931 Onsäng, Söderala socken, strax utanför Söderhamn. Modern var småskolelärare och fadern handelsresande, som sålde bland annat radioapparater. Båda föräldrarna hade musikaliskt intresse och påbrå, modern som en duktig pianist och fadern hornist i en amatörorkester. Jans musikaliska intresse väcktes tidigt med pianospel redan som liten. Hans mor- och farföräldrar var också utövande amatörmusiker och i släkten fanns musiken alltid närvarande, inte minst genom den resegrammofon som familjen ägde. Modern var hans första pianolärare och när familjen sedermera flyttade till Söderhamn så fick Jan pianolektioner på stan. Hans spelade också gitarr och dragspel och tillsammans med några jämnåriga kamrater bildades den första orkestern under gymnasietiden, som fick lite jobb på skoldanser och i andra sammanhang. Efter studenten gjorde han lumpen i Solna, ett lämpligt uppdrag som morsesignalist med ordentlig taktsinne. Teknikintresse hade han genom fadern som var radioamatör och en lumparkamrat lockade honom till Göteborg och Chalmers och studier i elektronik. Här börjar hans egentliga musik- och pianistkarriär. Calm
  6. MatsT

    Kompression och Remasters

    Det ser ut att saknas 1 bit i den nedre versionen men i övrigt rätt lika? Jag tycker de verkar dåliga båda 2 men Oasis spelade väl in så att det skulle låta lite "smutsigt"?
  7. MatsT

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det är knepigt med jämförelser men i fallet med jämförelsen mellan 1, 2 och 3 är det faktiskt samma fil som behandlas olika i Pioneer's DAC och i ouppackad form även är samma som skickas till extern DAC.. Några kommentarer i övrigt: Det jag får ut med MQA digital ut avslagen är som jag skrev 24/48 eller i något fall (på Tidal) 24/44.1 och det är förstås i praktiken 16 bitar eftersom de övriga bitarna innehåller uppackningsinformationen för MQA. Andra uppspelare som t.ex Tidal desktop ger halvuppackade MQA-filer och har inte hårdvarudelen som inkluderas i konceptet. Att det verkligen är 48 kHz ser jag på DAC'en. Jag har sett en del av vad de "kloka gubbarna" skriver och skillnaden på CD och ouppackad MQA är högsta mariginell. När jag jämför versionerna på Tidal låter i princip alltid MQA-filen bättre hos mig och det är definitivt mindre "loudness war" på dessa. De tycks behandla mastern bättre och uppackade tycker jag att de står sig bra mot samma (?) fil som jag har högupplöst i något fall (uppspelat via samma DAC). Upplösningen på uppackad MQA verkar alltid bli samma som finns som hi-res om man letar. Min erfarenhet av MQA verkar mer positiv än din och andra får väl skaffa sig egen erfarenhet men jag tycker att det skrivs onödigt mycket om teknisk imperfektion hos MQA som inte är speciellt stor i praktiken. Att det är ett licensierat format tycker jag däremot är ett reellt problem som kanske tar kål på formatet framöver men så länge det finns tänker jag njuta av den högre kvaliteten det medför vid avspelning på Tidal.
  8. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Återkommer till Jan Johansson efter ett påskfirande i skärgården med strålande vårväder och lite motorsågsjobb på landet. Lite större jobb än hårklyveri! Efter fällning av en ca 200-årig tall förra året så gäller det att ta hand om dyrbart virke som kanske kan bli till en utbyggnad av bryggan senare. Första klvyvsnittet genomfört till tonerna av motorsågen i högstämt läge! Längsta svärdet når nätt och jämt igenom vi pratar om ca 50 cm i tvärsnitt. Calm
  9. För att åter, "flog a dead horse" som de säger... Känner någon till metoder för att identifiera vilken utgåva av en platta man besitter på disk? Jag har t.ex. Oasis - (Whats the story?) Morning Glory i två utgåvor på disk, en från egen CD av "äldre" snitt och en version från en vän som jag tror är "remastered" för den är jäkligt mycket högre i utnivå. Jag skulle vilja kunna identifiera den release som jag inte själv har i låda på vinden.. Nu är väl denna platta från -95 eller nåt när allt började gå allvarligt på tok med "loudness wars" men vilken av dessa är minst förstörd eg? Om jag analyserar dessa i JRiver så visar det sig att den som är mindre högljudd faktiskt har samma R128 DR-rating, 4.7. Däremot bedöms den en enhet högre på DR-skalan:
  10. AlfaGTV

    Musikhörna och experimentverkstad

    En relevant fråga! Det knepiga med denna jämförelse blir ju att ha en opåverkad fil som referens och ingen av dessa möter ju det kravet? Låt mig påpeka att det här handlar inte alls om vad som låter subjektivt bäst i ditt system, inte heller huruvida MQA är djävulens påfund eller inte! För det första, jag misstänker att något går fel någonstans i din uppspelningskedja (såvida du inte helt enkelt skrivit galet?) för MQA filer packas mig veterligen alltid upp till sina multipler, dvs en 24/48 MQA packas upp till en 24 bitars (okej, mest luft, men iaf) fil med samplerate 96Khz som i en MQA-medveten DAC uppsamplas/filtreras till antingen 192Khz eller 384Khz. Hade du utgått ifrån en 24/44.1Khz MQA hade den packats upp till 88.2Khz och sedan evt. uppsamplats/filtrerats till 176.4Khz eller 352.8Khz... För det andra, i den 24/48 fil du spelar i alternativ 3 har ett reellt bitdjup på runt 16-17bitar och har uppsamplingsinformation och autentisering etc inkodat "under brusgolvet" i filen du spelar. Man kan kalla det för en andra sorteringens fil om du jämfört med en "ren" PCM med 24bitars bitdjup och 176.4Khz samplerate. Ett flertal "kloka" gubbar har redan påvisat att en ouppackad MQA-fil har en sämre kvalitet jämfört med en vanlig RedBook CD med tanke på brusnivå och krav på filtrering etc. Jo, den har en del utökad information också som kommer till användning när den packas upp på korrekt sätt, med licensieringsbehäftad hårdvara... Jag kan dock hålla med dig, en vettigt behandlad MQA fil upplevs ofta trevligare än en 16/44.1, men de är nästa alltid "louder" också. Jag föredrar dock tveklöst den "rena" FLAC-ström som Qobuz erbjuder, i upp till 24/192Khz! Om ni provar, ge Ben Webster - Soulville t.ex. en chans! Inte fel!
  11. Yesterday
  12. Har ett Clearaudio Balanced reference riaa som jag överväger att sälja pga övergång till rör i signalvägen. Detta är Clearaudios tidigare toppmodell på riaa sidan och har separat strömförsörjning med dubbla ström kablage för vardera kanal. Det finns även både RCA och XLR in och utgångar så där kan man välja fritt vad som passar en bäst.Tar såklart både MM o MC och kan nog hantera dom flesta PU:er. Ett mycket kompetent riaa i toppklass som dom senaste 3 åren stått oanvänt. Kommer med original emballage och allt som hör till. Pris:23000:- Nypriset låg runt 60000:- Mvh hrk https://www.studio-22.com/clearaudio/balanced_reference_phonostage.htm
  13. juha

    Äntligen supernöjd med ljudet.

    Efter en rejäl försening så vart man äntligen framme😳 Länge sen jag var och hälsa på och tacksam för detta möte idag. Är ju fast beslutsam att bena upp min streaming till högre nivå och känna känslan av hållbar musiklyssning. Direkt redan under de första minuterna jämte hgt tjabbandes om ditt och datt hörde man att potential fanns. En genomgång först vad som fanns med i systemet så vart det dags sweetspot. Allt infriades och mer därtill. Musikalitet sväng detaljer klang osv var riktigt bra. Brukar ju tycka större hgt med stora element ha problem att få energi i instrument högre upp i frekvenser-fanns inget alls av detta här, fantastisk återgivning. Kropp fanns i allt som dyker upp. Tror inte det egentligen är hgt i sig utan rummets inverkan och akustik. Detta system har otrolig jämn i energi i från botten och upp till topp. Man sitter och njuter av musik och glömmer hifi. Streaming funkar ju alldeles utmärkt och saknade inget. Skulle inte princip kunna säga vad för källa som avspelades. Tackar för detta lugn jag fick för framtiden A/Wing
  14. 🤪 Det är nog inte så dum analys faktiskt... Jag gjorde tvärtom. Jag gjorde mig av med den dyra kabeln och skaffade samma som pickuptillverkaren använder till en tredjedel av priset. Det låter utmärkt bra.
  15. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Uppdaterade mitt flödesschema då jag inte tror jag fått in lite av de ändringar jag gjorde för ett tag sedan. Väntar fortfarande på att en produkt ska bli tillgänglig som kommer ersätta GS108 switchen och då även ge mig möjligheten att köra fiber så att nätverken blir åtskilda. HD Plex strömförsörjningen ska ersättas med två separata PSU så att det även blir separerat på 230V sidan där fibern delar nätverket (kanske helt onödigt men rätt enkelt att lösa). I övrigt händer det inte mycket med anläggningen förutom att lyssna på musik
  16. Hittade denna intervju som Jonh Darko gjort med Andrew Jones (KEF, TAD, ELAC m.m.) om hur han tänker när han konstruerar högtalare. A week before AXPONA, Andrew Jones and I went long over internet wire to talk about his work as a loudspeaker designer. My aim for the podcast wasn’t to reproduce Jones’ CV – his work for TAD/Pioneer and KEF is well known. Instead, I wanted to dive in with a simple question: why are loudspeakers predominantly wooden boxes? From that starting point, Jones went deeper into his Debut and Uni-Fi designs for ELAC and the advantages of active crossovers over their passive equivalents. Then came the bigger tackles: could a loudspeaker system reproduce a live event recorded in an acoustic space? Answer: nope, thus pulling the rug out from under those who talk about sonic accuracy as an achievable/knowable goal. This will be no great shock to regular readers/listeners. HEDD Audio’s Klaus Heinz and MBL’s Jürgen Reis have both dispensed with the idea of a system being “true to source” or “uncoloured” in their respective interviews. What of Jones’ extensive work with measurements and what do they tell him about his loudspeaker designs? According to our Brit turned Californian, many different measurements are required in order to reliably capture a loudspeaker’s performance with graphs and charts. Even more critical is the knowledge and experience to interpret them. Listen in here: https://soundcloud.com/johnhdarko/what-are-the-realities-of-loudspeaker-design https://darko.audio/2019/04/andrew-jones-on-the-realities-of-loudspeaker-design/
  17. Jag har forskat vidare och det är så att de har bakat in REA i driverns dämpning (dvs motståndet 45 ohm), och MEA är inbakad i driverns massa (dvs kondingen 400µF). De kan göra så eftersom de bara beräknar impedans över hela kretsen, och behöver inte veta hur stor andel som bidrar till utstrålning. Verkningsgraden är bara ett enskilt uppskattat värde enligt TS-parametrar, och SPL är som bekant uppmätt. Nu blev det helt plötsligt 8 komponenter som jag måste ändra i varje frekvenssteg Detta är nog också en av huvudanledningarna (utöver membran- och hornverkan) att deras modell bara stämmer lågfrekvent (~ka<2). De räknar med att lasten från luftens massa är konstant och luftens dämpning är linjär.
  18. calle_jr

    En ovanligt balanserad tråd - diskussion

    Den svagaste (och därmed känsligaste) signalen i anläggningen är vinyl frontend, och trots att pickupen är balanserad av naturen finns det väldigt få balanserade vinylriggar. Speciellt i Japan. Slutsatsen är alltså att man ska ta upp den riktigt stora plånboken när det gäller phonokablar. Vad det är för pickup, tonarm, sut, hur riaat är byggt och hur dessa enheter samverkar spelar ingen roll, bara kablarna är dyra. I anläggningen i övrigt ska du välja konstruktioner med dubbla antal komponenter, så att du kan köpa billiga kablar.
  19. Det finns en poäng Calle med den sista frasen, musiken speglar Historian och händelser i omgivningen, traditionen förstås, den långa tillbaka i tiden och den kortvariga. Och de forna Öststater kan uppvisa mycket dramatik! Min kompis George i Aten, opera allvetare och stor beundrare till Maria Callas berättade för mig att hennes bästa uppträdanden var när det var ruskigt väder med regn och blåst utanför teatern, det speglade hennes inre! Angående igen de forna Öststater, de tvingades i denna situationen, 82:an verkar att han gör det frivilligt! Mvh Spiros
  20. Jag förstår att du måste jobba på det viset för att uppnå teoretisk kurva som liknar verklig. För mig som bara sett på verkar det inte som om Scan-Speak uppnår en teoretisk kurva som är samma som uppmätt heller? Jag har tyvärr inte möjlighet att simulera där jag sitter just nu men det här är så pass intressant att jag kanske gör en simulering på det när jag får tillfälle. Man lär sig rätt mycket på sådant när man kan ändra en parameter i taget och se vad som händer.
  21. Tyvärr är det just så. Man kan ju diskutera saken ändå men tyvärr är det i besvärligaste laget för de flesta med strömdrivning och dessutom är elementen ofta optimerade för spänningsdrivning. Jag har planer för kommande sub-basar med strömdrivning men det måste i det fallet kombineras med Linkwitz-transform för att uppnå rak frekvensgång med de element jag tänker använda. Ett exempel på skillnaden mellan driftsätten är induktansen i spolen, det ger en sänkning av nivån vid spänningsdrivning eftersom strömmen är I=U/Z. Vid strömdrivning händer ingenting med nivån när induktansen höjer impedansen och det blir utsignal som är proportionell mot insignalen. Det som försvårar en del är att induktansen ofta anpassas för att ta ned nivån där direktiviteten hos elementet ökar för att kompensera för detta. Utstrålad energi minskar men det kan bli rakare frekvensgång i direktstrålningen. När det gäller Back-EMF och liknande så kommer det att vara en broms både vid ström- och spännings-drivning men med ström blir det en direkt påverkan och vid spänning en sekundär påverkan som kommer att påverkas av andra seriekomponenter i den ekvivalenta kretsen.
  22. Det framstår som en dystopisk livsstil med vibbar från forna öststater. Jag förstår inte hur man i det läget ens kan tänka på kablar, men å andra sidan förstår jag inte hur dessa fantastiska konstnärer och forskare uthärdade vardagen heller (Richter, Milstein, Solzhenitsyn, Rostropovitch, Timoshenko osv). Men det kanske var på grund därav som de uthärdade?
  23. Helt klart! Strömmen är helt styrande och utgör den egentliga huvudkopplingen i elektromekaniken och elektroakustiken. Både back-EMF och talspolens induktans är besvärande fenomen i dynamiska högtalare som skapar både olinjäritet och distorsion. Men jag kan bara vagt föreställa mig hur man kan eliminera dem med strömdrift. Jag skulle gärna testa, och det verkar inte helt oöverstigligt. Kruxet kan väl vara att alla kommersiella högtalare är anpassade för spänningsdrift. Jag pratade faktiskt med @Peo om detta igår. En högtalare fungerar ju egentligen omvänt som en spänningsgenerator när membranets returhastighet skapar en elektromotorisk kraft e=Blv. Strömmen till talspolen ska hela tiden övervinna denna "kraft" med en mekanisk kraft F=Bli. Jag ser som sagt inte direkt hur detta kan elimineras med strömdrift. Intuitivt känns det rätt, men givetvis i kombination med kritisk dämpning av upphängningen. Att jag inte förstod vad du menade är för att det är en annan fråga. Min mission här och nu är ju att härleda Scan-Speaks datablad Något i min krets skapar en felaktig pol vid 400Hz
  24. Last week
  25. Bättre med maskrosblad än ingenting. Min fru har förbjudit mig att ge henne blommor som vissnar för att det slösar på naturens resurser. Hon vill antingen ha något ätbart eller en blomma i kruka som håller länge. Jag valde det billigaste alternativet och plockar en bunt maskrosblad dagligen när det är säsong för dem. Det är bara tvätta av dem och sätta på tallriken. Men det är viktigt att inte plocka de som finns nära bilvägar p.g.a. avgaserna som fastnar på dem. Jag plockar mina på en stor äng tills en stor gräsklippare kommer och kör över dem alla...tänk vad mycket mat som går till spillo! Här hemma är det ingen mat som kastas. En gång gjorde jag risgröt som smakade konstigt men jag visste inte varför. Jag sa till min fru hur äckligt det smakade, men hon sa att "vi kastar inget", så jag fortsatte äta. När det var dags för hennes måltid spottade hon ut maten och sa att jag brände gröten och det kunde vara farligt för hälsan, så det var ända gången vi kastade maten och jag fick göra ny gröt. Det är som att kasta tweaks i toan och det vill jag inte. Jag har inte gjort om samma misstag sen dess. Nu sitter jag alltid i köket när maten kokas. Ett bra tips är att använda lock och låta maten koka på eftervärme. Jag lämnar kastrullen på plattan i flera timmar efter jag stängt av värmen för att spara så mycket energi som möjligt.
  1. Load more activity