All Activity

This stream auto-updates     

1. Today
  2. lindome

Vad lyssnar du på just nu?

Bill Evans - Portrait in Jazz på min lilla Studer
  3. MatsT

Musikhörna och experimentverkstad

Jag har ju en skivspelare med vacuum-tallrik också men den ger inte så stort undertryck att skivorna blir helt plana ens i läge max. Däremot ger det en minskning av lågfrekventa störningar och även mindre resonanser i själva skivan mot högre frekvenser. Skivan blir inspänd och vilar i ytterkanten mot en silikonlist som dämpar och jag tycker att det fungerar fint. Yttre skivklämma är en intressant variant också. På den nu provkörda Luxman-spelaren har jag en gammal skivpuck i gummi som spänns fast och det är en urgröpning i skivmattan som gör att kombinationen fungerar fint men det är märkbart mer lågfrekvensstörningar än med SOTA-spelaren. Mattan på Luxman PD-121 är en av de bättre jag stött på. Kombinationen matta/inspänning är spännande att prova, det påverkar en hel del och det brukar skilja sig en del när det gäller vad som föredras. Kan bero på musiksmaken? Jag har lyssnat mer på SPU/SME och har fått byta transformatorn från Lundahl LL9206 till LL9133, det blev för ljus klang med LL9206 och LL9133 är bättre i alla avseenden. Det låter väldigt bra men jag behöver mer tid för att kunna ge riktiga omdömen.
  4. Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Nu har jag lugnat ner mig en smula och tänkte starta om lite på nytt innan sommaren drar vidare mot varmare breddgrader.. Om nån vill se något kul så rekommenderar jag att man kollar på Youtube på Hifi-Fabio eller som han annars heter: Fabio Lanzoni med "I cant believe its not butter... SPRAY!" så man kanske kan se lite hur tiderna kan förändras en smula o baksidan å sånt med kändisskap när några kanske tänkte lite annorlunda i samband med förtydligandet eller vad man ska säga när man går ut med nicket i offentligheten.. Tjaa.. jag hade väl inte så mycket mer å säga än att det blev som å kasta katten över stupet å sen be att katten trots allt hade 20 liv extra eller nåt till godo. ..... Mvh
  5. Yesterday
  6. Richard

Uppdatering av forummjukvara

Ursäkta sent svar @AlfaGTV. Jo jag är ganska säker på att det är precis som @JWE påpekar ovan. @KSM får ligga i lite så ordnar sig det hela på ett alldeles utmärkt sätt.
  7. calle_jr

Beethoven, Yevgeny Sudbin, Minnesota Orchestra, Osmo Vänskä ‎– Piano Concertos 4 & 5 BIS-SACD-1758
  8. calle_jr

VTF - En parameter av vikt!

En annan faktor som vi inte tagit upp, men som Franc Kuzma talat om är att friktionskraften från VTF påverkar. När skivan spelar uppstår en horisontell friktion mellan nål och vinyl som drar nålen framåt. Om då COP ligger över kontaktpunkten mellan nål och vinyl så skapas ett pådrivande moment uppåt vilket ger större risk för spårningsfel, eftersom det mothållande momentet VTFx(a0+b0) minskas. COP för de två punkterna på 4Point är därför tänkta att ligga exakt i höjd med LPn när VTA är korrekt inställt. De ska åtminstone inte ligga över LPn. Höjden mellan nålspets och pickupskal varierar ju från 15 till 25mm mellan olika pickuper, så detta kan ju inte en tonarmstillverkare styra helt. Därtill varierar VTF och friktionskoefficient. Friktionskoefficienten vid glidning varierar µ=0.3-0.6, beroende på nålslipning, komplians och dämpning i nålinfästning, vinylmaterial och kanske framför allt inspelning/gravering (moduleringshastighet och frekvensinnehåll). Den är alltså inte obetydlig.
  9. octavia rs

Qobuz 96/24
  10. calle_jr

Ja. Jag använder aldrig skivklämma eftersom jag har slarvat bort den lilla ringen som ska sitta på centrumpinnen så att LPn trycks neråt i kanten i stället för uppåt Jag tror mer på en yttre ringklämma i mitt fall, och Kuzma gör ju en sådan i brons till min spelare
  11. AlfaGTV

Med det resonemanget drar jag slutsatsen att min dragning till spelare med gängad skivklämma inte kommer förändras! Däremot hade det varit kul att prova någon med vacuumtallrik någon gång. Såklart finns det andra parametrar som påverkar, men med en vinylskiva som är plan, ovillkorligt, gör ju att en del problematik ellimineras.
  12. calle_jr

Den i särklass viktigaste audiosignalen är lateralt modulerad. Vertikalt modulerad signal är endast differens mellan vä och hö. Så all optimering bör i första hand baseras på att få det horisontella verkningssättet så bra det går.
  13. MatsT

Om stången är tung är det ingen större nackdel men det kan fungera bättre med en lätt stång om båten är tung och om man dessutom sätter dämpning vid stångens infästning som kan ta hand om en del av den energi som måste tas om han där.
  14. MatsT

Nu har jag funderat en stund till på vad illustrationen av spårningsförutsättningarna implicerar. Den röda kurvan visar signalen som uppstår pga ojämnheter i LP-skivan och då tänker jag att det måste skilja i vertikal- och horisontal-led hur stor störningen blir. Goda resultat har rapporterats med tonarmar som har betydligt högre rörlig massa horisontellt än vertikalt, t.ex luftlagrade armar och Dynavector 507. Det borde inte vara någon nackdel utan snarare en fördel att gå mot lägre resonansfrekvens i horisontal-led eftersom man kommer längre från påverkan i det hörbara området och har mindre problem med bucklighet?
  15. calle_jr

Precis. Men man behöver tänka på tidsdomänen också. En överdämpad pickup blir lätt trög. Det finns två läger till som nästan än vanligare; lätt pu och lätt arm, samt tung pu och tung arm. Men jag håller med att tung pu med lätt arm har många fördelar, framför allt att lagringen kan utföras med precision. Men jag tror att man behöver veta vad man håller på med vid installation av tung pu på lätt arm - den är ju väldigt utslagsgivande på det mekaniska verkningssättet. Precis som en tung båt med lätt stång
  16. MatsT

Det var en väldigt fin illustration av spårningsproblematiken. En fundering som dök upp med anledning av den är hur dämpningen kommer in och det borde bli så att den blå kurvan som är inversen på resonansen ungefär rundas av undertill och lyfts en bit i det kritiska området där man vill vara. Så länge dämpningen inte blir så hög att den blå kurvan blir för platt och troligen orsakar viss påverkan i det hörbara området borde det vara positivt och mina erfarenheter stämmer bra med det men det finns förstås mängder med variabler att ta hänsyn till när det gäller PU/tonarm. Att det spårar som det ska är i ala fall det första villkoret som ska uppfyllas. Något jag tycker om med konstruktionen av SPU är den höga massan och det stabila skalet, den skapar liksom sitt eget universum med en mekanisk jord som påverkas ganska lite av omgivningen. Tänk er att ni står i båt som är förbunden med land via en stång och att ni står och fiskar, det är trevligt om båten känns stabil då! Vilken lösning tror ni skulle kännas bäst av en stor och tung båt med en relativt lätt men stabil stång eller en ganska lätt båt med en tung stång som troligen är ännu stabilare? Vi antar att den rörliga massan blir samma i båda fallen för hela systemet.
  17. Last week
  18. LasseJ

Mark's lillebror som lämnade Dire Straits när de höll på att spela in "Making Movies" är inte lika känd som brorsan men han gör mycket bra musik. Albumet "Songs for the Sirens" kom 2006.
  19. AlfaGTV

Fototråden

Jag behövde bara göra 30km på hojen för min middag!
  20. figge

Fototråden

Fick cykla 12 mil innan jag fick tillgång till ribsen.
  21. AlfaGTV

Fototråden

Trevligt! Själv blev jag bjuden på kylling idag så jag bjöd tillbaka på neroBaronj! Gott skit, sa kyparn!
  22. calle_jr

Det är en skog av fenomen att ta hänsyn till, men kolla på denna figur som baseras på en sammanställning gjord av Shure Brothers 1973. Naturen har inte ändrats nämnvärt sedan dess Det blir väldigt illustrativt hur spårningsförmåga, nåltryck, ojämna skivor, graveringshastighet, komplians och massa hänger ihop. Det är ingen slump att grundresonansen bör ligga mellan 8 och 12 Hz. Högre tonarmsresonanser är förvisso besvärliga eftersom de förvränger signalen inom audiobandet, men de är inte så kraftiga som grundresonansen som skapas ihop med pickupen. Vi vet att nålslipningar, geometrier och delkomponenter har utvecklats avsevärt sedan dess, men de är samtidigt mer krävande och mindre förlåtande än dåtidens pickuper.
  23. MatsT

Kan man nog säga, 32g! Tonarmen har en rörlig massa på 9.5g och det är väl med original-skalet på plats så klumpen längst fram dominerar på alla sätt. Det är inte så känsligt med tonarmens massa när PU'en ordnar den erfordeliga massan själv men de rekommenderar en stabil och resonansfri arm och det gör man väl i och för sig alltid?
  24. calle_jr

Ja. Och om plattan till nålvågen är tjockare än en LP så slår den avläsningen mer än +/-20% SPU är väl ganska tung, och med SME 3009 kommer nog masscentrum under lagringen.
  1. Load more activity