Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

1. Past hour
  2. Jag tycker inte att det är helt fel att lägga hela budgeten på en bra skivspelare som du kan leva och vara nöjd med väldigt länge. Alternativet att kompromissa med både skivspelare och riaa vilket lätt kan leda till att man inte blir riktigt nöjd med nån av dem och det blir ännu dyrare i slutändan. En billig riaa gör oxå sitt jobb och med en bra skivspelare är det lättare att hitta den rätta riaan. Lite besvärligare med streamers och dacar där det rör på sig en hel del och kommer nya modeller hela tiden. Jag skulle nog nöja mig med någon billig lösning till att börja med och hellre
  3. Är inte detta ett tecken på just dålig hörsel? Eller man klassificerar enbart bra hörsel med att höra ett brett spektrum? Så härligt att du fortfarande kan njuta trots tjutet!
  4. Today
  5. Har inte hört dessa, men de är säkert bra. Med tanke på åldern så borde man nog se över lite komponenter. Kondensatorer och annat åldras både av användning och av att tiden går. Renoverar man lite kan det säkert bli riktigt kul.
  6. En anledning till det är säkert att en hel av de som säljer nya rör har bränt in dem något när de sorterar för egen branding som t ex TAD och BTB för sina ”egna” premium-rör. JJ tillverkar idag Telefunkenmärkta rör som de kallar Black Diamond med svart text för att man inte skall förledas tro att det är äkta Telefunken. De är särskilt utsorterade enligt följande: Manufactured in partnership with JJ Tubes in Slovakia, each Black Diamond tube is meticulously measured for all critical parameters of performance including transconductance, gain, noise,
  7. Hej @danish Välkommen hit! Kul att höra dina intryck av Gryphon. Min kollega Henrik i Danmark berättade om dig. Hoppas du är nöjd med dina förstärkare!
  8. Jag har själv haft lite olika modeller av Von Schweikert och Audiovector tidigare men har sedan ett par år lite olika Larsen modeller och har inte ångrat mig en sekund då jag fått ett par kvadratmeter extra golvyta att tillgå.
  9. Missade att svara på den här @byZan . Nyproducerade rör brukar komma igång och låta bra ganska fort, men efter 50 timmar är de rätt inkörda. NOS är lite olika, men ibland kan de vara lite bråkiga i början, då fräser och pruttar de lite, men när de brunnit ett tag brukar de tystna. De flesta är också inspelade efter 50 timmar och vissa måste ha den tiden innan de låter vettigt. Det är lite som kablar. Högupplösta/transparenta rör brukar lugna till sig och få mer botten, djup och klang efter ett tag, medans de lite mer murriga och fylliga öppnar upp sig.
  10. Ok, här kommer några fler rör byggda i Herleen-fabriken. I kronologisk ordning Amperex 6DJ8 Bugle Boy, Nr. 45H3. Konstruktionsmässigt lik de andra rören byggda i Herleen, förutom att de inte har pinnar i guld, och att den övre plattan är dubbel, eller laminerad av 2 material precis som Valvo E188CC, vilket @AlfaGTVså skarpögt noterade. Även plattorna har små flikar som sticker ut, det är synligt på bilden nedan. O-gettern är mindre i diameter. I mittsektionen, de delar som heter plates, är en av delarna silver och inte grå. Ljudmässigt låter dessa rör fylligt och härli
  11. 5V x 5A= 15V x XA X= 1,67A vid 15V
  12. Tack, har inte bestämt mig för vilken DAC det blev, Denafripsen var den första jag sökte på och trodde faktiskt att den skulle klara det efter att ha tittat på bilder på baksidan. Så om jag ska köra enligt min bild så är det isåfall Lumin D2 eller Bluesound Node som är aktuellt. Det känns som att detta är vägen att gå för mig i dagsläge. Har läst dessa trådarna flera gånger men ändå så glömmer jag eller önskar att någon revolutionerande och prisvänlig produkt som innehåller allt ska ha släppts sedan inläggen var författade Jag har himla lätt för att s
  13. Ooops. Det har jag heller inte tänkt på. Kollade hur Lumïn konverterar dsd64 och dsd128. De gör det med multiplar av 44,1 upp t o m 352,8. Så det jag skrev ovan om konvertering till 24/192 över AES skall vara 24/176,4. (Jag har kollat på displayen).
  14. @j_bloom nu vet jag inte om just bilden på DAC (Denafrips) är en DAC du övervägt men den har inte möjlighet att ha nätverk direkt in och stöd för Tidal (ja det finns RJ45 portar på den men det är I2s anslutningar för att mata den direkt med denna signal). Din koppling ovan här kommer således inte att fungera som du tänkt med dessa apparater och ha Tidal i dator/platta som källa via nätverket då behöver produkten på nätverket stödja Tidal Connect https://tidal.com/supported-devices?filter=tidal-connect Antingen så behövs det en DAC med stöd för streaming typ. Lumin, dCS
  15. Hur många A levererar den när man kör 15V?
  16. @figge, du måste ju anpassa musikvalet! Något annat än Eine Alpensinfonie av Strauss är inte tänkbart!
  17. Nätdelarna iPower från iFi (690kr) på olika spänningar (5V, 9V, 12V och 15V) har ju varit en försäljnings succé för iFi de senaste åren. Deras nytillskott under 2020 var den snyggare och lite kraftigare iPowerX (1090kr, i samma spänningar som ovan) med än bättre prestanda och i förlängningen ännu bättre ljud. Nu har iFi tagit på sig fin-handskarna och äntligen gjort en kraftigare nätdel för oss som gillar lite bättre hifi: ELITE iPower! Med en prislapp på 3600kr och en helt nyutvecklad låda i metall (aluminium) så tar de här klivet rakt in i finrummet med en nätdel som ska vara ty
  18. Det är väl en bra sammanfattning. Visst är det smidigt, rent och prydligt att ha en ethernet kontakt in och inget mer, men som diskuterats lite i andra trådar också så är det ju inte fullt så enkelt, det är ingen ljudsignal som kommer via ethernet utan det behövs mer eller mindre en liten minidator i DAC:en som behandlar och spelar upp musiken. Det finns bra implementationer av detta där t.ex Lumin och MSB gjort det bra, men då börjar det också kosta pengar. I grund och botten så är det väl dock ofta det som det handlar om, hur mycket pengar man är beredd att lägga. Om du vill känna större fri
  19. Det är inte till mig själv utan en kompis till rummet som finns tidigare.
  20. 1. Källa - Tidal på dator/ Ipad eller Telefon. 2.Wifirouter 3. Ethernetkabel 4.DAC med ethernetanslutning 5. Obalanserade eller balanserade kablar till förstärkaren 5. XLR/ obalanserade kablar till min förstärkare. Såhär tänker jag som ett första steg till att börja spela musik från datorn/ mobilen igen kommer att se ut - jag vill först och främst kunna komma igång och streama Tidal men framåt i tiden vill jag även kunna ha möjlighet att köpa/ lagra musik och köra Roon fullt ut. Jag antar för att få ovan ritade lösning till att fungera så
  21. Guld spelas lite varje dag härhemma nu. Tack!
  22. Min tanke med att bara köpa analoga pressar grundar sig i att jag för tillfället inte har råd eller plats med att köpa all den musik jag vill ha på vinyl, jag tycker din strategi låter förnuftig och vill anamma den. Dessutom så känner sig inte min dam härhemma sig bekväm med att hantera LP-skivorna och skivspelaren ännu, det är inte det att det är för svårt utan hon tycker att stegen är för många och att det tar för lång tid innan hon kommer fram till destination och kan spela musiken, hon är på den biten mer bekväm av sig än mig och kan inte njuta av själva processen på samma sä
  23. Varför letar du alternativ till Larsen/Carlsson om du vill placera nära vägg? Är det designen eller ljudet som inte faller i smaken?
  24. Förstår det, och jag förespråkar mjukvaror som anpassar ljudströmmen till endpointen, av kompatibilitetsskäl. Men, samtidigt brukar jag också konvertera mina DSD till PCM för att kunna spela dem t.ex. direkt i Bluesound, eller andra apparater som inte gillar DSD-strömmar. Just nu jobbar min stationära PC hårt med att PCM-konvertera en rejäl bunt med DSD-album till PCM, inkl peak gain normalisering. Jag provar detta i mitt EZ CD Audio Converter som är sjukt bra som bulk-konverterare och Tag-editor. Edit: Jag skall förtydliga min passus om interpolation också, det finns m
  25. Började dagen med 2,5h gitarronani.
  1. Load more activity
  • Create New...