All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Kul att det uppskattades och Tack för like:n Svanteborg Ja, nu har jag iaf hämtat ut min cykel idag från Servicen och dom hade till och med ställt in den med växellådan skulle man nästan kunna säga hehe..och dessutom pumpat däcken gratis verkar det som. Jag är verkligen imponerad av jobbet. Det gick på två dar blir det väl. Men jag gick in o tjötade lite med dom och dom var glada.. Precis som man ska vara helt enkelt.. Varför vara sur när man kan vara glad.. vet inte heller vem som sa det faktiskt.. Det var väl nån kan tänkas.. Kan inte minnas vem som skulle ha sagt dessa ord.. Kanske var det jag själv.. Nåja.. Sen när dom hade satt dit hastighetsmätaren, drevskyddet fram, den automatiska kedjespännaren från Honda MT5... Nä, skojar bara.. Det var den moppen det.. Jag hade en Svart / Gul med Paris Dakar dekaler från en dekal firma i stan.. Samma firma som har satt upp skyltarna till stadsparken i Jönköping. Den med ugglan på.. Om den finns kvar.. Tror det var nån som försökte spela allan o lackade om den en gång i nån trevlig sån där Graffiti färg med enbart ett par streck.. Då tänkte jag på den stackarn.. Men hur tänkte han där? Har du inte gått konstfack grabben eller? Eller har du inte som jag gått på ED och ritat på lektionstid händer osv och sulat suddgummi i tinningen på killen bakom..?? Har du inte gjort något alls av detta.. Sen tänkte jag mer.. Hur ska det då gå för din framtida konst-utbildning om du gör bara en massa streck å sånt.. Sen tänkte jag inte så mycket mer på det.. Sen sket jag i det kan man säga.. Tyckte inte det var värt o lägga krut på sådana dåliga färgkoder.. Så då fick det rinna ut i sanden.. Även om kvicksanden hade tagit slut i en Container i Djibouti.. Något stenkast därifrån.. Nu ska jag nog avsluta innan kvällens kaffe bara blir stående där i en gammal veklig frukost kanna och ser mest ut som om den har stått där enda sedan 1923 eller något sådant.. Hifiklubben ringde jag aldrig till och han som jobbar där känner jag och dom andra med och hela baletten.. Till och med kundtjänst för det är dom som får tjöta med Doug Demuro när han ringer där telefon samtalen aldrig råkar ta slut på grund av ovilja kanske det heter.. Även om vi väljer... Inte vi utan hjärnan sorterar omedvetet vilken information den vill att vi ska fokusera på.. åt oss alltså.. Så vi gör alltid samma fail omedvetet.. Tex första gången man träffar på en person.. Alltså första intrycket är det man går på. Fast det vet ju jag om då det är jag som skriver om det så jag brukar aldrig gå på den niten.. I så fall skulle jag nita mig själv en sju gånger o tänka.. "Där nitade jag mig själv.." Sen kanske jag ringde Balance bild och ljud och Engströms urmakeri och ställde en massa ytterligare frågor för att senare gå upp till min flat i mitt torn och se ut över ägorna.. Eller vad man ska kalla det.. Från mitt fönster i burspråket ser man det mesta av Jönköping.. Tex Torpaskolans väggar där vi letade kattguld i väggarna och trodde att vi skulle bli rika då runt 1995.. Det finns en text i taket under rundeln eller det gamla cykel stället framför skolan.. Där det står nånting i stil med: "Ring det här numret om du vill träffa en riktig kvinna!" och så står det ett telefon nr har jag för mig som går till en av skolans anställda hahaha.. Det var inte vi som skrev det.. :P Numera preskriberat En annan som står kvar.. Är den boken vi läste 1994 tror jag det var när jag gick i fyran.. "Love from Katie!" nånting.. Det var en bok vi läste varje dag i två veckor nånting har jag för mig där Katie var hos tandläkaren.. Den personen som skrev det är incognito i denna stan.. För hen gick upp i rök för 10 år sedan.. Ingen kunde nånsin komma vem den här rackaren skulle kunna tänkas vara.. Sen att det gick åt helvete o sen vände några gånger det var ganska givet med den hennen eller vad man ska säga.. Livet för hen var bara sådant..liksom mitt.. Ena dan ett liv i lyx.. Ett annat i en gammal öltunna på Spy Bar nedsänkt där bland det sista slammet i botten.. Det den sista gubben klipper sista halvtimman efter att alla gästerna har gått hem.. Det låter som min farsa det.. Hur som helst!.. Till slut köpte hen en frukt i en affär i Göteborg.. och vips så var hen en mycket lycklig *** som levde lycklig i alla sina dagar och åt pizza på Valentinos.. Eller gjorde hen?
  3. Today
  4. calle_jr

Nyheter på halvfabrikat!

Ok. Och hur är det med filter? Har de normalt tillräcklig bandbredd? Jag är inte själv så extremt högupplöst , men eftersom trenden går dithän är ju frågan intressant om folk som köper högupplöst defacto har en anläggning som kan spela av det. Inte bara en dac utan hela kedjan. Man kan misstänka att det är lite som megapixlar med kameror. Jag kan förvisso tänka mig att många tillverkare väljer att redovisa enbart audiobandet och att mindre avvikelser inte har nån betydelse. Men bandbredden handlar ju inte enbart om hur högt register man hör.
  5. hbgot

På jakt efter ny digitalkälla

I nuläget så har jag inget omedelbart behov av digitala ingångar men om jag får för mig att skaffa en cd transport eller liknande källa framöver så känns det ju surt att behöva skaffa ytterligare en dac. Sedan har jag ju en ekonomisk smärtgräns, som det känns idag så är nog 40' gränsen om jag inte vinner på lotteri.
  6. Fullständigt genomgången och renoverad STUDER A80-R. Renoverad av yrkesmän för studiomiljö. Den är i mycket fint skick. Pris 85.000kr
  7. Hifi_Perrra

Jag vet inte riktigt. Denna veckan har jag tränat många timmar fotboll utan mat, bara middag och resten protein shake pulver o lite fil och inte ätit så ofta för att jag vill gå ner i vikt och bli lite biffigare helt enkelt.. För man vill ju inte se ut som en tunnis haha :D Och nu tror jag att rätt många i den här stan känner till vem jag är, även om det var med avsikt jag avslöjade info om mig själv. Saken är bara att vissa ställer sig o glor på mig vid tex en busshållplats hahaha.. Vad tror dom liksom. Att jag är ett Ufo? Har dom aldrig sett en man som har lagt en miljon på stereo förut hahaha.. Vad ska man göra åt det.. Jag vet inte riktigt. Gränsen går väl när en sån människa knackar på dörren hahaha. Precis som om jag var rätt person då å öppna när jag är van vid både mindre trevliga vakthundar som jag skrev om på Component och även min bästa vän Tuva som är en Amstaff.. Som också gillar att spela boll. Världens goaste hund så länge man inte går in på tomten om man inte tillhör godset :P Vi brukar spela boll jag o Tuva. Hon är den enda historiskt sett som har lyckats bita sönder min brors boll som han fick för 41 år sedan ungefär.. Så den höll till senaste fotbolls matchen.. Sen satte hon käftarna i den hahaha... Så dom som inte känner till mig, dom behöver kanske inte heller ställa frågan om det är ok att gå in på tomten eller stå o glo när hunden inte är med.. För det lär det bli en.. Det känns mer lockande nu faktiskt.. Även om jag aldrig förmodligen behöver ha slakt koppel i den här staden.. Jag är mycket säkerhetsmedveten av mig, eller extremt och jag har väldigt mycket överkurs kunskaper i sådant. Men om det är i all välmening och man själv är intresserad så är man välkommen hem till mig! Men, det var som gurktjuven som stal våran gurka och ingen vågade säga något till mig för att dom visste att jag skulle sitta o vakta varje natt med mina ficklampor. Den senaste, en riktig nörd-modell, bara för att maxa antalet 10 av det märket... Tjaa.. X21R.2 var namnet.. Hoppas att jag aldrig får användning för den.. Jag tänder den aldrig av ren princip om det inte är en nöd-situation och jag ligger risigt till. Den är bara till för uppvisning i höga träd kvällstid för grannarna, med eller utan färgfilter.. Så att detta skulle vara baksidan av kändisskapet.. Tjaa, den sitsen existerar inte i mitt liv.. Jag är som Kevin Costner i Bodyguard.. Dessutom råkar jag kunna alla repliker i hela den filmen utantill så jag brukar köra Spansk eller Tysk undertext då jag vet allt på förhand :D Dessutom kan jag detta i ordning då jag har sett den 3000 gånger ungefär.. i 7 år såg jag den en gång om dagen varje dag.. och det blir enligt min brors sambo 2500 gånger ca enligt hennes uträkning hehe :P Jag la förresten undan denna HDMI kabel på Hifiklubben idag så den ska jag hämta ut. Ska bara kontrollera måtten med den mer exakt alltså så skulle jag ringa upp o säga om det är den jag ska ha helt enkelt.. Yes! Så är det med det.. Som nån annan sa.. Man ska vara glad att man inte är ledsen! Själv sa jag en gång.. Det gäller att se upp från telefonerna så det inte landar en flashbang i skallen... För man kan ju aldrig veta... Jag tänkte mer på om Ryssen kommer då men.. Fast den dagen vet jag vad jag ska göra.. Det är väl bara å åka till Systemet o köpa en pall med några 75:or o sen en låda ister + lite Finskt rågbröd från Torget i Jönköping.. Sen blir det fest med Puttes glada gäng istället.. Det är en klassiker från retorik-boken jag fick i Julklapp av min bror, även om jag nästan enbart pluggade in detta.. Ge en gåva om nån kör härskartekniker med dig.. Sen pluggade jag in vad dom olika färgerna betyder.. Brunt är ekologiskt.. Rött är varning eller fara som man blir arg av.. Kanske därför alla var avis på mina Guarneri haha eller nåt annat möjligtvis när dom kollade på sin egen bil hehe :P Nää Trolling är jag inte mycket för :D Gult kommer man ihåg.. Tjaa, men vända håll eller spela Uno det är inte det lättaste om inte korten är märkta.. Ingen fattade varför min bror jämnt vann hela tiden... Men, men, om Doug Demuro är tjötig så vet jag inte riktigt var jag ligger... Men morsan säger att jag är värre än honom och det är ju en aning spännande.. Det tar aldrig slut.. Det är som med fotboll.. Oavsett när man bör sluta och gå hem så kör jag tills solen går ner och går den ner mot förmodan eller om min dag ryker på ett eller annat sätt så lär man få höra från mig.. Även solen den j_kln.. Även om man vill veckla ut den igen precis som den var strax därinnan.. Men så är det med den saken.. Saker händer.. Sen om det var bra eller dåligt... Tjaa, det kan inte jag göra så mycket åt.. Jag är iaf glad.. Sen om andra inte är det... Eller hur dom tänker.. Det har inte med mig o göra. Jag surar i fem minuter.. Sen skrattar jag bort det. En god egenskap jag har som inte min övriga släkt kan tampas med hehe.. Eller hur man säger.. Då va... Det var nog allt jag hade att säga.. "That´s all i had to say!" The End! Iaf för den här timman! ;) Mvh
  8. Demodagar den 24:e och 25:e maj Audionord dagar med Devialet, Shunyata och Magico hos Akkelis Audio 24-25 Maj Fredagen den 24 Maj har vi glädjen att ta emot Daniel från Audionord tillsammans med Maxime från Devialet hos oss. Daniel kommer att ta oss på en resa genom Devialets Expert Pro serie från instegsmodellen D140 till den fantastiska D1000! Maxime kommer även att visa oss hur en SAM inmätning går till.( SAM är en unik teknologi som Devialet utvecklat och som skapar ett optimalt samspel mellan högtalare och förstärkare). Har du en förstärkare i Devialet Expert Pro serie men ett par högtalare som ännu inte är SAM-mappad, har du nu möjlighet att få detta utfört under dagen. Vi startar demonstrationerna kl 14.00 och fortsätter med demos 15.30 och 17.00 - välkomna! Lördagen den 25 Maj välkomnar vi Brandon Lauer från Shunyata Research. Shunyata är kanske mest kända för sina strömprodukter i Sverige, men har ett omfattande sortiment av digital, signal och högtalarkablar som fått fantastisk kritik i världen över. Bland de utmärkelser man fått finns ”Product of the Year 2018” för Denali 6000T i Hifi+ och ”Product of the Year 2018” för Sigma högtalarkabel. Brandon kommer under 2 demonstrationer att berätta om och demonstrera Shunyatas olika produkter och även visa lite nyheter från München. Vi startar kl.10.30 och fortsätter 12.30 med nästa demo. Under hela demohelgen kommer vi att spela på Magicos nya "lilla" golvhögtalare A3. Välkomna!
  9. Hifi_Perrra

Nyheter på halvfabrikat!

Haha.. Jag misstolkade det du skrev iom att jag tolkade det som en väldigt undrande fråga hahaha... Jag har lärt mig på Component bland annat att man ska kanske inte göra en första tolkning till en korrekt tolkning och sen gå på den uteslutande. Det är en av dom saker man får lära sig med åren genom olika yrken som jag tror att även du och ni andra har full koll på. Ungefär samma som smile gubbe eller inte
  10. Perfect sense

Lumin har faktiskt relativt långa produktcykler. A1 var deras första modell. Den kom redan 2013 och utgick först under förra året. Att lyssna hemma innan köp är alltid klokt - absolut / Marcus
  11. Engelholm Audio

Nyheter på halvfabrikat!

Intressant! C51'an kan nog sägas stödja din önskan, om högre övre frekvens. Genom att lappa diskant/mellanregister, så kan man välja en mindre diskant som fokuserar på (ännu) högre register, jämfört med om diskanten också måste kämpa ner till exempelvis 2.5kHz! Med en C51'a så kan man dela 3-6 kHz vilket ger otroligt mkt lättare villkor för en diskant.
  12. byZan

Så kanske det var, S1 fasas ut………………. och X1 blir den ”bästa” i programmet, fast medans jag skriver detta så har det säkert kommit någon ny modell Subjektivt, objektivt det är just det som gör att rådet bör bli att man bör lyssna hemma innan köp, fast det gäller tydligen inte alla /byZan
  13. Engelholm Audio

Nyheter på halvfabrikat!

Hehe - så ömma tår har jag inte...jag var mer frågande (pga mitt flyktiga minne) "skrev inte jag det"? Extreman är det:
  14. Perfect sense

Det är roligt när det blir bra Lumin S1 finns faktiskt ännu kvar i programmet, men det är nog en tidsfråga innan den ersätts alternativt utgår nu när X1 har lanserats på den högsta nivån. Att X1 är objektivt bättre råder det nog ingen tveksamhet om. Hur mycket och om det är värt prisskillnaden blir med det sagt något man själv får ta ställning till. I den här tråden och testen som den länkar till så jämförs Lumin S1 med X1: https://www.audioshark.org/lumin-169/lumin-x1-review-15466.html / Marcus
  15. calm

Den moderna jazzens utveckling

Sommarturnéen 1958 med Stan Getz under ett antal veckor i juli och augusti blev en veritabel succé mycket tack vare Stan som förutom att han var en världsartist även var på mycket bra spelhumör. Men även Jan Johansson fick mycket beröm för sitt pianospel som utvecklades i det krävande musikaliska sammanhanget. En kritik som dock framfördes i pressen var att han inte fick tillräckligt ljudmässigt utrymme, då många arrangörer slarvade med mikrofonuppställningen vid pianot. Vi skall komma ihåg att i jazzsammanhang var pianot i mångt och mycket fortfarande ett kompinstrument och inte i första hand ett soloinstrument. Men hans innovativa pianosolon gav ändå genklang såväl bland publik som hos musikkritiker. Hans musikaliska frihet utvecklades också i sammanhanget och blev snarast påhejad av medmusiker och publik att göra ramen vidare. Superstjärnan Getz hade lite av idolstatus i sammanhanget och den entusiastiska publiken stod och tryckte på vid scenkanten. Sommar och sol och danskvällar med jazz hängde fortfarande ihop, även om jazzen som ren lyssningsmusik växte. Inte minst genom företeelsen kommande från USA i form av Jazz at the Philharmonic. Calm
  16. Perfect sense

Det stämmer . Det man behöver överväga är om man är i behov av digitala ingångar (med möjlighet att ansluta en CD-transport exempelvis). Det har inte Lumin, vilka är rena "nätverksspelare" som endast har Ethernet-ingång. De är optimerade för uppspelning ifrån streamingtjänster (Tidal etc.) alternativt ifrån NAS eller extern hårddisk. Om man vill ha en komplett DAC med möjlighet att ansluta digitala källor över USB, S/PDIF, AES/EBU eller Toslink så finns det fler och lämpligare alternativ. Den tidigare ägaren av Moon 380DSD som AlfaGTV nämner har uppgraderat till Ayre QX-5 i en högre prisklass. Detta är en komplett DAC eller "digital hubb" som man kallar det, vilken även har en fin volymkontroll och hörlursutgång för övrigt. En favorit hos mig just nu är nya Ayre QX-8 i ungefär samma prisklass som Lumin T2 och Moon om man önskar en mer komplett maskin. / Marcus
  17. AlfaGTV

Ett annat märke som gör bra streamers, eller kanske snarare DAC'ar med streamingmöjlighet är ju Simaudio Moon. Tror @Perfect sense har en mycket trevlig Moon 380DSD med Mind2-modul som gör den streamingkapabel. Jag bedömer ljudkvaliteten utifrån den DAC som sitter i min egen Moon 430HAD som förvisso saknar streamingmöjlighet, men låter otroligt bra, utan egenheter. @byZan lösning i stugan tyckte även jag både verkade stabil, flexibel och mycket välljudande. Även den Lumin U1 Mini jag hade hemmavid häromveckan tyckte jag lät kanon, och var stabil och lätthanterlig.
  18. byZan

När jag skulle minimalisera systemet i stugan så köpte jag en Lumin S1 på ren chans, nja lite googlande blev det också, jag blev helnöjd då jag samtidigt installerade Roon Rock och Tidal. Så i stugan blev det en perfekt lösning och glad att chansningen gick hem. S1 är numera en utgående modell men hittas den begagnad så är den en klart het kandidat då priset torde vara klart reducerat, annars tror jag X1 är ersättaren? men då kostar det ju ”lite” extra och jag har inte jämfört dessa för om det skulle vara värt de extra pengarna. Plug’n play och det blev kanon. /byZan
  19. calle_jr

Nyheter på halvfabrikat!

Hur är det då med högupplöst? Hirez-försäljningen av musik ökar stadigt, och i många utgåvor är även inspelningen högupplöst Jag gissar att standarden för mastrat material kommer ändras till mer högupplöst, åtminstone för klassisk musik. Många gör redan det även om de endast ger ut cd. Men det är ju till föga glädje om inte diskanter, filter och elektronik kan återge något över 20kHz. Dan Foley har gjort en serie mätningar på olika instrument och spelat in dem i ett bås med tre olika mikrofoner med lite olika egenskaper. Publicerades i LIS 2018. Här är spektrogram av en violin som spelar 30sek presto i båset. Inspelningen från de tre mickarna läggs efter varandra i en wav-fil som då blir 1.5min lång, och som han översätter till frekvensdomän med FFT i Audacity. Det som syns över den röda streckade linjen representerar energi över 20kHz.
  20. Hifi_Perrra

Jag skrev tydligen fel info om Beoplay H4 köpet. Tydligen gick den affären igenom den 18/10 - 2018 och inte som jag skrev i Maj - 2018 alltså Minnet som sviker en del Rätt ska vara rätt!
  21. Yesterday
  22. Hifi_Perrra

Nästa projekt blir en HDMI kabel från Hifiklubben. Dom har en prisvärd där som dom frågade om dom skulle lägga undan. Men jag sa att jag väntar lite och är den slut då så beställer jag hem den helt enkelt. Det tar bara en vecka om den finns på central lagret i Danmark
  23. Hifi_Perrra

Jag har inte köpt någon hifi på väldigt länge. Senast var mina Beoplay H4 förra året i Maj nån gång på Hifiklubben, men för ca: 7 dagar sedan blev det en optisk toslink kabel från Argon.. Jag har just nu lite projekt, förutom det så går jag igenom en del saker som ska fixas med Ska inhandla en kaffebryggare för att kunna njuta av musiken på ett bättre sätt givetvis, en MoccaMaster och sen idag bytte jag skor till ett par sandaler för att stortån är ursäkta uttrycket: "Något F*ckad" för att jag har latchat för mycket boll på fotbolls planer när det har varit ledigt. Idag stod 7 fotbolls damer och kollade på mig i en hel timma efter deras match och dom kvinnliga domarna stod en halvtimma extra. Sen gick solen ner och då gick jag hem. Jag var inte alls slut men mitt vatten i min flaska tog slut.... Måste hitta en större :P Var lite sne att den gick ner för jag räknade med 3-4 timmar att jag skulle latcha och dribbla o skjuta långskott på mål och springa på fullt i cykel fart.. Som jag alltid gör. Igår sprang jag intervall genom stan 6 km på fullt i 20 km/h ca och och i övrigt gick jag, så totalt var jag ute o gick från 09:30 till 21:30 och sen gick solen ner. Var bara hemma och drack en kopp kaffe, och åt ett Wienerbröd som jag hade köpt på konditori samt åt lite mat plus några proteindrinkar från Svenskt kostillskott. Jag kan rekommendera den som heter Carribean.. Så j_kla god. Den bästa hittills. Smakar lite som Pakistansk Mango om man nu råkar få tag på dessa i Sverige på mycket hemliga platser haha.. Ungefär som unika Svampställen som ingen berättar om :P Så nu är det inte så mycket hifi längre, men jag betar av det, men först är det cykeln som nu är på service. Den skulle ha nytt stöd för det förborrade hålet har man glömt på fabriken så jag kunde lika gärna ha reklamerat den men det ville jag inte, så jag bad dom slänga dit så många tillbehör jag kunde komma på. Så nu finns det typ inga mer på planeten av tillbehör i hela deras sortiment.. Typiskt mig, till och med hastighets mätare har den, från och med i morgon :P För jag höll 70 km/h förra sommaren i Augusti nerför Dunkehalla backen i Jönköping så jag behövde inte trampa när jag kom upp på Torpagatan, tror den heter Dunkehallabacken, något osäker där, men den som leder in mot centrum vid Torpaskolan där hon sångerskan i Amaranthe gick fast hon förnekar att hon har gått på den skolan, men jag har bevis på det :P. I alla fall så sa min äldre bror att: "Om du kör så fort och det kommer en Polis så får du ju f_n böter Pöjk!" Och då hade jag ändå varit ute innan dess i Bankeryd o vänt med Hifi-Bosse, men cykla det kan jag så jag cyklade hem och sen vilade jag 15 min och drack lite protein dryck och sen cyklade jag från Klostergatan vid centrum och upp till Dalvik och sen genom Stadsparken och sen denna jäkla backe ner.. Typ som Ironman fast stads miljö eller vad f_sen man säger... Jag sa det till dom som servar min Scott Aspect och dom bara skrattade Jag är ungefär som Fabio Lanzoni: "Allt han äger är sjukt maxat! - Och att han fick en fet flyttfågel i pallet när han åkte berg o dalbana med sin syrra Steve, även om hon egentligen hette Christina som sorgligt nog dog i bröstcancer för ca: 3 år sedan, tyvärr Så kan det gå. En polare till min familj dog i cancer i förrgår. Först hade han hjärntumör, sen fick han lungcancer, men han dog inte av hjärntumören och dessa två hade inget samband tydligen.. Maximal otur.. Men cancer formerna skiter totalt i vilka dom dömer. Spelar ingen roll hur känd eller okänd man är eller hur lite eller mycket cash man har.. Men å andra sidan finns det den här nya grejen där man sprutar in nåt där cancern förintar sig själv inifrån.. Nåja, livet är inte rättvist.. En del har bara lycka med sig och andra i en del fall aldrig. Jag däremot har en hel del intressen förutom att jag inte har nån flickvän eller fru, det är väl det enda jag kan sakna i mitt liv.. Men lirar man boll med publik så kanske det dyker upp nån som vill gå på en date haha.. Nån fotbolls brud.. : "Why not!" Som nån sa.. Tror det var jag faktiskt hahaha :P
  24. Perfect sense

Lumin D2 och T2 är våra mest populära produkter inom detta segment under senare tid. Utöver att de stödjer allt av format och tjänster och är väldigt enkla att komma igång med och använda, så har de en prestanda och naturlighet som många tycker mycket om. Utan att låta alltför klyschig så utmanar de alternativ en bra bit upp i prisklass. Asiaterna är duktiga på detta, och har också möjlighet att hålla nere priserna. Lumin T2 är en fullbreddsmaskin (med Lumins mått mätt) vilken har en bättre DAC, finare strömförsörjning och högre komponentkvalitet. Denna är sammantaget ett relativt stort steg upp ifrån D2 om man har en anläggning på motsvarande nivå. Auralic är kanske den värdigaste kandidaten om man söker en ren streamer, alternativt en streamer med DAC. Om man även önskar intern lagring så finns det fler alternativ. Jag har dock inte haft möjlighet att jämföra den senaste generationen ifrån Auralic med Lumin. Naim har jag alltid sett som det lite "alternativa valet", där Naim känns mest hemma i ett Naim-system kort och gott. Det kan man dock alldeles säkert ha olika åsikter om :). / Marcus
  25. AlfaGTV

Mästarmöte har en vinnare!

Tack för svar Apex, tror mig fått ett grepp om vad man kan förvänta sig, olika bandare emellan!
  26. Hifi_Perrra

Nyheter på halvfabrikat!

Jo, jag ville inte ta det ifrån dig. Jag bara konstaterade samma sak alltså så det var inte illa menat det jag skrev :) Mycket möjligt att det var en slavbas ja, men där sitter nog du på mer kunskap än jag skulle jag tro :) Mvh
  27. Apexorca

Mästarmöte har en vinnare!

Ja du! Det var en svår sak att jämföra ändå. På ett sätt är de skillnader melllan rullbandare, men mediet som sådant är så överlägset att allt finns hela tiden i ljudet oberoende av karaktär. Med puppor så kan vissa sakna egenskaper som bas eller upplösning. Med rullbandare är det nog mer tonalt som är iögonfallande mellan olika ex. Men det var faktiskt en svår fråga. Jag svamlar vidare lite nedan får vi se hur det går. Jag försöker svarar så gott jag kan. Det jag märkt är att bandare som är proffsmaskiner kan låta extremt bra oavsätt märke och modell eller årsmodell eller renoveringsgrad. Produkten och formatet som sådant verkar extrem robust. En liten B62a har jag hört låta jättebra. En ännu mindre Nagra hängande i axelrem kan låta magiskt. Frysboxstora C37'an med rör från strax innan Jesus föddes har en följsamt musikalisk karaktär med en perfekt känsla för musik från 50 och 60-talet. Nyare maskiner är mer ordning och reda. B67 jämfört med Lyrec Frida är rundare i ljudet och lite mulligare över lag. Men samtidigt skiljer sig B67or från varandra beroende på deras liv. Hur de renoverats, vilka komponenter som låg i reservdelsådan då något behövde bytas. Det har skapat en unik enhet med sin personliga karaktär. Så visst skiljer de sig lite åt, men på en otroligt hög nivå. Så vad du än köper så kommer det låta bra, men inte precis som den du provlyssnade och lånade hem från din polare då du föll pladask. Går du igenom hela maskinen och byter kondingar i signalvägen med kunnig hjälp och får kalibrerat maskinen kommer således de flesta att var superbra med mindre egna personliga karaktärer. De senaste producerade maskinerna från olika märken har nog kvar mer av sin orginalkaraktär men även de kommer behöva byta komponenter. Ingen kan nog säga hur tex en B67 lät när den var ny. De komponenter som fanns då finns inte i dag. Men jämfört med nyare maskiner är den i dag ofta lite som jag beskrev ovan. Lite mer karaktär på ljudet som man kan beskriva som boogie faktor. Min betydligt yngre Lyrec Frida är mer ordning och reda och lite klarar, friskare, rappare. men en rullbandare blir aldrig tråkigt korrekt eller tråkigt neutral. De är alltid extremt musikaliska med driv och spelglädje. Sedan är det något med klangen som gör instrument mer verkliga . Får se nu framöver hur en overkillrenoverad B67 låter. Gissar att den får en modernare karaktär med upplevd ökad upplösning snärt och klarhet i ljudet. Stramare. Skall bli kul att höra och se.
  28. figge

Fototråden

1. Load more activity