All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. calle_jr

På jakt efter ny digitalkälla

Det vet jag inte om jag håller med om. Yamaha mjölkar svenne i mycket större grad än Lumin, Aurender och Auralic.
  3. Klart snyggare. Har tidigare testat med annat stenmaterial och det sög musten ur musiken. Även med massiv träplatta blev resultatet detsamma. Har ett sandfyllt Solid Tech Duo ståendes på Finite Element Ceraball. Nyhet för mig att Solid Tech hyllplan nu finns i betong. http://www.solid-tech.net/hybrid-product-portfolio/?SingleProduct=87
  4. Today
  5. calle_jr

De största kompositörerna

Tveklöst. Man behöver ta med sig både tidsera, geografi och sociala sammanhang. Vad hade vi haft om Johannes Brahms inte hade träffat Clara Schumann som 20-åring? Och Carl Nielsens kompositioner klingar säkert på ett annat sätt för oss nordbor än för tex en spanjor. Jag tror att han avser samma sak som jag gjorde, dvs att man är tysk även om man bor i Österrike. Jag håller med att Österrike (eller Wien) borde stå ut, men då blir det lätt samma sak med andra regioner där det bodde italienare, fransmän och tyskar.
  6. calm

Den moderna jazzens utveckling

Vintern 1958-59 blev lite av en brytpunkt för Jan Johansson mycket beroende på omständigheter och samarbetet med Stan Getz. Det blev mycket turnéande i Sverige, Finland och till Norge med Getz. Gunnar Johnsson grupp gästspelade till och med i Berlin och Jan fick mycket beröm för sitt spel och arrangemang. Det började ses som en tendens att skilja den rena "dansjazzen" från den mer konsertinriktade jazzen. Den senare hade inte samma begränsning att den skulle vara dansant och därför gav mer utrymme för improvisation. Inte sällan slutade danskvällar också med något jam i andra lokaler där musikerna kunde sammanstråla med likasinnade för mer otvunget och utvecklande spel. Lite som bebopens framväxt i NYC. Köpenhamn och Paris var lite av europeiska centra för jazzmöten med musiker från framförallt USA och under 1959 kom Jan att engageras av bl.a. Stan Getz i Köpenhamn dit Stan så småningom flyttade. Gunnar Johnssons Kvintett var formellt upplöst och Jan sökte nya konstellationer. Här ett exempel på samarbeten som emanerade från jazzlivet i Köpenhamn och jazzklubben Montmartre. Louis Hjulmand var en ung talangfull vibrafonist och här också spelande tillsammans med basisten Oscar Pettiford väletablerad basist. Två kompositioner av Hjulmand. Calm
  7. Bebop

Jag gillar inte rankningar av detta slag. Irriterar mig också att Österrike trycks tillbaka. Saknar flera som tydligen filtrerats bort. Lika fjantigt som när det skall koras bästa pop/rock/soul-stjärna som en allmän sanning.
  8. calm

Den här sortens listor är kanske bra för den som vill ha "ordning" på tillvaron och veta vad man "skall" lyssna på. Problemet är att man sannolikt missar en del musik på vägen. Kanske en svensk har andra preferenser än en tysk? Mycket handlar om tradition och sociala aspekter, vi har olika preferenser onekligen. Intressant är dock att indela tidsmässigt, det är onekligen mer objektivt och vad jag förstod utgångspunkten för diskussionen från början. Inspirationer från vem till vem blir tydligare då onekligen. Ismer har ett gemensamt och att de alltid förnekar den föregående, den effekten är nog större än sprången mellan olika tidseror. Ett mindre land har mindre chanser att bli stort än ett större. Vi tenderar att tycka lika som grannen. Vet inte vem som är störst i moderna termer Arvo Pärt eller Frank Zappa? Calm
  9. Yesterday
  10. Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

"Men det kanske jag inte är längre!!" Hehe ADMIN gjorde sitt :P Förmodligen.. Jag är ledsen över våran "lilla" kontakt.. Det var en intressant upplevelse och jag önskar dig en framtid med en parasoll och en drink med just en..., parasoll i... på en beach med många sköna babes hahaha :P Tyvärr kan jag f_sen inte hjälpa dig med resten.. Men du klarar dig nog Jag tar alltså inget ansvar för det här lilla strulet med min något mycket bättre snabbare uppkoppling i natt! Det bara blev så helt plötsligt.. Jag vet inte varför... Som Zlatan sa en gång till en journalist!! "Gör det bättre själv då!! :P Hahaha!!! Hej svejs för ett tag! Nu ska jag be lite till Inka-gudarna om bättre tider o mer Solsken och inte så mycket regn TACK!! Best regards! H-P!.
  11. Hifi_Perrra

Ursäkta... Jag är rätt lost säger många.. Men det kanske jag inte är längre!! ELLER.. Något oklart haha beroende på hur man tolkar tillståndet av att sova eller inte. Jag gillar att sova.. Jag är en riktig sömn-tuta eller vad man ska kalla det :P Nu får du ta över.. Jag litar till 110 på dig.. Eller 500 om man så vill :P Ha deh gött! Vänliga hälsningar Perra! Edit: Redigerad text: Jag gjorde aldrig något.. Den här incognito hen bara gick in och tog över.. och hen var ju trots allt rätt trevlig.. Så det var enbart därför jag blev så JättegladH faktiskt!! Inte många som ens snackar med mig.. VÄLDIGT OFTA PÅ REN SVENSKA JÄVULSKAP! MEN KANSKE INTE NU Längre!! ELLEr? Euphonia grabbar! :P Snacka om att vara inne på samma spår två gånger och att ha glömt det sen förra gången!! Denna text är ju bara så bra!! Fy fasen vilken j_kla skit medicin hahaha
  12. Hifi_Perrra

Bästa "hackningen" av ett konto genom tiderna även om det var fullt tillåtet och enligt lag från våran sida hahaha.. Jag är bara oerhört tacksam för detta! Vi höres! MVH Per / Hifi_Perra eller ska vi säga den nye ZLATAN?? :P ..... .....
  13. Hifi_Perrra

"som en där du sover hehe.."
  14. Hifi_Perrra

Ni tror mig alltså inte.. Ja, jag kan hålla med om att det låter som vargen o fåren eller vad f_sen det heter.. Men skit i o tro mig nu också när det VERKLIGEN GÄLLER!! RING EN GRANNE DÅ ELLER MIN BROR JON HEINP.. I MORGON KL: 07:30! ALLTID NYKTER! När han går upp och fråga då, så kan ni väl för i ***** få ändra uppfattning för en gångs skull.. Det var nog sista gången jag pratade med er.. För jag behöver inte er längre. Ni känns bara fattiga jämfört med ZLATAN eller vad f_sen som helst! Skrivet i all välmening! vad ska jag skriva sen.. hahaha Ni känns som ett skämt som tycker samma sak fortfarande utan att det behöver blossa upp ett världskrig! För jag vill inte se en massa skit nu från nåt håll för det orkar jag inte med, ännu en gång i mitt liv! Med det här James Dean Porsche 550 spetaklet med detta nick där det hittills har vilat en förbannelse över skräpet.. Ja, hejdå gubbar hehe! :P Adjöss skulle man nog kunna säga MVH
  15. Hifi_Perrra

Om någon vill sprida min Zlatan prestation ikväll.. England - Sverige 4 - 2 eller vad fasen det var så Varsågod!! Även om denna var tio tusen gånger bättre och jag hoppas att någon filmade den och kan köpa en Aventador eller flera kanske till hela familjen / släkten för pengarna.. För jag gissar att den får minst en miljard visningar på Youtube om den kom med på film.. Sekundpriset är rätt högt också... Priset per sekund skulle jag uppskatta till 400.000 kronor idag på en systemkamera eller mer.. Likt priset när Britney Spears klippte av sig håret.. Men det gjorde inte jag.. kan jag säga.. Jag gjorde det som inte finns på världskartan.. Om vi pratar Idas Park så får du ta det till 1000 gånger minst över Zlatan Sverige - England för att ens lyckas med nåt liknande! Fråga min farsa, min brorsa, och mina grannar då vad jag sa strax där efter och hur jag reagerade... What?? Min morsa trodde inte på sånt svammel sa hon för hon säger samma sak varje gång så hon gick o la sig haha.. Men farsan o kanske mina grannar trodde mig när jag började skaka av chock efteråt innan jag gick in o tog en 20 min lång vaken powernap då dessa är lika effektiva i 95 % av fallen som en där du sover hehe.. Välkommen till Zlatan klubben då Hifi_Perra / Per :P
  16. Perfect sense

Var sågade jag din Yamaha CX-A5200 i mitt svar? Precis som jag skrev så var det en generell iaktagelse som jag hänvisade till baserad på den erfarenhet som jag har av allt som passerar igenom här. Jag lyssnar gärna till din Yamaha om tillfälle ges 👍🏼😊. Trådskaparen bad initialt om inspel gällande valet av en CD-transport (som jag har i sortimentet) i relation till en nätverksstreamer vilken jag har försökt att svara på. Ett surroundförstegs primära funktion är en annan trots allt även om den i det här fallet klarar mycket mer. Peace. / Marcus
  17. Bebop

Den "sanningen" tror jag varken är förutbestämd eller evig. Jag minns när NAD 3020 lanserades som slog marknaden med häpnad för 995:- och hamnade genast i audiofilsegmentet. Jag har imponerats rejält av Yamahas senaste produkter.
  18. Amatören

Utan att starta ett "ordkrig": Lyssna först innan du sågar en produkt! Jag har lyssnat och provat en hel del försteg, både tvåkanal och flerkanal, men ännu inte hittat något som låter lika bra i motsvarande prisklass. Det är fördelen med "massproduktion", man är betydligt fler som ska dela på utvecklings-, komponent-, monterings-, packnings-, logistik-, vinst-, marknadsförings-, återförsäljare-kostnader m.m! Detta tillsammans med en stentuff konkurrens håller priserna nere på dessa produkter utan ett löjligt högt prispåslag från leverantörer och återförsäljare. Dessutom har de flesta avancerade flerkanalsförsteg/receivers en "pure direct" omkopplare som kopplar förbi alla inställningar och kortar ner signalvägen betydligt, bara volymen som går att reglera! T.o.m. displayen släcks, allt för att lämna inkommande signal, digital eller analog, så opåverkad som möjligt! Så ditt tomma argument röjer bara en okunskap om dessa universalmaskiner! Tänk bara på alla dyra sladdar och kablar () man sparar för att koppla ihop en massa olika apparater! Men det är klart, man kan ta ut en betydligt större vinst på en få-tillverkad exklusiv s.k. märkesprodukt...valet är ert! Men mitt råd, låt öronen och plånboken råda! Nu ska jag svära igen! I min ena anläggning har jag en CX-A5200 som jag har avhandlat ovan. I min andra anläggning så har jag ett äldre CX-A5000 som saknar möjlighet att strömma Tidal. För att råda bot på denna "brist" så har jag inhandlat en digitalbox (TV-box) för en femhundring. Denna avkodar Tidal på ett utmärkt sätt och skickar signalen vidare till Yamman. Detta låter, till min förvåning, alldeles utmärkt, fullt jämförbart med en dedikerad streamer för mångdubbla kostnaden. Trots allt, det är bara ettor och nollor i en viss ordning vi pratar om. Det är först när dessa ska omvandlas till en analog signal som det blir spännande! Detta sköter Dubbla ESS Sabre 192 kHz/32 Bit (på samtliga kanaler inkl. subkanalerna), stabil strömförsörjning och en byggkvalitet som få matchar, om på ett alldeles utmärkt sätt. Många har lyssnat på mina anläggningar och många har haft kommentarer, både positiva och negativa som jag tar på största allvar (tack för kritiken, det sporrar mig att förbättra anläggningarna ) men INGEN har haft någon anmärkning på förstegen! Ni är alltid välkomna att lyssna och bilda er en egen uppfattning! Ge mig ett mail först: fjorgyn_1@outlook.com /Amatören
  19. Apexorca

Mästarmöte har en vinnare!

Svinen är skygga och svårjagade. Det sköts 120 vildsvin här i höstas, men problemet är mycket större än så. Markägaren där det skjutna svinet dör äger svinet. Det blir rätt mycket vildsvinsolyckor med bilar också. Galten sticker över en väg med massa kultingar och så blir det köttfärs av alltihop, trasiga bilar och stopp i trafiken etc. Gärna på morgonen i rusningstrafiken också. De förstör totalt odlingar och gräsmattor. Det ser plogat ut. De rör sig i runt bostäder och skolor. Barn vågar inte gå ut och föräldrar vågar inte låta sina barn röra sig fritt där de härjar. Dessutom är det ett 50 tal som vant sig vid miljön och inte är skygga som de borde vara. Svårt att skjuta dem nära bostäder och områden där det rör sig mycket folk. Vad göra? Härligt med vilda djur...
  20. calle_jr

Var ska jag lägga vinylslantarna?

Om inte annat så är skiffer betydligt snyggare än betong. Man kan förvänta sig att skiffer har lägre dämpning än betong pga sin struktur. Jag har både bra och dåliga minnen av stenmaterial under skivspelare. Det fungerar mycket bra om racket man lägger den på är väldigt styvt.
  21. figge

Det stora problemet är väl att flera skulle säkert vilja äta vildsvin men utbudet är begränsat för att jägarna behåller köttet för egen del.
  22. P-pan

Sen så har vi ju det här med den begynnande grillsäsongen... Hur ser exportmarknaden ut på det planet förresten. Kanske redan är "mättad" om jag tänker efter...
  23. Apexorca

Tack för bra uppslag. Jag tar till mig det och funderar lite.
  24. calle_jr

Det har hänt förr, och även om jag inte heller känner till CX-A5200 så har det andra fördelar som Amatören påpekar.
  25. P-pan

Hm, borde väl nästan gå att omvandla till skivborstar ? Om du kan fånga en rackare så har du ju material till en första batch. Jag kan ställa upp i någon form av utvärderingsgrupp om du känner att du behöver. Slår testen väl ut så ligger ju hela världen inför dina fötter. En vidare produktutveckling skulle ju kunna vara dammvippor ?
  26. byZan

Bra och överskådlig sammanställning @calle_jr, tack! Även om den är subjektiv och att jag är långtifrån kunnig i ämnet så tilltalar den mig /byZan
  27. calle_jr

Reportern och författaren Phil Goulding har rangordnat de 50 största klassiska kompositörerna genom tiderna. Hans kriterier tog inte hänsyn till var de kom ifrån eller vilken tid de levde. Inte heller vem som var först eller vilken typ av musik de komponerade. Han gjorde helt enkelt rangordningen efter följande fyra kriterier: Immortals Demigods Composers of Genius Artists of a High Order Han valde 3st odödliga, 7st halvgudar, 10st genier och 30st artister av hög klass. Om man grupperar hans lista efter vilka länder de kommer ifrån så ser det ut såhär: Jag tror detta mycket väl kan representera vad goda tyckare i västvärlden anser. Det som är intressant tycker jag är dels att plats 1-9 är tyskar, dels att det varken finns någon svensk, dansk, spansk eller amerikan. Fastän jag valt ut över 80 av de jag anser ska vara med, så var det 3-4 st i hans ranking som jag inte hade med.
  1. Load more activity